2022-07-27, 10:26
Moderator
Eerieyes avatar
Nu rör det på sig i den sydvästra delen av krigsområdet:

https://liveuamap.com/en/2022/27-july-ukrainian-military-liberated-lozove-and-andriivka

Den länge emotsedda motoffensiven verkar vara igång. En av de få kvarvarande broarna över Dnepr har sprängts av HIMARS också.
Citera
2022-07-27, 11:26
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

https://liveuamap.com/en/2022/27-july-ukrainian-military-liberated-lozove-and-andriivka

Den länge emotsedda motoffensiven verkar vara igång. En av de få kvarvarande broarna över Dnepr har sprängts av HIMARS också.

Låt oss se om Ukraina kan hota Ryska Jag och helst nå kusten för att. skära av Krim.
Citera
2022-07-27, 12:04
Bannlyst
Citat:

Kom igen nu UAF, kör ut ryssen!
Citera
2022-07-27, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Ukrainas försvar med alla dessa olika typer, är redan en underhållsmässig mardröm. Vi behöver inte spä på röran ytterligare, genom att dumpa en massa olika väst-plan.

Det bästa är att "fylla på" Ukrainas flygvapnet med befintliga typer som kan hanteras utan ansträngning.

En naturlig följdfråga
Vad har hänt med alla dessa mig 29 som samlades på Rammenstein-flygplatsen?

Såldes till Polen??

https://migflug.com/jetflights/german-luftwaffe-mig-29-fulcrum/

Citat:
East Germany (DDR) bought 20 MiG-29A and 4 MiG-29UB two seaters just before the fall of the Berlin Wall,

Citat:
In 2003 22 MiG-29s were sold to the Polish Air Force for a symbolic 1 EUR per Fulcrum, 14 were taken into service with the 41. elt after an overhauled. Of the remaining two German MiGs, one had crashed after a pilot’s fault, and one (the 29+03) is on display at Laage-Rostock airport.
Citera
2022-07-27, 12:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Ukrainas försvar med alla dessa olika typer, är redan en underhållsmässig mardröm. Vi behöver inte spä på röran ytterligare, genom att dumpa en massa olika väst-plan.

Det bästa är att "fylla på" Ukrainas flygvapnet med befintliga typer som kan hanteras utan ansträngning.

Om man kan välja en typ så är ju det enklare. Kan man inte välja så är det ju bättre med 100 plan av olika modeller än 10 plan av samma modell. Ukraina har redan alla sorts kalibrar på ammunition och väldigt massa olika stridsfordon. För man skjuter ju hellre olika artilleri än inget artilleri alls. Och man åker ju hellre omkring i olika pansarfordon när ryssarna skjuter granater än att man får åka personbil.

Ukraina (Om de inte utplånas som stat) med Ryssland som granne behöver ett stort och modernt flygvapen även om 5 år. Även om 25 år. Det måste börja byggas idag, eller egentligen borde det påbörjats för länge sedan. Skall Sverige bara köpa flyg som vi kan använda om en vecka och inte bry oss om framtiden? Kanske vi bara skall köpa in Viggen?

Konstigt resonemang faktiskt. Ukraina och väst har ju inte tänkt: "Nä vi vill inte ha några fler Mig, vi struntar i dem och skaffar så många olika plan som möjligt."

Citat:
Ursprungligen postat av Åkevavillni
Om vi skulle tänka längre än vapen, finns det gott om annat vi kan bistå med. T.ex. lastbilar av olika slag lär de behöva en massa utav. Även entreprenadmaskiner för att bygga försvars- och skyddsnästen.

Jag tror de köper in mycket sådant civilt, de har ju fått mycket reda pengar också, inte bara vapen.

Citat:

Viktiga byar då de är på öster sida om den flod som är gränsfloden. Ryssarna blir anfallna i flanken.
Citera
2022-07-27, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Ja, prio 1 måste vara plan de redan vet hur man flyger, tankar, laddar och reparerar. Om de av någon anledning ”tar slut”, då är det dags att titta på alternativ. Och då lär man välja plan som man kan skicka i stor mängd, är ”enkla” för Ukrainarna att lära sig, och som passar deras nuvarande situation.

Det enklaste valet är nog F16. Finns i tillräcklig mängd, hyfsat bra takeoff om inte full-lastad, bra support, massa reservdelar osv.

Men jag kan absolut se stora fördelar med ett plan som Gripen C för dem. Det är egentligen ett bättre plan på alla sätt för Ukraina. Frågan är numerär. Kan de få Tjeckiens och Ungerns, samt ett gäng från oss så kan de kanske komma upp i 50 individer, vilket inte riktigt räcker. Idealiskt vore närmare 200 plan för ett land i Ukrainas storlek.

Men alla plan behöver ju inte vara samma sort, så jag ser egentligen inget hinder för att de kan ha båda.

För erfaren personal, går det ganska fort att lära sig den operativa biten.
Värre då med teknisk personal.
F-16 är däremot absolut inget bra alternativ för Ukraina, då den är ganska störningskänslig på marken.
Underdimensionerat nosställ, och dessutom luftintaget under kroppen, är absolut inget bra på en maskin som skall opereras under fältmässiga förhållanden.
F-15 skulle kunna funka, då den är en betydligt mer robust maskin, men även den är känd för att dammsuga banorna, då den har två riktigt kralliga dammsugare installerade. En best i luften dock, och under kurvstrid är rörelseenergi A&O. Precis som i Viggen.
Jag tror att det blir A-10or som skickas.
Det finns ett helt gäng avställda maskiner, som med ganska enkla medel kan tas i bruk.
Enkla att utbildas på också, både vad gäller piloter och tekniker, och klarar operation på vägbas.

Tydligen har 100-talet ukrainska piloter skickats till USA för utbildning, tillsammans med teknisk personal. Så nå't är i görningen....
Citera
2022-07-27, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beechrider
F-16 är däremot absolut inget bra alternativ för Ukraina, då den är ganska störningskänslig på marken.
Underdimensionerat nosställ, och dessutom luftintaget under kroppen, är absolut inget bra på en maskin som skall opereras under fältmässiga förhållanden.
F-15 skulle kunna funka, då den är en betydligt mer robust maskin, men även den är känd för att dammsuga banorna, då den har två riktigt kralliga dammsugare installerade. En best i luften dock, och under kurvstrid är rörelseenergi A&O. Precis som i Viggen.
Det finns ett helt gäng avställda maskiner, som med ganska enkla medel kan tas i bruk.
Enkla att utbildas på också, både vad gäller piloter och tekniker, och klarar operation på vägbas.

Tydligen har 100-talet ukrainska piloter skickats till USA för utbildning, tillsammans med teknisk personal. Så nå't är i görningen....

Är inte A10 anno dazumal för t o m Rysslands moderna luftvärn?

Kan den opereras på ett vettigt sätt utan luftherravälde?
Citera
2022-07-27, 18:55
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Är inte A10 anno dazumal för t o m Rysslands moderna luftvärn?

Kan den opereras på ett vettigt sätt utan luftherravälde?
Aka A-II Skyraider.
Varför inte skicka AC-130 gunship också?
Citera
2022-07-27, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beechrider

Du kommer med påstander, og da kan du legge frem statistikk som viser at F-16 og F-15 er mer utsatt for FOD(foreign object damage) fra rullebanen enn andre kampfly.

Hvis ikke så kommer du med "fake news"
Citera
2022-07-27, 18:59
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Såldes till Polen??

https://migflug.com/jetflights/german-luftwaffe-mig-29-fulcrum/
Som jag har förstått saken så satt Polen på ett anta mig 29. Dessa överlämnades till USA för vidarelämnas till Ukraina, men sedan blev det tydligen ingenting mer.

"Bidde det en tumme" som det stod i sagan?
Citera
2022-07-27, 20:07
Medlem
Skal tro disse russiske mediafolkene får litt problem med hørselen. De skal lage en reportasje om artilleri.
https://twitter.com/nexta_tv/status/1552288032010768384
Citera
2022-07-27, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Aka A-II Skyraider.
Varför inte skicka AC-130 gunship också?

Jag utgår från att du är ironisk?

Är det inte Skyraidern som är med i Full Metal Jacket?

Jävla läcker kärra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in