Citat:
Ursprungligen postat av
kuluser
Mycket svammel tycker och tror, och du har självklart ingen agenda eller?
Ett enkelt sätt när ingen vet är att de som säger tror dom kan man lita på, de som säger att så är det eller raljerar dom kan man inte lita på för dom har en agenda.
Jag säger inte att det inte stämmer men att se en komradio och dess antenn och sedan anta... nä det är verkligen att gissa vilt. Men visst det kanske stämmer men det låter lite otroligt eller hur.
Nej, det är du som tror. Jag vet. Jag sitter inte här och tror saker och när jag spekulerar, så är jag extremt tydlig med det.
Min agenda är dessutom något jag är öppen med och tydlig: jag är evidensdriven och jag rättar min bild i ljuset av fakta. Har jag fel så vill jag veta det, eftersom alternativet är så urdumt - att fortsätta ha fel.
Om jag ser en komradio och en antenn, så har jag antagit komradion (vars exakta modell jag har identifierat, eller åtminstone en nära släkting) och antagit antennen. Jag behöver inte inter- eller extrapolera något. Jag ser en komradio, jag kan läsa dess etikett. Jag vet vad en dual-band radio är, jag råkar ha samma modell i byrålådan. Jag ser en antenn, jag vet hur en stubbantenn ser ut och jag vet varför man har olika typer av antenner. Jag kan vidare se flödet på twitter (där någon dessutom har givit kanalinformation och tider de används) och jag kan se om detta stämmer eller inte med mina kunskaper om dessa radios. Vidare kan jag förstå andra omständighetsbelägg, som just underrättelsetjänsternas närmast magiska insikter samt förstå vad det innebär när andra noterar en avsaknad av
annan radioutrustning som man skulle förvänta sig om sambandet vore propert, logistiskt funktionellt och inte ad hoc. Och ljudfilerna påvisar också precis den halv-duplexförbindelse och ljudbild man förväntar sig från dessa radios. Någon som är extremt hemtam i ämnet skulle rentav kunna deducera en del inställningar i radion, om ljudfilen kommer från UHF eller VHF, kanalinställningar och liknande, baserat på ljudet eller tekniskt ljudanalys. Jag kan iaf hör att "roger beep" möjligtvis är avslaget (minns inte om det går ut i luften nämligen. Om inte, så kan det inte avgöras så).
Min bild är alltså stödd av multipla, separata källor, samt min egna kunskaper om radio och allmänna förstånd i frågan. Så kom för fan inte och svamla och "tycker" och "tror". Det är precis vad
du sysslar med, inte jag.