2022-03-15, 15:04
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Det enda rimliga är att Ryssland blir en demilitariserad zon. Använder man militären till att opovocerat anfalla demokratiska länder i europa så har man förbrukat rätten till att ha en egen militär.

Ryssland är ett fattigt skitland. Det påstås att Ryssland har 6500 kärnvapen och detta är förmodligen sant. Problemet är dock att bara runt 1500 av dessa sitter på missiler. Resten är stationära "självmordbomber". Ryssland har inte råd med fler kärnvapenmissiler.

https://www.wsj.com/articles/russia-nuclear-weapons-explained-11645996119#:~:text=Russia%20has%20more%20than%201 %2C500,Bulletin%2 0of%20the%20Atomic%20Scientists

De senaste 10 åren så har NATO utvecklat avancerade missilsköldar som kan stoppa en stor majoritet av alla missiler vid ett modernt missilanfall. Och Rysslands kärnvapenmissiler är inte moderna. De byggdes primärt på 50- och 60-talet. Om dessa är lika dåligt underhållna som allt annat i den ryska militären kanske bara hälften ens fungerar.

Det är dags att fullständigt omringa Ryssland med ännu mer missilsköldar från alla håll och kanter. Rysslands militär måste elimineras. Antingen så elimineras bara Rysslands militär eller så måste vi också eliminera hela Ryssland i processen. Tillskillnad mot väst så har Ryssland inga egna missilsköldar. De är för fattiga för det. Så alla kärnvapen från väst kommer att ta död på rysk ohyra.

Ryssland måste bli som Island. Ingen egen militär. Iställer har man NATO i Ryssland som garanterar Rysslands säkerhet.
Du har faktiskt helt rätt.
Det är det vettigaste jag läst på Flashback på mycket mycket länge.
Citera
2022-03-15, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
En gissning är att Ryssland visar sig ha agerat rätt lungt och metodiskt i efterhand. De kommer att ha tagit områden i östra Ukraina med minimal våldsanvändning och kan fortsätta att ockupera dem med syfte att införliva dem i Ryssland. De skapar därmed den eftertraktade landvägen till Krimhalnön dessutom.

Det finns säkert någon plan på hur stora delar som skall tas innan det är dags att blåsa av. Jag tror inte att Putin har som mål att ta hela Ukraina då han måste inse att det blir svårt att hålla med en ryssfientlig befolkning.

Så snart Ryssen har de områden de vill ha så blir det förhandlingar och en snabb fred. Ukraina behöver eventuellt inte kapitulera. Städer som Kiev kan ha varit belägrade ett tag men behöver inte ha fallit.

Efter det blir det snbabbt besvärligt m,ed sanktioner. Vill inte väst handla med dem så finns Kina, Indien, Brasilien, med flera. SWIFT sanktionerna svider nog ett tag men det kommer alternativa system. Finns nog fler länder som fått upp ögonen för att västmakterna sitter på admin-rättigheterna tiill SWIFT.

Den största långsiktiga förändringen tror jag blir dollarns ställning. Varför skall ett land ha sin valuta reserv i dollar om de då kan stängas av från att använda dem vid krisläge? Vad kommer istället? Ingen aning men detta kommer nog att skapa osäkerhet ett bra tag. Euron funkar ju inte som alternativ till dollarn eftersom det också är en västvaluta men kanake Kina och Indien försöke komma överens om att vilja ha betalt i egen valuta framöver och därmed försöker pusha deras egna valuta som internationell reservvaluta? Poängen med en valuta reserv är ju att man skall kunna köpa saker för den vid kristider och då funkar ju Kina bra då de tillverkar allt man kan behöva....
Ingen dum gissning, jag ser den bilden framför mig...........................
Citera
2022-03-15, 18:23
Medlem
RiverStyxs avatar
Jag måste erkänna att ”fog of war” aldrig varit ett tydligare begrepp för mig än i detta krig.

Jag kan läsa ena dagen att Ukraina är i hopplöst underläge, får sina städer bombade och bara har en väg ut att sluta fred på ryssens villkor.

Dagen efter läser jag hur demoraliserade de ryska trupperna är, hur hemska förluster de lider och hur effektiva de vapen som väst sänt in är.

Det sjuka är: jag kan inte avgöra vad sanningen är. Jag har tamigfan ingen aning.

Skulle ni pressa mig att gissa skulle jag säga ryssarna till slut ”vinner” rent militärt men det blir en physsus seger då en ”vinst” garanterat kommer solidifiera alla sanktioner. Ukraina blir förstört och Ryssland blir för ett jättestort Nordkorea med svält och fattigdom och förtryck. Dvs inga vinnare alls utan bara förlorare.
Citera
2022-03-15, 18:38
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
Även om Ryssland anser att de har vunnit kriget så kommer det säkerligen bli ett gerilla krig mot de ryska militären/makthavare som är i Ukraina. Alla Ukrainare som har fått sina landsmän dödade kommer knappast lägga ner sina vapen. Detta kommer innebära att ryssarna är tvingade att ha en stor styrka på plats i Ukraina vilket borde innebära att de har betydligt mindre militära krafter att försöka ta över andra länder som ex Finland och Sverige. Så risken borde därför vara väldigt låg att de har nån möjlighet att kunna utvidga kriget i någon större utsträckning?

Putin kommer bli en modern variant av Stalin/Kim Jong-un. Skitekonomi men naturresurser så dom kan ha sin militär och fortsätta. Putin vill återupprätta det "fantastiska Sovjet" och det är väl det han kommer göra. På agendan ligger såklart invasion av andra länder när motståndet i Ukraina är tillplattat. Det går ju förr eller senare mest pga av den humanitära situationen blir värre och värre. Ukraina blir väl lika fattigt och utslaget som under holodomor. Det kommer bli svårare och svårare att försörja Ukraina utifrån eftersom NATO inte vågar ta kontroll över luften.
Senast redigerad av MuhamtaCurry 2022-03-15 kl. 18:41.
Citera
2022-03-15, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Jag måste erkänna att ”fog of war” aldrig varit ett tydligare begrepp för mig än i detta krig.

Jag kan läsa ena dagen att Ukraina är i hopplöst underläge, får sina städer bombade och bara har en väg ut att sluta fred på ryssens villkor.

Dagen efter läser jag hur demoraliserade de ryska trupperna är, hur hemska förluster de lider och hur effektiva de vapen som väst sänt in är.

Det sjuka är: jag kan inte avgöra vad sanningen är. Jag har tamigfan ingen aning.

Skulle ni pressa mig att gissa skulle jag säga ryssarna till slut ”vinner” rent militärt men det blir en physsus seger då en ”vinst” garanterat kommer solidifiera alla sanktioner. Ukraina blir förstört och Ryssland blir för ett jättestort Nordkorea med svält och fattigdom och förtryck. Dvs inga vinnare alls utan bara förlorare.

Nja, jag törs säga med 100% säkerhet att kriget går riktigt riktigt tungt för Ryssland. Vi är på dag 16 och Ryssland har inte tagit en enda större stad (förutom Kherson).

Jag är tveksam till om Ryssland verkligen förväntade att Ukraina skulle agera som Afghanistan och bara lägga ner vapnen när det blev skarpt läge, som en del spekulerat kring. Men det är ju i början av ett krig som det rör sig och utfallet hittills är garanterat väldigt magert/katastrofalt.

Detta säger ju också väldigt många experter som tidigt pratade om att Kyiev kunde komma att falla direkt osv, dvs som uppenbarligen inte bara för fram ensidiga uppgifter.
Citera
2022-03-15, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ryssland har väldigt liten statskuld..ryssland lånar inte inte pengar för att klara sig.
Estland lever på bidrag från EU och lånade pengar..då kan vem som helst visa fina siffror.
Hela jävla EU är skuldsatt långt upp över öronen..kom inte och snacka om att stå på egna ben som ryssarna gör.

Ärligt talat, om du försöker sätta dig in i den ryska ekonomin kommer du ganska snabbt fatta hur extremt illa ställt det är. Extremt låg BNP per capita (eller hur?) OCH till det kommer att 60% kommer från olja och gas. Hur mycket kommer från andra rena naturtillgångar? BNP som inte kommer från naturtillgångar är inte riktigt på Moçambiquisk nivå som jag skrev, men inte långt därifrån.

För fullständighetens skull bör nämnas att länder som Ryssland har en konkurrensnackdel på andra områden än naturtillgångar, eftersom sådana ’dopar’ ekonomin och leder till en starkare valuta som missgynnar export industri. Kallas Holländska sjukan. Holland hittade naturgas/olja, valutan gick upp i värde, exportindustrin tappade konkurrenskraft och ekonomin gick sämre trots en helt ny stark intäktsström från oljan. Men det förklarar enbart en bråkdel av Rysslands problem.

Ryssland har garanterat alla förutsättningar att vara ett av världens mäktigaste länder. I stället är man på gränsen till att vara ett fattigt U-land.
Citera
2022-03-15, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Ärligt talat, om du försöker sätta dig in i den ryska ekonomin kommer du ganska snabbt fatta hur extremt illa ställt det är. Extremt låg BNP per capita (eller hur?) OCH till det kommer att 60% kommer från olja och gas. Hur mycket kommer från andra rena naturtillgångar? BNP som inte kommer från naturtillgångar är inte riktigt på Moçambiquisk nivå som jag skrev, men inte långt därifrån.

För fullständighetens skull bör nämnas att länder som Ryssland har en konkurrensnackdel på andra områden än naturtillgångar, eftersom sådana ’dopar’ ekonomin och leder till en starkare valuta som missgynnar export industri. Kallas Holländska sjukan. Holland hittade naturgas/olja, valutan gick upp i värde, exportindustrin tappade konkurrenskraft och ekonomin gick sämre trots en helt ny stark intäktsström från oljan. Men det förklarar enbart en bråkdel av Rysslands problem.

Ryssland har garanterat alla förutsättningar att vara ett av världens mäktigaste länder. I stället är man på gränsen till att vara ett fattigt U-land.
Japp..sverige lever också på råvaror..malm..trä dom länder som kan det gör det också...norge vräker ut råolja och gas och fisk.
Citera
2022-03-15, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11

Ryssland sitter på världens största naturresurser, troligen mest naturresurser per capita till och med. Trots det har man de senaste åren passerats av Costa Rica är det gäller BNP/Capita. Förstå-sig-påare tror på ett ryskt BNP-tapp på ca 35% för 2022 och ytterligare tapp för 2023. Det drar ner BNP/capita på bättre afrikansk nivå.

Trots världens överlägset största skogar är Ryssland nettoimportör av både toalettpapper och trämöbler. Bland Rysslands 20 viktigaste exportvaror är 18 råvaror (ex timmer, järnmalm och råolja) eller lätt bearbetade varor (ex guldtackor, virke och bensin), en är övrigt och först på 19:e plats ligger en högförädlad vara, gasturbiner.
Citera
2022-03-15, 20:49
Medlem
ekerilars avatar
Det här kriget följer en månghundraårig tradition av rysk/Sovjetisk krigföring.

Ryssland går in alltför halvhjärtat in i militära konflikter med katastrofalt resultat. När man verkligen har kniven mot strupen, skaffar en mer kompetent militär ledning och gör om och gör rätt denna gång.

Stora nordiska kriget, napoleonkrigen, Finska vinterkriget, operation Barbarossa, Stalingrad m fl. tillfällen är exempel på detta.

Felet man gjort här är att man till alldeles för lite resurser. För att ta ett land av Ukrainas storlek, måste man skicka in bortemot en miljon man. 150000 räcker inte.

Det som talar emot är att de ryska soldaterna inte verkar särskilt motiverade. ska de lyckas ta Ukraina måste de verkligen tro på och brinna för sin uppgift.
Citera
2022-03-15, 22:03
Medlem
Tror tyvärr att det kommer sluta väldigt dramatiskt närmsta veckorna/månaderna. Antingen intern palatskupp inom ett antal veckor/månader eller fortsatt eskalering och användning av vapen jag hade hoppats att vi kunde glömma. Jag har väldigt svårt att se att någon part backar ordentligt från sina mål, det finns en liten chans men det är osannolikt tror jag. Till exempel en liten chans för att man når ett fredsavtal som innebär ganska många eftergifter bör båda sidor jämfört mot vad man ursprungligen ville uppnå.
Citera
2022-03-15, 22:27
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
De senaste 10 åren så har NATO utvecklat avancerade missilsköldar som kan stoppa en stor majoritet av alla missiler vid ett modernt missilanfall. Och Rysslands kärnvapenmissiler är inte moderna. De byggdes primärt på 50- och 60-talet. Om dessa är lika dåligt underhållna som allt annat i den ryska militären kanske bara hälften ens fungerar.

System som fungerar mot ICBMs (ballistisk missiler) är extremt begränsade. De som finns stoppar inte ens inkommande ballistiska missiler (förutom möjligtvis det ryska, som är baserat på kärnvapenmissiler), utan i första hand så förstör de missilerna, så att detonationen får en begränsad verkan, eller i bästa fall inte detonerar alls. USA har för tillfället möjlighet att försöka stoppa 44 inkommande ballistiska missiler. Detta är visserligen officiella uppgifter och det kan tänkas att de har större kapacitet än så, men de behöver komma upp tre storleksordningar för att skydda sig mot en fullskalig rysk kärnvapen-attack och vara relativt säkra på att ingen kommer igenom.

Det spelar ingen roll att de ryska ballistiska missilerna, till viss del, är gamla -- när de väl är ballistiska så är de just det, ballistiska, dvs de följer sin givna bana givet den rörelsemängd de fick vid uppskjutet och Jordens gravitation. Moderna missiler har inte någon form av "counter measures" mot inkommande anti-missiler. Ballistiska missiler skjutes upp från andra sidan Jorden och når en apoapsis på uppåt 2000 km. De faller därefter med en stor vinkel ned mot sitt mål i uppåt 7 km/s. Detta, tillsammans med det faktum att de är ballistiska, och saknar motor, gör dem extremt svåra både att upptäcka och att försöka stoppa.

Den i särklass största fördelen som moderna ICBMs kommer med är att de kan innehålla flera missiler i en, som släppes ut uppe i rymden och sedan faller mot separata, förutbestämda, mål. Detta minskar sannolikheten att man lyckas stoppa ICBM:en från extremt låg till totalt obefintlig. Det enda säkra sättet att stoppa ICBMs på är genom att skjuta ned dem när de är på väg upp.

Och jo, som sagt så har Ryssland ett flertal egna system för att stoppa ICBM:s. Det senaste är C-500 Прометей, och lanserades så sent som förra året.

Det stämmer att bara ca 1600 ryska kärnvapen uppskattas sitta monterade i ballistiska missiler. Så, med en väldans tur kan USA stoppa 44 av dessa. Och med ytterligare tur kanske bara hälften fungerar. Då har vi fortfarande ca 800 kärnvapen som träffar sina mål. Sedan har vi ytterligare ett tusental ryska kärnvapenmissiler, utöver de tretusen+ kärnvapenbomber som kan levereras med flygplan (varför kallar du dem för "självmordsbomber"? var det självmord av piloterna när USA begick folkmord i Hiroshima och Nagasaki? o_O).

Citat:
Hur ska Putlers Ryssland kunna vinna ett gerillakrig i Ukraina när Soviet som var mycket mäktigare än nuvarande Ryssland totalt misslyckades i Afghanistan. T.o.m. USA misslyckades i Afghanistan. Precis som Afghanistan har Ukraina utmärkt terräng för gerillakrig med mycket berg och skog. Om Ryssarna mot förmodan lyckas vinna mot den Ukrainska armén så återstår ett helt omöjligt gerillakrig.

Gerillakrig fungerar bara om en stor andel av befolkningen är emot, eller åtminstone neutralt inställa till, en externa parten. Så är inte fallet i Donetsk och Lugansk, utan där är det tvärtom den Ukrainaska centralmakten som hara haft problem att hålla ordning, just eftersom så många där inte vill ha med centralmakten att göra. Du kanske inte visste det, men dett har pågått ett inbördeskrig där sedan 2014. Försöker Putin kontrollera resten av Ukraina är risken för gerillakrig större, men givet hur han betedde sig i Georgien finns det ingenting som tyder på det. När Ukraina väl har kapitulerat lär vi se att Ryssland drar sig tillbaka, förutom en mindre säkerhetsuppehållande styrska i de nya självständiga staterna.

Allt Ukraina har gjort i det här kriget tyder på desperation. Nu senast har vi fått veta att de undanhåller att utländska legosoldater dör, samt att de som ångrar sig inte blir utsläppta ur landet. Huruvida allt går enligt ryska planen, eller om Ukraina faktiskt var svårare att tygla än Putin först trodde, lär det spekuleras om i årtionden, men faktum kvarstår att det bara är en tidsfråga innan Ukraina har förlorat.
Senast redigerad av bjornebarn 2022-03-15 kl. 22:46.
Citera
2022-03-15, 22:55
Medlem
Christopher.s avatar
Ser flera möjliga utfall.

1. Kriget drar ut på tiden och blir blodigare, landet klyvs på mitten.

2. Ryssland mobiliserar ett par miljoner man, skoningslöst artilleri raserar hela landet. Ukrainare flyr till väst - låt oss säga runt 30 miljoner. fångar avrättas eller deporteras till Sibirien. Hela Ukraina annekteras av Ryssland.

3. Zelensky blir mördad i en statskupp och efterträdaren skriver ett fredsavtal som Ryssland vill ha.

4. Putin blir mördad i en palatskupp.

5. Nato dras in och vi får ett tredje världskrig.

Av dessa scenarior tror jag scenario 1 är ett troligt utfall följt av alternativ 3 eller i en kombination.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in