• 1
  • 2
2022-02-28, 17:09
Medlem
ollameras avatar
Om man tjänar mellan 25 - 35 000 i månad och man vill spara, vilken månadshyra anser du inte bör överstigas för att det ska räknas som lönsamt och bra? Vad är en bra hyra om man tjänar så mycket och man vill spara?

Betonar att det handlar om ett singelhushåll där man bor helt ensam.
Citera
2022-02-28, 17:18
Medlem
over9ks avatar
5000
Citera
2022-02-28, 17:27
Medlem
Sonny00s avatar
Så låg som möjligt naturligtvis.
Citera
2022-02-28, 17:35
Medlem
ollameras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Så låg som möjligt naturligtvis.

Jo det fattar ju alla. Gärna 2500 kr. Men sedan vill man ju inte leva i ett råttbo i 20 år. Därför undrar jag vilken maxgräns som anses vara bra. Vad bör det inte överstiga?
Citera
2022-02-28, 17:41
Medlem
Gnagetmanglars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ollamera
Om man tjänar mellan 25 - 35 000 i månad och man vill spara, vilken månadshyra anser du inte bör överstigas för att det ska räknas som lönsamt och bra? Vad är en bra hyra om man tjänar så mycket och man vill spara?

Betonar att det handlar om ett singelhushåll där man bor helt ensam.

Jag betalar 8300:- i hyra idag. Nettoinkomst på 26.000:-.

Tycker jag har bra med pengar över när räkningarna dragits. Även fast jag inte sparar ett skit och egentligen bara bränner allt på nöjen.

Så över 12-13.000:- tycker jag kanske det börjar bli "för dyrt". Det i åtanke att man åtminstone tjänar 25 netto.
Citera
2022-02-28, 17:42
Medlem
Jag hadde tur att bo för under 3000 SEK.

Men då var det en extremt tråkig lägenhet med badrum från 60 talet, köket likaså. Sen var det bilplatts på det också för nån 400SEK mån tror jag. Nu bor jag för 2200 SEK mer i månaden Jag har ett kök jag kan sitta i och ett separat sovrum och en balkong. jag tycker om att vara hemma så det är värt varenda krona.

man kan se över alla kostnader, stäng av alla dumma abonnemang, hallons billiga månbasdsabonemang och telefon köper man kontant.

Dra ner på restaurangbesök med mera med mera. ha bara en filmtjänst i taget så tycker man ner omkostnaderna. har man nära till jobbet så kan man ju vara utan bil ett tag och det är ju ett par tusen per år. tror jag har lagt säkert 5000 SEK bara på reparationer varje år i snitt. Är det inte det så ska man ha nya däck.

Tror jag gör det och cykla gör en bara gott. Dåliga dagar kan man ta buss, ta om man inte bor på glesbygd men.
Citera
2022-02-28, 17:46
Medlem
25% av din bruttoinkomst (efter skatt). Borde anses vara ok.

Kan du komma runt 15% så har du ett billigt boende

https://www.hemhyra.se/nyheter/sa-my...-vi-pa-boende/

Sverige 26,1% (2019)

Jag lägger 27,5% av min bruttolön på hyra.
Citera
2022-02-28, 17:47
Medlem
Enzymes avatar
Absolut max ska boendekostnaden vara 1/3 av nettoinkomsten. Jag bor i en liten bostadsrätt och har turen att 1/7 går till boende. Har alltid möjlighet att spara trotts dyra vanor med saluhallar, uteätande, resor mm. Det hade varit najs med >100 kvm men det är inte värt jag har hellre mer cash så jag kan leva glassigt. Jag är singel också så jag behöver "knullpengar" på ren svenska
Citera
2022-02-28, 17:48
Medlem
BackToHegels avatar
~3000 kr i månaden betalar jag för min underbara etta.

Sen är frågan konstigt ställd. Hyran är en fast kostnad. Det är helt individuellt om man tycker det är värt att lägga pengarna på en större/finare lägenhet. Jag kunde ha tagit en liten tvåa och få badkar och sovrum, men jag valde att offra det för att få ner de fasta kostnaderna. Jag trivs med att bo litet och att kunna lägga pengar på t.ex. en fin ljudanläggning. Men det är jag det, andra prioriterar annorlunda. Så frågan är knasigt ställd.
Citera
2022-02-28, 18:00
Bannlyst
Vill man spara pengar bör man undvika hyresrätter men måste man bo på dessa ghetton så 5000kr för en liten etta någonstans hittar du säkert.
Citera
2022-02-28, 18:05
Medlem
Ungefär 20-25% av nettolönen maximalt. Går man över det så brukar något annat ryka liksom.

Men kostnaden beror väldigt mycket på hur stort man vill bo, så det är inte bara var och till vilken standard det handlar om.

Räkna med att varje extra rum kostar 1500 kr.

Som singel och om man räknar med att vara singel forever så kan en liten etta duga gott.

Vill man ha brudar hemma så ett extra rum, ett sovrum där man kan rulla runt lite med tjejen.

Vill man flytta ihop så blir det faktiskt lite trångt med en liten två, då vill man ha en större två eller en trea.

Ett barn, garanterat att man vill ha en trea.

Två barn, nu återigen lite trångt och här börjar det bli svårt att via lägenhet (såväl hyres- som bostadsrätt med dagens priser) få bra ekonomiskt balans med en fyra.

Då väljer man ett hus utanför staden.

Men då har man förstås två inkomster och närmare 60-80 tusen netto och har råd med 20.000 eller mer i hyra.

En singel i en fin liten två är nog det ultimata och då pratar vi om 7000-9000 i nybyggda hus. Oavsett om man väljer hyres eller bostadsrätt.
Citera
2022-02-28, 18:33
Medlem
Man ska inte hyra om man ska spara pengar.
Spara innan du flyttar ut så att du kan köpa en bostadsrätt.
Den stiger i värde så att du kan köpa bättre nästa gång, etc etc etc.

Detta är vad jag gjorde och därför kan jag nu bo i villa utan stora lån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in