Citat:
Ursprungligen postat av
Ormen Långe
Ja visst är det svårt att veta var de ligger. Vad vi däremot vet är att de ligger mer än ett årtionde efter på motorutvecklingen och på sensorutvecklingen och att smygegenskaperna är extramt dåliga för att vara ett 5:e generationens stridsflygplan. D.v.s. en RCS som är ungefär 100ggr större än F-35 och enligt Indien omöjligt att modernisera eller vidareutveckla till en acceptabel nivå.
Och nej. Ryssland har inte den senaste tekniken aktiv på andra plattformar. De har inga moderna jetmotor, till skillnad från USA, Frankrike, Japan, Storbritannien, Italien, Sverige, Israel, Kina, Sydkorea, Nederländerna, Tyskland, Australien, Taiwan och Indien de har inga moderna AESA-radar, och de saknar också moderna IRST-system och IR-målsökare. Det var också först för ett par år sedan som de fick sina första radarjaktrobotar med aktiv målsökare operativa, d.v.s. c.a. 45 år efter USA.
Nej, det ryska flygvapnet är inte i närheten av att vara nummer två eller en kandidat som kan jämföras med USA.
Den platsen intas självfallet av Kina, som t.ex. har operativa 5.e generationens stridsflygplan, operativa AESA-radar, bildalstrande IRST och dito målsökare, gott om jaktrobotar med aktiv radarmålsökare, 70% fler Flankerflygplan (och därtill modernare sådana och sannolikt med högre tillgänglighet) än vad Ryssland hade innan den andra invasionen av Ukraina, dubbelt så många bombflygplan, fler och modernare stödresurser såsom AEW m.m.
Delen med den övergivna ryska utrustningen är från i våras.
Ryssland har visst AESA.
Såg på MAKS 2019 Mikojans monter där man presenterade Mig35 för potentiella kunder och det var väldigt tydligt att Mig35 levereras med Zhuks senaste A/AM AESA radar.
Zhuk har f.ö hållt på med utveckling av AESA sedan mitten 2000 tal..
Första AESAn dom visade upp var oxå på MAKS
ca 2008-2009 minns inte exakt.
Tydligen är Mikojan bättre än Suchoj på att implementera saker till sin Migplattform.
Varför Suchoj inte gjort det med SU-57 är förvånande då AESA finns tillgängligt.
China har som du säger kommit långt men med hjälp av rysk teknik.. J-11 är en kopia av S-27 och J-16 en utveckling ifrån J-11/SU-27 plattformen. Grunden för Chinas flygplattformar är rysk med delvis egna modifieringar.
Så att ryssland har AESA på andra plattformar så som jag skrev är konstaterat. Även till Armata har Zhuk en utvecklad AESA.