2022-04-25, 19:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Putin och den ryska makteliten har inte insett något ännu utan kör på som planerat. De tänker nu ta hela svarta havskusten och även invadera Moldavien enligt planen som råder just nu. Kosta vad det kosta vill.

Jag hörde en teori att den planen de gick ut med var för att tvinga Ukraina att ha kvar trupper längs kusten och mot Moldavien. Om det är så, så har de redan gett upp dessa planer och försöker bara ta Donbas och sydöstra delen för att få vatten och landförbindelse till Krim.

Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Jag förstår hur du menar men jag anser att Ryssland kommer i alla mått vara lägre i rang än än Frankrike och UK oavsett utgång i kriget mot Ukraina, det skulle väl vara kärnvapenstatusen de fortfarande har hög rang i även om de även där är efter USA.
Ingenting tyder på att Ryssland kan bli jämlikar med USA varken civilt/ekonomiskt eller militärt på överskådlig tid och sannolikt aldrig, inte ens före Ukraina kriget.
Över 70år med kommunistekonomi kombinerat men grav korruption gör att Ryssland hamnat så långt efter t.ex USA att det blir nog omöjligt att komma i kapp och lägg till dagens korruption på det.

Ja men Putinisternas självbild och ambition har varit att liksom Sovjet tävla med USA. De skulle kunna jämföra sig med Frankrike och UK om de drog ned sina ambitioner med kraftigt minskat antal kärnvapen, rymdprogram och flottstyrkor. De håller på med mer än de har råd med. Ryssland liksom Frankrike och UK sitter i säkerhetsrådet och har kärnvapen. Men Putinisterna kommer aldrig vilja erkänna att de är på den nivån. Det är därför jag tror att de kan göra något galet för att inte förlora detta krig. Det blir ju inte bättre för dem för att de sätter in massförstörelsevapen men de vägrar ge sig.
Citera
2022-04-25, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag har bara svårt att tro att Putin och hans storryska nationalister kan acceptera att Ryssland degraderas till en tredje rangens nation mer i nivå med Frankrike eller UK. De har startat detta krig för att bli jämlikar med USA men halkar nu ner i inflytande långt efter Kina. Samtidigt som många kommer vara efterlysta för krigsbrott och ekonomin är i spillror. Tänk på Hitler i 2a världskriget. Han vägrade ge sig.
Putin delar lyckligtvis inte Hitlers besatthet av att bygga upp ett stort och mäktigt land, isåfall hade han inte gjort Ryssland till en kleptokrati. Putin vill försöka göra Ryssland så mäktigt som möjligt, då han är nostalgisk inför sovjettiden, men han vill inte göra det på bekostnad av sin egen ställning och sin egen levnadsstandard. Hitler satte Tyskland först. Putin sätter Putin först. Putin skulle aldrig riskera sitt liv eller sin makt för Rysslands skull.
Citera
2022-04-25, 20:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Putin delar lyckligtvis inte Hitlers besatthet av att bygga upp ett stort och mäktigt land, isåfall hade han inte gjort Ryssland till en kleptokrati. Putin vill försöka göra Ryssland så mäktigt som möjligt, då han är nostalgisk inför sovjettiden, men han vill inte göra det på bekostnad av sin egen ställning och sin egen levnadsstandard. Hitler satte Tyskland först. Putin sätter Putin först. Putin skulle aldrig riskera sitt liv eller sin makt för Rysslands skull.

Jag tänkte mest på att Putin kan tänkas vara lika desperat så att han inte ger sig fast han förlorat. Han kunde ha sparat många tyskars liv om han övergett västfronten och försvarat sig mot bara Sovjet.

Putin är så klart en blek figur jämfört med Hitler och förhoppningsvis inte lika fanatisk. Det är ett gott tecken för då kan han ge upp och bli förnedrad utan att ta till kärnvapen (Vilket Hitler hade gjort om han hade haft några).
Citera
2022-04-25, 20:59
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det finns en (visserligen idiotisk) aspekt av detta och det är att Putin ges en ursäkt för att göra något värre. Den fåntratten kan hävda att terrorister angriper Ryssland och att Rysslands existens därför är hotad.

Å andra sidan så är det inget som hindrar ryssarna att beskjuta sina egna civila med ryskt artilleri (som Putin gjorde på sin sida av fronten innan den andra invasionen), eller att spränga ryska bostadshus (som Putin gjorde 1999).
Citera
2022-04-25, 21:18
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Å andra sidan så är det inget som hindrar ryssarna att beskjuta sina egna civila med ryskt artilleri (som Putin gjorde på sin sida av fronten innan den andra invasionen), eller att spränga ryska bostadshus (som Putin gjorde 1999).

Det är nog därför som Ukraina inte bekräftar attackerna. För det kanske inte ens är de.
Citera
2022-04-25, 21:54
Medlem
Ett ukrainskt ambush-team tar kål på 4st tanks/BMP på några minuter, med en Stugna-P

Del 1
https://twitter.com/visegrad24/statu...65056673742849
Del 2
https://twitter.com/visegrad24/statu...67286139318274
Citera
2022-04-25, 22:12
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Såkallat flatspin som piloten inte klarar upp. Kan bero på skadat flygplan, dåligt övad pilot eller skadad pilot.

Och med de brett separerade motorerna är Su-27/30/35/35/57 mera sårbara för motorbortfall på en motor (asymmetrisk dragkraft och halverat hydraulflöde) p.g.a. stridsskador, FOD m.m. än F-15, F/A-18, F-22, EF2000 och Rafale.
Citera
2022-04-25, 22:15
Medlem
Citat:
Såkallat flatspin som piloten inte klarar upp. Kan bero på skadat flygplan, dåligt övad pilot eller skadad pilot.

Mest troligt motorbortfall, på ena motorn.
Det ser ut som om piloten skjuter ut sig i alla fall.

Det var en mindre att oroa sig för....
Citera
2022-04-25, 22:25
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Och med de brett separerade motorerna är Su-27/30/35/35/57 mera sårbara för motorbortfall på en motor (asymmetrisk dragkraft och halverat hydraulflöde) p.g.a. stridsskador, FOD m.m. än F-15, F/A-18, F-22, EF2000 och Rafale.

Den andra motorn verkar gå med full effekt. Jag trodde båda motorerna skulle stängas, eller dras av, om en av motorerna stoppar.

Det kanske var det som var felet, alltså att den säkerhetsfunktionen inte fungerade. När man väl har ett fullt utvecklat flatspinn så är det i princip hopplöst att ta sig ur detsamma eftersom planets styrytor är föga anblåsta - det finns alltså ingen roderverkan åt något håll.

Enda möjligheten är egentligen bromsskärmar på utstickande delar, t ex vingspetsarna då.
Citera
2022-04-25, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag hörde en teori att den planen de gick ut med var för att tvinga Ukraina att ha kvar trupper längs kusten och mot Moldavien. Om det är så, så har de redan gett upp dessa planer och försöker bara ta Donbas och sydöstra delen för att få vatten och landförbindelse till Krim.

Ryssarna verkar ge upp planer ganska snabbt nu, situationen liknar en militär kollaps.
Citera
2022-04-25, 23:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Ett ukrainskt ambush-team tar kål på 4st tanks/BMP på några minuter, med en Stugna-P
Del 1
https://twitter.com/visegrad24/statu...65056673742849
Del 2
https://twitter.com/visegrad24/statu...67286139318274

Det är detta som nöter ned ryssarna, hela tiden förlorar de fordon tills moralen och även möjligheten att strida blir bruten.
Citera
2022-04-26, 01:31
Medlem
Varför förefaller det finnas en tro på att Ryssarna ska förlora?
Jag tycker inte att det ser bra ut i öster och söder. Jag trodde att Ukraina skulle ha återtagit Kherson vid det här lagat och börjat jobba sig ner mot Krim och jag trodde att de i alla fall inte skulle tappa något mer i Donbass men så ser det inte ut. Skulle snarare säga att det lutar mer åt att Ryssarna kommer ta Donbass än att Ukraina kommer befria Donbass eller är jag bara pessimist???

Jag tycker att Nato borde förbereda flygvapnet för att omedelbart kunna gå in och börja bomba ryska positioner i Ukraina, vid behov, men nej, inga förberedelser tycks göras för att rycka in och hjälpa Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in