2022-08-13, 20:00
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Står han och rycker i ett snöre?

Mycket McGywer i detta kriget.
Man kan ifrågasätta hur troligt det är att man kunde träffa en stridsvagn med den pjäsen med tanke på att man inte verkar må bra av att vara nära kanonen.

Den duger säkert till att skjuta på Wagner kanonmat med.
Citera
2022-08-13, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Man kan ifrågasätta hur troligt det är att man kunde träffa en stridsvagn med den pjäsen med tanke på att man inte verkar må bra av att vara nära kanonen.

Den duger säkert till att skjuta på Wagner kanonmat med.

Ja, det var ett jävla schabrak till kanon!
Citera
2022-08-13, 20:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ryskt attackflyg använder sitt flyg som en slangbella att chucka iväg raketer med.
https://twitter.com/DefMon3/status/1558375456960815104
Detta är förmodligen ett lite mer ekonomiskt sätt att distribuera dessa raketer.
https://twitter.com/RALee85/status/1556363396324511747
Starka LRDG vibbar.
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Det är så jag undrar om det ens är värt att skjuta iväg raketerna? En SU 25 som mer eller mindre lobbar iväg raketer i den generella riktningen av bortåt. Chansen att träffa något kan knappt finnas om målet är mindre än en mellanstor stad? Sen förstår jag orsaken varför de gör så, chansen att bli nedskjuten är för stor för ett korrekt anfall. Men, som sagt, varför ens genomför anfallet?
Lite samma med de hemsnickrade GRAD fordonen. Även där måste träffsäkerheten vara väldigt liten trots salv eld. Om målet är mer än att det skall smälla lite "nånstans bortom min egen linje" så absolut men att de skall träffa och göra någon skada? Njae är min uppfattning.

Jag tror de som skjuter från bilarna har större träffchans. De kan ju ha en drönare som ser var de slår ner och så kan de justera nästa gång de skjuter. Flygplanets metod verkar som sagt helt meningslöst; kanske bara för att de skall kunna rapportera att de genomfört ett visst antal uppdrag?
Citera
2022-08-13, 20:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Står han och rycker i ett snöre?
Mycket McGywer i detta kriget.

Jag har sett att de gör så på vanligt artilleri också. Så de har bara satt den på pansarfordonet utan någon modifikation och skjuter som de skulle gjort i vanliga fall.
Citera
2022-08-13, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror de som skjuter från bilarna har större träffchans. De kan ju ha en drönare som ser var de slår ner och så kan de justera nästa gång de skjuter. Flygplanets metod verkar som sagt helt meningslöst; kanske bara för att de skall kunna rapportera att de genomfört ett visst antal uppdrag?
Helt klart. Ryska soldater är vana sedan decennier att få order som inte är genomförbara med befintliga vapensystem och materiel, så de försöker helt enkelt bara lösa uppdraget.

Typ de får ordern att ”skicka missil X för att spränga mål väster om Kherson”. Men avfyrningsrampen är sprängd, stulen, eller bara allmänt sönder pga dåligt material eller underhåll. Då är det inte läge att protestera och säga ”ursäkta, rampen är sönder, det går inte”. För även OM de skulle säga det är kommentaren från befälet: ”fucking LÖS PROBLEMET! ELD!”.

Så de ryska soldaterna hittar ett sätt att få missilen mot målet väster om Kherson. De hittar en pilot och mutar honom att ”lösa” deras problem…
Citera
2022-08-13, 21:59
Moderator
vfs avatar
https://thehill.com/policy/international/3593133-hundreds-of-western-components-found-in-russian-weapons-in-ukraine-think-tank/

En artikel om hur många komponenter från Väst och Asien som hittats i Ryskt krigsmaterial.

Citat:
Ryskt attackflyg använder sitt flyg som en slangbella att chucka iväg raketer med.
https://twitter.com/DefMon3/status/1558375456960815104

Detta är förmodligen ett lite mer ekonomiskt sätt att distribuera dessa raketer.
https://twitter.com/RALee85/status/1556363396324511747
Starka LRDG vibbar.

Jag har även sett att Ukraina använder helikoptrar på samma sätt, indirekt eld med raketer.

Lite utanför ämnet: Finland använde kulsprutor för indirekt eld i Vinter och fortsättningskriget, inget nytt mao.
Citera
2022-08-13, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Det är så jag undrar om det ens är värt att skjuta iväg raketerna? En SU 25 som mer eller mindre lobbar iväg raketer i den generella riktningen av bortåt. Chansen att träffa något kan knappt finnas om målet är mindre än en mellanstor stad? Sen förstår jag orsaken varför de gör så, chansen att bli nedskjuten är för stor för ett korrekt anfall. Men, som sagt, varför ens genomför anfallet?

Lite samma med de hemsnickrade GRAD fordonen. Även där måste träffsäkerheten vara väldigt liten trots salv eld. Om målet är mer än att det skall smälla lite "nånstans bortom min egen linje" så absolut men att de skall träffa och göra någon skada? Njae är min uppfattning.

Kan ju vara så enkelt att målet faktiskt är en medelstor stad.

Rent generellt är det ett ganska oprecist system till att börja med, och jag gissar att man också bara har en vag indikation på var dom ukrainska förbanden finns ändå.

Systemen är ”funkis” om du har många attackflygplan och samtidigt har luftherravälde. Nu har man ju många attackflyg men inget luftherravälde (konstigt nog) så man försöker väl göra det bästa av situationen.
Citera
2022-08-14, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
https://thehill.com/policy/international/3593133-hundreds-of-western-components-found-in-russian-weapons-in-ukraine-think-tank/

En artikel om hur många komponenter från Väst och Asien som hittats i Ryskt krigsmaterial.

Jag har även sett att Ukraina använder helikoptrar på samma sätt, indirekt eld med raketer.

Lite utanför ämnet: Finland använde kulsprutor för indirekt eld i Vinter och fortsättningskriget, inget nytt mao.
Läste någon nämna att ryska helikoptrar som använder dessa raketer, har en inställning i datorn som räknar ut trajectory på raketerna och säger till om när de ska avfyras och vinkel etc. Möjligt att attackplanen har det även de.
Det är ju troligt, eftersom det inte är särskilt avancerade beräkningar för en dator, men träffbilden på marken av de faktiska raketerna är nog inget vidare ändå.
Citera
2022-08-14, 08:21
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
Läste någon nämna att ryska helikoptrar som använder dessa raketer, har en inställning i datorn som räknar ut trajectory på raketerna och säger till om när de ska avfyras och vinkel etc. Möjligt att attackplanen har det även de.
Det är ju troligt, eftersom det inte är särskilt avancerade beräkningar för en dator, men träffbilden på marken av de faktiska raketerna är nog inget vidare ändå.

Stridsflyg har använt samma metod för bombfällning sedan 1950-talet. Från början med atombomber. Senare även med konventionella bomber. Amerikanska F-111, hade t.ex. en metod där man vid upptagning låste med och fällde en TV-styrd bomb, samtidigt som man fällde en laserstyrd bomb, som WSO (Weapon System Operator) belyste målet åt, samtidigt som flygplanet vek av åt sidan och sedan ner mot marken.

Tekniken användes även med ostyrda bomber. AJ37 Viggen kunde t.ex. använda det, där tanken var att en hel fyrgrupp skulle fälla sin 64st 120kg bomber mot samma mål. Britterna använde tekniken skarpt mot Irak 1991, då Tornado fällde knippen med 450kg bomber på det sättet mot flygfält. Detta för att nedhålla fiendens luftvärn runt flygfältet, så att andra Tornado med bombkapslar (JP233) kunde flyga in över startbanorna och slå ut dem.

Idag med INS och GPS-styrda bomber så är tekniken det rimligaste alternativet om man behöver göra anflygningen på låg höjd.
Citera
2022-08-14, 08:30
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:

I call bullshit på det påståendet. Du skulle alltså från ett flygplan som färdas i hundratals km/h beräkna detta utifrån ej styrda attackraketer med fast kastbana. Jag tror det är helt omöjligt med högre precision än träff inom en kvadratkilometer. Betänk också att ryssen brukar fasttejpade civila gps för navigering även i deras senaste modeller av attackflyg.

Detta är ett desperat agerande som närmast påminner om när nån håller en AK över en mur och sprejar i riktning mot fienden. Man kan träffa något men beror bara på tur om det sker.

Attackraketer måste skjutas rakt på önskat mål för att funka, allt annat är bara slöseri och bevis för att man inte klarar att genomföra riktig CAS oavsett om det är ryssar eller Ukraina som gör det.
Citera
2022-08-14, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
I call bullshit på det påståendet. Du skulle alltså från ett flygplan som färdas i hundratals km/h beräkna detta utifrån ej styrda attackraketer med fast kastbana. Jag tror det är helt omöjligt med högre precision än träff inom en kvadratkilometer. Betänk också att ryssen brukar fasttejpade civila gps för navigering även i deras senaste modeller av attackflyg.

Detta är ett desperat agerande som närmast påminner om när nån håller en AK över en mur och sprejar i riktning mot fienden. Man kan träffa något men beror bara på tur om det sker.

Attackraketer måste skjutas rakt på önskat mål för att funka, allt annat är bara slöseri och bevis för att man inte klarar att genomföra riktig CAS oavsett om det är ryssar eller Ukraina som gör det.

Det är egentligen inget stort problem att använda den tekniken (kastbanetekniken alltså), även om maskinen flyger fort. Problemet är att det är en väldigt begränsande teknik, då du på förhand måste mata in koordinaterna i fpl's styrdata och navigationen sedan görs m.h.a INS/IRS. Du kan alltså inte i de litet äldre systemen enkelt byta mål, och måldata.
Problemet som kan uppstå efter avfyrning, är vindavdrift. Även en lätt bris, kan ge avdrift på flera tiotals meter (beroende på flygtid), om inte raketen kan kompensera för det genom ex. GPS-teknik.
Träffbilden på ett kluster av raketer, är däremot ganska intakt.
Sedan kan man ju alltid fråga sig hur kvalitetssäkringen på rysk militär materiel är...
Har alla raketer samma krut-/drivmedelsladdning? Har drivmedlet i alla raketer samma energi-innehåll et.c?
Många frågor blir det...

Håller med om att ryssen slösar med sin ammunition.
Om det sedan beror på okunskap/kompetensbrist, eller om det är jag-tänker-inte-riskera-mitt-liv-för-den-här-skiten-mentalitet, är ju en fråga för historieböckerna.
Det kommer nog att sippra fram både ett och annat, då konflikten är över.
Citera
2022-08-14, 10:37
Medlem
Citat:

Vanliga SU-25 som du ser på videon har inte ens någon kamera eller liknande, utan kan bara skjuta på sådant som piloten kan se genom cockpiten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in