Citat:
Ursprungligen postat av
JohanAnte
Ja, prio 1 måste vara plan de redan vet hur man flyger, tankar, laddar och reparerar. Om de av någon anledning ”tar slut”, då är det dags att titta på alternativ. Och då lär man välja plan som man kan skicka i stor mängd, är ”enkla” för Ukrainarna att lära sig, och som passar deras nuvarande situation.
Det enklaste valet är nog F16. Finns i tillräcklig mängd, hyfsat bra takeoff om inte full-lastad, bra support, massa reservdelar osv.
Men jag kan absolut se stora fördelar med ett plan som Gripen C för dem. Det är egentligen ett bättre plan på alla sätt för Ukraina. Frågan är numerär. Kan de få Tjeckiens och Ungerns, samt ett gäng från oss så kan de kanske komma upp i 50 individer, vilket inte riktigt räcker. Idealiskt vore närmare 200 plan för ett land i Ukrainas storlek.
Men alla plan behöver ju inte vara samma sort, så jag ser egentligen inget hinder för att de kan ha båda.

För erfaren personal, går det ganska fort att lära sig den operativa biten.
Värre då med teknisk personal.
F-16 är däremot absolut inget bra alternativ för Ukraina, då den är ganska störningskänslig på marken.
Underdimensionerat nosställ, och dessutom luftintaget under kroppen, är absolut inget bra på en maskin som skall opereras under fältmässiga förhållanden.
F-15 skulle kunna funka, då den är en betydligt mer robust maskin, men även den är känd för att dammsuga banorna, då den har två riktigt kralliga dammsugare installerade. En best i luften dock, och under kurvstrid är rörelseenergi A&O. Precis som i Viggen.
Jag tror att det blir A-10or som skickas.
Det finns ett helt gäng avställda maskiner, som med ganska enkla medel kan tas i bruk.
Enkla att utbildas på också, både vad gäller piloter och tekniker, och klarar operation på vägbas.
Tydligen har 100-talet ukrainska piloter skickats till USA för utbildning, tillsammans med teknisk personal. Så nå't är i görningen....