2022-03-04, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModelX
Ukraina kommer förlora.
Ryssland vinner.
The end.
Tyvärr så blir det nog så
Sen står Moldavien på tur…
Citera
2022-03-04, 18:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
Det är vad alla hoppas på fast just nu känns det inte så troligt. Kan säkert ta 6-24 månader innan det händer under tiden rullar kriget på. Majoriteten av Ryssarna tycker fortfarande om Putin och de får sin information från hans TV-kanaler.

Nej det är jag inte alls säker på. Var har du fått de siffrorna ifrån? Jag tror de flesta ryssarna är emot denna invasionen faktiskt.
Citera
2022-03-04, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
För det kan inte fortsätta vara som nu, Ryssland måste ställa sig jämlikt vid alla andra länder i kampen mot Kina.

Det här är en lite rolig mening. Ryssland kan alltså inte fortsätta hålla på och kriga. De ska sluta med det och bli en del av västvärlden... i ett krig mot Kina?

Alltså, de rekryteras till att bli soldater mot Kina istället?
Citera
2022-03-04, 18:46
Medlem
Mitt scenario som jag tror är mest sannolik är att Ukraina - Ryssland går över till ett lågintensivt krig som helt enkelt varar sålänge som Ryssland är kvar.

Det finns gott om vapen i Ukraina och väldigt många som är villiga att pumpa in mer vapen.

Således, det finns ingen anledning för Ukraina att ge upp.

Krigets längd kan man bara spekulera i, men jag skulle tippa 10-20 år eller ännu längre.

Orsaken till det är att det är svårt för Ryssland att hota med kärnvapenkrig för lite frihetskämpar i Ukraina. Således, västvärlden kommer se till att Ryssland dräneras på resurser genom Ukraina.

Ukraina blir ett svart hål tillsammans med sanktionerna så förs Ryssland till en nivå liknande Nordkorea.

Sedan vid något tillfälle händer nåt som bryter dödläget.

Men man kan säga att Ryssland har skapat sig sitt eget Afganistan. Ett krig som man omöjligt kan vinna eftersom man har sisådär 70% eller mer av befolkningen emot sig.
Senast redigerad av idontknowmyself 2022-03-04 kl. 18:49.
Citera
2022-03-04, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Tyvärr så blir det nog så
Sen står Moldavien på tur…

Precis, han lär ju fortsätta framöver.
Sverige och Finland bör gå med i NATO asap.
Inte pga rädsla utan för att ha ett starkt enat försvar i Scandinavien.
Citera
2022-03-04, 20:32
Medlem
Stantormans avatar
Risken är stor att ingen riktigt vinner detta krig. Sannolikt glider det här över till ett slags permanent krigstillstånd som kommer att pågå länge. Kriget som sådant kan leda till att Ukraina blir en så kallad failed state. När det gäller Ryssland självt är det inte säkert att det blir så värst mycket bättre. Ryssland blir ett mycket fattigt land som ses som en paria i större delen av världen. Ett slags Nord-Korea i mega format.
Citera
2022-03-04, 20:41
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Om jag får gissa så kommer länderna att sätta sig vid förhandlingsbordet där de kommer att försöka få till en överenskommelse som liknar Minskavtalet med några nya tillägg.
  • Luhansk och Donbass får ett ökat självstyre samt att minoriteterna får bättre rättigheter.
  • Krim kan eventuellt tillfalla Ryssland.
  • Ukraina lovar att hålla sig neutrala och bli en buffertzon. Lovar att inte gå med i EU eller NATO

Tyvärr smittades många av en optimism då man såg ukrainarnas kampvilja samt att Putin hade räknat med att Ukraina skulle ge upp fort vilket ledde till planeringen för starten av invasionen var bristfällig. Det vi börjar se nu är hur resten av kriget kommer att fortskrida. Det kommer mer eller mindre att se ut som det andra tjetjenkriget samt hur ryssarna agerade i Syrien. Man kommer att fullständigt pulverisera städerna för att förhindra krig i bebyggelse. Städerna kommer att bli ruiner med mängder av civila dödsoffer. Ukraina kommer tvingas till förhandlingsbordet.
Jag tror att den minst sannolika lösningen är att Ukraina i det här läget skulle lova neutralitet.
Citera
2022-03-05, 00:18
Medlem
Myschs avatar
Min teori är att det blir ett stort krig mellan NATO och Ryssland/Belarus och eventuellt andra länder som joinar senare (kanske Kina?).

Ukraina och västra Ryssland kommer vara slagfältens huvudpunkt, marken kommer vara som under WW1, Månlandskap.
Sverige kommer joina NATO och skicka svenskar att kriga emot våran naturliga fiende och ta hämnd efter Poltava.

Kriget kanske tar slut ca 2030 och NATO vinner såklart. Kina klarar sig hyffsat väl från efterföljderna för Väst vill fortfarande handla med dem.

Men Ryssland kommer inte existera, hela Ryssland kommer dela upp sig i olika länder (Sibirien, Tjetjenien osv osv).

Världen har äntligen blivit av med det största avskummet. Sen är det bara fortsätta rensa jorden från smutsen nere i MENA och äntligen befria Mellanöstern från den onda religionen som härjar där nere.

Kristendomen ska få tillbaka Konstantinopel och Finland får tillbaka Karelen.
Armenien får tillbaka all sin mark som Orcherna Azerbajdzjan har fått ifrån Turkarna.

Frid och fröjd på jorden!
Citera
2022-03-05, 02:59
Medlem
Jag tror det kan bryta ut massiva protester i Ryssland och fler deserteringar från armén

Saker och ting förändras, människor också Putin lever kvar i sovjetmentaliteten idag har ungdomen popcornhjärna av sociala medier, når inte ett krig stora framgångar direkt svalnar intresset ganska snabbt. Redan efter 1 vecka känner man nu att det finns ett negativt momentum, plus hela jävla landet har blivit cancelled.

Rysslands ungdom tror inte på detta projektet på sikt, det har alltid varit bland de äldre Putin haft sitt starkaste stöd

https://www.youtube.com/watch?v=8m15M4VimuM Intressant dokumentär som visar båda sidor

Imo så är Putins fans bland yngre på hemmaplan lite som SD här lite mer lantisar och kufar och folk utan riktig egen identitet
Citera
2022-03-05, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModelX
Precis, han lär ju fortsätta framöver.
Sverige och Finland bör gå med i NATO asap.
Inte pga rädsla utan för att ha ett starkt enat försvar i Scandinavien.

Tror som sagt inte de kommer orka ge sig på andra länder igen, de trodde nog inte att det skulle bli så utdraget och kostsamt. De ligger säkert flera miljarder, triljarder minus för tillfället samtidigt som hela deras ekonomi har kraschat - men Putin kan inte ge upp efter ha sålt sig själv som den "macho ryska alfahan-mannen" genom alla år. Han måste skydda sin stolthet och inte misslyckas med sin plan. Så de kommer nog ta över Ukraina inom kort sen blir det tyst, radio silence.
Citera
2022-03-05, 06:08
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Jag gissar på den första punkten (a).

Ukraina vill ha fred och Ryssen inser att det inte är värt det (för kostsamt). Dom båda sätter sig ned vid förhandlingsbordet. Ge och ta, ingen blir riktigt nöjd och båda förlorar.

Sanktionerna fortsätter mot Ryssland som sätter djupa spår i deras ekonomi och Ukraina förlorar ett och annat landområde. Men det är iallafall bättre än att fortsätta kriga.

Håller med, men det lär inte ta slut med det. Putin kommer såklart att försvinna och för att sanktionerna ska lyftas så lär gränserna återställas. Ukraina lär tom få tillbaks Krim. Ryssland kommer att få betala enorma krigsskadestånd och vara slut som stormakt. Putin drömde om ett vara den som återskapade ett Stor-Ryssland, men istället raserade han dagens Ryssland fullständigt. Skämde ut landet och dess krigsmakt.
Citera
2022-03-05, 06:38
Medlem
Jag tror på b). Europa kapitulerar ovillkorligt. Efter att Putin har använt kärnvapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in