2022-07-26, 17:47
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag menar specifikt olika varianter av Mig-stridsflygplan från östeuropeiska länder. Det har skrivits ett stort antal artiklar under flera månaders tid om att det ena landet efter det andra ämnar överföra sina plan till Ukraina.

Ett av villkoren (praktiskt villkor) för att det skall fungera är att Ukraina kan skydda sina (nya) plan någotsånär effektivt. Flygplan är ömtåliga då de inte flyger (då kan de normalt ta vara på sig) och att skicka flygplan som får stå på någon bas för att vänta in ett läge att flyga är ju ingen riktig höjdare så länge Ryssland har missiler att skjuta.
Citera
2022-07-26, 17:48
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAF
Hoppas hoppas. Hur bra är mig 29an?

Den är på dekis men eftersom Ukraina har sådana innan så vill de ha fler. (De som de hade förut börjar väl falla i bitar nu). En annan sak är att det nog inte finns moderna jaktrobotar till dem.

Detta är analogt med att Ukraina föredrar T-72 framför Leopard 2.

En fråga om utbildning och logistik alltså.
Citera
2022-07-26, 18:13
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Den är på dekis men eftersom Ukraina har sådana innan så vill de ha fler. (De som de hade förut börjar väl falla i bitar nu). En annan sak är att det nog inte finns moderna jaktrobotar till dem.

Detta är analogt med att Ukraina föredrar T-72 framför Leopard 2.

En fråga om utbildning och logistik alltså.

Ja, det är ju just det där. Man hör många gasta om att man bara ska skeppa de senaste eller ballaste vapensystem utan tanke på vem som ska ratta systemen eller hur underhåll och förbrukningsmaterial ska ordnas.
Många entusiaster som gormat om A-10: an (inte så modern, men många tycker den är rätt ball där den kommer strykande på relativt låg höjd och fjärtar död framåt). Men det känns som ett sällsynt dåligt val. Särskilt om det finns mig-29 och liknande plan där de redan har piloter och etablerade försörjningslinjer.
Citera
2022-07-26, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UAF
Hoppas hoppas. Hur bra är mig 29an?

Den togs fram för att kunna möta F-15.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mikojan-Gurevitj_MiG-29
Citera
2022-07-26, 20:26
Medlem
Savoys avatar
Jag tror att ett annat problem angående leverans av västerländsk utrustning var att man i början tog Putins hot på allvar om att västerländsk inblandning i kriget skulle bestraffas oerhört hårt (dvs illa dolt hot om kärnvapen). Det är uppenbart hur man undan för undan sedemera har skickat betydligt mer potenta vapen än man gjorde i början, när man insett att Putin skramlar med tomma tunnor. Ett bra exempel är diskussionen om stridsflyg som i februari/mars var helt tabu men nu förs helt öppet. Klart man har missat värdefull tid för upplärning genom denna försiktighet, men bättre sent än aldrig.
Citera
2022-07-26, 21:26
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilio9290
1.Varför är alla politiska partier förutom nazistpartiet förbjudna i Ukraina?

Seriöst, vad dillar du om egentligen? Inget parti är ens tillnärmelsevis lika dominerande i Ukraina som Putins Enade Ryssland är i Ryssland. Och det finns betydligt fler än bara ett tillåtet parti, även i parlamentet.
Citera
2022-07-26, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Ja, det är ju just det där. Man hör många gasta om att man bara ska skeppa de senaste eller ballaste vapensystem utan tanke på vem som ska ratta systemen eller hur underhåll och förbrukningsmaterial ska ordnas.
Många entusiaster som gormat om A-10: an (inte så modern, men många tycker den är rätt ball där den kommer strykande på relativt låg höjd och fjärtar död framåt). Men det känns som ett sällsynt dåligt val. Särskilt om det finns mig-29 och liknande plan där de redan har piloter och etablerade försörjningslinjer.
Ja, prio 1 måste vara plan de redan vet hur man flyger, tankar, laddar och reparerar. Om de av någon anledning ”tar slut”, då är det dags att titta på alternativ. Och då lär man välja plan som man kan skicka i stor mängd, är ”enkla” för Ukrainarna att lära sig, och som passar deras nuvarande situation.

Det enklaste valet är nog F16. Finns i tillräcklig mängd, hyfsat bra takeoff om inte full-lastad, bra support, massa reservdelar osv.

Men jag kan absolut se stora fördelar med ett plan som Gripen C för dem. Det är egentligen ett bättre plan på alla sätt för Ukraina. Frågan är numerär. Kan de få Tjeckiens och Ungerns, samt ett gäng från oss så kan de kanske komma upp i 50 individer, vilket inte riktigt räcker. Idealiskt vore närmare 200 plan för ett land i Ukrainas storlek.

Men alla plan behöver ju inte vara samma sort, så jag ser egentligen inget hinder för att de kan ha båda.
Citera
2022-07-26, 21:48
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte

Men alla plan behöver ju inte vara samma sort, så jag ser egentligen inget hinder för att de kan ha båda.
Ukrainas försvar med alla dessa olika typer, är redan en underhållsmässig mardröm. Vi behöver inte spä på röran ytterligare, genom att dumpa en massa olika väst-plan.

Det bästa är att "fylla på" Ukrainas flygvapnet med befintliga typer som kan hanteras utan ansträngning.

En naturlig följdfråga
Vad har hänt med alla dessa mig 29 som samlades på Rammenstein-flygplatsen?
Citera
2022-07-26, 23:09
Medlem
Dette skal være Switchblade 300 loitering munition brukt 2km inne i Russland for å ta ut en FSB agent.
Russland sier selvsagt at det var en sivil russer.
https://twitter.com/UAWeapons/status/1552012564485267456
Citera
2022-07-26, 23:22
Moderator
Eerieyes avatar
Så försöker vi hålla det till den militära utvecklingen i Ukraina. Det politiska spelet finns det andra trådar i andra fora för.

/Mod
Senast redigerad av Eerieye 2022-07-27 kl. 10:27.
Citera
2022-07-27, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Ukrainas försvar med alla dessa olika typer, är redan en underhållsmässig mardröm. Vi behöver inte spä på röran ytterligare, genom att dumpa en massa olika väst-plan.

Det bästa är att "fylla på" Ukrainas flygvapnet med befintliga typer som kan hanteras utan ansträngning.

En naturlig följdfråga
Vad har hänt med alla dessa mig 29 som samlades på Rammenstein-flygplatsen?
Nu var det ju EXAKT det jag skrev. Att prio 1 är att fylla på med samma typ av plan de redan har.

Den delen av kommentaren du citerar var högst villkorad. OM/NÄR dessa Mig29/SU25 osv. tar slut, DÅ kan man titta på väst-plan för att ersätta. Och att i en sådan situation ha F16 och Gripen lär ju inte vara MER komplicerat än idag.

Jag anser också att det vore inte så konstruktivt att skicka dem redan nu.
Citera
2022-07-27, 10:20
Medlem
Om vi skulle tänka längre än vapen, finns det gott om annat vi kan bistå med. T.ex. lastbilar av olika slag lär de behöva en massa utav. Även entreprenadmaskiner för att bygga försvars- och skyddsnästen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in