2022-06-13, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Det är utan tvekan spännande. Snart fattas bara Armataprototyperna.

Om T-62 och annat gammalt skräp används på lugnare ställen kan de kanske göra nytta och se till att nyare stridsvagnar kan användas någon annanstans. Ukrainas militär ser modernare ut på bild men de har också tvingats skicka en del lokalförsvarsförband till Donbass, och där är det inte alls lika mycket tacticool utrustning.

Har ju varit mycket prat om att Ryssland snart skulle få slut på saker men än så länge verkar det inte riktigt stämma, och att förvandla kriget till Verdun i Donbass passar deras grova taktik och stora artilleripark. Det kassa underhållet är ett mindre problem när man bara ska köra granaterna en kort bit från järnvägen.

Ukraina är helt beroende av Väst som har en ofantligt mycket större ekonomi än Ryssland, men samtidigt betyder det att Kiev i slutändan måste lyssna på de som betalar. Just nu vågar ingen säga emot Zelenskyj men förr eller senare lär kraven på kompromisser komma.

Slänger man in T62 skräpet så har man inte mkt vettigt kvar. Att Ryssarna drog sig tillbaka från norra Ukraina är ett första täcken.
Att Ukraina är beroende av väst är inget nytt. Det visste man från dag 1.
Finns absolut ingen anledning till att kompromissa. Ja förutom Ryssland som gjort det.
Citera
2022-06-13, 18:05
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Dom tillverkar tomhylor och skjuter oriktad eld runt ett hus? Finns det ens någon som påstår att detta är klipp från strid?

Måste vara trist att vara egna förband i närheten när tjetjenerna närsomhelst kan bestämma sig för att ställa till med eldfest och lobba lite random granater och några tusen 7,62 runt sin gruppering

Precis, Jag vill påstå att 99% av de filmer jag sett med alla bakar tjetjenerna så skjuter de på hus, träd, lyktstolpar o aldrig är i strid.
Citera
2022-06-13, 18:54
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det har lämnats in ett lagförslag till det ryska parlamentet om att Litauens självständighet från år 1991 ska ogiltigförklaras.

Som svar har Kievs stadsråd upphävt grundandet av Moskva, som skapades enligt dekret från Kievriket 1147. Påstås det.
Citera
2022-06-13, 18:59
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Man kan ju tycka det, men exempelvis Bulgarien och Rumänien har fortfarande bara sovjetiska pjäser. Till och med Polen som satsat massor på modernisering har över 300 sovjetiska bandpjäser kvar.

Till och med Finland har en hel del ryska eldrör kvar.
Citera
2022-06-13, 19:41
Medlem
HejaFinlands avatar
En jämförelse mellan amerikanska och ryska raketartilleri. Bra för oss som inte är FB-artilleriexperter ännu. https://www.youtube.com/watch?v=u0spghrOp4Q . Totalt sett anser han att den amerikanska är bättre.
Citera
2022-06-13, 23:57
Medlem
saprofyt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Precis, Jag vill påstå att 99% av de filmer jag sett med alla bakar tjetjenerna så skjuter de på hus, träd, lyktstolpar o aldrig är i strid.

Det jag läst är att de är i Ukraina för att gripa/skjuta desertörer. Ryktades till och med om att det varit mindre strider mellan ryssar och tjetjener pga detta.
Citera
2022-06-14, 00:44
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saprofyt.
Det jag läst är att de är i Ukraina för att gripa/skjuta desertörer. Ryktades till och med om att det varit mindre strider mellan ryssar och tjetjener pga detta.

Inget förvånar längre. Jag vet att det fanns på youtube en ryss som ringde hem och berättade att han grep och sköt ryssar som deserterade men han var ingen Tjetjen det kan nog stämma ändå. De är ett gäng rövare och ryssarna vill gärna skryta med att visa upp dem som några värstingar. Jag är inte imponerad.
Citera
2022-06-14, 06:40
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Inget förvånar längre. Jag vet att det fanns på youtube en ryss som ringde hem och berättade att han grep och sköt ryssar som deserterade men han var ingen Tjetjen det kan nog stämma ändå. De är ett gäng rövare och ryssarna vill gärna skryta med att visa upp dem som några värstingar. Jag är inte imponerad.
Med tanke på den röra Ryssland ställde till med i Tjetjenien, så är detta iofs inget att förvånas över.
Det som talar emot är att Ryssland har skrotat dödsstraffet iaf i fredstid (iaf i fredstid ).
Citera
2022-06-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Frågan är hur många av dessa 777 som nått fronten. Jag såg bilder på 4 st som ska ha varit från Kharkiv.
Flera länder skickar även avancerat mobilt artilleri som Caesar. Men även dessa verkar inte vara på fronten i någon större skala än. Ukraina ser ut att ha svårt att klara logistiken. Det är långt avstånd från gränsen till fronten.

Samma problem med utlovat raketartilleri.

En kanon kan skjuta bort en lastbils last med ammo varje dag. Så logistiken är en utmaning.
Ett av problemet verkar vara att väst inte har mycket ammo av denna sovjet typ att donera. Så vi behöver skicka pjäserna tillsammans med ammo som tillverkas i väst.

Jag tror man övar och bygger upp förband för en motoffensiv. Eller hoppas kanske... Men jag har sett några bilder när de är i aktiv tjänst. Men det är ju inget man snackar högt om hur många man sätter in och var de står.

Ja, det är ju en annan ammo till Natostandard och den kan säkert vara logistiskt svår att få dit. Ryssarna har en enkel logistik nu till sitt artilleri.
Citera
2022-06-14, 12:40
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag tror man övar och bygger upp förband för en motoffensiv. Eller hoppas kanske... Men jag har sett några bilder när de är i aktiv tjänst. Men det är ju inget man snackar högt om hur många man sätter in och var de står.

Ja, det är ju en annan ammo till Natostandard och den kan säkert vara logistiskt svår att få dit. Ryssarna har en enkel logistik nu till sitt artilleri.
Man behöver vara medveten om att man antagligen kommer köra fram några fåtal exemplar och fota på fronten i propaganda syfte.

Ukraina är bra på att fylla youtube med filmer på exploderande tanks. Men vi ser att Ryssland tuggar sig stadigt fram och tar ny mark på de flesta fronter.

Ryssland kommer inte få någon brist på dum ammo. De borde inte heller få någon brist på bränsle eftersom Ryssland tidigare haft stor export på dessa saker. Enda utmaningen är logistiken.

Ryssland har dock dragit ner på användandet av missiler, flygplan och fartyg. Vilket indikerar att detta kan vara en bristvara.

Frågan är om Ryssland kan fortsätta att ersätta trupperna och utrustning. Propagandan i väst säger att de har problem med detta. Men man kan givetvis inte lita/hoppas för mycket på det.

Ukraina ser ut att ha betydligt större utmaning att få fram bränsle och ammo. Deras propaganda hävdar att mängden soldater ökar rejält men jag ser inte några bevis för detta.
Citera
2022-06-14, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Man behöver vara medveten om att man antagligen kommer köra fram några fåtal exemplar och fota på fronten i propaganda syfte.

Ukraina är bra på att fylla youtube med filmer på exploderande tanks. Men vi ser att Ryssland tuggar sig stadigt fram och tar ny mark på de flesta fronter.

Ryssland kommer inte få någon brist på dum ammo. De borde inte heller få någon brist på bränsle eftersom Ryssland tidigare haft stor export på dessa saker. Enda utmaningen är logistiken.

Ryssland har dock dragit ner på användandet av missiler, flygplan och fartyg. Vilket indikerar att detta kan vara en bristvara.

Frågan är om Ryssland kan fortsätta att ersätta trupperna och utrustning. Propagandan i väst säger att de har problem med detta. Men man kan givetvis inte lita/hoppas för mycket på det.

Ukraina ser ut att ha betydligt större utmaning att få fram bränsle och ammo. Deras propaganda hävdar att mängden soldater ökar rejält men jag ser inte några bevis för detta.

Ryssland får problem om Ukraina får lite mer modernt artilleri på plats, helst lite med lång räckvidd.

Då kan de panga ryssens kanoner en och en så fort de används.
Citera
2022-06-14, 15:01
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ryssland får problem om Ukraina får lite mer modernt artilleri på plats, helst lite med lång räckvidd.

Då kan de panga ryssens kanoner en och en så fort de används.
De blev lovade detta för över en månad sedan men jag ser ingen större effekt av detta på fronten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in