2022-04-26, 15:01
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror det är samma patroner. De finns i nyare varianter men ändå liknande.

Då är det jag som minns fel. Men å andra sidan vore det ju halvt efterblivet att kamra den för en annan hylsa. Då kan man ju inte använda eventuell, från fienden, erövrad ammunition.
Citera
2022-04-26, 15:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Då är det jag som minns fel. Men å andra sidan vore det ju halvt efterblivet att kamra den för en annan hylsa. Då kan man ju inte använda eventuell, från fienden, erövrad ammunition.

Det kan man inte, ryssarna har en annan "nyare" kaliber.
Citera
2022-04-26, 15:12
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Hva med å lese litt på siden som du linker til?

Kan du berätta vad det är nu då, så du tillför något till tråden?

Eller var du bara på dåligt humör idag?

Det här blir ju bara en massa skitposter i en i övrigt bra tråd.

Du som tydligen vet, snälla, ge mig ett definitivt svar.

Tack på förhand.
Citera
2022-04-26, 15:16
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Ser ut som en M4 tycker jag. Nu är jag inte så insatt i Finlands beväpning, men senast jag hade nån insikt i vad deras armé använde har jag för mig att de hade nån variant baserad på AK47 som hade lite mer kick. Stormgevär plus några siffror har jag för mig att de kallade det. Men det kan mycket väl förändrats sen sent 90-tal...

Jo, visst ser det ut som M4, men jag vet inte. Allt jag läst hittills är spekulationer.

Den eminenta svensk-finska kvinnan i tråden har redan upplyst mig om att finnarna har en Kalasjnikov-liknande variant, så det hade varit kul att veta vad de har här. Ser rätt uniformt utrustade ut också, och har inte sett de här vapnen i Ukraina tidigare.

Hade varit kul om någon vet.

Tack för ditt svar

Edit:stavning
Senast redigerad av Bombolenat 2022-04-26 kl. 15:22.
Citera
2022-04-26, 15:21
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
Jo, visst ser det ut som M4, men jag vet inte. Allt jag läst hittills är spekulationer.

Den eminenta svensk-finska kvinnan i tråden har redan upplyst mig om att finnarna har en Kalasjnikov-liknande variant, så det hade varit kul att veta vad de har här. Ser rätt uniform T utrustade ut också, och har inte sett de här vapnen i Ukraina tidigare.

Tack för ditt svar

Den ser på pricken ut som M4. Amerikanskt bistånd antagligen...
Citera
2022-04-26, 15:22
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Den ser på pricken ut som M4. Amerikanskt bistånd antagligen...

Ok, tack!
Citera
2022-04-26, 15:38
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat

Den eminenta svensk-finska kvinnan i tråden har redan upplyst mig om att finnarna har en Kalasjnikov-liknande variant, så det hade varit kul att veta vad de har här. Ser rätt uniformt utrustade ut också, och har inte sett de här vapnen i Ukraina tidigare.

Tack för ditt svar

Edit:stavning

Ok. Jag ska berätta hur jag tänker. En M16 är det inte. Så det är antingen en M4 eller en AR-15. Men i så fall har samtliga på bilden valt att byta till samla fällbara kolv som du har på en M4. I original har AR-15 fast kolv. Känns konstigt att alla skulle välja samma kolv. I övrigt har de ju valt lite olika sikten (även om de flesta har kört det man oftast ser på M4:an) och huruvida de ska ha ett främre grepp eller inte. Men gissningen är att de kom i samma sändning som ksp:n och då är det ännu mer sannolikt att det är M4.
Citera
2022-04-26, 15:45
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Ok. Jag ska berätta hur jag tänker. En M16 är det inte. Så det är antingen en M4 eller en AR-15. Men i så fall har samtliga på bilden valt att byta till samla fällbara kolv som du har på en M4. I original har AR-15 fast kolv. Känns konstigt att alla skulle välja samma kolv. I övrigt har de ju valt lite olika sikten (även om de flesta har kört det man oftast ser på M4:an) och huruvida de ska ha ett främre grepp eller inte. Men gissningen är att de kom i samma sändning som ksp:n och då är det ännu mer sannolikt att det är M4.

Intressant. Tack för ett väldigt bra svar!
Citera
2022-04-26, 17:21
Medlem
HRTs avatar
Fy fasen här ser man resultatet av explosioner varning..
https://www.youtube.com/watch?v=jELAa-DMD8c
Citera
2022-04-26, 17:29
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Fy fasen här ser man resultatet av explosioner varning..
https://www.youtube.com/watch?v=jELAa-DMD8c
Hur gammal var den där besättningsmedlemmen?
109?
Har Ryssland slut på besättningar?
Citera
2022-04-26, 17:50
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Hur gammal var den där besättningsmedlemmen?
109?
Har Ryssland slut på besättningar?

De hade stor brist på manskap redan innan kriget, men de allra flesta var i 20-årsåldern. Däremot så ser nog inte en 20-åring så där purfärsk ut, när liket har legat ute ett tag.
Citera
2022-04-26, 18:03
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
De hade stor brist på manskap redan innan kriget, men de allra flesta var i 20-årsåldern. Däremot så ser nog inte en 20-åring så där purfärsk ut, när liket har legat ute ett tag.
Liket ser ganska gråhårigt ut men jag brukar iofs inte titta på solblekta lik i terrängen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in