Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Vilket samhälle? Alla samhällen förändras över tid. Det gamla bondesamhället till exempel mötte sin undergång på samma sätt som stenåldern, bronsåldern och alla andra tidsepoker. Det är så det fungerar och tur är väl det. För med din ängslighet så hade du nog inte överlevt någon annan tidsålder än den nuvarande när samhället tar hand om alla oavsett om man duger till något eller inte.
Jag är inte ängslig för egen del, till stor del tack vare att jag dragit fördel av att vi levt i ett spekulationssamhälle, ekonomiskt är jag välbärgad, därmed inte sagt att även jag kan se fram mot påfrestningar när samhället som vi lärt känna det krackelerar. Du skriver "samhället tar hand om alla oavsett..." och det är just på den punkten jag tror försämringarna kommer att bli mest påtagliga.
Lite långsamt börjar insikten om kommande svårigheter uppfattas även av regering och myndigheter "De svenska hushållens konsumtion har minskat fyra kvartal i rad – en utveckling som väntas hålla i sig och förstärkas något under loppet av året, enligt Finansdepartementets prognos.".
Jag tror att vi nått vägs ände när det gäller att bygga välstånd med hjälp av krediter och kontrollerad inflation samt att skuldmättnaden blir alltmer påträngande, finanskrisen 2008 var en förvarning och den löstes med ännu större krediter, det scenariot ligger inte i korten nu.
Samhället kommer tvingas till stora neddragningar framöver, gäller såväl offentligt avlönade som bidragstagare. Pengarna räcker helt enkelt inte till, synbara lösningar är höjda skatter eller minskade offentliga utgifter vilka båda fungerar som ett strypkoppel och påskyndar processen.
Troligen bidrog ovanstående osäkerhet till att natoansökan hastades fram och inlämnades i panik.
"There’s an evening’s haze settling over the town
Starlight by the edge of the creek
The buying power of the proletariat’s gone down
Money’s getting shallow and weak"