Citat:
Ursprungligen postat av Malr
Jag kommer ihåg när jag började lira det här 2001. Tibia runt den tiden är fortfarande den bästa erfarenheten jag har haft i ett MMO. Allt var så mystiskt och outforskat. Man hörde legender om folk som spöat demoner och items som inte ens var tillgängliga längre, nycklar som en gång i tiden öppnat alla dörrar. Äh fy fan va bra det var då alltså. Myser när jag tänker på det.
Det var förstås innan det blev invaderat av 12-åriga polacker och folk från brasilien som inte kan mer än 10 ord på engelska.
Jag gissar på att det är så gott som omöjligt att göra ett stort MMORPG idag som fångar den känslan. I de flesta MMORPG idag finns ingen mystisk känsla av utforskning kvar alls, eftersom allt handlar om materiella ting och guider som optimerar din speltid.
Håller med, fyfan när jag huntade dragons i Ancient Temple för första gången. Skithäftigt! Sen kom dessa polacker och brasilianare... Där tog det roliga slut. Dessa snorungar hade oändligt med tid på sina händer och de fuskade kopiöst mycket. Det enda sättet att hänga med var att försöka fuska själv, men sen kom jag på att det inte tjänade någonting till, de jävlarna var för många, de gaddade alltid ihop sig, och man blev huntad helt utan anledning för att man råkade vara lite för bra och inte polack.
Usch och fy för detta spel, det saknade ju trots allt det mesta vad teamwork heter, förutom när man skulle hunta svåra grejor eller göra svåra quests. Tacka vet jag spel där det inte är någon nackdel att spela med andra.