• 1
  • 2
2022-03-02, 17:09
Medlem
Sommarvikingens avatar
När jag vandrar ute i skogen så ser jag en hel del hundar. Många ser sega ut, trötta och spinkiga, deprimerade, vissa av dom kanske är gamla men ändå. Ägarna är ofta pensionärer. Den senaste månaden har jag funderat på hur vanligt det är att hundägare ger sina hundar den mest optimala och naturliga kosten, BARF-dieten som består av ben, rått kött och råa organ. Jag har sett många videos på hundar som äter BARF och deras päls glänser, dom ser så friska ut jämfört med hundarna jag ser i skogen. Jag vill bara ge dom en stor bit rå lever för jag är nästan säker på att dom lider och är trötta på sina kibbles.

Jag får intrycket av att de flesta hundägarna ger sina hundar billigt importerat torrfoder, kanske nåt ben lite då och då, men att det finns hundar som äter BARF-dieten på en daglig basis har jag väldigt svårt att tro, det känns som det är 1/10 ägare typ. Veterinärer rekommenderar ju oftast att hundar inte ska äta BARF och det är väl för att dom förlorar patienter då. Anledningen till att hundar blir sjuka och får cancer beror ju oftast på att dom har levt på kibbles/torrfoder. Det är inte deras naturliga kost.
Citera
2022-03-02, 17:33
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
När jag vandrar ute i skogen så ser jag en hel del hundar. Många ser sega ut, trötta och spinkiga, deprimerade, vissa av dom kanske är gamla men ändå. Ägarna är ofta pensionärer. Den senaste månaden har jag funderat på hur vanligt det är att hundägare ger sina hundar den mest optimala och naturliga kosten, BARF-dieten som består av ben, rått kött och råa organ. Jag har sett många videos på hundar som äter BARF och deras päls glänser, dom ser så friska ut jämfört med hundarna jag ser i skogen. Jag vill bara ge dom en stor bit rå lever för jag är nästan säker på att dom lider och är trötta på sina kibbles.

Jag får intrycket av att de flesta hundägarna ger sina hundar billigt importerat torrfoder, kanske nåt ben lite då och då, men att det finns hundar som äter BARF-dieten på en daglig basis har jag väldigt svårt att tro, det känns som det är 1/10 ägare typ. Veterinärer rekommenderar ju oftast att hundar inte ska äta BARF och det är väl för att dom förlorar patienter då. Anledningen till att hundar blir sjuka och får cancer beror ju oftast på att dom har levt på kibbles/torrfoder. Det är inte deras naturliga kost.

En del gör det, de flesta gör det inte. Du behöver lite mer än anekdoter för komma till en vettig slutsats. BARF kan vara bra för en del men långt ifrån alla. Dessutom är det en försvinnande liten klick djurägare som vet vilket sammansättning det behöver vara. Utöver det så är det rätt ohygieniskt om man inte sköter det rätt.
Citera
2022-03-02, 17:54
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
En del gör det, de flesta gör det inte. Du behöver lite mer än anekdoter för komma till en vettig slutsats. BARF kan vara bra för en del men långt ifrån alla. Dessutom är det en försvinnande liten klick djurägare som vet vilket sammansättning det behöver vara. Utöver det så är det rätt ohygieniskt om man inte sköter det rätt.
Jag tror du har rätt i att de flesta domesticerade hundarna inte äter BARF och det är synd, sån waste kan jag tycka men många kanske inte har råd att ge sin hund naturlig mat heller. Vissa hundraser kanske inte är gjorda för att äta BARF, jag har inte läst på så mycket om det men det hade varit konstigt om vissa hundraser inte bör äta BARF.

Så länge man ger hunden ben, råa organ, ägg och kött sen låter den fasta nån dag så kan man väl inte göra BARF-dieten fel? Att hundar behöver råa grönsaker tror jag är BS dock, precis som människor så har inte hundar matsmältningsenzymer för att bryta ned råa grönsaker.

Att det skulle vara ohygieniskt att ge sin hund BARF tror jag är väldigt individuellt från person till person. Det beror mycket på hur pass hjärntvättad man är angående bakterier, med andra ord om man tror på bakterieteorin att nästan alla sjukdomar skapas av bakterier så kan jag förstå om man tycker att det är ohygieniskt, sådana personer är svåra att övertyga och dom kommer ofta i från en läkarbakgrund eller har läkare i familjen som har påverkat dom. Jag själv äter rå lever flera gånger i veckan och jag ser inga problem med det rent hygienmässigt.
Citera
2022-03-02, 18:10
Medlem
goosehunters avatar
Barf fungerar ypperligt. Men håll det enkelt. Börja inte experimentera själv. Det finns i varje välsorterad djuraffär färdig Barf att köpa, tex från vom o hundemat, mush samt andra företag som säljer.

Börja inte experimentera själv utan att veta vad du håller på med.

https://barf-foder.dk/sv/barf-och-fr...SABEgI6R_D_BwE

Man kan även frångå Barf en period och satsa på torrfoder av bättre kvalitet om man känner sig osäker eller bara vill varva hundens kost med nya inslag. Lycka till.
Citera
2022-03-02, 18:11
Medlem
Kajahs avatar
Jag gör det. Ibland får jycken torrfoder av hög kvalitet, men överlag ger jag han barf. Känns som det enda rätta. Kör ett märke som heter Fodax. Tillverkas i Sverige med svenska råvaror.
Citera
2022-03-02, 18:17
Medlem
Sommarvikingens avatar
Vad tycker ni om gröna gårdars urval av BARF?

https://www.gronagardar.se/sv/handla#organ

Det känns som mycket BARF-foder är till viss del frystorkat och processat. Jag trodde BARF var mest vanligt kött, ben och organ som även människor kan äta.
Citera
2022-03-02, 18:43
Medlem
Vi BARFar våran. Hon åt torrfoder sedan valp. Var ofta dålig i magen, spydde ibland under nätterna, vat jämt hungrig och inte konstistent i magen.
Vi började fasa ut till BARF via Vom. Lax och nöt (den blåa lådan) Hennes päls skiner, det är helt otroligt! Hon spyr aldrig sedan dess, mår jättebra. Hon får frusna märgben någon gång i veckan också. Oftast när vi varit och vandrat.
Kommer aldrig återgå till torrfoder.
Citera
2022-03-02, 19:22
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBell
Vi BARFar våran. Hon åt torrfoder sedan valp. Var ofta dålig i magen, spydde ibland under nätterna, vat jämt hungrig och inte konstistent i magen.
Vi började fasa ut till BARF via Vom. Lax och nöt (den blåa lådan) Hennes päls skiner, det är helt otroligt! Hon spyr aldrig sedan dess, mår jättebra. Hon får frusna märgben någon gång i veckan också. Oftast när vi varit och vandrat.
Kommer aldrig återgå till torrfoder.
Vilken solskenshistoria. Jag är glad för din och hundens skull. Jag har t.o.m sett extremfall där folk har erbjudit BARF-mat till hundar och dom har vägrat äta eftersom dom har levt på kibble hela sitt liv, ganska tragiskt. Det borde vara tvärtom att dom ska rata kibble.
Citera
2022-03-02, 19:39
Medlem
neuron-drones avatar
Spinkiga behöver hundar inte vara om de lever på torrfoder. De flesta hundar överäter av allt om de får chansen.

Jag fick äran att hantera vom vid ett facebookpådrag där en hund skulle spåra in i en bur och fångas. Fy faan säger jag om lukten av vom. Det funkar väl om man lever i villa. Men man skulle nog bli utkastad ur en lägenhet pga lukten.

Så nej, det är vomförbud i min bostad numera.

Hunden får blandad mat, supernäringsrik kattmat som 20-åriga katten lever av när han lämnar och inte äter allt, olika torrfoder med spannmål (hon äter inte spannmålsfritt) och lämpliga matrester.

Kan säga att hon glänser. Hon är också pigg på bus utomhus.

Kanske får hon inte det ideala, men jag tror ändå en blandad kost är bra för en hund. Min far ringer och tjatar om att hon bara ska leva på torrfoder för det är bäst enligt honom. Så vi har alla olika åsikter.

Finns vissa saker hon alls inte tål, som fläskkött. Vet inte vad det beror på.

Jag respekterar att andra ger sina hundar lyxmat. Då hoppas jag att de ger sig själva samma sak, och tar bort allt som är dåligt för människan. Så kanske det börjar glänsa om er också.
Citera
2022-03-02, 19:52
Moderator
Allaballawallas avatar
Jag ger min hund färskfoder (Från VOM og Hundemat.), men det är ju inte riktigt samma sak som BARF (Biologiskt Anpassad Rå Föda).

Känner några stycken som kör på riktig BARF som de styr upp själva, men det är ju betydligt ovanligare än färskfoder eller torrfoder och hyfsat omständligt att hålla på med för gemene man.
Citera
2022-03-02, 20:06
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Spinkiga behöver hundar inte vara om de lever på torrfoder. De flesta hundar överäter av allt om de får chansen.

Jag fick äran att hantera vom vid ett facebookpådrag där en hund skulle spåra in i en bur och fångas. Fy faan säger jag om lukten av vom. Det funkar väl om man lever i villa. Men man skulle nog bli utkastad ur en lägenhet pga lukten.

Så nej, det är vomförbud i min bostad numera.

Hunden får blandad mat, supernäringsrik kattmat som 20-åriga katten lever av när han lämnar och inte äter allt, olika torrfoder med spannmål (hon äter inte spannmålsfritt) och lämpliga matrester.

Kan säga att hon glänser. Hon är också pigg på bus utomhus.

Kanske får hon inte det ideala, men jag tror ändå en blandad kost är bra för en hund. Min far ringer och tjatar om att hon bara ska leva på torrfoder för det är bäst enligt honom. Så vi har alla olika åsikter.

Finns vissa saker hon alls inte tål, som fläskkött. Vet inte vad det beror på.

Jag respekterar att andra ger sina hundar lyxmat. Då hoppas jag att de ger sig själva samma sak, och tar bort allt som är dåligt för människan. Så kanske det börjar glänsa om er också.
Alla ägare som ger BARF till hundar ger inte vom eller annan frystorkad processad variant av BARF som luktar. En rå nötlever luktar inget såvida du inte har näsan 10 cm i närheten av den.

Anledningen till att hunden din inte äter spannmålsfritt beror väl på att du har matat den med spannmål och kibble sen du fick den? Klart alla har olika åsikter om hundmat men om man tittar på vad hundar äter i naturen så är fortfarande BARF det mest naturliga och optimala, hundar är asätare precis som katter.

Jag har full förståelse för ägare som inte har råd, men organ är ganska billigt så nån gång ibland är fortfarande bättre än bara kibble. Att hundar inte tål fläsk tex har nog att göra med att dom har fått nån typ av allergi från kibble. Spannmål överlag leder till allergier både hos människor och fyrbenta sen tidig ålder.
Citera
2022-03-02, 20:30
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jag tror du har rätt i att de flesta domesticerade hundarna inte äter BARF och det är synd, sån waste kan jag tycka men många kanske inte har råd att ge sin hund naturlig mat heller. Vissa hundraser kanske inte är gjorda för att äta BARF, jag har inte läst på så mycket om det men det hade varit konstigt om vissa hundraser inte bör äta BARF.

Så länge man ger hunden ben, råa organ, ägg och kött sen låter den fasta nån dag så kan man väl inte göra BARF-dieten fel? Att hundar behöver råa grönsaker tror jag är BS dock, precis som människor så har inte hundar matsmältningsenzymer för att bryta ned råa grönsaker.

Att det skulle vara ohygieniskt att ge sin hund BARF tror jag är väldigt individuellt från person till person. Det beror mycket på hur pass hjärntvättad man är angående bakterier, med andra ord om man tror på bakterieteorin att nästan alla sjukdomar skapas av bakterier så kan jag förstå om man tycker att det är ohygieniskt, sådana personer är svåra att övertyga och dom kommer ofta i från en läkarbakgrund eller har läkare i familjen som har påverkat dom. Jag själv äter rå lever flera gånger i veckan och jag ser inga problem med det rent hygienmässigt.

Varför skulle det vara "waste"? När jag pratar om ohygienisk pratar jag inte om lever, njurar eller för den delen muskler, det är ju fullt ätligt även för oss, jag menar rå kyckling, magsäckar och tarmar. Just magsäck och tarmar t.ex. är ju det som oftast går åt hos ett byte och vill man vara naturlig ska även det ingå. Där finner man kolhydrater, vilket hundar bör äta (vare sig man tror på det eller inte). Ben är ju också en sån sak som egentligen inte är så naturligt. Vilken är bakterierteorin nu igen? Aldrig hört om den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in