2022-04-26, 06:27
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Varför förefaller det finnas en tro på att Ryssarna ska förlora?
Jag tycker inte att det ser bra ut i öster och söder. Jag trodde att Ukraina skulle ha återtagit Kherson vid det här lagat och börjat jobba sig ner mot Krim och jag trodde att de i alla fall inte skulle tappa något mer i Donbass men så ser det inte ut. Skulle snarare säga att det lutar mer åt att Ryssarna kommer ta Donbass än att Ukraina kommer befria Donbass eller är jag bara pessimist???

Jag tycker att Nato borde förbereda flygvapnet för att omedelbart kunna gå in och börja bomba ryska positioner i Ukraina, vid behov, men nej, inga förberedelser tycks göras för att rycka in och hjälpa Ukraina.
Nej än så länge har ingen visat någon som helst vilja att utvidga kriget till nya områden.
Citera
2022-04-26, 07:15
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Varför förefaller det finnas en tro på att Ryssarna ska förlora?
Jag tycker inte att det ser bra ut i öster och söder. Jag trodde att Ukraina skulle ha återtagit Kherson vid det här lagat och börjat jobba sig ner mot Krim och jag trodde att de i alla fall inte skulle tappa något mer i Donbass men så ser det inte ut. Skulle snarare säga att det lutar mer åt att Ryssarna kommer ta Donbass än att Ukraina kommer befria Donbass eller är jag bara pessimist???

Jag tycker att Nato borde förbereda flygvapnet för att omedelbart kunna gå in och börja bomba ryska positioner i Ukraina, vid behov, men nej, inga förberedelser tycks göras för att rycka in och hjälpa Ukraina.

Om man har en rationell militärledning så försvarar man sig med taktiska reträtter och fördröjer fienden när dom är som starkast och väntar ut att deras trupper har förbrukat sin anfallspotential innan man motanfaller. Hur kartan rör sig dag till dag säger inte så mycket så länge vi inte ser stora genombrott eller mycket snabba framryckningar från rysk sida. Jag tror Ukraina försöker hålla emot så länge de kan men backar där ryssen kraftsamlar för att spara egen trupp. Det är bara galningar som försvarar varje meter till sista man om det inte är en extremt viktig knutpunkt.

Det verkar som Ukraina framgångsrikt fördröjer och nöter ner Ryssland i Donbass. Floppen är att Ryssland inte klarar av att genomföra framgångsrik anfallsstrid ens i östra Ukraina. Om Ryssen bränner ut sig inom max två veckor får vi se om Ukraina går till mer omfattande motanfall.
Citera
2022-04-26, 09:32
Medlem
Det er mye rart som skjer i og rundt Russland om dagen.

Nå snakker vi om at 9 av 21 generaler som var med når invasjonen startet er døde sammen med et høyt antall andre høyere offiserer(>30 stk).

Samtidig så har 5 oligarker avgått med døden siden invasjonen 24/2-2022. I tre av tilfellene snakkes det om drap på familien – og så selvmord. Hva som egentlig har skjedd får vi vel aldri vite.

Så har vi sabotasjen som er utført mot transporter i Hviterussland, og nå sist alle brannene som skjer rundt omkring i Russland.

At de føler seg presset ser vi tydelig når Lavrov begynner å true med atomvåpen igjen.
Det en gang så mektige Russland ser mer og mer ut som et kjempestort Nord-Korea.
Citera
2022-04-26, 14:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

De behöver inte förbereda något. De kan lyfta på några minuter när som helst dygnet runt. Avfyra amerikanska kryssningsrobotar går ännu fortare; koordinaterna är nog redan programmerade.

Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det er mye rart som skjer i og rundt Russland om dagen.
Nå snakker vi om at 9 av 21 generaler som var med når invasjonen startet er døde sammen med et høyt antall andre høyere offiserer(>30 stk).
Samtidig så har 5 oligarker agått med døden siden invasjonen 24/2-2022. I tre av tilfellene snakkes det om drap på familien – og så selvmord. Hva som egentlig har skjedd får vi vel aldri vite.
Så har vi sabotasjen som er utført mot transporter i Hviterussland, og nå sist alle brannene som skjer rundt omkring i Russland.
At de føler seg presset ser vi tydelig når Lavrov begynner å true med atomvåpen igjen.
Det en gang så mektige Russland ser mer og mer ut som et kjempestort Nord-Korea.

Och nu attentat mot ryssarna i Transnistrien i Moldavien.
Citera
2022-04-26, 14:30
Medlem
Bombolenats avatar
Tänkte ni goa vapennördar kunde se vad det är för något de finska frivilliga i Ukraina har för vapen. Alla andra frivilliga jag sett där har ju någon AK-variant, eller något snipergevär. Har de fått med sig dem från Finland?

Jag är totalt oinsatt, men ni lär ju veta.

Tacksam för svar!

https://www.reddit.com/r/ukraine/com...m_source=share
Citera
2022-04-26, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
Tänkte ni goa vapennördar kunde se vad det är för något de finska frivilliga i Ukraina har för vapen. Alla andra frivilliga jag sett där har ju någon AK-variant, eller något snipergevär. Har de fått med sig dem från Finland?

Tacksam för svar!

Hva med å lese litt på siden som du linker til?
Citera
2022-04-26, 14:45
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat

Tacksam för svar!

Ser ut som en M4 tycker jag. Nu är jag inte så insatt i Finlands beväpning, men senast jag hade nån insikt i vad deras armé använde har jag för mig att de hade nån variant baserad på AK47 som hade lite mer kick. Stormgevär plus några siffror har jag för mig att de kallade det. Men det kan mycket väl förändrats sen sent 90-tal...
Citera
2022-04-26, 14:47
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Kan det vara....Trumvirvel....
Bayraktar!

Möjligen. Men är det inte lite långt bort? Jag vet inte vad som krävs för att starta en sån. Men den ser inte ut att vara jättesmidig att smyga runt med bakom fiendens linjer. Sabotage?
Citera
2022-04-26, 14:47
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Hva med å lese litt på siden som du linker til?

Snälla, citera då vad de säger? För jag HAR läst sidan och det är bara folk som gissar på :M16, M4, någon AR-15 variant. Finns inget definitivt svar.

Men tack för ditt dryga svar. Hade tagit lika lång tid att skriva vad det var.
Citera
2022-04-26, 14:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Ser ut som en M4 tycker jag. Nu är jag inte så insatt i Finlands beväpning, men senast jag hade nån insikt i vad deras armé använde har jag för mig att de hade nån variant baserad på AK47 som hade lite mer kick. Stormgevär plus några siffror har jag för mig att de kallade det. Men det kan mycket väl förändrats sen sent 90-tal...

Ja de finska ser ut som Kalasjnikov.
Citera
2022-04-26, 14:57
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja de finska ser ut som Kalasjnikov.

Såpass? Fortfarande gamla fina bössan alltså? 😁 Men visst är den kamrad för en lite längre patron?
Senast redigerad av Karnivoren 2022-04-26 kl. 14:57. Anledning: Autocorrect...
Citera
2022-04-26, 14:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Såpass? Fortfarande gamla fina bössan alltså? 😁 Men visst är den kamrad för en lite längre patron?

Jag tror det är samma patroner. De finns i nyare varianter men ändå liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in