• 1
  • 2
2022-03-01, 17:35
Medlem
Hej! Jag bor i en hyreslägenhet, med många grannar i huset som jag inte direkt känner(högt bostadshus)
Har i princip aldrig hört några grannar tidigare, då det är väl isolerade lägenheter.

Men de senaste 3 månaderna, så har varannan vecka, en pappa börjat skälla högljutt på sitt barn, jag hör det nästan varje dag, trots att jag är iväg och jobbar för det mest...

Alltså jag kan förstå att man ibland som förälder skäller, men det verkar ju inte friskt att det är så ofta. Och att utskällningar är det enda jag hör därifrån....

Jag hörde barnet skrika tillbaka en gång att han hatade pappan...Det är oftast svårt att höra exakt vad som sägs, men det verkar som att pappan säger taskiga saker. Nedtryckande saker till sitt barn.
Jag har sett barnet nån gång, verkar vara i typ 7 års åldern.

Aldrig hör jag något annat därifrån. Bara utskällningar, och mycket negativ ton i pappans röst.

Ja, jag vet inte. Tycker mest att det är lite varningssignaler att det sker så ofta.
Är det verkligen normalt?

Vad hade ni gjort? Hade ni gjort något? Tycker att det är lite jobbigt att tvingas lyssna på detta så ofta. Och jag tycker inte att det verkar vara en riktigt frisk relation heller.

Liksom vad ska han ha ungen där varannan vecka för om han ändå bara ska skälla på den?
Senast redigerad av Finmanniska 2022-03-01 kl. 17:39.
Citera
2022-03-01, 17:36
Bannlyst
Nej det är inte normalt
Citera
2022-03-01, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milankrupic1057
Nej det är inte normalt

Jag har funderat på att skriva en lapp, där jag föreslår att det inte är psykologiskt bra för barnet att bli utskälld så ofta, och att det även är jobbigt för grannar att behöva höra det.

Är egentligen emot lappar, men det känns lite over-kill att knacka på och klaga samtidigt... jag hör inga tecken på något fysiskt. Gör jag det så har jag tänkt gå upp och knacka på.
Senast redigerad av Finmanniska 2022-03-01 kl. 17:48.
Citera
2022-03-01, 17:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Finmanniska
Jag har funderat på att skriva en lapp, där jag föreslår att det inte är psykologiskt bra för barnet att bli utskälld så ofta, och att det även är jobbigt för grannar att behöva höra det.

Är egentligen emot lappar, men det känns lite over-kill att knacka på och klaga samtidigt... jag hör inga tecken på något fysiskt iallafall. Hör jag det så har jag tänkt gå upp och knacka på.

Kan du inte ringa socialen då?
Citera
2022-03-01, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milankrupic1057
Kan du inte ringa socialen då?

Alltså jag har ju inga egna barn, så jag vet inte hur ofta man tvingas skälla på dem... du tycker det verkar vara på den nivån då?
Citera
2022-03-01, 17:52
Medlem
Men med så unga barn, så om man nu nån gång tvingas höja rösten och skälla lite.
Så borde man väl ändå försöka få barnet att må bra igen efteråt? Kramas och bli vänner igen?

Hör aldrig något sådant. Bara mer negativa haranger.
Citera
2022-03-01, 18:00
Medlem
Slå skiten ur han
Citera
2022-03-01, 18:25
Medlem
HarryManbacks avatar
Om du tror att barnen far illa så kontakta socialen.

Hade själv föräldrar som gillade att skrika på oss barn.
Hade gladeligen sett att nån tog dom i nackskinnet då...

Sen gjorde dom massa annat som inte var ok men det som andra hörde var ju det ständiga skrikandet/tjatandet.
Citera
2022-03-01, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryManback
Om du tror att barnen far illa så kontakta socialen.

Hade själv föräldrar som gillade att skrika på oss barn.
Hade gladeligen sett att nån tog dom i nackskinnet då...

Sen gjorde dom massa annat som inte var ok men det som andra hörde var ju det ständiga skrikandet/tjatandet.

Hmm, ja jag tror ju att det är psykologiskt skadligt att bli behandlad så av sin pappa när man är så ung.
Att barnet skrek tillbaka att han hatade pappan en gång, efter av utskällningarna/klagandet på barnet, tyder ju även det på en hög psykologisk press...

Borde krävas väldigt mycket, för att ett så ungt barn ska skrika det till sin egen förälder.

Liksom fine om det är en 15-17 åring. Då hör det väl till.
Men en 7-8 åring?

Ja jag får väl göra något då. Jag kan skriva ett meddelande till pappan, och även höra med socialen om de tror att de kan behöva kolla läget. Om inte annat så kan det väl ge ett uppvaknande att det inte är riktigt ok och att grannarna hör det.
Citera
2022-03-01, 19:05
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Gör en anonym anmälan till soc. De är tvungna att kontakta honom då, och det är en bra tankeställare att han skriker så mycket åt ungen så att grannarna klagar.

Det är förmodligen en neuropsykiatriskt utmanad person som aldrig borde skaffat barn. De ser aldrig problemet hos sig själva, utan bara hos sina "odrägliga" barn.
Citera
2022-03-01, 19:13
Medlem
HarryManbacks avatar
Citat:
Hmm, ja jag tror ju att det är psykologiskt skadligt att bli behandlad så av sin pappa när man är så ung.
Att barnet skrek tillbaka att han hatade pappan en gång, efter av utskällningarna/klagandet på barnet, tyder ju även det på en hög psykologisk press...

Borde krävas väldigt mycket, för att ett så ungt barn ska skrika det till sin egen förälder.

Liksom fine om det är en 15-17 åring. Då hör det väl till.
Men en 7-8 åring?

Ja jag får väl göra något då. Jag kan skriva ett meddelande till pappan, och även höra med socialen om de tror att de kan behöva kolla läget. Om inte annat så kan det väl ge ett uppvaknande att det inte är riktigt ok och att grannarna hör det.

Det var det jag syftade på; att föräldrarna skriker på barnen kan vara ett symptom på något värre, som barnmisshandel.

Är det väldigt ofta det händer är det nog bra att höra med myndigheterna...
Citera
2022-03-01, 19:21
Medlem
Citat:

Är egentligen emot lappar, men det känns lite over-kill att knacka på och klaga samtidigt... jag hör inga tecken på något fysiskt. Gör jag det så har jag tänkt gå upp och knacka på.

Ring socialen istället. Tveksamt om föräldern uppskattar och förstår ett skrivet meddelande. Dessutom,
barnet blir förmodligen anklagat för att ha skvallrat och råkar mer illa ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in