Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Nu handlar det om politik, och inte "lag och rätt". Givetvis skulle ett avtal som inte hedras av båda parter anses som ogiltigt i en rättslig mening, men Sevastopol var (och är) de facto ryskt även idag.
Min poäng (som kanske undgick några) är att i ett tänkt scenario, där Ryssland får så mycket pisk att ett tillbakadragande blir resultatet (Jämför Afghanistan) kommer knappast att innebära att Ryssland godvilligt ger tillbaka vare sig Krim eller backar i Donetsk/Luhansk till 2014 års gräns.
Problemet är i så fall att tvinga dem. Jag tror (personligen) inte att detta kommer att stödjas av NATO, och på egen hand kommer Ukraina möjligen att klara av att uppnå läget före den ryska attacken.
Nja, folkrättsligt var (och är) både Sevastopol, Krim och utbrytarrepublikerna ukrainska. Att Ryssland hyr en flottbas är irrelevant i sammanhanget. Det är inte per se en politisk fråga heller, men jag förstår din poäng. Jag tror inte heller att ett ryskt tillbakadragande kommer vara förenat med en återgång till tidigare gränser.
Problemet för Ryssland (nåja, Putin) är att man har satsat allt på ett kort, och det är att den här invasionen kommer fungera. Det är omöjligt för Putin att avsluta det här kriget med enbart begränsade landvinningar i östra och södra Ukraina. Det är också uppenbart (och har varit det i flera månader) att Ryssland saknar förmåga att uppnå större militära framgångar. Det verkar också som att inte Ukraina heller kan nå ett avgörande, även om jag skulle tro att Ukraina har möjligheten att återta territorium i södra Ukraina.
Det leder till att det här kriget kommer att pågå tills dess att Ukraina ger upp eller kollapsar, eller att det ryska ledarskapet blir utbytt. Det senare skulle kunna ske genom att den ryska militären bryter med den ryska ledningen (inte troligt) eller att befolkningen tröttnar på kriget och sanktionerna. Oavsett så kommer det med största sannolikhet att ta tid och kräva än mer människoliv. Det är väl det som kanske är det mest anmärkningsvärda, att Ryssland helt och hållet verkar sakna geopolitiska mål som realistiskt kan effektueras genom användningen av sina militära resurser.
Det vill säga, ett ryskt tillbakadragande skulle troligtvis leda till status quo (dvs. en fortsättning av 2014-konflikten), men ett sådant tillbakadragande är ytterst osannolikt.