Citat:
Ursprungligen postat av
Spugge
Varför förefaller det finnas en tro på att Ryssarna ska förlora?
Jag tycker inte att det ser bra ut i öster och söder. Jag trodde att Ukraina skulle ha återtagit Kherson vid det här lagat och börjat jobba sig ner mot Krim och jag trodde att de i alla fall inte skulle tappa något mer i Donbass men så ser det inte ut. Skulle snarare säga att det lutar mer åt att Ryssarna kommer ta Donbass än att Ukraina kommer befria Donbass eller är jag bara pessimist???
Jag tycker att Nato borde förbereda flygvapnet för att omedelbart kunna gå in och börja bomba ryska positioner i Ukraina, vid behov, men nej, inga förberedelser tycks göras för att rycka in och hjälpa Ukraina.
Om man har en rationell militärledning så försvarar man sig med taktiska reträtter och fördröjer fienden när dom är som starkast och väntar ut att deras trupper har förbrukat sin anfallspotential innan man motanfaller. Hur kartan rör sig dag till dag säger inte så mycket så länge vi inte ser stora genombrott eller mycket snabba framryckningar från rysk sida. Jag tror Ukraina försöker hålla emot så länge de kan men backar där ryssen kraftsamlar för att spara egen trupp. Det är bara galningar som försvarar varje meter till sista man om det inte är en extremt viktig knutpunkt.
Det verkar som Ukraina framgångsrikt fördröjer och nöter ner Ryssland i Donbass. Floppen är att Ryssland inte klarar av att genomföra framgångsrik anfallsstrid ens i östra Ukraina. Om Ryssen bränner ut sig inom max två veckor får vi se om Ukraina går till mer omfattande motanfall.