Citat:
Ursprungligen postat av
Allaballawalla
...Det finns till exempel en del forskning som visar på förhöjd mängd bakterier i färskfoder, men det är inget som kommer påverka hunden i någon större utsträckning. ...
Inte en normal frisk hund, nej. Men även en frisk hund kan bli dålig i magen (av olika anledningar), när det händer är det inte jättelämpligt att ge levande (levande = levande bakterieflora) mat, då kan den behöva en paus från färskfodret tills hunden bra i magen innan man ger igen. Och även om man faktiskt ger levande bakterier (probiotika) för att få den bra i magen, så är det en helt annan flora än vad som finns i rå mat.
Till TS:
Vad jag vill ha sagt är att det beror på individen och hur individen mår vid det tillfället hur den påverkas, man kan inte förutsätta att alla alltid mår bra av färskfoder.
Sen att det är bra för många individer med levande/färsk mat gör ju inte automatiskt att det är farligt att ge ett torrfoder, såvida det har ett välbalanserat innehåll. vad hunden/katten gillar beror på vad den är van vid. Och en katt/hund slutar ej jaga bara för att de får färskfoder.
(Och ska jag också påpeka att jag själv ger färskfoder ibland, så har inte bakterieskräck. Jag äter opastöriserad färskost mm, men jag är medveten om risken. Inget man utsätter nedsatta, gravida eller barn för.)