Citat:
Ursprungligen postat av
Mr Hector
En del gör det, de flesta gör det inte. Du behöver lite mer än anekdoter för komma till en vettig slutsats. BARF kan vara bra för en del men långt ifrån alla. Dessutom är det en försvinnande liten klick djurägare som vet vilket sammansättning det behöver vara. Utöver det så är det rätt ohygieniskt om man inte sköter det rätt.
Jag tror du har rätt i att de flesta domesticerade hundarna inte äter BARF och det är synd, sån waste kan jag tycka men många kanske inte har råd att ge sin hund naturlig mat heller. Vissa hundraser kanske inte är gjorda för att äta BARF, jag har inte läst på så mycket om det men det hade varit konstigt om vissa hundraser inte bör äta BARF.
Så länge man ger hunden ben, råa organ, ägg och kött sen låter den fasta nån dag så kan man väl inte göra BARF-dieten fel? Att hundar behöver råa grönsaker tror jag är BS dock, precis som människor så har inte hundar matsmältningsenzymer för att bryta ned råa grönsaker.
Att det skulle vara ohygieniskt att ge sin hund BARF tror jag är väldigt individuellt från person till person. Det beror mycket på hur pass hjärntvättad man är angående bakterier, med andra ord om man tror på bakterieteorin att nästan alla sjukdomar skapas av bakterier så kan jag förstå om man tycker att det är ohygieniskt, sådana personer är svåra att övertyga och dom kommer ofta i från en läkarbakgrund eller har läkare i familjen som har påverkat dom. Jag själv äter rå lever flera gånger i veckan och jag ser inga problem med det rent hygienmässigt.