2022-03-06, 09:17
Medlem
Putin MÅSTE gå ifrån det här med en segar. Han tolererar inget annat. Frågan är om han kan spinna ett övertagande av de östra delarna till en seger. Jag misstänker att de värsta blodbaden upphör när väl presidenten är död- Sedan blir det gerillakrig och enstaka bombdåd mot de trupper som är kvar. Men fy fan vilka terrorattentat ryssarna kommer tvingas utstå närmaste decenniet på hemmaplan. Nu är det inte bara tjejener
Citera
2022-03-06, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Putin MÅSTE gå ifrån det här med en segar. Han tolererar inget annat. Frågan är om han kan spinna ett övertagande av de östra delarna till en seger. Jag misstänker att de värsta blodbaden upphör när väl presidenten är död- Sedan blir det gerillakrig och enstaka bombdåd mot de trupper som är kvar. Men fy fan vilka terrorattentat ryssarna kommer tvingas utstå närmaste decenniet på hemmaplan. Nu är det inte bara tjejener

Jag tror han kan spinna det till en seger. Problemet är att om 6mån är resterande Ukraina till bredden fullt med moderna vapen. Det är nu eller aldrig.
Citera
2022-03-06, 09:29
Medlem
Ja fy, lär inte bli vackert de närmsta 100 åren i området och runt omkring
Citera
2022-03-06, 10:27
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Ryssland kommer aldrig backa.

Det mest troliga:

Ryssland dödar Zelenskyy sätter en Lukasjenka i Ukraina och åker hem.

Detta för att Ryssland inte kan förlora detta krig. Hur mycket än folk önskar att de kommer göra det. Ryssland kan skicka in mer och mer soldater. De har redan omringat alla städer med vad de har där nu och bombar dem. Vilken position har Zelenskyy att förhandla ifrån? Inget alls.

Han är död snart.

2. De kommer till någon form av lösning där 50 -90 % av Ukraina tillhör Putins nya regim och resten Ukraina. Men detta är inte alls troligt. Varför skulle Putin nöja sig med hälften och ha ett fortsatt krig i evigheter när han kan ta allt utan problem och slå ner allt motstånd likt Ryssland och Belarus?

Han kommer ta allt. Allt annat är önsketänkande. För Ryssland är att äga Ukraina över NATO en överlevnads fråga för deras nation i deras egna ögon. Han kommer inte backa och ta allt.

Har svårt att de något annat utfall alls.
Problemet är att det kommer vara stora problem att hålla landet fullst. Invasion kommer förlama den ryska armén i 10 års tid

Tror inte ens dem kommer ta utbrytarrepublikerna , endast krim

Tror faktiskt inte att Ryssland ljuger om vad dem vill ha.
Citera
2022-03-06, 10:34
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Problemet är att det kommer vara stora problem att hålla landet fullst. Invasion kommer förlama den ryska armén i 10 års tid

Tror inte ens dem kommer ta utbrytarrepublikerna , endast krim

Tror faktiskt inte att Ryssland ljuger om vad dem vill ha.

Tror det med. Har under de senaste dagarna börjat luta annorlunda på grund av den nya informationen som kommer ut samt hur det faktiskt går för ryssarna. Ifall ryssarna SKULLE vinna så står jag fast vid det som jag sa för någon dag sen här. Att han vill ha en Lukasjenka i Ukraina och backa.

Detta är min nuvarande stånd punkt efter jag fått ett annat perspektiv på hela kedjan. (FB) Ryssland har redan förlorat - Sant eller inte?
Citera
2022-03-06, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
En gissning är att Ryssland visar sig ha agerat rätt lungt och metodiskt i efterhand. De kommer att ha tagit områden i östra Ukraina med minimal våldsanvändning och kan fortsätta att ockupera dem med syfte att införliva dem i Ryssland.

Om du letar lite på nätet så hittar du hundratals bevis på lugnt och metodiskt beteende av de Ryska trupper, där de skjuter sönder bostadsområden, sjukhus etc. Det är en humanistisk katastrof när Ryssland använder gamla raketsystem med precision på 100 meter samt artillerie och riktar de mot städer. Alla civila har sina telefoner och filmer krigsbrott efter krigsbrott vilket sedan hamnar på nätet.

Efter detta kommer inte en enda Ukrainare acceptera Ryskt styre, de dör hellre i gatustrider.
Ryssland kan få kontrol över städer i Ukraine efter gigantiska förluster på båda sider men de kan aldrig dra tillbaka sina trupper eftersom det kommer att finnas väpnade styrkor som att fortsätta bekämpa ockupanterna.
Citera
2022-03-06, 12:40
Medlem
Ett annat alternativ som jag grubblat över på sistone är att Ryssland vidtar en åtgärd för att få NATO till förhandlingsbordet.

I detta sammanhang har jag vid ett par tillfällen hajjat till på att det pratats om ”allmän mobilisering” i Ryssland.

Vad innebär allmän mobilisering? Jag är ingen expert och har inte koll på vad det innebär i Ryssland, men i stora drag rör det sig om en åtgärd som någon som blir indragen i ett stort krig vidtar. Alla med krigsplacering kallas in. Ett slags undantagstillstånd införs med ransonering. Privata företag måste lyda statens ordrar. Osv. Om Finland vidtar allmän mobilisering skulle de nästa ha en miljon soldater i tjänst inom några månader.

Varför skulle Ryssland införa allmän mobilisering?
Jag är som sagt ingen expert, men följande effekter känns inte långsökta:
(a) Man dämpar effekterna av sanktionerna. 2 till 3 miljoner ryssar minst kallas in till armén. Man kan införa rationisering, beordra industrier som står syssellösa att tillverka material till krigsmakten osv. När Ryska folket lider kan Putin säga, detta beror på att hela Ryssland måste samlas för att försvara oss.
(b) Vad skulle hända på marken? Jo alla gränser mot främst NATO-länder kommer att börja översvämmas av ryska stridsredo soldater. Hotet mot dessa länder skulle ju öka markant.
(c) Mot detta måste ju alla NATO-länder svara. Om ryssarna har 200 000 soldater på respektive gräns mot baltstaterna, Polen (via Vitryssland), Norge, Turkiet osv så måste NATO ju matcha det något så när. Man kan inte ha 15 000 soldater i fält om fienden har 200 000 och påstå att man skulle kunna erbjuda ett seriöst försvar.

Detta skulle ju resultera i att även NATO i stor omfattning måste börja mobilisera trupper och en rejäl huggsexa om de trupper som finns i tjänst. Skulle det skapa slitningar? Skada väst ännu mer.

Vad skulle det få för effekt om Ryssland laddade upp med 1,5 miljoner soldater på gränsen mot väst som teoretiskt kan vara i Berlin inom någon dag? Skulle det få väst till förhandlingsbordet?

Jag vet som sagt inte alls om detta är realistiskt eller om spekulationerna är rimliga, men däremot skulle det inte alls förvåna mig om Ryssland inom en relativt kort framtid vidtar någon liknande åtgärd.
Citera
2022-03-06, 13:20
Medlem
Ytterligare en aspekt att komma ihåg om Ryssland börja mobilisera för fullt är att tidsaspekten är kritisk. Den militära förmågan kommer ju att öka i relation till hur lång tid det gått sedan beslutet. Om Ryssarna börjar mobilisera för fullt skulle det kanske resultera i 200-300 tusen nya soldater i veckan under en tioveckorsperiod. Ryssland har naturligtvis inget alls att hämta i ett krig mot NATO. Men NATO måste ändå svara med en motsvarande mobilisering om Ryssland sätter igång.
Citera
2022-03-06, 13:21
Medlem
joceks avatar
Tänk på att Putin har 100% kontroll över ryska massmedia, det finns ingen kvar som kan argumentera för en alternativ inriktning utan allt Putin vill framföra kommer indoktrineras in i den ryska befolkningen. Det existerar ingen fri vilja eller opposition i Ryssland utan alla tänkbara scenarion kan hamras in via den kontrollerade median.

Enligt sig själv, dvs rysk massmedia, så har Putin bara företagit en mindre speciell operation för att befria Ukraina från förtryckande regim av knark-nazister och den ryska befolkningen är nog med på det, varför skulle inte Ryssland hjälpa sitt broderfolk i söder att bli av med det knarkande nazist-styret?

Nu när det visar sig att Putin var fatalt felinformerad (det blir så när man omger sig med ja-sägare i 20 år och rensar bort alla kritiska röster) över dels den Ukrainska militärens stridsförmåga, dels sin egna armés förmågor och dels den Ukrainska befolkningens vilja att välkomna sina ryska befriare så är det inget som den ryska befolkningen får veta (ja, ungdomar i städerna med smartphones demonstrerar och sätts i fängelse, ingen i medel-Ivan vet om det).

Om man skall tro Ukraina har typ 10.000 ryska soldater dött men rysk massmedia ligger siffran på 500, klart är iallafall att invasionen (err, speciella operationen) är ett gigantiskt misslyckande, men det vet inte Rysslands befolkning om. Här finns ett jätteläge för en false-flag för Putin.

Så jag gissar att Putins nästa drag är att gå ut hårt i rysk massmedia och spinna en lögn att tyska nazister, polska nationalister, turkiska överlöpare och USA (höll på glömma USA) har gått med på de Ukrainska nazist-knarkarnas sida. Dessa nazist-knarkare har sedan oärligt i lönndom anfallit de intet anande ärorika ryska soldaterna och orsakat stora förluster. Därefter går Putin full Goebbels och ger order om att införa partiell eller total mobilisering i Ryssland, inför krigsekonomi och går ut i ett krig Ryssland inte kan vinna.

När han kommer på att hans militära styrka är en fjärt jämfört den samlade styrkan av väst så är doktrinen redan klar: en värld utan Ryssland är ingen värld han vill leva i och avfyrar sina kärnvapen mot väst. Med en medel-Ivan som håller med för de har aldrig fått information förutom Putin-kontrollerad media.

Alternativt så offrar sig någon i Putins närhet och har ihjäl honom: Invasionen stoppas, trupperna dras tillbaka, sanktionerna avslutas och alla sjunger Kumbaja.
Citera
2022-03-06, 13:50
Medlem
@jocek Precis!

Sen tror jag att ryska folket mer eller mindre vet exakt vad som pågår. De är hyfsat luttrade, välutbildade och att misstro staten är en nationalsport. Alla vet att korruptionen är oerhört välutbredd.

Där det säkert finns gråzoner är hur illasinnat NATO är osv.

Men typ det finns garanterat inte en enda ryss som tror att man enbart är i Ukraina för att få bort nazister.
Citera
2022-03-06, 14:15
Medlem
Det blir nog ett öst- och västukraina när detta är slut.
Citera
2022-03-06, 14:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Det blir nog ett öst- och västukraina när detta är slut.

Det kommer västvärlden aldrig att tillåta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in