2022-04-24, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnjackan
Kör du endast mot svenska arbetsgivare? Man skulle ju exempelvis kunna göra detta mellan olika länder. Tänker främst på att svenska löner är väldigt låga jämförelsemässigt. Att bo i Sverige och dela vägglösskontaminerade sittplatser med somalier, zineare och annat pack på är inget annat än tillfällig tortyr.

Det är olika länder, med olika konstellationer av bolag/anställningsförhållande etc. Har lyckats med ett upplägg som jag tror kommer fungera. Men man vet ju inte förrän om fyra år, när deklarationen är preskriberad. 😉

Jag har jobbat från Asien sista året.
Citera
2022-04-27, 15:54
Medlem
Tar du några mediciner eller droger för att hjälpa hålla dig skärpt / vaken / låter dig somna fort?

Hur gör du med maten? Blir det hembeställt? Slowcooker? Sambo fixar?

Har du en plan för om det skulle krascha? Med krascha menar jag att du av någon anledning blir uppsagd / avskedad från alla jobben och vad det kan få för mentala konsekvenser.
Citera
2022-04-28, 15:49
Medlem
Nej inga mediciner. Det är stressigt, mentalt, att hela tiden veta att någon kan komma på mig. Men jag tror inte det skulle resultera i en total krasch. Företagen vet inte om varandra och jag har svårt att se hur de skulle lyckas ta reda på det. Det som kan ske är att någon av uppdragsgivarna tycker att jag är "för dålig" (för att jag inte hinner/orkar lägga 100% där) och väljer att avsluta samarbetet. Det må vara hänt, skulle inte kännas bra, men har väl förlikat mig med den tanken på något sätt. Men det hade fått mentala konsekvenser, absolut. Att "få sparken" är ju ett bakslag.

Jag ser inte detta som ett permanent läge, utan något jag kan göra ett tag, så länge möjligheten finns.

Mycket fokus går åt att försöka lägga upp jobben så de inte krockar. Jag har det så pass förspänt att ingen av jobben är särskilt krävande. Så lägger inte så mycket tid på någon av dem. Det blir kanske lite mer än en heltidstjänst totalt i slutändan.

Äter ute 5-7 dagar i veckan. Jag ser det som en investering. Nästan allt jag köper ser jag faktiskt som en investering numera. En investering i mig själv, för att kunna fortsätta jobba och dra in pengar. Kan inte motivera tiden att ställa mig och laga mat till lunch. Betalar lätt hellre 250kr på ett nice uteställe och får en stunds distans. Köper jag nya leksaker så ser jag det som en investering i form av en motivator fortsätta jobba på.
Citera
2022-05-26, 10:31
Medlem
Doktorphils avatar
Du påminner om en platschef på ett bygge som vi gjorde jobb på som hade 2 jobb på samtidigt på 2 olika byggbolag , samtidigt som han körde konsultingbolag på sidan som handlade upp byggmaterial till båda byggena.

Lyfte ungefär 50000x2 i lön varje månad plus ungefär 200-300 tusen varje månad till sitt konsultbolag

lyckades med det i typ 6-7 månader.
Känner ägarne till det ena byggbolaget , han blev inget glad.
Citera
2022-05-26, 14:59
Medlem
Man blir ju nyfiken på vad som hände efter 6-7 månader...
Citera
2022-09-01, 10:34
Medlem
hur går det för TS?
Citera
2022-09-01, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yungtbob
hur går det för TS?

Nu är inte jag TS men i samma situation och jag har skrivit en del i tråden, så jag tar mig friheten att göra ett inspel på din fråga.

Hur går det? Jo, det går bättre än väntat. Nu mer än 6 månader med dubbla jobb. 4 månader med trippla jobb. Det tredje jobbet är väldigt nöjda och de har valt att förlänga mitt kontrakt. De två andra sköter jag rätt styvmoderligt och skulle inte bli förvånad om det inte blir förlängning av de kontrakten när den tiden kommer. Men det är inget jag kommer gråta blod över. Rätt stressig vardag, jobb 8-18 varje dag med paus för lunch och nån fika. Alltid på helspänn då jag behöver vara anträffbar och upplevas som alert och påläst om någon ställer en spontan fråga i våra chattkanaler tex. Mycket trött på fritiden. Sover lätt till lunch lördag söndag.

Tillsvidare är det värt det. Men inget jag kommer syssla med för alltid.
Citera
2022-09-01, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odaxu
Nu är inte jag TS men i samma situation och jag har skrivit en del i tråden, så jag tar mig friheten att göra ett inspel på din fråga.

Hur går det? Jo, det går bättre än väntat. Nu mer än 6 månader med dubbla jobb. 4 månader med trippla jobb. Det tredje jobbet är väldigt nöjda och de har valt att förlänga mitt kontrakt. De två andra sköter jag rätt styvmoderligt och skulle inte bli förvånad om det inte blir förlängning av de kontrakten när den tiden kommer. Men det är inget jag kommer gråta blod över. Rätt stressig vardag, jobb 8-18 varje dag med paus för lunch och nån fika. Alltid på helspänn då jag behöver vara anträffbar och upplevas som alert och påläst om någon ställer en spontan fråga i våra chattkanaler tex. Mycket trött på fritiden. Sover lätt till lunch lördag söndag.

Tillsvidare är det värt det. Men inget jag kommer syssla med för alltid.

Kul att det går bra. Jag har själv tänkt på upplägget innan jag hittade "OE". Jobbar inte inom IT så jag ser över möjligheterna jag har att själv kunna jobba 2+ jobb hemmifrån. Har funderat på kundtjänst men ser mörkt ut med tanke på all micromanagement. Har du några förslag?
Citera
2022-09-01, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yungtbob
Kul att det går bra. Jag har själv tänkt på upplägget innan jag hittade "OE". Jobbar inte inom IT så jag ser över möjligheterna jag har att själv kunna jobba 2+ jobb hemmifrån. Har funderat på kundtjänst men ser mörkt ut med tanke på all micromanagement. Har du några förslag?

Om det är kundtjänst som i att svara på mail så är det kanske görbart. Är det telefon som ringer hela tiden så lär det bli jobbigt.

Något slags projekt där man kan bolla med sin egen tid är bra. Kolla business analysist och andra "vaga" tjänster. Många uppdrag inom IT handlar inte om IT utan det kan vara administration, projektledning, koordinering osv. Man behöver inte vara datanörd för att jobba med IT. Kanske digital receptionist åt något företag? Kolla vad folk erbjuder på siter som fiverr osv för att få en uppfattning om bredden av saker man kan hålla på med på distans.
Citera
2022-09-01, 15:32
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Antar att du menar 100k innan skatt? Min rekommendation till dig är att du istället blir underkonsult, på så sätt kan du ta SEK 900-1000 / h vilket om du tar ut allt som lön blir typ 100k/månaden. Skönt för dig att slippa stressen med flera jobb samtidigt, samt att behöva jobba så mycket.

Sniffar du lim? 1000kr per timme är långt ifrån några 100k i månaden, inte ens i närheten. Det är 160k i månaden, 128k i månaden ex moms, inte i närheten av ens 70k i månaden i en seriös verksamhet. Snickare fakturerar oftast 600kr i timmen ex moms, de har då inte 60k i månaden.
Senast redigerad av Flaskhalsat 2022-09-01 kl. 15:44.
Citera
2022-09-02, 10:09
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Sniffar du lim? 1000kr per timme är långt ifrån några 100k i månaden, inte ens i närheten. Det är 160k i månaden, 128k i månaden ex moms, inte i närheten av ens 70k i månaden i en seriös verksamhet. Snickare fakturerar oftast 600kr i timmen ex moms, de har då inte 60k i månaden.

1000 kr/h är naturligtvis ex moms, ingen i branschen pratar timpriser inklusive moms.

Arbetsdagar 2022: 253.
Arbetsdagar efter 6 v semester: 223.

223 * 8(timmar/dag) * 1000 (kr ex moms) = 1 784 000 kr.
Årslön efter arbetsgivaravgift = 1784000 / 1.3142 = 1357479 kr.
Månadslön = 1357479 kr / 12 månader = 113123 kr / månad.

Frågor?
Senast redigerad av tripprapporter 2022-09-02 kl. 10:27.
Citera
2022-09-02, 18:08
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
1000 kr/h är naturligtvis ex moms, ingen i branschen pratar timpriser inklusive moms.

Arbetsdagar 2022: 253.
Arbetsdagar efter 6 v semester: 223.

223 * 8(timmar/dag) * 1000 (kr ex moms) = 1 784 000 kr.
Årslön efter arbetsgivaravgift = 1784000 / 1.3142 = 1357479 kr.
Månadslön = 1357479 kr / 12 månader = 113123 kr / månad.

Frågor?

Snittfakturerade timmar för hela konsultbranschen var 4,9h per dag förra året genom hela branschen och konsultbranschen måste vara den enda branschen i hela världen som inte har en enda kostnad i så fall. Snickare ligger runt 600kr/h och har inte 60k i månaden, är alla snickare värdelösa då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in