2022-03-01, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thrive
Ryssland har gett följande skäl för att invadera Ukraina:

1. Det pågår ett folkmord i östra Ukraina.
2. Ukraina styrs av nazister.
3. Ukraina utgör ett militärt hot mot Ryssland.
4. Ukraina kan i indirekt utgöra ett militärt hot mot Ryssland i framtiden genom att ingå i NATO.

1-3 är direkta lögner. 4 är en halvsanning. Dock är NATO en försvarsallians och alldeles oavsett har inte Ryssland rätt att avgöra vilka allianser som ett suveränt land väljer att ingå i.

Väljer man att ha ett moraliskt perspektiv på hur stater agerar så har Ryssland agerat förkastligt. Ur ett strategiskt perspektiv talar mycket för att Putler har gjort en felbedömning av både sin egen och västs förmåga - men den saken är inte riktigt avgjord än.
Bra sammanfattat.
Putler vill återupprätta det forna Storryssland ungefär som Erdogan vill ha tillbaka det Ottomanska riket.
Citera
2022-03-01, 22:13
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jag skulle kunna bevisa det eftersom jag har pratat med vittnen. Du kan också fråga de som filmas när de skäller ut de ryska soldaterna

På vilket sätt vet dina vittnen om

2. Ukraina styrs av (korrupta) nazister.

Är de militärer med högst säkerhets-clearence?

angående "1. Det pågår ett folkmord i östra Ukraina.", det vore väl mer rimligt om du kände nån ukrainare som kan dementera det. Själv vet jag ingenting om det påståendet.
Citera
2022-03-01, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Därför att man påstår saker som kan ha betyande konsekvenser för människors liv, folk kan dö. Utan att ens ha bevis för sina påståenden.

Nu får du gärna svara på trådstartens fråga. Alla bara säger att frågan är fånig men ingen kan förklara varför? Och såklart inget svar heller.

Första stycket är helt off topic och jag förstår nu att du faktiskt inte själv inser vad du skrivit i rubriken.

Själv har jag över fyrtio år av empiriska bevis på att ryssarna ljuger och fuskar med det mesta. Hur många länder känner du till som får lov att delta i internationella idrottsevenemang om de gör det med dumstruten på? Och hur kommer det sig att det är så?
Nej vänta, det får de ju inte numer...
De är notoriska vad gäller detta och hela världen vet.
Då blir det ganska naturligt att man förutsätter att de ljuger och naturligtvis inte bekräftar detta. Varför skulle de göra det? Din fråga är så dum. 😄 Men det var ju inte heller detta du ville propagera för igentligen?
Senast redigerad av falskpost 2022-03-01 kl. 22:22.
Citera
2022-03-01, 22:21
Medlem
Citat:
På vilket sätt vet dina vittnen om

2. Ukraina styrs av (korrupta) nazister.

Är de militärer med högst säkerhets-clearence?

angående "1. Det pågår ett folkmord i östra Ukraina.", det vore väl mer rimligt om du kände nån ukrainare som kan dementera det. Själv vet jag ingenting om det påståendet.
Korrupta nazister? Vi är varken barn eller idioter. Är man inte dränkt i rysk retorik uttrycker man sig inte så.
Citera
2022-03-01, 22:23
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falskpost
Första stycket är helt off topic och jag förstår nu att du faktiskt inte själv inser vad du skrivit i rubriken.

Själv har jag över fyrtio år av empiriska bevis på att ryssarna ljuger och fuskar med det mesta. Hur många länder känner du till som får lov att delta i internationella idrottsevenemang om de gör det med dumstruten på? Och hur kommer det sig att det är så?
Nej vänta, det får de ju inte numer...
De är notoriska vad gäller detta och hela världen vet.
Då blir det ganska naturligt att man förutsätter att de ljuger och naturligt vis inte bekräftar detta. Varför skulle de göra det? Din fråga är så dum. 😄 Men det var ju inte heller detta du ville propagera för igentligen?
Tack för att du delar med dig.

Jag kan bara återigen konstatera att bara för någon bevisats ljuga en gång innebär inte det att man automatiskt gör det i alla ens påståenden och uttalanden.

Vilket innebär att Putin kanske talar sanning.

Vad är det för empiriska bevis du tänker bevisar att de ljuger just nu? Nyfiken.
Citera
2022-03-01, 22:24
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Korrupta nazister? Vi är varken barn eller idioter. Är man inte dränkt i rysk retorik uttrycker man sig inte så.

Tack för din åsikt. Men håller inte med om att Ukraina inte är ett korrupt land. Hur kommer det sig att du anser att Ukraina är ett icke-korrupt land om man får fråga?
Citera
2022-03-01, 22:25
Medlem
Folk ”antar” inte att Ryssland ljuger och sprider propaganda, dom vet att det är så.
Ryssland har en gedigen historia av att ljuga och vilseleda, det finns t om ett välkänt rydkt uttryck för det.
Maskirovka

https://sv.wikipedia.org/wiki/Maskirovka

Jag såg nyss på TV4 att alla nu tävlar i att klämma åt Ryssland, Putler och hans oligarker.
Storbritannien ska t ex börja kräva att dom som äger fastigheter i Storbritannien måste registreras.
Putler är dömd till att misslyckas, frågan är hur lång det går innan Putler undanröjs av vettiga ryssar.
En hel värld är med rätta emot Putler.
Citera
2022-03-01, 22:27
Medlem
Citat:
Tack för din åsikt. Men håller inte med om att Ukraina inte är ett korrupt land. Hur kommer det sig att du anser att Ukraina är ett icke-korrupt land om man får fråga?

Haha. Du pratar om korrupta nazister och beviset är att Ukraina är nästan lika korrupt som Ryssland och Serbien.... Lägg av.
https://pasteboard.co/f9siQR4x3I27.jpg
Citera
2022-03-01, 22:27
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Tänk om det är så att Ryssland inte alls sprider propaganda och talar sanning. De säger att man invaderar Ukraina för att de funnits militära hot där.

Många svenskar idiotförklarar ryssar som litar på statskontrollerad media.

Samtidigt som de själva litar på sin egen statskontrollerade media.

Patetiskt.
Citera
2022-03-01, 22:31
Medlem
Citat:
Tack för att du delar med dig.

Jag kan bara återigen konstatera att bara för någon bevisats ljuga en gång innebär inte det att man automatiskt gör det i alla ens påståenden och uttalanden.

Vilket innebär att Putin kanske talar sanning.

Vad är det för empiriska bevis du tänker bevisar att de ljuger just nu? Nyfiken.

Och vi andra har sedan länge insett att en notorisk lögnare aldrig är att lita på. Vilket innebär att du inte lyckats påverka någon, samt att putin med all säkerhet far med osanning.

Alla deras tidigare avslöjade lögner och fusk. Du tänker jag ska börja rabbla upp dem? Är du nyfiken på riktigt kan du använda en sökmotor.
Inte topic....😄
Citera
2022-03-01, 23:42
Medlem
Citat:
Skulle du kunna bevisa att punkt 1-3 är lögner eller är det något du påstår bara?

Det går givetvis att bevisa.

1. FN har haft personal i östra Ukraina i flera år och inget folkmord har rapporterats. I fjol dog ett åttiotal civila i regionen och absolut ingenting talar för att det rört sig om avsiktligt dödande i de flesta fall. Ett taffligt folkmord i så fall, eftersom det finns betydligt fler ryssar än 80 st i Donbass.

2. Zelenskyys parti är pro-europeiska liberaler och inte nazister. De är varken antisemiter, auktoritära eller någonting annat som kan beskrivas som nazistiska. Fråga forumets nazister vad de tycker om Zelenskyy.

3. Ukraina är för litet för att i sig självt kunna utföra ett offensivt hot mot Ryssland. Och att Ukraina skulle skaffa kärnvapen finns inte på kartan ens som de skulle vilja göra det. Det skulle medföra sanktioner från både väst och öst, vilket Ukraina inte har råd med.

Det finns fler lögner från Putins sida som glömde att lista i föregående inlägg. T.ex. att en majoritet i Donbass skulle vilja ingå i Ryssland. Det stämmer inte, vilket resultatet i 2019 års presidentval bevisar.
Citera
2022-03-02, 00:03
Medlem
Alla dessa ”tänk om det är Ryssland som har rätt”-trådar…

Det är den fria världen mot Putin nu, oavsett propaganda, oavsett avsändare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in