Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-06-19, 19:06
  #1
Medlem
trillians avatar
Har en fråga till er som varit samma sits som jag eller till dig som är gay...

Min kompis verkar lite homo.. Jag vet inte riktigt hur jag skall tolka hans signaler.. Han stöter inte på mig men en av mina kompisar har mottagit diverse blickar med sexuella undertoner. Hur kan jag enklast få reda på hans sexualitet utan att behöva ställa frågan rakt ut?

Jag har försökt snacka med honom och det verkar verkligen som att något tynger honom så jag vill få detta ur världen nu så han kan känna sig trygg med sina polare... Måste vara jobbigt att ljuga. Hur skulle ni homo-killar helst vilja att eran kompis fick reda på eran sexualitet innan ni kom ut?

Tack som fan för svar, jag sitter verkligen brunt till.. Plus att jag vill veta också
för nöjes skull


God Middag
Citera
2006-06-19, 19:11
  #2
Medlem
micaeles avatar
Om du inte vill fråga honom rakt ut så är det bara att vänta. När tiden är inne kommer det fram självmant och ärligt.
Men du kan ju alltid börja prata om sex och sånt och se vart samtalet leder, man brukar höra direkt om en människa är det minsta intresserad av sex med samma kön.

Jag är bisexuell och har endast delat det med en mindre krets, det är inte nödvändigt att homo-fientliga personer i min vänkrets vet om det än. Det kommer fram inom sinom tid, man får smyga fram det lite grann. Det gör faktiskt saker och ting lite roligare också. Man smyger helt enkelt in i diskussioner om sex vad man tycker om och vad man kan tänka sig pröva. Tids nog får alla reda vad man har provat.

Så, vill du veta - fråga rakt ut, för en ledande diskussion, ha ett förtroligt samtal där ni delar allt, eller vänta tills han är mogen.
Citera
2006-06-19, 19:16
  #3
Medlem
Monikas avatar
Spontant känner man ju att det är upp till honom att berätta när han känner för det om det är så och för dem han vill berätta det för. Vill du ändå fråga får du vara noga med att rannsaka dina motiv innan. Han har ju trots allt rätt till sin egen sexualitet (det där om att du vill veta för nöjes skull får mig att tro att du kanske inte har helt rent mjöl i påsen) och kan du inte hantera det ska du heller inte sitta på informationen. Respekterar du verkligen honom och hans sexualitet vilken den nu än månde vara står du nog ut med att leva i ovisshet.
Citera
2006-06-19, 19:19
  #4
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monika
Spontant känner man ju att det är upp till honom att berätta när han känner för det om det är så och för dem han vill berätta det för. Vill du ändå fråga får du vara noga med att rannsaka dina motiv innan. Han har ju trots allt rätt till sin egen sexualitet (det där om att du vill veta för nöjes skull får mig att tro att du kanske inte har helt rent mjöl i påsen) och kan du inte hantera det ska du heller inte sitta på informationen. Respekterar du verkligen honom och hans sexualitet vilken den nu än månde vara står du nog ut med att leva i ovisshet.
Visa ord. Men man kan även förstå att man vill veta om ens kompisar svingar sig åt ena, andra eller båda hållen. Det är inte roligt att sväva i ovisshet, det är skönt att veta och kunna behandla efter hur det är.
Om nu kompisen är gay, så kanske vissa diskussionen inte är på sin plats, till exempel.

Men, som du säger, störst hänsyn tar man om man kan vänta - även om det är jobbigt.
Citera
2006-06-19, 19:33
  #5
Medlem
Monikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Visa ord. Men man kan även förstå att man vill veta om ens kompisar svingar sig åt ena, andra eller båda hållen. Det är inte roligt att sväva i ovisshet, det är skönt att veta och kunna behandla efter hur det är.
Om nu kompisen är gay, så kanske vissa diskussionen inte är på sin plats, till exempel.

Men, som du säger, störst hänsyn tar man om man kan vänta - även om det är jobbigt.
Ja, och de diskussionerna kanske man ska vara försiktig med iallafall.

Trillian: klokt att vänta.
Citera
2006-06-19, 20:08
  #6
Medlem
Nu har väl en del goda råd delats ut, men om du nu faktiskt vill få litet mer info om hur det ligger till så har jag väl bara ett råd (som säkert inte gäller i många fall):

Många reagerar väl annorlunda, men jag kan ibland tycka att min ganska oentusiastiska reaktion när polare och tillfälliga bekanta kommer med: "ah såg du bruden!"/"sett några snygga brudar?"/"så vem är den snyggaste bland ***" osv ad nauseum borde ge en fingervisning om hur det ligger till... detsamma kan möjligen gälla för din kompis. Hans reaktioner på sådant lär du ha en del erfarenheter av redan om ni nu umgåtts länge. Likväl är det inte hur han ser på någon enskild kille, utan om han öht tittar på tjejer på stan (om han inte är bisexuell då), som säger mest.

"Fjolligt" beteende är dock inget bra riktmärke...

Jag håller med om att han, om någon, bör initiera en diskussion om ämnet mellan er.
Citera
2006-06-19, 20:31
  #7
Medlem
Med tanke på din inställning till hans eventuella läggning så tror jag bara det blir lättande för honnom att veta att det för dig inte spelar någon roll att han är homo.
Citera
2006-06-22, 18:51
  #8
Medlem
cilones avatar
Jag är iof inte homosexuell men eftersom jag har en avvikande sexualitet så vet jag hur människor reagerar på sådant, med fördomar. Dessa fördomar stämmer sällan överens med verkligheten och skapar avstånd. Om du verkligen vill veta något om någons sexualitet så gäller det att vara öppen och ödmjuk och framförallt inte anta saker. När det gäller homosexuella män antar folk ofta att de per automatik gillar analsex, vilket förstås inte är sant för alla.
Citera
2006-06-24, 23:43
  #9
Medlem
Simsons avatar
Homopolaren

Ett förslag på hur du ska göra med din polare:

(Här är din vän A, den påhittade bekante är B och dennes vän är C.)

Se till att hamna i en förtrolig situation med A. Led in ämnet på just förtrolighet och dra en påhittad historia om en ytlig bekant, B, till dig - som din polare inte känner till - vars bäste vän C kom ut som homosexuell efter många års vänskap. B blev då jätteförbannad för att C inte berättat, trots att de var så goda vänner.

Dra sedan upp en liknelse dig och A emellan och ponera samma situation: Hade A inte berättat det även om han vetat om det i flera år så skulle du bli skitsur också. Du säger till A: "Du känner ju mig och vet ju att du skulle kunna berätta sånt för mig, eller hur? Du vet ju att jag inte bryr mig det minsta om ifall någon är bög eller inte."

Jag kan ju bara dra egna paralleller till A. Tillslut måste man berätta, det känns liksom som en skyldighet ifall man är goda vänner. Hade min bästa vän dolt en sån grej, som egentligen är en skitsak oss emellan, vilket han borde veta, så hade jag också blivit förbannad och sårad.

Som homo måste jag dock säga att det enklaste och mest befriande sättet är att kompisarna frågar. "Hörru Simson, är du homo?" Då kan man liksom bara inte säga "Nej"...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback