Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Jag tror man övar och bygger upp förband för en motoffensiv. Eller hoppas kanske... Men jag har sett några bilder när de är i aktiv tjänst. Men det är ju inget man snackar högt om hur många man sätter in och var de står.
Ja, det är ju en annan ammo till Natostandard och den kan säkert vara logistiskt svår att få dit. Ryssarna har en enkel logistik nu till sitt artilleri.
Man behöver vara medveten om att man antagligen kommer köra fram några fåtal exemplar och fota på fronten i propaganda syfte.
Ukraina är bra på att fylla youtube med filmer på exploderande tanks. Men vi ser att Ryssland tuggar sig stadigt fram och tar ny mark på de flesta fronter.
Ryssland kommer inte få någon brist på dum ammo. De borde inte heller få någon brist på bränsle eftersom Ryssland tidigare haft stor export på dessa saker. Enda utmaningen är logistiken.
Ryssland har dock dragit ner på användandet av missiler, flygplan och fartyg. Vilket indikerar att detta kan vara en bristvara.
Frågan är om Ryssland kan fortsätta att ersätta trupperna och utrustning. Propagandan i väst säger att de har problem med detta. Men man kan givetvis inte lita/hoppas för mycket på det.
Ukraina ser ut att ha betydligt större utmaning att få fram bränsle och ammo. Deras propaganda hävdar att mängden soldater ökar rejält men jag ser inte några bevis för detta.