2022-03-09, 10:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Inte bästa skicket på den ryska utrustningen?

https://mobile.twitter.com/UAWeapons...89060627550214
Citera
2022-03-09, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inte bästa skicket på den ryska utrustningen?

https://mobile.twitter.com/UAWeapons...89060627550214

Det är ju skrämmande hur pass dålig status det är på deras prylar.
Men snart kommer väll någon här " nämner inga namn " och påstår att det är amerikansk propaganda bara.
Citera
2022-03-09, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vilka förlustsiffror? Döda eller döda, sårade och tillfångatagna?

Jag tänker att de siffrorna relaterar till antalet dödade.
Däremot är det tydligen väldigt många ryska soldater som deserterar, och de något uppblåsta siffrorna på 10-11'000, innefattar antagligen även desertörerna.

Stridsmoralen i de ryska styrkorna, är tydligen ofattbart låg.
Jag tror inte för en sekund att inkompetensen inom ryska militären är så låg, som gjorts gällande i media och på diverse forum (detta forum inkluderat ).
Däremot, har nog majoriteten av de ryska officerarna ett moralproblem, och gör vad de kan för att slippa gå i direkt strid med, vad de anser vara sitt broderfolk.
Det liknar nästan ett stilla myteri, i vissa avseenden.
Citera
2022-03-09, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beechrider
Däremot är det tydligen väldigt många ryska soldater som deserterar, och de något uppblåsta siffrorna på 10-11'000, innefattar antagligen även desertörerna.

Jag tror inte för en sekund att inkompetensen inom ryska militären är så låg, som gjorts gällande i media och på diverse forum (detta forum inkluderat ).
Däremot, har nog majoriteten av de ryska officerarna ett moralproblem, och gör vad de kan för att slippa gå i direkt strid med, vad de anser vara sitt broderfolk.

Förluster = casualties = döda, sårade, saknade och tillfångatagna. Det vill säga, hur många personer har motståndaren förlorat från sin krigsorganisation.
Citera
2022-03-09, 11:15
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beechrider

Det är bara att fundera över hur man själv skulle reagera vid en svensk invasion av t ex de svensktalande delarna av Finland. Alltså p g a någon dröm om att återupprätta det gamla svenska riket.

De ryska soldaterna har inte heller några minnen av Sovjetunionen eftersom de inte var födda då.
Citera
2022-03-09, 12:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det är bara att fundera över hur man själv skulle reagera vid en svensk invasion av t ex de svensktalande delarna av Finland. Alltså p g a någon dröm om att återupprätta det gamla svenska riket. De ryska soldaterna har inte heller några minnen av Sovjetunionen eftersom de inte var födda då.

Ja Putin är en gammal gubbe, en relik från Sovjetunionen. Han förstår inte ukrainarna och inte ryssarna heller. Därför missbedömde han hela förutsättningarna för kriget. Han tror att alla liksom han själv längtar tillbaka till Sovjet.
Citera
2022-03-09, 13:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nu är det flyganfall, bombningar mot flera ukrainska städer, verkar mest vara terrorbombningar mot civila mål. Jag tror Ryssland har något stort på gång, kanske luftlandsättning från Vitryssland där de samlat många helikoptrar och fordon till luftlandsättningstrupperna, samtidigt som de attackerar Kiev. Det blir nog sista chansen för Putin att lyckas med något i det här kriget. Annars blir det en av de största militära flopparna i historien.

Även stora bombplan flyttas till Vitryssland. Jag tror fortfarande Putin planerar något stort från Vitryssland men det verkar ta tid för honom. Hoppas Ukraina hunnit få något bra luftvärn med lång räckvidd från väst så de kan skjuta ned lite bombplan som jag tror flyger högt upp? De sa förut att de hade en överraskning till Ryssland efter att de fått materiel från USA.

"GUR of the Ministry of Defense of Ukraine publishes a list of strategic aircraft of the PKS of Russia, which is planned to move to the airfields of Belarus, to carry out missile and bomb strikes on Ukrainian cities"
https://twitter.com/DI_Ukraine/statu...77453373583360
Citera
2022-03-09, 14:15
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Även stora bombplan flyttas till Vitryssland. Jag tror fortfarande Putin planerar något stort från Vitryssland men det verkar ta tid för honom. Hoppas Ukraina hunnit få något bra luftvärn med lång räckvidd från väst så de kan skjuta ned lite bombplan som jag tror flyger högt upp? De sa förut att de hade en överraskning till Ryssland efter att de fått materiel från USA.

"GUR of the Ministry of Defense of Ukraine publishes a list of strategic aircraft of the PKS of Russia, which is planned to move to the airfields of Belarus, to carry out missile and bomb strikes on Ukrainian cities"
https://twitter.com/DI_Ukraine/statu...77453373583360

Patriot, t ex, biter bra på bombplan som går på höjd och i överljud. Har Ukraina den typen av tungt LV så har ryssarna inte en chans.
Citera
2022-03-09, 16:22
Medlem
Ser ut som det blir enda værre å fly russiske helikopter over Ukraina snart.

England sender Starstreak missiles som er laserstyrte, og dermed hjelper ikke faklene de bruker for å lure varmesøkende missiler. Hver Starstreak inneholder 3 uavhengige piler som øker sjansen for treff.
https://twitter.com/TrentTelenko/sta...5Es1_&ref_url=
Citera
2022-03-09, 17:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Ser ut som det blir enda værre å fly russiske helikopter over Ukraina snart.
England sender Starstreak missiles som er laserstyrte, og dermed hjelper ikke faklene de bruker for å lure varmesøkende missiler. Hver Starstreak inneholder 3 uavhengige piler som øker sjansen for treff.
https://twitter.com/TrentTelenko/sta...5Es1_&ref_url=

Intressant, hur är de mot stridsflygplan?
Citera
2022-03-09, 18:58
Medlem
Citat:
Intressant, hur är de mot stridsflygplan?
De skal fungere mot det også ut mot ca 7 km. Ulempen er at en av stavene må treffe ettersom det ikke er noe nærhetsbrannrør.

Ellers er enda en høyere offiser tatt av dage.

Oberstløytnant i den russiske hæren, Yuri Agarkov, er drept i Ukraina
Agarkov var øverstkommanderende for Russlands 33. motoriserte infanteriregiment.

Han var tidligere stabssjef for et fallskjermjegerregiment. Før Russland invaderte Ukraina 24. februar var han stasjonert på Krim-halvøya.
Citera
2022-03-09, 19:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
De skal fungere mot det også ut mot ca 7 km. Ulempen er at en av stavene må treffe ettersom det ikke er noe nærhetsbrannrør. Ellers er enda en høyere offiser tatt av dage. Oberstløytnant i den russiske hæren, Yuri Agarkov, er drept i Ukraina Agarkov var øverstkommanderende for Russlands 33. motoriserte infanteriregiment. Han var tidligere stabssjef for et fallskjermjegerregiment. Før Russland invaderte Ukraina 24. februar var han stasjonert på Krim-halvøya.

En till, jag tycker detta tyder på att Ukrainas siffror på antalet döda ryssar är närmast sanningen. Om det bara dött 500 men så många höga officerare verkar osannolikt. Det tyder på att enskilda trupper haft mycket höga förlustsiffror när t.o.m. de högsta cheferna stryker med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in