Citat:
Jag hörde en teori att den planen de gick ut med var för att tvinga Ukraina att ha kvar trupper längs kusten och mot Moldavien. Om det är så, så har de redan gett upp dessa planer och försöker bara ta Donbas och sydöstra delen för att få vatten och landförbindelse till Krim.
Citat:
Jag förstår hur du menar men jag anser att Ryssland kommer i alla mått vara lägre i rang än än Frankrike och UK oavsett utgång i kriget mot Ukraina, det skulle väl vara kärnvapenstatusen de fortfarande har hög rang i även om de även där är efter USA.
Ingenting tyder på att Ryssland kan bli jämlikar med USA varken civilt/ekonomiskt eller militärt på överskådlig tid och sannolikt aldrig, inte ens före Ukraina kriget.
Över 70år med kommunistekonomi kombinerat men grav korruption gör att Ryssland hamnat så långt efter t.ex USA att det blir nog omöjligt att komma i kapp och lägg till dagens korruption på det.
Ingenting tyder på att Ryssland kan bli jämlikar med USA varken civilt/ekonomiskt eller militärt på överskådlig tid och sannolikt aldrig, inte ens före Ukraina kriget.
Över 70år med kommunistekonomi kombinerat men grav korruption gör att Ryssland hamnat så långt efter t.ex USA att det blir nog omöjligt att komma i kapp och lägg till dagens korruption på det.
Ja men Putinisternas självbild och ambition har varit att liksom Sovjet tävla med USA. De skulle kunna jämföra sig med Frankrike och UK om de drog ned sina ambitioner med kraftigt minskat antal kärnvapen, rymdprogram och flottstyrkor. De håller på med mer än de har råd med. Ryssland liksom Frankrike och UK sitter i säkerhetsrådet och har kärnvapen. Men Putinisterna kommer aldrig vilja erkänna att de är på den nivån. Det är därför jag tror att de kan göra något galet för att inte förlora detta krig. Det blir ju inte bättre för dem för att de sätter in massförstörelsevapen men de vägrar ge sig.