2022-03-02, 20:39
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Alla ägare som ger BARF till hundar ger inte vom eller annan frystorkad processad variant av BARF som luktar. En rå nötlever luktar inget såvida du inte har näsan 10 cm i närheten av den.

Anledningen till att hunden din inte äter spannmålsfritt beror väl på att du har matat den med spannmål och kibble sen du fick den? Klart alla har olika åsikter om hundmat men om man tittar på vad hundar äter i naturen så är fortfarande BARF det mest naturliga och optimala, hundar är asätare precis som katter.

Jag har full förståelse för ägare som inte har råd, men organ är ganska billigt så nån gång ibland är fortfarande bättre än bara kibble. Att hundar inte tål fläsk tex har nog att göra med att dom har fått nån typ av allergi från kibble. Spannmål överlag leder till allergier både hos människor och fyrbenta sen tidig ålder.

Innan vår hund kom hit åt hon troligen ben, bajs och döda hundvalpar. Hon var mamma i en valpfabrik där svält rådde. Fosterhemmet hade kört med spannmålsfritt men när hon kom till oss matvägrade hon på det. Trots att hon då var undernärd. Att det funkade i fosterhemmet berodde troligen på att det fanns andra hundar då blir det konkurrens.

Jag tycker själv om inälvsmat men finns bara ett ställe i stan som säljer, en mil bort. Så nej, handlar inte där. Jag kommer från en annan stad där inälvsmat är vanlig så jag var förvånad. Den är dessutom dyrare än på andra ställen, kan man fatta när de är ensamma om att sälja.

Jag är inte emot att ge djuren dyr mat även om jag är fattig. Gamla katten äter för 400 kr i veckan. Men när det är bökigt att hitta maten så blir det svårt.

Vom finns på djuraffären dock.

Jag tror inte att hon inte tål gris pga torrfoder. Det känns långsökt. Hon verkar inte ha allergier alls, hon fick troligen ibland mögligt bröd i sitt gamla hem. Enda är att hon har alocepi på magen, men det kan likagärna vara ren mekanisk skada iom hon säkert haft tio kullar minst. Är inget som kliar.

Om jag skulle åka till affären som har inälvsmat kan jag köpa henne något, lever är ju mest vitaminrikt men annan inälvsmat då?
Citera
2022-03-02, 20:46
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
Varför skulle det vara "waste"? När jag pratar om ohygienisk pratar jag inte om lever, njurar eller för den delen muskler, det är ju fullt ätligt även för oss, jag menar rå kyckling, magsäckar och tarmar. Just magsäck och tarmar t.ex. är ju det som oftast går åt hos ett byte och vill man vara naturlig ska även det ingå. Där finner man kolhydrater, vilket hundar bör äta (vare sig man tror på det eller inte). Ben är ju också en sån sak som egentligen inte är så naturligt. Vilken är bakterierteorin nu igen? Aldrig hört om den.
Det är waste av potential hos sin fyrbenta vän, den hade kunnat vara hälsosammare om den åt BARF-dieten. Nyslaktade djur som man äter direkt innehåller mer kolhydrater ja. Benen som man köper i djuraffär etc är inte särskilt naturliga nej då dom är behandlade med mellanhänder, tillsatta smaker, kryddor etc. Här kan du läsa om bakterieteorin, anledningen till att vi hettar upp många livsmedel de senaste 200 åren.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mikrobteorin
Citera
2022-03-02, 21:02
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Det är waste av potential hos sin fyrbenta vän, den hade kunnat vara hälsosammare om den åt BARF-dieten. Nyslaktade djur som man äter direkt innehåller mer kolhydrater ja. Benen som man köper i djuraffär etc är inte särskilt naturliga nej då dom är behandlade med mellanhänder, tillsatta smaker, kryddor etc. Här kan du läsa om bakterieteorin, anledningen till att vi hettar upp många livsmedel de senaste 200 åren.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mikrobteorin

Aha, trodde det var en självklarhet. Det råder ju liksom inga tvivel om att bakterier spelar större roll än vi tidigare trott på gott och ont. Du blir ju sjuk om du äter rå kyckling t.ex., förr eller senare... Och som sagt alla hundar funkar inte på BARF, känner man för att fippla med det och hunden funkar bra så visst. Men att säga att alla skulle bli bättre är tyvärr en utopi.
Citera
2022-03-02, 21:14
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
Aha, trodde det var en självklarhet. Det råder ju liksom inga tvivel om att bakterier spelar större roll än vi tidigare trott på gott och ont. Du blir ju sjuk om du äter rå kyckling t.ex., förr eller senare... Och som sagt alla hundar funkar inte på BARF, känner man för att fippla med det och hunden funkar bra så visst. Men att säga att alla skulle bli bättre är tyvärr en utopi.
Nej det är en teori som de flesta går på. Människor var hälsosammare innan man började pastörisera mejeriprodukter tex. Det går alldeles utmärkt att äta rå kyckling om den kommer från en bra och hälsosam källa, 3:18 in i videon:

https://youtu.be/k78nVeqzb9I?t=198
Citera
2022-03-02, 21:41
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Ofta är det hundens ägare som föreslår eller initierar den sk BARF-dieten. Det är bara i undantagsfall som hunden själv bett om den (den har i så fall oftast börjat med att hunden läst om den på internet).
Citera
2022-03-02, 22:22
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Ofta är det hundens ägare som föreslår eller initierar den sk BARF-dieten. Det är bara i undantagsfall som hunden själv bett om den (den har i så fall oftast börjat med att hunden läst om den på internet).
Eller att en hund dödar en kanadagås och äter den exempelvis. Då kanske hunden är trött på kibble och istället väldigt sugen på BARF-dieten att den måste jaga vilda djur när den får chans till det. Samma sak med katter förstås.
Citera
2022-03-02, 22:31
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Eller att en hund dödar en kanadagås och äter den exempelvis. Då kanske hunden är trött på kibble och istället väldigt sugen på BARF-dieten att den måste jaga vilda djur när den får chans till det. Samma sak med katter förstås.

Om hunden dödar en kanadagås och äter den rör det sig dock om jaktbrott. Eftersom ägaren har ansvar för hunden är det denne som är skyldig till jaktbrottet vilket för övrigt är ett större problem än att det åtgärdas genom att ge hunden BARF.
Citera
2022-03-02, 22:41
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Om hunden dödar en kanadagås och äter den rör det sig dock om jaktbrott. Eftersom ägaren har ansvar för hunden är det denne som är skyldig till jaktbrottet vilket för övrigt är ett större problem än att det åtgärdas genom att ge hunden BARF.
Jo det vet jag. Det var bara ett exempel på vad som hade kunnat hända om en hund fick begär efter BARF-dieten som aldrig har ätit den innan hehe.

Jag tror personligen att katter inte hade jagat så mycket fåglar om dom fick en BARF-diet men det finns inga bevis på det utan det är bara nåt jag tror. Kan tänka mig att dom blir mer desperata och sugna på sin naturliga föda så dom måste jaga.
Citera
2022-03-03, 06:50
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
....Människor var hälsosammare innan man började pastörisera mejeriprodukter tex. ...

Öhhh??? Seriöst? Har du aldrig hört talas om tuberkulos? Mängder med folk blev jättesjuka och dog pga komjölk spred bakterien till dem. Numera är ju tuberkulos borta från kossorna i Sverige, men opastöriserad mjölk kan sprida EHEC och andra potentiellt livsfarliga sjukdomar.
Citera
2022-03-03, 10:18
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Nej det är en teori som de flesta går på. Människor var hälsosammare innan man började pastörisera mejeriprodukter tex. Det går alldeles utmärkt att äta rå kyckling om den kommer från en bra och hälsosam källa, 3:18 in i videon:

https://youtu.be/k78nVeqzb9I?t=198

Nä, nu är du ute och cyklar. Du får helt enkelt läsa på (inte Youtubeklipp), det finns hur mycket forskning som helst som bevisar den teorin. Det är bara foliehattar som inte förstår. Jag säger inte att det alltid är av ondo men man måste veta vad man sysslar med och alla har inte det. Här kan du läsa lite om färskfoder.

https://www.sva.se/amnesomraden/sake...or-farskfoder/

https://www.sva.se/amnesomraden/anti...oder-for-hund/
Citera
2022-03-03, 17:34
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Öhhh??? Seriöst? Har du aldrig hört talas om tuberkulos? Mängder med folk blev jättesjuka och dog pga komjölk spred bakterien till dem. Numera är ju tuberkulos borta från kossorna i Sverige, men opastöriserad mjölk kan sprida EHEC och andra potentiellt livsfarliga sjukdomar.
Det är en myt. Om du tror att man kan få EHEC och TBE från opast mjölk så... Ja du, lycka till i livet. Vi har bara druckit opast mjölk i 5000 år.

https://youtu.be/OvQ5F6GCfgI
Citera
2022-03-03, 18:17
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Det är en myt. Om du tror att man kan få EHEC och TBE från opast mjölk så... Ja du, lycka till i livet. Vi har bara druckit opast mjölk i 5000 år.

https://youtu.be/OvQ5F6GCfgI

Vad har det ena med det andra att göra?

Att vi har petat i oss mjölk i evigheter har ju noll och intet med risken för EHEC och TBE att göra.

Det finns mängder med saker människor gjort under en väldigt lång tid men sedan slutat med när faran med det blivit känd

Nu gäller väl ändå diskussionen hundar och hundar och människor fungerar inte på riktigt samma sätt. Det finns till exempel en del forskning som visar på förhöjd mängd bakterier i färskfoder, men det är inget som kommer påverka hunden i någon större utsträckning. Däremot är det inte fel för den som hanterar det att vara noga med hygienen då det kan finnas risker för människors hälsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in