2022-09-21, 21:43
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Det vet ingen i siffror, så du kan inte påstå att jag har ett feltänk i mitt resonemang utifrån det.
Men det gjorde du inte heller.

Men vi har en siffra på 200 000 som skickades in, samt en siffra på 300 000 som nu ska inkallas.
Det finns en undre gräns på antalet soldater där sin armé anses värdelös, även om tex bara hälften har stupat. Oavsett så är i det sammanhanget 100 eller 200 000 döda ointressant. I praktiken så har de förlorat handlingskraft pga av underbemanning.

Det har Putin nu talat om att de lider av.

Vi har sedan en annan siffra på 1000 000 ukrainska soldater
, vilket ger ett övertag, samt att det är svårare att anfalla än att försvara sig. Ryska soldater måste blotta sig var gång de vill vinna ny mark.'

Det är de enda siffror vi kan laborera med och från dem så gjorde jag en prognos.
I morgon kanske ny information tillkommer som ger en annan prognos.

Att Putin erkänner att de förlorat territorier samt sin strategi, kan man därmed ta med det i en beräkning då
det knappast är något han ljuger om frivilligt.

Det jag ville komma fram till var att, som du säger, ungefär 200000 har skickats. Att säga att alla blivit dödade på 6 månader är orimligt. Hade alla varit döda hade Ukraina redan återerövrat sitt territorium.

Nja, vet och vet. Men det är hyfsade uppskattningar baserade på de källor som inte är kända för att tvångsmässigt ljuga om allting (a.k.a ryska källor).
Citera
2022-09-21, 21:47
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En skillnad var att i Afghanistan var de värnpliktiga. Nu har nog många ryssar tyckt att de får skylla sig själva och får ju bra lön. Finns ju en berömd video där en asiatisk ryss utan ben blir hånad på bussen när han vill ha hjälp att komma ombord. "Jag slogs ju mot nazisterna!" Bussen åker utan honom.

Det är klart. Det har säkert en inverkan. Men många som är där på kontrakt verkar ju ha blivit ditlurade på olika sätt. Känns som att föräldrarna borde bli duktigt förbannade och då borde ju folk haka på tycker jag. Men hoppeligen kommer det nu.
Citera
2022-09-21, 23:10
Medlem
motdemonstrationer i många städer

https://www.youtube.com/watch?v=QRcVXhDlkNQ&ab_channel=TheSun

https://www.youtube.com/watch?v=unqKYexlI98&ab_channel=euronews
Senast redigerad av Kulturmarxist 2022-09-21 kl. 23:34.
Citera
2022-09-21, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkoMirketik

"Pestens" son var inte så glad för att strida i Ukraina.
https://twitter.com/XSovietNews/status/1572600893740142592?s=20&t=o2lIZVN2Cu7lJxMBgGr8cA

"Journalists call Dmitri Peskov's son Nikolai pretending to be from a recruiting office. They ask him if he's going to show up as required. He says he will "resolve this on another level". Asked point blank if he will go to the front as a volunteer, he says no."

Intressant att Putins talesmans son vägrar åka till fronten och hittar på en massa ursäkter. Jounalisten låtsas vara från ett rekryteringskontor. - Putin kan skicka nån av sina döttrar eller annan familjemedlem eller skicka några Oligarker.
Citera
2022-09-22, 00:34
Medlem
Enligt Danska Berlingske är det våldsamma demonstrationer mot Putin i 138 ryska städer.

https://www.berlingske.dk/internationalt/ukrainerne-slaar-tilbage-i-krigen-mod-rusland

Samtidigt så är det kravaller och upprop lite överallt i Iran som just nu vars prästerskap levererat drönare till Ryssland. Folket är inte nöjda med Imamerna. Folkhoper spöar upp poliser som vågar visa sig ute på gatan.
Citera
2022-09-22, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Ja visst är det svårt att veta var de ligger. Vad vi däremot vet är att de ligger mer än ett årtionde efter på motorutvecklingen och på sensorutvecklingen och att smygegenskaperna är extramt dåliga för att vara ett 5:e generationens stridsflygplan. D.v.s. en RCS som är ungefär 100ggr större än F-35 och enligt Indien omöjligt att modernisera eller vidareutveckla till en acceptabel nivå.

Och nej. Ryssland har inte den senaste tekniken aktiv på andra plattformar. De har inga moderna jetmotor, till skillnad från USA, Frankrike, Japan, Storbritannien, Italien, Sverige, Israel, Kina, Sydkorea, Nederländerna, Tyskland, Australien, Taiwan och Indien de har inga moderna AESA-radar, och de saknar också moderna IRST-system och IR-målsökare. Det var också först för ett par år sedan som de fick sina första radarjaktrobotar med aktiv målsökare operativa, d.v.s. c.a. 45 år efter USA.

Nej, det ryska flygvapnet är inte i närheten av att vara nummer två eller en kandidat som kan jämföras med USA.

Den platsen intas självfallet av Kina, som t.ex. har operativa 5.e generationens stridsflygplan, operativa AESA-radar, bildalstrande IRST och dito målsökare, gott om jaktrobotar med aktiv radarmålsökare, 70% fler Flankerflygplan (och därtill modernare sådana och sannolikt med högre tillgänglighet) än vad Ryssland hade innan den andra invasionen av Ukraina, dubbelt så många bombflygplan, fler och modernare stödresurser såsom AEW m.m.

Delen med den övergivna ryska utrustningen är från i våras.

Ryssland har visst AESA.
Såg på MAKS 2019 Mikojans monter där man presenterade Mig35 för potentiella kunder och det var väldigt tydligt att Mig35 levereras med Zhuks senaste A/AM AESA radar.
Zhuk har f.ö hållt på med utveckling av AESA sedan mitten 2000 tal..
Första AESAn dom visade upp var oxå på MAKS
ca 2008-2009 minns inte exakt.
Tydligen är Mikojan bättre än Suchoj på att implementera saker till sin Migplattform.
Varför Suchoj inte gjort det med SU-57 är förvånande då AESA finns tillgängligt.
China har som du säger kommit långt men med hjälp av rysk teknik.. J-11 är en kopia av S-27 och J-16 en utveckling ifrån J-11/SU-27 plattformen. Grunden för Chinas flygplattformar är rysk med delvis egna modifieringar.
Så att ryssland har AESA på andra plattformar så som jag skrev är konstaterat. Även till Armata har Zhuk en utvecklad AESA.
Citera
2022-09-22, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Fast vi vet ju inte hur stort det ryska flygvapnet är i verkligheten. Skulle inte förvåna om många flygplan som de har på pappret nog inte flyger In Real Life.

Lite som med Rysslands påstådda fjortontusen stridsvagnar, av vilka många nog inte går att använda på riktigt efter att de stått ute dygnet runt i 30 år utan omvårdnad. Alla går nog inte att använda i krig.

Dessutom så säger numerären som bekant inte allt om kvalitet. Och om man räknar alla någotsånär moderna flygplan Ryssland har så är det INTE oändligt många nej!

Jag tror nog att det svenska flygvapnet kvalitativt är klart bättre.

Nja, om det ryska flygvapnet var så bra? Var är det? Man klarar ju inte av Ukraina?

Ryska flygvapnet verkar inte användas i någon större omfattning i Ukraina.. Svårt o gissa anledning. Flottan används inte heller i större omfattning för t.ex beskjutning med missiler från jagare o fregatter o ubåtar. Ryssarna kör markoffensiv med förband som inte har någon motivation alls. Det går inte att kriga med folk som inte vill därför blev det denna totala dikeskörnining.
Citera
2022-09-22, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amram
Ryska flygvapnet verkar inte användas i någon större omfattning i Ukraina.. Svårt o gissa anledning. Flottan används inte heller i större omfattning för t.ex beskjutning med missiler från jagare o fregatter o ubåtar. Ryssarna kör markoffensiv med förband som inte har någon motivation alls. Det går inte att kriga med folk som inte vill därför blev det denna totala dikeskörnining.
Att Ryssland inte kan använda sitt stridsflyg har en mycket enkel förklaring man saknar förmåga att leda in bomber från hög höjd. Våra bomber styrs med laser och gps deras faller fritt. Det kan man inte göra på 10000m höjd som vi i väst kan. Så långt är vi med sedan har väst skickat mängder med vanliga manpads som kan plocka ner allt under 10000m höjd i princip. Det gör det mycket farligt för ryska flygvapnet.
Sedan har det och göra med att Rysslands sead förmåga är obefintlig man kan inte slå ut Ukrainas luftvärn. Så deras flygvapen är i praktiken obrukbarat.
Citera
2022-09-22, 01:41
Medlem
Citat:
Ryssland har visst AESA.
Såg på MAKS 2019 Mikojans monter där man presenterade Mig35 för potentiella kunder och det var väldigt tydligt att Mig35 levereras med Zhuks senaste A/AM AESA radar.
Zhuk har f.ö hållt på med utveckling av AESA sedan mitten 2000 tal..
Första AESAn dom visade upp var oxå på MAKS
ca 2008-2009 minns inte exakt.
Tydligen är Mikojan bättre än Suchoj på att implementera saker till sin Migplattform.
Varför Suchoj inte gjort det med SU-57 är förvånande då AESA finns tillgängligt.
China har som du säger kommit långt men med hjälp av rysk teknik.. J-11 är en kopia av S-27 och J-16 en utveckling ifrån J-11/SU-27 plattformen. Grunden för Chinas flygplattformar är rysk med delvis egna modifieringar.
Så att ryssland har AESA på andra plattformar så som jag skrev är konstaterat. Även till Armata har Zhuk en utvecklad AESA.

Ryssland själva valde bort AESA på mig35
https://www.globaldefensecorp.com/2021/06/15/mig-35-will-have-phased-array-radar-near-future-says-mikoyan/ kan du läsa om där. Mig35 kommer aldrig få AESA och dom tror det är 6 prototyper som byggts saknar ochså AESA.

Den enkla förklaringen är att det inte finns någon AESA radar i verkligheten det är därför dom få su57 som finns inte heller har det
Citera
2022-09-22, 01:45
Medlem
Ryssland ligger minst 40år efter väst när det gäller flyg vad som är än värre är att man inte äns klarar av och bygga flygplanen i någon större omfattning. Man har inte tekniken att massproducera flygplan idag tillsammans med mycket annat.
Citera
2022-09-22, 01:59
Medlem
[quote=mrsharpangel2|81736171]Ryssland själva valde bort AESA på mig35
https://www.globaldefensecorp.com/2021/06/15/mig-35-will-have-phased-array-radar-near-future-says-mikoyan/ kan du läsa om där. Mig35 kommer aldrig få AESA och dom tror det är 6 prototyper som byggts saknar ochså AESA.

Den enkla förklaringen är att det inte finns någon AESA radar i verkligheten det är därför dom få su57 som finns inte heller har det[/QUOTE

Jag vet att ryssarna valde bort AESA.
MAKS är en internationell flygmässa och
Mikojan stod inte med en monter på MAKS 2019 för att sälja till Ryska flygvapnet.
Dom visade export verisionen o där är det AESA som valmöjlighet.

Helt rätt att manpadsen är ett problem då Ukraina fått massor men kryssnings missiler går att skjuta från flygplan på avstånd där manpads är verkningslösa... o detta gör inte ryssarna heller i någon större omfattning.
Citera
2022-09-22, 02:06
Medlem
franges avatar
Citat:
Helt rätt att manpadsen är ett problem då Ukraina fått massor men kryssnings missiler går att skjuta från flygplan på avstånd där manpads är verkningslösa... o detta gör inte ryssarna heller i någon större omfattning.
Nä, istället slösar de ju S-400 som extremt dyra och ganska klena kryssningsrobotar... Kanske för att de inte har så mycket annat kvar i lager?
Senast redigerad av frange 2022-09-22 kl. 03:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in