Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Kaczynski
I call bullshit på det påståendet. Du skulle alltså från ett flygplan som färdas i hundratals km/h beräkna detta utifrån ej styrda attackraketer med fast kastbana. Jag tror det är helt omöjligt med högre precision än träff inom en kvadratkilometer. Betänk också att ryssen brukar fasttejpade civila gps för navigering även i deras senaste modeller av attackflyg.
Detta är ett desperat agerande som närmast påminner om när nån håller en AK över en mur och sprejar i riktning mot fienden. Man kan träffa något men beror bara på tur om det sker.
Attackraketer måste skjutas rakt på önskat mål för att funka, allt annat är bara slöseri och bevis för att man inte klarar att genomföra riktig CAS oavsett om det är ryssar eller Ukraina som gör det.
Det är egentligen inget stort problem att använda den tekniken (kastbanetekniken alltså), även om maskinen flyger fort. Problemet är att det är en väldigt begränsande teknik, då du på förhand måste mata in koordinaterna i fpl's styrdata och navigationen sedan görs m.h.a INS/IRS. Du kan alltså inte i de litet äldre systemen enkelt byta mål, och måldata.
Problemet som kan uppstå efter avfyrning, är vindavdrift. Även en lätt bris, kan ge avdrift på flera tiotals meter (beroende på flygtid), om inte raketen kan kompensera för det genom ex. GPS-teknik.
Träffbilden på ett kluster av raketer, är däremot ganska intakt.
Sedan kan man ju alltid fråga sig hur kvalitetssäkringen på rysk militär materiel är...
Har alla raketer samma krut-/drivmedelsladdning? Har drivmedlet i alla raketer samma energi-innehåll et.c?
Många frågor blir det...
Håller med om att ryssen slösar med sin ammunition.
Om det sedan beror på okunskap/kompetensbrist, eller om det är jag-tänker-inte-riskera-mitt-liv-för-den-här-skiten-mentalitet, är ju en fråga för historieböckerna.
Det kommer nog att sippra fram både ett och annat, då konflikten är över.