2022-08-04, 21:06
Medlem
Jag tror att väst måste syna bluffen om Ryssland säger att de skall använda kärnvapen. Om väst INTE synar så kommer hela världen att veta att hot med kärnvapen fungerar. Ryssland vet då att det bara behövs lite seriöst kärnvapenskrammel för att ”vinna”. Så hur otrevligt det än är så bör nog ”vi” syna och om nödvändigt slå tillbaka med kärnvapen.
Citera
2022-08-04, 21:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag undrar om det inte det skulle riskerar att skapa en stor ryskt revanschlyssnad istället som på lite längre sikt kan resultera i ett nytt krig när de väl rustat upp igen.

Jag tror övriga NATO-länder kommer göra allt de kan för att förmå Polen avstå från att anfalla Belarus. Om Polen anfaller lär de slå ut Belarus, vilket även Belarus och Ryssland förstår. Således lär Ryssland försöka försvara dem, m.a.o. kommer ett NATO-land vara i krig med Ryssland, vilket skulle vara en enorm eskakering av konflikten. Jag tror ingen önskar det.

Ryssland kommer definitivt starta nya krig, men det äroavsett hur det går i det nuvarande. Skillnaden är bara att om de krossas militärt, ekonomiskt, socialt, diplomatiskt, moraliskt, socialt och kulturellt så tar det längre tid innan de börjar mörda sina grannar igen. Ju mer förkrossande och förnedrande Rysslands nederlag är ju färre människor kommer de mörda i framtida krig. Galet att tro att det är bra om Ryssland har kvar mer militär förmåga eller får mer framgång i denna konflikt. Vi har redan facit i denna fråga; Ryssland tog Krim och delar av Donbas 2014. Med din logik så skulle allt vara frid och fröjd nu, eller menar du att Ryssland skulle ha fått erövra mer av Ukraina 2014 så hade de inte anfallit nu?

Så du menar att bara väst kan eskalera? Om Ryssland angriper polska trupper i Vitryssland är det ingen eskalering? Men så fort ett västland gör något är det en eskalering? Detta ryssförsvar är hela orsaken till kriget. Väst skulle ha satt ned foten redan 2014, de skulle ha eskalerat tills Ryssland bad om nåd. Väst skulle ha hotat med kärnvapenkrig redan då. Men nej man tänkte som du gör och därför har vi dagens situation.

Många (De som försvarar Ryssland vill säga) vill jämföra med 1a världskriget och att det gav Tyskland revanschlust. Men det är en felaktig historisk parallel. 1a VK var Sovjets fall och detta är 2a VK där den onda diktaturen måste krossas.
Citera
2022-08-04, 21:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Jag tror att väst måste syna bluffen om Ryssland säger att de skall använda kärnvapen. Om väst INTE synar så kommer hela världen att veta att hot med kärnvapen fungerar. Ryssland vet då att det bara behövs lite seriöst kärnvapenskrammel för att ”vinna”. Så hur otrevligt det än är så bör nog ”vi” syna och om nödvändigt slå tillbaka med kärnvapen.

Ja man kan inte betala utpressare för då kommer de bara att kräva mer och mer. USA borde säga att de är redo för kärnvapenkrig och att de kan sänka alla ryska atomubåtar inom 1 timme, och att deras missilförsvar skjuter ner alla ryska robotar och sedan utplånas Ryssland i vedergällningen. Bluffa stenhårt så blir det Ryssland som måste fundera på om USA har rätt.
Citera
2022-08-04, 21:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Som jag begripit det hela blir inte problemet (på direkt vis) NATO's eftersom det inte är ett anslutet land som blir angripet- snarare det motsatta. Man kan jämföra Turkiets kampanjer i sitt närområde som alls inte påverkar NATO som organisation.

Jag funderade lite på vad för bevekelsegrunder som skulle kunna finnas om nu Polen företar sig ett äventyr likt detta och då vill jag minnas att Belarus påtagligt var involverade i att sända en strid flyktingström mot de polska gränserna- naturligtvis med ryskt påhejande och backning. Sådant vittnar om dysfunktionellt styre som Polen skulle kunna rädas fortsätta och eskalera varför en specialoperation skulle vara befogad. Kanske nå't sånt?

Att Belarus har ett försvarssamarbete med Ryssland tror jag inte lägger harm över eventuellt Polskt angrepp- tvärtom ser de gärna 'två flugor på smällen' nu när Ryssland krampar i sjukdom.

Ja intressant, Polen behöver ju inte gå i krig utan bara genomföra en speciell militär operation. Som slår ut hela Vitrysslands flygvapen och luftvärn. Det Ryssland misslyckades med i Ukraina.
Citera
2022-08-04, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Sedan har Ryssland och Ukraina ett hyresfördrag avseende Sevastopol som rent teknisk skall gälla till 2035, något som naturligtvis blir en stötesten om Ukraina återtar Krim (hur det nu skulle gå till).
Bara att det FANNS ett hyresfördrag innebär ju att innan 2014 erkände Ryssland att Krim och även Sevastopol var Ukrainskt. Man hyr inte något man äger…

Alltså finns det historiska fakta att peka på om man nu väljer att ta tillbaka Krim fullständigt. Att Ryssland från 2014 ockuperat och ”erkänt” området som sitt, har inget stöd om inte resten av världen erkänt det. Vilket de inte har.
Citera
2022-08-05, 03:29
Medlem
Kiddieoxos avatar
Är det dags för allmän mobilisering i Ryssland nu?
https://twitter.com/akihheikkinen/st...27890484125697

Allvaret kryper närmare Putins generation Z aktivister i ST Petersburg och Moskva.
Vi får se om de gillar kriget i Ukraina lika mycket på nära håll.
Senast redigerad av Kiddieoxo 2022-08-05 kl. 03:35.
Citera
2022-08-05, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo

Allvaret kryper närmare Putins generation Z aktivister i ST Petersburg och Moskva.
Det var nån expert som tidigt sa att ”vändningen” skulle komma i Augusti, baserat på trupp och materielförluster, logistik, samt ekonomiska faktorer, som sanktioner och stöd till Ukraina. Det verkar onekligen peka åt det hållet nu.
Citera
2022-08-05, 09:34
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo

Läser man länken du bifogade, så verkar man göra militärer av statstjänarna. Tänker man dessutom på att utbildningen bara är fyra månader lång, så verkar man vara ute efter ren kanonmat.

Allmän mobilisering är enligt mitt förmenande fortfarande långt borta. Glöm inte att Kreml måste i så fall (efter ett ihärdigt förnekande) först erkänna att det pågår ett krig i Ukraina, frågan är om man kan ta den prestigeförlusten.
Citera
2022-08-05, 11:05
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Det var nån expert som tidigt sa att ”vändningen” skulle komma i Augusti, baserat på trupp och materielförluster, logistik, samt ekonomiska faktorer, som sanktioner och stöd till Ukraina. Det verkar onekligen peka åt det hållet nu.

Jag såg att Denys funderade kring om ryssarna var på gång med att försöka ta tillbaka initiativet genom att inleda en egen offensiv runt Kherson. Idag hittade jag samma funderingar på Reuters:

https://www.reuters.com/world/europe...al-2022-08-04/

Även om jag kan se det logiska i att försöka förebygga en motoffensiv från Ukraina genom att "slå först" så talar ju inte deras prestationer hittills för att det här kommer bli någon rungande succé. Om det nu stämmer.

Någonstans är jag fortfarande lite chockad över den bristande kompetensen och utrustningen hos ryssarna. Så varje gång jag hör något sånt här så finns det en liten del av mig som sitter och muttrar om att "nu släpper de fram a-laget". Men ser man till vad man sett hittills är det väl nu de går till storms med T-62 och Mosin-Nagant..?
Citera
2022-08-05, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu handlar det om politik, och inte "lag och rätt". Givetvis skulle ett avtal som inte hedras av båda parter anses som ogiltigt i en rättslig mening, men Sevastopol var (och är) de facto ryskt även idag.

Min poäng (som kanske undgick några) är att i ett tänkt scenario, där Ryssland får så mycket pisk att ett tillbakadragande blir resultatet (Jämför Afghanistan) kommer knappast att innebära att Ryssland godvilligt ger tillbaka vare sig Krim eller backar i Donetsk/Luhansk till 2014 års gräns.

Problemet är i så fall att tvinga dem. Jag tror (personligen) inte att detta kommer att stödjas av NATO, och på egen hand kommer Ukraina möjligen att klara av att uppnå läget före den ryska attacken.

Nja, folkrättsligt var (och är) både Sevastopol, Krim och utbrytarrepublikerna ukrainska. Att Ryssland hyr en flottbas är irrelevant i sammanhanget. Det är inte per se en politisk fråga heller, men jag förstår din poäng. Jag tror inte heller att ett ryskt tillbakadragande kommer vara förenat med en återgång till tidigare gränser.

Problemet för Ryssland (nåja, Putin) är att man har satsat allt på ett kort, och det är att den här invasionen kommer fungera. Det är omöjligt för Putin att avsluta det här kriget med enbart begränsade landvinningar i östra och södra Ukraina. Det är också uppenbart (och har varit det i flera månader) att Ryssland saknar förmåga att uppnå större militära framgångar. Det verkar också som att inte Ukraina heller kan nå ett avgörande, även om jag skulle tro att Ukraina har möjligheten att återta territorium i södra Ukraina.

Det leder till att det här kriget kommer att pågå tills dess att Ukraina ger upp eller kollapsar, eller att det ryska ledarskapet blir utbytt. Det senare skulle kunna ske genom att den ryska militären bryter med den ryska ledningen (inte troligt) eller att befolkningen tröttnar på kriget och sanktionerna. Oavsett så kommer det med största sannolikhet att ta tid och kräva än mer människoliv. Det är väl det som kanske är det mest anmärkningsvärda, att Ryssland helt och hållet verkar sakna geopolitiska mål som realistiskt kan effektueras genom användningen av sina militära resurser.

Det vill säga, ett ryskt tillbakadragande skulle troligtvis leda till status quo (dvs. en fortsättning av 2014-konflikten), men ett sådant tillbakadragande är ytterst osannolikt.
Citera
2022-08-05, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Nja, folkrättsligt var (och är) både Sevastopol, Krim och utbrytarrepublikerna ukrainska. Att Ryssland hyr en flottbas är irrelevant i sammanhanget. Det är inte per se en politisk fråga heller, men jag förstår din poäng. Jag tror inte heller att ett ryskt tillbakadragande kommer vara förenat med en återgång till tidigare gränser.

Problemet för Ryssland (nåja, Putin) är att man har satsat allt på ett kort, och det är att den här invasionen kommer fungera. Det är omöjligt för Putin att avsluta det här kriget med enbart begränsade landvinningar i östra och södra Ukraina. Det är också uppenbart (och har varit det i flera månader) att Ryssland saknar förmåga att uppnå större militära framgångar. Det verkar också som att inte Ukraina heller kan nå ett avgörande, även om jag skulle tro att Ukraina har möjligheten att återta territorium i södra Ukraina.

Det leder till att det här kriget kommer att pågå tills dess att Ukraina ger upp eller kollapsar, eller att det ryska ledarskapet blir utbytt. Det senare skulle kunna ske genom att den ryska militären bryter med den ryska ledningen (inte troligt) eller att befolkningen tröttnar på kriget och sanktionerna. Oavsett så kommer det med största sannolikhet att ta tid och kräva än mer människoliv. Det är väl det som kanske är det mest anmärkningsvärda, att Ryssland helt och hållet verkar sakna geopolitiska mål som realistiskt kan effektueras genom användningen av sina militära resurser.

Det vill säga, ett ryskt tillbakadragande skulle troligtvis leda till status quo (dvs. en fortsättning av 2014-konflikten), men ett sådant tillbakadragande är ytterst osannolikt.
Det är alternativet ”ryskt ledarskap utbytt” som är det troligaste. Och tyvärr är enda sättet att uppnå det att det blir överjävligt tydligt för alla RUNT Putin, att kriget är förlorat. Det är till den effekten en ”knäck” är intressant.

Som jag tidigare skrivit finns det inte gott om sådana symboliska nederlag för Ryssland här, som inte inbegriper att Ukraina skiftar till erövringskrig. Men just Krim och Sevastopol är en sådan.
Citera
2022-08-05, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Läser man länken du bifogade, så verkar man göra militärer av statstjänarna. Tänker man dessutom på att utbildningen bara är fyra månader lång, så verkar man vara ute efter ren kanonmat.

Allmän mobilisering är enligt mitt förmenande fortfarande långt borta. Glöm inte att Kreml måste i så fall (efter ett ihärdigt förnekande) först erkänna att det pågår ett krig i Ukraina, frågan är om man kan ta den prestigeförlusten.

Jag tror också att allmän mobilisering är långt borta, nackdelarna överväger de få fördelar det kan ge.

Nackdelarna är enlig mig
- samhällsekonomiskt kostsamt om personer med samhällsnyttiga uppgifter skickas till fronten som kanonmat.
- politiskt och prestigemässigt bakslag att erkänna att ett krig pågår som dessutom går dåligt ur rysk synvinkel.
- man bridrar inte med någon direkt kompetenshöjning med att skicka personer till fronten som gjort militärtjänst för åratal sen utan repövningar och vad det verkar med dålig moral
-hjälper inte bristen på modern utrustning eller dålig ledning
- folkliga missnöjet kan växa

Fördelar
+ mer kanonmat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här