2022-08-14, 10:46
Medlem
Några slovakiska spgh zuzana 2 har anlänt till Ukraina. Dessa är nog rätt bra på shoot-and-scoot!

https://twitter.com/oleksiireznikov/status/1558489663173697536?t=w_uWeiDWmcke00oVDZcs1A&s=19
Citera
2022-08-14, 10:47
Medlem
ForumApaches avatar
Ny bok, ”ZOV” skriven av Pavel Filatiev, fallskärmsjägare som deltog i invasionen och stred i Ukraina i två månader, belyser och kritiserar ryzka armens inkompetens:
Citat:
On the morning of February 24, thousands of Russian troops poured into Ukraine in a full-blown invasion. Pavel Filatiev was one of them. The 33-year-old paratroop spent two months on the front line before resigning from the army for health reasons. Now, he openly opposes the war. In a new book titled “ZOV” (after the symbols painted on Russian military vehicles), Filatiev offers an inside look at the state of the Russian army in the lead-up to the war and details his experience in the early days of the invasion.
Inte ens kläder och fungerande vapen för ”elittrupperna” och befälhavarna vet inte ens vad de håller på med:
Citat:
After unsuccessfully rambling and moonlighting in various places, I decided to return to the army [in August of last year]. I received an order to report to a unit [in Crimea]. Ten days later, I was given a uniform, but only a summer one. There were no berets of the right size, so I went and bought berets for myself.

In mid-October, they started handing out demi-season and winter uniforms, but only used ones — and there were no sizes. I refused to accept a used uniform that didn’t fit, which is why my relationship with the command began to deteriorate. After arguing with my company commander, I went and bought myself a pea coat.

In mid-February, my company was at a training ground in Staryi Krym. I realized that something was definitely brewing — everyone who had been discharged or fallen ill was rounded up and sent to the training ground.

Over the next few days we went to the firing range, where I finally picked up my machine gun. It turned out that my machine gun had a broken belt and was just rusty. On the very first night of shooting, the [cartridge] jammed.

I woke up at 2:00 in the morning [in the back of a KamAZ truck]. The column was lined up somewhere in the wilderness, and everyone had turned off their engines and headlights. Rocket artillery was operating to the right and left of our column. I couldn’t understand: are we firing at advancing Ukrainians? Or maybe at NATO [forces]? Or are we attacking? Who is this hellish shelling aimed at?

The column slowly began to move. I heard gunfire and explosions from the direction we were going. Where we were going and why wasn’t clear. [But] it was clear that a real war had begun. I [later] found out that [we had] orders to go to Kherson. It became clear that we had attacked Ukraine…We already had wounded and dead [servicemen]. The command had no communications. The commander didn’t understand what was happening.

Hela artikeln här:
https://meduza.io/en/feature/2022/08/12/we-had-no-moral-right-to-attack-another-country
Citera
2022-08-14, 10:58
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beechrider
Det är egentligen inget stort problem att använda den tekniken (kastbanetekniken alltså), även om maskinen flyger fort. Problemet är att det är en väldigt begränsande teknik, då du på förhand måste mata in koordinaterna i fpl's styrdata och navigationen sedan görs m.h.a INS/IRS. Du kan alltså inte i de litet äldre systemen enkelt byta mål, och måldata.
Problemet som kan uppstå efter avfyrning, är vindavdrift. Även en lätt bris, kan ge avdrift på flera tiotals meter (beroende på flygtid), om inte raketen kan kompensera för det genom ex. GPS-teknik.
Träffbilden på ett kluster av raketer, är däremot ganska intakt.
Sedan kan man ju alltid fråga sig hur kvalitetssäkringen på rysk militär materiel är...
Har alla raketer samma krut-/drivmedelsladdning? Har drivmedlet i alla raketer samma energi-innehåll et.c?
Många frågor blir det...

Håller med om att ryssen slösar med sin ammunition.
Om det sedan beror på okunskap/kompetensbrist, eller om det är jag-tänker-inte-riskera-mitt-liv-för-den-här-skiten-mentalitet, är ju en fråga för historieböckerna.
Det kommer nog att sippra fram både ett och annat, då konflikten är över.

Fast om du skjuter med helt dumma raketer och ska träffa inom tom en specifik kvadratkilometer måste du ju skjuta från en specifik plats, höjd med en specifik höjd, hastighet, vinkel och riktning vid en exakt tidpunkt. Skulle detta alltså verkligen gå att lösa manuellt? Jag tror inte det… raketartilleri är ju förhållandevis svårt att träffa med från vapenbärare som står still på marken. Att göra detta från helikopter eller flygplan är praktiskt taget omöjligt med rysk teknik
Citera
2022-08-14, 11:20
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
https://thehill.com/policy/international/3593133-hundreds-of-western-components-found-in-russian-weapons-in-ukraine-think-tank/

En artikel om hur många komponenter från Väst och Asien som hittats i Ryskt krigsmaterial.

Jag har även sett att Ukraina använder helikoptrar på samma sätt, indirekt eld med raketer.

Lite utanför ämnet: Finland använde kulsprutor för indirekt eld i Vinter och fortsättningskriget, inget nytt mao.

Det där är gammal rysk/sovjetisk doktrin sedan flera decennier tillbaka. Piloterna tränar på det där och flygplan och helikoptrar används helt enkelt som något slags "flygande artilleri". En konsekvens av att man inte räknar med att kunna upprätthålla luftherravälde/luftövertag annat än under kortare tid över begränsade frontavsnitt.
Citera
2022-08-14, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Fast om du skjuter med helt dumma raketer och ska träffa inom tom en specifik kvadratkilometer måste du ju skjuta från en specifik plats, höjd med en specifik höjd, hastighet, vinkel och riktning vid en exakt tidpunkt. Skulle detta alltså verkligen gå att lösa manuellt? Jag tror inte det… raketartilleri är ju förhållandevis svårt att träffa med från vapenbärare som står still på marken. Att göra detta från helikopter eller flygplan är praktiskt taget omöjligt med rysk teknik

Det går fint t.o.m med 60-talsteknik, men...träffsäkerheten lämnar förstås en del att önska, framförallt beroende på faktorer som ligger utanför planeringens och pilotens kontroll, som väder/vind. (Väderprognoser är ju, i bästa fall, bara just - prognoser.)
Att flyga attack, är ett hantverk, och kräver sin "man", men det har gjorts med framgång förr.
Citera
2022-08-14, 13:15
Medlem
Ken Drydens avatar
Den ryska taktiken verkar ha förändrats ännu en gång. Ryssarna gnager sig fram på vissa avsnitt. Just nu verkar det vara terrängen runt Avdiivka och Bakhmut som det ligger fokus på. Personligen tror jag att Bakhmut faller om någon vecka och då får ukrainarna dra sig tillbaka till nya linjer, men vem vet?

Dock är det uppenbart (åtminstone för mig) att reduktionen av pansar på den ryska sidan, liksom den (hittills) framgångsrika insatsen av salvpjäser (HIMARS, GMLRS, etc) har tvingat ryssarna till en ändrad taktik sedan belägringen av typ Izium och Sivierodonetsk. Då körde man på med artilleri över ett längre frontavsnitt, varvid mekaniserat infanteri, stött av pansar och stridsfordon, ryckte fram för att se var ukrainarna dragit sig tillbaka och därefter kunde dessa platser besättas.

Med hjälp av Osint och geolokalisering så ser man nu att ryssarna haft förluster på närmare 200 stridsvagnar per månad (fler under början av kriget, mindre nu). Ukrainska generalstaben talar om 300-400 per månad, vilket jag dock tror är en överdrift. Ryssland har dock bara haft en årsproduktion på 250 stridsvagnar och nu har produktionen minskat till ca 5-10 i månaden pga komponentbrist när nu sanktionerna satts in. Ryssland hade kanske 3-4000 stridsvagnar som gick att använda vid krigsutbrottet och inventariet har minskat ordentligt. Framryckningarna lite här och där i Donbass sker numera nästan helt utan stridsvagnar eftersom man inte vill riskera dem i onödan. Den taktik som jag beskrev ovan har lämnats därhän.

Taktiken nu verkar vara:

1) Stridsspaning med lätt infanteri i "stridsgruppsformation". Man har inte längre möjlighet att sätta samman hela bataljonsstridsgrupper som i början av kriget. Man använder här främst soldater från LNR/DNR och Wagner i ad hoc-formationer. Dessa förband har visat sig fungera mycket bättre än reguljära ryska förband, vilket förmodligen har att göra med tidigare stridserfarenhet. "Stridsgruppernas" uppgift är att hitta en blotta där försvaret är svagt. Det här är en mycket kostsam metod, eftersom de "stridsgrupper" som stöter på hårdare motstånd alltid slås tillbaka med ganska höga förluster.

2) Upptäcks en blotta med svagare närvaro av ukrainska förband så sätts artilleriet in för att driva bort dessa. Artilleriinsatserna sker numera in punktvis eftersom närvaron av HIMARS har tvingat ryssarna att sprida ut sina ammunitionsdepåer och förlägga dem längre bort från fronten. Tidigare kunde man köra en mer kontinuerlig, heltäckande och förberedande eldgivning (typ som vid belägringen av Izium och Sivierodonetsk).

3) Drivs ukrainarna bort, så fylls luckan av reguljära förband som försöker hålla terrängen och den nya frontlinje som uppstått.

Kännetecknande för den här metoden är alltså att pansar knappt används alls längre. Metoden är också väldigt långsam, men fungerar ändå på de platser där man har lokalt övertag i män och materiel. Det är dock mkt krävande för det lätta infanteri som ska agera känselspröt i fas 1 och spjutspets i fas 3. Man kan undra hur länge ryssarna kan hålla på så här.

Om jag har missuppfattat något är jag tacksam för synpunkter.
Senast redigerad av Ken Dryden 2022-08-14 kl. 13:18.
Citera
2022-08-14, 13:23
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Det går fint t.o.m med 60-talsteknik, men...träffsäkerheten lämnar förstås en del att önska, framförallt beroende på faktorer som ligger utanför planeringens och pilotens kontroll, som väder/vind. (Väderprognoser är ju, i bästa fall, bara just - prognoser.)
Att flyga attack, är ett hantverk, och kräver sin "man", men det har gjorts med framgång förr.

Med vilken träffsäkerhet menar du att det låter sig göras? Är målet ett landskap eller en mindre by? Påstår du att man kan med någon form av regelbundenhet träffa en specifik plats vill jag gärna se nån form av referens som stödjer det
Citera
2022-08-14, 14:58
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Den ryska taktiken verkar ha förändrats ännu en gång. Ryssarna gnager sig fram på vissa avsnitt. Just nu verkar det vara terrängen runt Avdiivka och Bakhmut som det ligger fokus på. Personligen tror jag att Bakhmut faller om någon vecka och då får ukrainarna dra sig tillbaka till nya linjer, men vem vet?

Dock är det uppenbart (åtminstone för mig) att reduktionen av pansar på den ryska sidan, liksom den (hittills) framgångsrika insatsen av salvpjäser (HIMARS, GMLRS, etc) har tvingat ryssarna till en ändrad taktik sedan belägringen av typ Izium och Sivierodonetsk. Då körde man på med artilleri över ett längre frontavsnitt, varvid mekaniserat infanteri, stött av pansar och stridsfordon, ryckte fram för att se var ukrainarna dragit sig tillbaka och därefter kunde dessa platser besättas.

Med hjälp av Osint och geolokalisering så ser man nu att ryssarna haft förluster på närmare 200 stridsvagnar per månad (fler under början av kriget, mindre nu). Ukrainska generalstaben talar om 300-400 per månad, vilket jag dock tror är en överdrift. Ryssland har dock bara haft en årsproduktion på 250 stridsvagnar och nu har produktionen minskat till ca 5-10 i månaden pga komponentbrist när nu sanktionerna satts in. Ryssland hade kanske 3-4000 stridsvagnar som gick att använda vid krigsutbrottet och inventariet har minskat ordentligt. Framryckningarna lite här och där i Donbass sker numera nästan helt utan stridsvagnar eftersom man inte vill riskera dem i onödan. Den taktik som jag beskrev ovan har lämnats därhän.

Taktiken nu verkar vara:

1) Stridsspaning med lätt infanteri i "stridsgruppsformation". Man har inte längre möjlighet att sätta samman hela bataljonsstridsgrupper som i början av kriget. Man använder här främst soldater från LNR/DNR och Wagner i ad hoc-formationer. Dessa förband har visat sig fungera mycket bättre än reguljära ryska förband, vilket förmodligen har att göra med tidigare stridserfarenhet. "Stridsgruppernas" uppgift är att hitta en blotta där försvaret är svagt. Det här är en mycket kostsam metod, eftersom de "stridsgrupper" som stöter på hårdare motstånd alltid slås tillbaka med ganska höga förluster.

2) Upptäcks en blotta med svagare närvaro av ukrainska förband så sätts artilleriet in för att driva bort dessa. Artilleriinsatserna sker numera in punktvis eftersom närvaron av HIMARS har tvingat ryssarna att sprida ut sina ammunitionsdepåer och förlägga dem längre bort från fronten. Tidigare kunde man köra en mer kontinuerlig, heltäckande och förberedande eldgivning (typ som vid belägringen av Izium och Sivierodonetsk).

3) Drivs ukrainarna bort, så fylls luckan av reguljära förband som försöker hålla terrängen och den nya frontlinje som uppstått.

Kännetecknande för den här metoden är alltså att pansar knappt används alls längre. Metoden är också väldigt långsam, men fungerar ändå på de platser där man har lokalt övertag i män och materiel. Det är dock mkt krävande för det lätta infanteri som ska agera känselspröt i fas 1 och spjutspets i fas 3. Man kan undra hur länge ryssarna kan hålla på så här.

Om jag har missuppfattat något är jag tacksam för synpunkter.

Det låter väldigt mycket som första världskriget.
Citera
2022-08-14, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Med vilken träffsäkerhet menar du att det låter sig göras? Är målet ett landskap eller en mindre by? Påstår du att man kan med någon form av regelbundenhet träffa en specifik plats vill jag gärna se nån form av referens som stödjer det

Träffsäkerheten är förstås, med dagens mått, inte särdeles tillfredsställande.
Men jag tror att den genomsnittlige ryske flygföraren inte bryr sig så mycket om det, om jag skall vara helt ärlig.
Han är bara ute efter att utföra sitt uppdrag, oavsett utfall, för att kunna rapportera "utfört anfall".

Sättet att genomföra dylika operationer, är ju egentligen inget nytt.
Det är, trots allt, bara fysik/matematik det handlar om.
Dock med en del osäkerhet kring utförande, samt väder/vind, som då kan påverka utfallet.
Citera
2022-08-14, 15:58
Medlem
Citat:
Träffsäkerheten är förstås, med dagens mått, inte särdeles tillfredsställande.
Men jag tror att den genomsnittlige ryske flygföraren inte bryr sig så mycket om det, om jag skall vara helt ärlig.
Han är bara ute efter att utföra sitt uppdrag, oavsett utfall, för att kunna rapportera "utfört anfall".

Sättet att genomföra dylika operationer, är ju egentligen inget nytt.
Det är, trots allt, bara fysik/matematik det handlar om.
Dock med en del osäkerhet kring utförande, samt väder/vind, som då kan påverka utfallet.

Exakt, men jag håller helt med Mr.Kaczynski, det finns ingen träffsäkerhet att tala om.

Fysiken och matematiken gör att det inte går att träffa ett mål om inte målet i sig är kvadratkilometer stort.

Som nämnts tidigare raketen måste avfyras från en EXAKT höjd och plats samt i EXAKT rätt vinkel för att ens ha en chans att träffa rätt, oaktat vindavdrift. Jag tror inte det finns någon människa som klarar av det.

Som ett enkelt exempel, om flygplanet flyger i 450 km/h (vilket får anses som rätt långsamt) Rör det sig 125 m/s. Så om piloten trycker på avfyringsknappen en halv sekund för sent så har du redan där ett fel på ca 60 m. Om sedan höjden är 5 meter fel och du flyger mot kompassriktning 235 istället för 234 så är du heeeelt chanslös att träffa. Vidare måste vinkeln i höjdled vara exakt rätt. Det går inte.

Det är svårt att träffa med attackraketer i ett vanligt angrepp, att lobba in dem, nej.

När man tom skjuter från marken GRAD förband så skjuter man en helvetisk massa raketer för att precisionen är så dålig. Så tom där är det svårt att träffa... Och då rör sig som sagt inte plattformen 500km/h...

Jag tror klart mer på teorin att de bara avfyrar och flyger hem, helt ointresserade av om det träffas eller inte.
Citera
2022-08-14, 17:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Ny bok, ”ZOV” skriven av Pavel Filatiev, fallskärmsjägare som deltog i invasionen och stred i Ukraina i två månader, belyser och kritiserar ryzka armens inkompetens:
Inte ens kläder och fungerande vapen för ”elittrupperna” och befälhavarna vet inte ens vad de håller på med:
Hela artikeln här:
https://meduza.io/en/feature/2022/08/12/we-had-no-moral-right-to-attack-another-country

Ja det var väl det som överraskade många att även Rysslands elittrupper var så dåliga. Nu när de samlar ihop vad folk de kan hitta går det nästan bättre än när dessa trupper var intakta i krigets början.
Citera
2022-08-14, 17:49
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja det var väl det som överraskade många att även Rysslands elittrupper var så dåliga. Nu när de samlar ihop vad folk de kan hitta går det nästan bättre än när dessa trupper var intakta i krigets början.
I ärlighetens namn kan jag inte med säkerhet säga om de var så jävla värdelösa eller om de släpptes ned långt bakom linjerna utan planering, uppbackning och uttänkt strategi. Nåväl, det är ju ett tecken på värdelöshet det med.
Hursomhelst så blev ryzka specialförbanden slaktade (bl a i Hostomel) av ukrainska hemvärnsgubbar och lokala förband utrustade som våra älgjägare när de ska grilla korv i skogen. Antingen är ukrainarna ett sjujävla hårt krigsfolk eller VDV/Spetsnaz mest bäst tränade för mord på obeväpnade bybor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in