Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Vi får hoppas att Rysslands militära flopp i Ukraina blir så monumental, så katastrofal, att andra ondskefulla diktaturer som t.ex. Kina, tvekar inför att starta liknande utrotningskrig.
Ja, verkligen. Det är bara rysstrollen som låtsas som det finns någon sorts närvarande eller kommande pakt med Kina, men att Kina mellan raderna inte motsatte sig kriget berodde helt på att kineserna gärna ville ha ett lackmustest på väst svar på diktatorisk aggression. Kina måste balansera mellan flera dåliga ting, och hittills har man balanserat rätt bra. Kina vill inte att Ryssland skulle lyckas med ett smärtfritt övertagande av Ukraina. Det vore att stärka Ryssland jämte Kina för mycket. Kina vill heller inte att Ryssland ska förlora kriget monumentalt, för det värsta som kan hända ur kinesisk synvinkel är ett labilt eller rentav demokratiskt Ryssland. Ryssland får alltså inte bli en maktfaktor, det ska vara Kina som är maktfaktorn, thank you, enligt kinesisk logik. Bäst är det om Ryssland och väst kan försvaga varandra och kriget går väl ur den synpunkten inte helt dåligt för Kina. Men, Kina är nog ganska chockad av västlig beslutsamhet och framförallt sanktionerna, och de frivilliga sanktioner som företag och privatpersoner infört (stödköp från Ukraina, bojkott av ryska varor, neka ryska fartyg att anlöpa hamnar, osv. Själv har jag just köpt en bunch med finfina sovjetiska GM-rör från Ukraina, och jag har köpt saker från Ukraina under många år och det tycker jag alla andra ska göra¹). Att "vanligt folk" har något att säga till om och kan påverka, är en skrämmande och främmande tanke för diktaturen Kina. Och Kina har förstås nollkommanoll intresse av att byta hela väst som handelspartner mot någon form av avtal med Ryssland. Den ryska gasen och oljan är ändå för otillgänglig (speciellt utan västteknologi) och inte värd priset.
Det är faktiskt troligare, om kriget springer i väg ordentligt och eskalerar i någon riktning, att Kina passar på att knapra åt sig de naturresurser som faktiskt finns i nordöstra Ryssland och Ryssland kan just inte göra någonting.
Kina är samtidigt också på fallrepet av interna skäl. Ledarskapet har förlorat kontakten med verkligheten och Xi Jinping har gjort mycket för att förvandla Kina från en "fungerande²" diktatur till ett envälde. Demografiutvecklingen är botten och folks idéer om pensionssparande stämmer dåligt med projektioner av kinesisk ekonomi. Befolkningen minskar och förefaller dessutom vara lägre än förväntat, för man har "räknat fel". En skitsak bara, cirka 100 miljoner medborgare...
Saker kommer hända som kommer svida även i väst, men på alla plan ser det egentligen bättre ut här och vi kommer gå vinnande ur detta. Det är lite beklämmande när rysstroll eller bara flathuvuden försöker "varna" för ekonomiska svårigheter, utan att begripa att alternativet faktiskt
är ett riktigt ordentligt krig. Olaf Scholz är ju en av puckona som inte verkar förstå att försämrad ekonomi i Tyskland/väst faktiskt är en total skitsak i sammanhanget. Det finns ingen som helst verklighet någonstans, där vi kan "rädda mer" genom att göra mindre. Det bästa för hela mänskligheten och det som avgjort kommer leda till minst dödsoffer är faktiskt ett ordentligt, beslutsamt krig som väst tar initiativ till, på västs villkor och med västs resurser. Att kasta sig över Ryssland och slita henne i stycken en gång för alla. Eller, som minimialternativ, göra detta i form av brinkmanship tills Ryssland faktiskt *måste* backa. Detta sade jag redan i vintras om detta kommande krig, och jag sade det generellt 2014, liksom redan efter Sovjets fall.
Edit: Jag glömde en bit rent on topic. Ja, riskerna för Taiwan har faktiskt nog ökat, inte minskat. Inte för att Kina är mindre rädd för västs/USAs svar (man är MER rädd nu, än innan ryssarnas härjningar), utan pga desperation. Det har inte varit mer känt speciellt länge att situationen i Kina är så dålig vad beträffar demografi och ekonomi och det som avhåller är deras oväntade och oönskade svar på lackmustestet. Inte nog med att Ryssland inte kunde vinna på kort tid, väst visade sig vara mycket mer enigt än man trodde. Det har implikationer för Taiwan. Om Kina ger sig på Taiwan, så beror det på ungefär samma anledning till att Hitler inledde Barabarossa när han så gjorde, och att Japan gick in i kriget som de gjorde. Desperation, inga bra åtgärdsalternativ givet självbilden om ens mål...
Framförallt gäller det Rysslands invasion av Ukraina. Det är också en desperation och Putins mindset är "nu eller aldrig". Just nu var Ryssland som starkast jämfört med väst, men väst styrketillväxt är snabbare och Ryssland är på fallrepet. "Starkast" är relativt så klart. Ryssland var helt oförmöget att reflektera över egna förmågor.
Den ryska floppen har alltså mycket stora konsekvenser för utvecklingen i världen under kommande åratal eller årtionden. Väst klarar sig, men det kommer inte vara gratis som Scholz tycks tro och förhandling kommer absolut inte avvärja det oundvikliga. Ryssland kommer förlora detta, och man har i själva verket redan förlorat i alla meningsfulla betydelser. Ryssland blir som bäst ett isolat av "rost och lera" som en annan forumit gillar att skriva.
Edit2: Blev just varse detta:
https://cornucopia.se/2022/06/uppdateras-macron-scholz-och-draghi-pa-taget-i-kyjiv-idag-stora-ryska-forluster-i-zalote/
Scholz och Macron på väg till möte med Zelenskij! Vi får hoppas att krigspresidenten kan få dessa båda bromsklossar att nyktra till något och inse att "skador på ekonomin" är en bagatell jämfört med vad det kan kosta att inte sätta hårt mot hårt med Putin...
1) Varning dock: ryssarna försöker komma förbi sanktioner genom att sätta upp skalbolag, byta varunummer på grejer, låtsas som saker kommer från Ukraina eller Östeuropa, osv. Köp t.ex. ingenting med minsta rysk/sovjetisk anknytning från Cypern. Det kan krävas mycket gräv innan man förstår att Moskva får pengarna. Nåväl, då rysk industri är på 60-talsnivå så finns det inte så mycket modernt och eftertraktat som man kan "råka" köpa från Ryssland anyway. Jag har "oturen" att ibland behöva lite speciella grejer, ofta sovjetiskt vintage-teknik.
2) När jag säger att en diktatur "fungerar" så menar jag inte att det är bra, effektivt eller nöjsamt, utan bara som kontrast till envälde. Dvs man har domstolar, myndigheter, ekonomer, förvaltning, osv, som kan arbeta och göra sin grej och presentera en sanningsenlig bild för ledaren utan att tappa huvudet bokstavligt. Sovjet och tidigare Kina fungerade på detta vis, dvs "Ordföranden" var inte enväldig. Han kunde inte ministerstyra hur mycket som helst, etc. Xi Jinping är Kinas mest enväldiga härskare sedan kejsartiden. Putin har gjort samma resa.