2022-02-28, 18:47
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Absolut max ska boendekostnaden vara 1/3 av nettoinkomsten.

Gäller såklart inte generellt, har man en dyr bostadsrätt kan det vara värt att lägga en större del än 1/3 av nettoinkomsten på boendet givet att man har råd. En höginkomsttagare kan utan problem lägga 50-60% av sin disponibla inkomst på boendet och ändå leva bra, samt dessutom få avkastning på bostaden.
Citera
2022-02-28, 18:59
Medlem
Nu är inte hyran det enda som påverkar vad du kan spara. Hur du hanterar resten av ekonomin spelar roll,låga fasta utgifter möjliggör att du kan leva livet som du vill.

Tänk på att tiden är din vän om du har koll på ränta på ränta effekten så några hundår i en billig bostad kan göra stor nytta för din framtida ekonomi. Dessutom en liten bostad minskar kostnaden för möbler. Sedan gäller det att värdera kostnader och tid för pendling mm.
Citera
2022-02-28, 19:08
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Gäller såklart inte generellt, har man en dyr bostadsrätt kan det vara värt att lägga en större del än 1/3 av nettoinkomsten på boendet givet att man har råd. En höginkomsttagare kan utan problem lägga 50-60% av sin disponibla inkomst på boendet och ändå leva bra, samt dessutom få avkastning på bostaden.

Visst men jag utgick från va TS (och jag själv) tjänar.
Citera
2022-02-28, 19:12
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ollamera
Jo det fattar ju alla. Gärna 2500 kr. Men sedan vill man ju inte leva i ett råttbo i 20 år. Därför undrar jag vilken maxgräns som anses vara bra. Vad bör det inte överstiga?

Vad har du fått för erbjudanden än sålänge? Vore bra med några konkreta exempel.
Citera
2022-02-28, 19:22
Medlem
Man ska nog snarare se de flesta stora, fasta utgifterna som en helhet.
Central lägenhet i större stad blir dyrt - men kan man då skippa bil, pendlingskostnader, husunderhåll kanske det trots högre kvadratmeterpris än en villa i en förort bli mycket billigare för ekonomin som helhet.
Citera
2022-02-28, 19:50
Medlem
Hakanzzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Jag hadde tur att bo för under 3000 SEK.

Men då var det en extremt tråkig lägenhet med badrum från 60 talet, köket likaså. Sen var det bilplatts på det också för nån 400SEK mån tror jag. Nu bor jag för 2200 SEK mer i månaden Jag har ett kök jag kan sitta i och ett separat sovrum och en balkong. jag tycker om att vara hemma så det är värt varenda krona.

man kan se över alla kostnader, stäng av alla dumma abonnemang, hallons billiga månbasdsabonemang och telefon köper man kontant.

Dra ner på restaurangbesök med mera med mera. ha bara en filmtjänst i taget så tycker man ner omkostnaderna. har man nära till jobbet så kan man ju vara utan bil ett tag och det är ju ett par tusen per år. tror jag har lagt säkert 5000 SEK bara på reparationer varje år i snitt. Är det inte det så ska man ha nya däck.

Tror jag gör det och cykla gör en bara gott. Dåliga dagar kan man ta buss, ta om man inte bor på glesbygd men.
Cykel och bra cykelväskor (Ortlieb classic) är mycket bra att ha. I love cykel. Så rätt på alla sätt och vis.
Citera
2022-02-28, 20:59
Medlem
Catellas avatar
Fall möjligheten hade jag försökt köpa mig en bostadsrätt. För att återgå till frågan så kan jag känna betala inte mer än 30% av din lön till ren hyra.
Citera
2022-02-28, 21:03
Medlem
7253kr är maxgränsen.
Citera
2022-02-28, 21:19
Medlem
Citat:
Om man tjänar mellan 25 - 35 000 i månad och man vill spara, vilken månadshyra anser du inte bör överstigas för att det ska räknas som lönsamt och bra? Vad är en bra hyra om man tjänar så mycket och man vill spara?

Betonar att det handlar om ett singelhushåll där man bor helt ensam.

Runt 30% av inkomsten netto är väl inte helt orimligt som många säger (även vid dessa lönenivåer) men det är också starkt beroende på i vilken stad du bor.

Du lär lägga mer i storstad vs på landet.
Citera
2022-03-01, 14:50
Medlem
Roidberts avatar
Jag betalar strax över 4100kr och känner mig nöjd med det. Lägenheten är också bra. Skulle kunna tänka mig att betala max 5000kr/månad. Har inte särskilt bra inkomst och svårt att jobba mer än vad jag gör, så vill verkligen inte betala mer än vad jag gör.
Citera
2022-03-02, 07:57
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Jag är sjukpensionär och betalar ca 25% av min nettoinkomst för boende
inklusive drift och fastighetsavgift (6rok nära storstad)

Mitt "offgrid stuga" kostar mig ca 5% av nettoinkomsten vid heltidsboende
och det är detta smultronställe med egen skog som är mina framtidsplaner

Självklart tillkommer underhållskostnader, även om fritidshuset är nytt
Citera
2022-03-02, 14:28
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Om man tjänar mellan 25 - 35 000 i månad och man vill spara, vilken månadshyra anser du inte bör överstigas för att det ska räknas som lönsamt och bra? Vad är en bra hyra om man tjänar så mycket och man vill spara?

Betonar att det handlar om ett singelhushåll där man bor helt ensam.

Det är väl inte bara hyran som spelar roll, beror ju också på dom övriga utgifterna man har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in