DN skriver i sin fortlöpande bevakning av konflikten att bägge sidor nu uttalat sig positivt om de pågående förhandlingarna.
https://www.dn.se/varlden/folj-det-sakerhetspolitiska-laget-i-europa/
(Jag tror inte att det går att länka till just denna nyhet men den publicerades söndagen 13/3 kl. 15.25)
DN skriver:
"Det är den ryska statliga nyhetsbyrån Ria som citerar Leonid Slutsky, som säger att en överenskommelse skulle kunna vara klar de kommande dagarna."
Vidare skriver man att Putin redan i fredags skall ha sagt att det
"skett vissa framsteg"
Även den ukrainske förhandlaren uttalar sig och säger enligt DN att han tror att man kan komma till en överenskommelse de närmaste dagarna eftersom
"den ryska sidan blivit mer konstruktiv."
(DN:s citeringstecken)
I samband med nyheten publicerar DN även ett inlägg från twitter där Ukrainas förhandlare uttalar sig. I detta inlägg hävdar han att Ryssland inte längre ställer ultimatum utan lyssnar på de ukrainska förslagen. Han skriver också att Ukraina inte viker från sina krav på ett ryskt tillbakadragande och ett slut på kriget.
https://twitter.com/Podolyak_M/status/1502982017667026945?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1502982017667026945%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fpublisher.d irekt.ifragasatt.se%2Fbroadcast%2F4b3a00df-7178-4b6a-969d-762d00f3f 3e0
Dessutom skriver DN:
"Ryssland visar tecken på att vilja engagera sig i sakförhandlingar om Ukraina, säger USA:s vice utrikesminister till Fox News, enligt Reuters.
– Men jag måste samtidigt säga, att än så länge ser det ut som att Vladimir Putin har för avsikt att tillintetgöra Ukraina. "
Hur skulle en sådan överenskommelse kunna se ut? Uttalandena pekar minst sagt i olika riktning. Att det som den ukrainske förhandlaren säger, att Ryssland förändrat sin position men att Ukraina inte gjort det förefaller osannolikt. Det troligaste är kanske att han säger det för att förmå de ukrainska styrkorna att fortsätta kämpa. Om han sade att vi kommer att bli tvungna att göra stora landavträdelser skulle det nog kunna leda till en viss defaitism.
Den amerikanske försvarsministerns uttalande att Ryssland (Putin) vill tillintetgöra Ukraina stämmer säkert men om detta är den troligaste tolkningen av läget skulle Ukraina rimligen inte säga att man närmar sig en lösning. Det kanske snarare är så att han vill det men att Ryssland insett att man inte kan få allt och därför kan tänka sig att förhandla.
Jag har svårt att se hur en fredsöverenskommelse som accepteras av bägge parter kan se ut.
Av tidigare uttalanden från Ryssland verkar det som att avnazifieringen (läs: att byta ut Ukrainas regering mot en rysk marionett) redan är ute ur bilden. När det gäller demilitariseringen talar man numera om neutralitet vilket väl rimligen skall tolkas som att de inte skall gå med i NATO. Däremot har jag inte sett att Ryssland skulle ha backat från kraven på självständighet i Donetsk och Luhansk samt att Ukraina skall erkänna den ryska annekteringen av Krim.
Ukraina kan nog tänka sig att acceptera att Ryssland tar Krim och att de delar av Donetsk och Luhansk som Ryssland och folkrepublikerna de facto hade kontroll över innan kriget. De skulle nog kunna sträcka sig så långt att de dessutom släppte resten av dessa områden, däremot kan jag inte se varför Ryssland skulle vilja lämna ifrån sig så mycket territorium som man nu har kontroll över.
Kan det vara så att det är fler parter än Ukraina och Ryssland som, lite i skymundan, är inblandade i förhandlingarna? I så fall kan man ana fler möjligheter. Om NATO (USA) går med på att inte ta in Ukraina i försvarsalliansen och EU säger att man inte ser Ukraina som en framtida medlem samt att sanktionerna kommer att hävas, kanske Ryssland skulle bli mer intresserade. Frågan är dock vilka garantier EU, NATO och USA ka ge, som Ryssland accepterar. Vad skall de göra och/eller säga som får Ryssland att tro på detta?
Dessutom verkar det, som jag skrev ovan, inte troligt att Ryssland nöjer sig med detta. Det skulle i stort sett betyda att det blir som det var innan. Det kommer att bli svårt att försvara den stora mängden döda om man inte "befriar" en större del av Ukraina än så. Särskilt som man ju tagit kontroll över ytterligare territorium. Jag har därför svårt att se att man skulle ge upp allt det man erövrat under kriget. Det som ligger i norr, runt Kiev och det som ligger mellan Kiev och Charkiv kan man nog släppa. Däremot kan jag inte se varför man skulle ge upp området norr om Krim och ännu mindre kuststräckan längs Azovska sjön. Man har ändå hyfsad kontroll över området och har börjat installera ett eget styre.
Frågan är då hur mycket mer territorium Ukraina är beredda att släppa? Mariupol har blivit en viktig symbol för motståndet och de som vågar livet för att demonstrera i Kherson skulle nog surna till ordentligt om deras stad överfördes till Ryssland. Detta tror jag kommer att vara den stora stötestenen i en eventuell förhandling om landavträdelser.
Om det inte är fred utan vapenstillestånd det handlar om, kanske det går lättare. Man bestämmer sig för ett vapenstillestånd och att bägge parter, tills vidare, behåller kontrollen över det territorium man har just nu. Västvärlden kanske dessutom avstår från en del av av sanktionerna. Därefter vidtar förhandlingar om fred.
Fördelen med en sådan lösning är att ingen behöver vika från sina krav på direkten. Nackdelen är för den ukrainska sidan, att Ryssland behåller det de har just nu om man inte kommer överens. Resten av världen erkänner inte detta men Ryssland har kontrollen och struntar i vad omvärlden tycker. Vi får en koreansk situation där kriget i formell mening pågår men inga fientligheter förekommer. Det skulle rent av kunna vara så att alla fattar att det är detta som kommer att hända men accepterar det eftersom alternativen känns sämre.
Samtidigt innebär en sådan lösning också en stor nackdel för Ryssland eftersom Västvärlden i det läget, kommer att känna sig tvungna att fortsätta med åtminstone en stor del av sanktionerna tills dess man kommit överens om fred. Eftersom sanktionerna rimligen är en viktig delorsak till att Ryssland nu är beredda att förhandla, verkar det osannolikt att de skulle satsa på en sådan lösning om de planerar att sedan behålla det de erövrat.