2022-03-02, 00:15
Medlem
Gerhardts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerhardt
Så det är inte krigshetsaren Nato som expanderat för nära Ryssland då?

"Ukraina – här är hela krigsförklaringen:
Nya Dagbladet publicerar som första svenska dagstidning det tv-sända talet i sin helhet översatt till svenska".
https://nyadagbladet.se/utrikes/darfor-gick-ryssland-in-i-ukraina-har-ar-hela-krigsforklaringen/

Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
NATO har mig veterligen inte genomfört något militärt angrepp mot Ryssland.

Du har aldrig hört talas om putativt nödvärn?
Citera
2022-03-02, 00:31
Medlem
Citat:

Med det vi känner till om Putlers mentala status så är det inte omöjligt at han inbillat sig att NATO har militärt angripit Ryssland, dvs. putativt nödvärn. Det har du helt rätt i.
Citera
2022-03-02, 01:25
Medlem
Gerhardts avatar
Citat:
Så det är inte krigshetsaren Nato som expanderat för nära Ryssland då?

"Ukraina – här är hela krigsförklaringen:
Nya Dagbladet publicerar som första svenska dagstidning det tv-sända talet i sin helhet översatt till svenska".
https://nyadagbladet.se/utrikes/darfor-gick-ryssland-in-i-ukraina-har-ar-hela-krigsforklaringen/

Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag konstaterar fortfarande det faktum att det inte är Ukraina som är den angripande parten.

NATO har mig veterligen inte genomfört något militärt angrepp mot Ryssland.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Thrive
Med det vi känner till om Putlers mentala status så är det inte omöjligt at han inbillat sig att NATO har militärt angripit Ryssland, dvs. putativt nödvärn. Det har du helt rätt i.

Har jag rätt i att Putin "inbilliat sig"? Menar du att jag påstått att Putin inbillat sig något?

Varför förvanskar du så flagrant ohederligt vad jag skrivit?
Citera
2022-03-02, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Tänk om det är så att Ryssland inte alls sprider propaganda och talar sanning. De säger att man invaderar Ukraina för att de funnits militära hot där. Är det inte viktigt att ta sådana påståenden på allvar och inte anta saker. Det här gäller trots allt liv och död, hos civila dessutom. Att då bara anta att Ryssland ljuger är inte det att begå tjänstefel av människor i t.ex. regeringen som gör beslut gällande det här? För att inte säga omoraliskt av t.ex. nyheter och tidningar. I och med att man inte vet utan gissar att Ryssland sprider lögner och propaganda så kan det ju vara så att västerländsk media rent ut sagt ljuger när man påstår att Ryssland inte alls attackerade Ukraina pga militära hot. Kanske finns det till och med någon lag gällande journalister, att man inte får vara så hänsynslös i sitt rapporterande när det kan ha liv och död som konsekvens?

Vad känner ni kring det här? Litar ni blint på media att Ryssland och Putin ljuger i sina påståenden eller håller ni er öppensinnade tills fakta och bevis presenteras?

Ni som bestämt er i frågan redan innan bevis delats. Hur känner ni kring att det kan vara så att Ryssland faktiskt gjort detta för ett riktigt militärt hot som infunnit sig i Ukraina och därför är berättigade att attackera i förebyggande och skyddande syfte? Om det visade sig att det var så, hur tror ni att ni hade reagerat då?

Om det är så att jag missat bevis på att de ljuger får någon gärna dela med sig men jag har följt det hela sen det startade och har inte sett röken av bevis för påståenden som säger att Ryssland endast ljuger och sprider propaganda. Det verkar som att det i sig är en slags västerländsk propaganda som endast vill svartmåla Ryssland. Just eftersom man påstår att de ljuger men inte kan bevisa det. För mig blir det väldigt misstänksamt och finner det märkligt att alla bara litar blint på media utan en endaste kritisk tanke. Det är ju ett typiskt sektbeteende.

På något sätt känns det som att det är hatiska människor som också lätt accepterar informationen utan att ifrågasätta. För alla man ser som tror på det blint utan att bevis presenterats hatar på Putin. Kan det vara någon form av psykisk ohälsa som gör att människor litar blint på påståenden från media även om det inte finns några bevis för att t.ex. Putin och Ryssland ljuger? Vad känner ni?
Haha du är helt dum i huvudet.
Det mesta som länkas eller källorna är oftast från rt eller andra ryska medier. Dessa mediers journalister är hotade och sätts i fängelse om dom rapporterar om nyheter ifrån kriget med nyheter som inte putler och krml inte godkänt.
Det är till och med olagligt att kalla det ett krig eller invasion. Även här blir du fängslad eller av med ditt jobb i bästa fall. Det är orimligt mycket hat mot nato och väst som gör det tydligt det är vilseledande propaganda. Men du är för dum för att förstå dessvärre
Citera
2022-03-02, 04:45
Avslutad
Ryssland har inte ens möjlighet sprida propaganda längre efter EU:s beslut att "förstärka" yttrandefriheten genom att stänga RT och Sputnik.
Citera
2022-03-02, 04:54
Medlem
Citat:
Tänk om det är så att Ryssland inte alls sprider propaganda och talar sanning. De säger att man invaderar Ukraina för att de funnits militära hot där. Är det inte viktigt att ta sådana påståenden på allvar och inte anta saker. Det här gäller trots allt liv och död, hos civila dessutom. Att då bara anta att Ryssland ljuger är inte det att begå tjänstefel av människor i t.ex. regeringen som gör beslut gällande det här? För att inte säga omoraliskt av t.ex. nyheter och tidningar. I och med att man inte vet utan gissar att Ryssland sprider lögner och propaganda så kan det ju vara så att västerländsk media rent ut sagt ljuger när man påstår att Ryssland inte alls attackerade Ukraina pga militära hot. Kanske finns det till och med någon lag gällande journalister, att man inte får vara så hänsynslös i sitt rapporterande när det kan ha liv och död som konsekvens?

Vad känner ni kring det här? Litar ni blint på media att Ryssland och Putin ljuger i sina påståenden eller håller ni er öppensinnade tills fakta och bevis presenteras?

Ni som bestämt er i frågan redan innan bevis delats. Hur känner ni kring att det kan vara så att Ryssland faktiskt gjort detta för ett riktigt militärt hot som infunnit sig i Ukraina och därför är berättigade att attackera i förebyggande och skyddande syfte? Om det visade sig att det var så, hur tror ni att ni hade reagerat då?

Om det är så att jag missat bevis på att de ljuger får någon gärna dela med sig men jag har följt det hela sen det startade och har inte sett röken av bevis för påståenden som säger att Ryssland endast ljuger och sprider propaganda. Det verkar som att det i sig är en slags västerländsk propaganda som endast vill svartmåla Ryssland. Just eftersom man påstår att de ljuger men inte kan bevisa det. För mig blir det väldigt misstänksamt och finner det märkligt att alla bara litar blint på media utan en endaste kritisk tanke. Det är ju ett typiskt sektbeteende.

På något sätt känns det som att det är hatiska människor som också lätt accepterar informationen utan att ifrågasätta. För alla man ser som tror på det blint utan att bevis presenterats hatar på Putin. Kan det vara någon form av psykisk ohälsa som gör att människor litar blint på påståenden från media även om det inte finns några bevis för att t.ex. Putin och Ryssland ljuger? Vad känner ni?

Bara det att putler ljög om invasionen hela tiden ända tills att han genomförde den visar ju på vilken lögnare han är.

Det är lätt att se genom dessa lögner från Krim. Att sedan tro på dem är korkat då man inte tagit till sig att det mesta är lögner.

De som försöker få putler och krims lögner att framstå som sanning är antingen nyttiga IDIOTER eller rysstroll.

Den som lider av psykisk ohälsa verkar vara Putler efter hans extrema corona isolering.
Citera
2022-03-02, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu har det militära hotet ökat enormt. Aldrig i historien har vi varit närmare den mänskliga civilisationens undergång.
Nej det kan knappast vara för att avvärja militära hot som han anföll Ukraina.
Hans exakta motiv får vi kanske aldrig veta. Han är ju en mycket hemlig och outgrundlig person. Jag tror till och med han gillar att ingen litar på honom för då är alla rädda

Ukraina är en perfekt språngbräda för Nato till Ryssland, strategisk och geografiskt viktigt land. Säger inte att dom är ett reellt hot men skulle definitivt kunna vara.
Citera
2022-03-02, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Om det skulle vara så att det fanns militära hot som ligger bakom specialoperationen så är det ändå så att ryssen var den som gick över gränsen. Det måste vara ett diplomatiskt nederlag av rang för att justifiera den handlingen.

Sen vad som är sant i mindre penseldrag bör tas med en nypa salt.

Störst skuld faller på ryssland. Men det är likväl extremt mycket propaganda och hyckleri ifrån media i väst (och öst), det är helt utan nyanser öht, och nato kunde ha ganska så lätt undvikit detta krig. Det finns en blind tro på media och politiker i väst.

Ryssland har nästan hela tiden varit en av natos huvudfiender, så lite förståelse bör man ha för att ryssland inte vill bli omringade av nato, det är ett större riktigt hot än usas fantasier om att ett land (iraq) på andra sidan jorden har kärnvapen och att det skulle vara ett hot emot dem. Men hur bemötes usas invadering av iraq? Varför är det finare då nato/usa/eu inleder krig?
Citera
2022-03-02, 09:58
Medlem
efftolvs avatar
Citat:

EXAKT.

Speciellt de här patetiska kommentarerna som
"Ryssarna dödar barn i Ukraina!"
"Aeh det måste sluta nu, Ryssland kommer förlora"
"500 pansarskott från Sverige och några utdaterade flygplan från Polen kommer skada Ryssarna ordentligt"

Skulle media vara partisk under ett krig? Det har de ju aldrig varit innan?
Ändå köper folk blint artiklar som de här.
"Ryska Anna, 51: ”Jag gråter, precis som mina vänner”"
Sen när bryr man sig om vad fan personen på gatan tycker? Det bor 140 miljoner människor i Ryssland, de letar rätt på någon som delar deras åsikt för att sen ge intrycket av att varenda människa delar de åsikterna.

Det mest komiska av allt är ju att folk på RIKTIGT tror att skurken i flera videos som har delats i MSM är ryssar, när det faktiska är Ukrainare.
T.ex.Den 24 februari såg vi bilder som civila hade tagit när Ukraina mobilisera sin armé, de kör över fordon, 1 dag senare finns en video där de kör över en bil där en människa sitter i.

Eller den här då, Aftonbladet skriver om "Lilla Polina" som har dött i kriget. Det är ryssar som har dödat henne tydligen. Hör och häpna, KÄLLAN "”Hennes familjs bil besköts av ryska soldater”, säger Kievs vice borgmästare i ett uttalande."
Så Kievs vice borgmästare vet då med säkerhet att det var ryssar som sköt henne. Hur fan kan han veta det? Och hur fan kan man rapportera den typen av nyhet och sälja in den idén.
Näää, skulle Ukrainarna kunna ljuga för att få ryssen att se dålig ut?

Ryssland har förlorat informationskriget, men inte kriget i Ukraina.
Citera
2022-03-02, 10:21
Medlem
Här påstår SVT att ryssarna använder AI-genererade ansiktsbilder för att lura oss. Och att detta lurendrejeri kan avslöjas genom att man ser att algoritmerna har "problem med symmetrier". T.ex. en kvinna som verkar ha ett örhänge i ena örat, men inte i det andra (väldigt otydligt iofs, för det kan väl lika gärna vara en hårslinga som råkar täcka lite på ena sidan):

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/de-har-ai-skapade-personerna-sprider-rysk-propaganda-sa-ser-du-att-de-ar-fejk

Här har vi en till som har "problem med symmetrier", nämligen SVTs egen reporter Bert Sundström, vars skjortkrage sitter en decimeter högre på ena sidan än på den andra:

https://www.svtstatic.se/image/wide/992/34213230/1644681770?format=auto

Skall vi därmed dra slutsatsen att Bert är skapad av AI?
Citera
2022-03-02, 10:46
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av efftolv
EXAKT.

Speciellt de här patetiska kommentarerna som
"Ryssarna dödar barn i Ukraina!"
"Aeh det måste sluta nu, Ryssland kommer förlora"
"500 pansarskott från Sverige och några utdaterade flygplan från Polen kommer skada Ryssarna ordentligt"

Skulle media vara partisk under ett krig? Det har de ju aldrig varit innan?
Ändå köper folk blint artiklar som de här.
"Ryska Anna, 51: ”Jag gråter, precis som mina vänner”"
Sen när bryr man sig om vad fan personen på gatan tycker? Det bor 140 miljoner människor i Ryssland, de letar rätt på någon som delar deras åsikt för att sen ge intrycket av att varenda människa delar de åsikterna.

Det mest komiska av allt är ju att folk på RIKTIGT tror att skurken i flera videos som har delats i MSM är ryssar, när det faktiska är Ukrainare.
T.ex.Den 24 februari såg vi bilder som civila hade tagit när Ukraina mobilisera sin armé, de kör över fordon, 1 dag senare finns en video där de kör över en bil där en människa sitter i.

Eller den här då, Aftonbladet skriver om "Lilla Polina" som har dött i kriget. Det är ryssar som har dödat henne tydligen. Hör och häpna, KÄLLAN "”Hennes familjs bil besköts av ryska soldater”, säger Kievs vice borgmästare i ett uttalande."
Så Kievs vice borgmästare vet då med säkerhet att det var ryssar som sköt henne. Hur fan kan han veta det? Och hur fan kan man rapportera den typen av nyhet och sälja in den idén.
Näää, skulle Ukrainarna kunna ljuga för att få ryssen att se dålig ut?

Ryssland har förlorat informationskriget, men inte kriget i Ukraina.
Bla bla bla bla bla. Det här är klassisk vilseledning och desinformation; grotta ner sig i detaljer och skapa förvirring.

Lyft blicken, kompis. Vem har invaderat vem här?

Maskirovka.
Citera
2022-03-02, 10:55
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Tänk om det är så att Ryssland inte alls sprider propaganda och talar sanning. De säger att man invaderar Ukraina för att de funnits militära hot där. Är det inte viktigt att ta sådana påståenden på allvar och inte anta saker. Det här gäller trots allt liv och död, hos civila dessutom. Att då bara anta att Ryssland ljuger är inte det att begå tjänstefel av människor i t.ex. regeringen som gör beslut gällande det här? För att inte säga omoraliskt av t.ex. nyheter och tidningar.
Mycket bra poäng där! Hur kan det vara ok av makthavare och media att påstå att andra ljuger, men inte vi. Bara vi står för sanningen! Våra åsikter är de enda rätta. Allt som fienden säger är lögn och propaganda.

Den ensidiga propagandan och hyckleriet har nått nya nivåer nu. Journalister som borde granska makten har blivit propagandister själva för Nato och mot Ryssland. Visst kan man säga att detta är tjänstefel.

Men det är inget nytt.
USA och Väst har ljugit om många krig och statskupper och sitt eget deltagande. När USA utser en fiende blir denne demoniserad och livsfarlig för oss alla. Med facit i hand, så vet vi att det var lögn.
Vad gäller Ryssland har hatpropagandan pågått sedan Putin satte stopp för plundringen av tillgångarna i forna Sovjet. Många hann berika sig innan köpfesten tog slut.
Citat:
I och med att man inte vet utan gissar att Ryssland sprider lögner och propaganda så kan det ju vara så att västerländsk media rent ut sagt ljuger när man påstår att Ryssland inte alls attackerade Ukraina pga militära hot. Kanske finns det till och med någon lag gällande journalister, att man inte får vara så hänsynslös i sitt rapporterande när det kan ha liv och död som konsekvens?

Vi skall inte lita blint på någon makthavare eller media. Politik är ett smutsigt område, där fakta skickligt döljs av personangrepp.

Själv bygger jag min uppfattning om Putin och Lavrov utifrån Rysslands insatser i Syrien. De blev populära av folket där för de satte stopp för terroristerna och USA, samtidigt som de värnade civila så långt det gick. De talade om vad de tänkte och gjorde vad de sa att de skulle göra. De satte press på USA i förhandlingarna genom att tvinga dem att vara ärliga. De avslöjade t ex att de som Väst kallade frihetskämpar egentligen var jihadister, eller under inflytande av dem, det var al-qaida, al-nusra mm i själva verket och de terroriserade verkligen befolkningen. Med vapen från Väst.
Ryssland räddade större delen av Syrien från att tas över av Väst och terrorister. Det var en heroisk insats.

Sedan länge vet vi att USA ljuger om sin inblandning i andra länder. Och det är stor skandal att Europas ledare är slavar under USA.
Därför litar jag mer på Putin och Lavrov när det handlar om utrikespolitik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in