2022-04-01, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wirre
Starta eget och konsulta istället. Då kan du bygga kapital i ditt bolag. Tre anställningar verkar korkat.

Om något av jobben skulle tillåta detta vore det en bra idé eftersom du kan leva på lönen från de andra jobben. Lägg på hög i bolaget, ta ut det när du är FIRE
Citera
2022-04-01, 21:49
Medlem
Hur mycket synergieffekter, d.v.s. saker du kan göra som kommer till användning i flera av jobben och hur mycket tid detta är?
Citera
2022-04-02, 16:31
Medlem
Fan vad glad jag blev när jag såg denna tråd i aktuella ämnen, jag befinner mig nämligen i exakt samma situation. Visste inte att det fanns ett namn för detta, OE. =)

Jag sitter med 100% + 100% + 50% jobb. Alla på distans och i olika länder vilket förenklar skatteplaneringen. Ovanpå alltihop så gör jag knappt något. Lägger ner 1-3h per dag totalt. Helt sjuk känsla när lönen (..erna) dimper ner på och man skyfflar in dem på nått sparkonto. Ibland smygräknar jag lite i huvudet och det landar på över 100K SEK ut efter skatt i månaden. Bor dessutom i ett låglöneland med minimala/obefintliga boendekostnader.

Tittar dock på att göra mig av med ett av jobben. Det som genererar mest jobb för minst pengar. Dålig ratio.

Och angående LinkedIn: Den stängde jag ner i samband med rekryteringen till jobb nummer 2.

Denna covidhysteri är/var sannerligen en gudagåva.
Citera
2022-04-02, 16:35
Medlem
score!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odaxu
Fan vad glad jag blev när jag såg denna tråd i aktuella ämnen, jag befinner mig nämligen i exakt samma situation. Visste inte att det fanns ett namn för detta, OE. =)

Jag sitter med 100% + 100% + 50% jobb. Alla på distans och i olika länder vilket förenklar skatteplaneringen. Ovanpå alltihop så gör jag knappt något. Lägger ner 1-3h per dag totalt. Helt sjuk känsla när lönen (..erna) dimper ner på och man skyfflar in dem på nått sparkonto. Ibland smygräknar jag lite i huvudet och det landar på över 100K SEK ut efter skatt i månaden. Bor dessutom i ett låglöneland med minimala/obefintliga boendekostnader.

Tittar dock på att göra mig av med ett av jobben. Det som genererar mest jobb för minst pengar. Dålig ratio.

Och angående LinkedIn: Den stängde jag ner i samband med rekryteringen till jobb nummer 2.

Denna covidhysteri är/var sannerligen en gudagåva.

Vad jobbar du med då? Vad för utbildning krävs?
Citera
2022-04-02, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av score!
Vad jobbar du med då? Vad för utbildning krävs?

IT. Vill inte gå in på detaljer med risk för outning. Ingen särskild utbildning. Har jobbat mig in i branschen.
Citera
2022-04-02, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amsjob
- Värsta för mig: Stress. Tre jobb känner jag är för mycket och kommer nog säga upp mig på ena. Har känt mig riktigt deppig ibland gå det är ständigt tänkt på jobb och 25de när 3x lönen trillar in, så njutar man ingenting.

Min rekommendation, om du jobbar distans och har tid, testa på! Se bara till att livet blir bättre alternativt ha en "exit strategy"

Har provat det där i en period. Tjänade ungefär 400kkr/månaden så det var ju bra, men det var stressigt. Arbetar du som konsult så finns det normalt inte någon exklusivitet i avtalet så det juridiska är lugnt och du behöver inte skatta bort allt. Är inte optimalt med familj att arbeta så mycket, men tjänar du bra så tar din partner oftast hand om hus och barn.
Citera
2022-04-02, 19:33
Medlem
Gör nåt liknande,nytt jobb i annat land och tidszon, jobbar kvar på svenska. Dock är tanken att köra detta 3-4mån innan jag flyttar.
Dubbla lönen på nya jobbet så det blir en skön peng på kontot när man flyttar.
Corona har som sagt gjort underverk för distansarbete.
Citera
2022-04-02, 20:48
Medlem
score!s avatar
Citat:
IT. Vill inte gå in på detaljer med risk för outning. Ingen särskild utbildning. Har jobbat mig in i branschen.

Vill också sedan tidigare ta mig inom till it branschen men utan utbildning. Dock erfaren med datorer. Tips på hur man tar sig in och på jobb som är lätta att lära sig?
Citera
2022-04-03, 16:29
Medlem
Citat:
Vill också sedan tidigare ta mig inom till it branschen men utan utbildning. Dock erfaren med datorer. Tips på hur man tar sig in och på jobb som är lätta att lära sig?

Klassiker: Help/servicedesk. Det är där man börjar och visar framfötterna. Sedan hoppar man zick-zack framåt/uppåt/sidledes (och ibland nedåt) i karriären. Borde inte vara några problem alls att skaffa ett helpdeskjobb helt utan IT-utb men med "dataerfarenhet" och lite vett i skallen. Klä dig propert och lukta inte svett så går du om 80% av dina kollegor och hoppar vidare efter 6-12 månader.
Citera
2022-04-04, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jake2
Hur mycket synergieffekter, d.v.s. saker du kan göra som kommer till användning i flera av jobben och hur mycket tid detta är?

Inte så mycket faktiskt, officiellt så borde jag jobba 3x8h per dag = 24h. Detta gör jag inte genom att

- Jobba samtidigt jag sitter i möten
- Göra minimum
- Inte ta på mig extra arbete
- Inte slösa tid
- Inte fokusera på hur snabbt jag kan göra något, utan mer hur sakta jag kan göra något utan att få sparken.

Sedan lär jag även en bättre programmerare och försökte optimera min tid.

Citat:

www.overemployed.com har jag sett några artiklar som heter "The secret way into tech" eller nått sånt, kanske kan vara en startpunkt? Mitt förslag är annars att hitta ett företag du är intresserade av och försöka komma in på något annat sätt förutom IT-avdelningen. Sedan börjar du knyta kontakter och fråga vad som krävs för att joina deras team. På kvällarna och helgerna börjar du sakta lära dig det som saknas och visa framfötterna.
Citera
2022-04-23, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnjackan
Hej. Jag vill bara berätta att jag älskar er som skriver i den här tråden. Kom ihåg dock (viktigt) att undvika betala svensk skatt, därför att svensken är en horribelt dålig människa som tar horribelt dåliga beslut (framförallt inrikespolitiska).

Försöker så gott det går. Men man vill hellre inte nolltaxera, då drar man på sig uppmärksamhet på det sättet istället.

Sitter just nu med så mycket som fyra jobb simultant. Då räknar jag in mitt eget företag. Och på måndag är det löning!
Citera
2022-04-23, 16:34
Medlem
Citat:
Försöker så gott det går. Men man vill hellre inte nolltaxera, då drar man på sig uppmärksamhet på det sättet istället.

Sitter just nu med så mycket som fyra jobb simultant. Då räknar jag in mitt eget företag. Och på måndag är det löning!
Kör du endast mot svenska arbetsgivare? Man skulle ju exempelvis kunna göra detta mellan olika länder. Tänker främst på att svenska löner är väldigt låga jämförelsemässigt. Att bo i Sverige och dela vägglösskontaminerade sittplatser med somalier, zineare och annat pack på är inget annat än tillfällig tortyr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in