2022-05-09, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Det finns redan beslut på 2% https://www.regeringen.se/artiklar/2...rocent-av-bnp/ Inga problem att få detta beslutat i riksdagen.

Ja,och beslutet för att ansöka också!
Nu får vi hoppas att något NATO land kommer och hjälper oss ett par veckor efter Ryssen anfallit ,,tror Sverige är i spillror mer eller mindre efter 2 veckor.
Ryssen kommer dock aldrig att attackera oss,NATO eller ej.
Citera
2022-05-09, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Absolut!
Men att skriva
” Alla tiders rekord för Natostöd hos Finlands folk”
När det är en undersökning gjord på 1300 personer blir lite missvisande enligt mig
Förstår du begreppet statistiskt urval och hur man gör opinionsmätningar?
Citera
2022-05-09, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Det är jag medveten om, jag vill bara påpeka att det är ovanligt svårt att hitta färska opinionsundersökningar uppdelade efter kön och ålder i den här frågan.

Jag ska fortsätta leta efter källan till uppgiften att majoriteten av unga är emot. För övrigt hinner det säkert komma fler och mer detaljerade opinionsundersökningar.
Då kan vi alltså, tills vidare, avskriva ditt påstående om att en stor majoritet unga är emot Nato?
Citera
2022-05-09, 19:25
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Absolut!
Men att skriva
” Alla tiders rekord för Natostöd hos Finlands folk”
När det är en undersökning gjord på 1300 personer blir lite missvisande enligt mig
Varför är det missvisande? det är sqrt(0.76*0.24/1270) =1.2 % fel så resultat är ungefär 76 % +-1.2%
http://www2.math.uu.se/~uwe/SOS_HT08/Kap11.pdf
Citera
2022-05-09, 19:25
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ja,och beslutet för att ansöka också!
Nu får vi hoppas att något NATO land kommer och hjälper oss ett par veckor efter Ryssen anfallit ,,tror Sverige är i spillror mer eller mindre efter 2 veckor.
Ryssen kommer dock aldrig att attackera oss,NATO eller ej.
Sök i mina tidigare inlägg.
Citera
2022-05-09, 19:26
Medlem
Citat:
Har du en länk?
Tänkte om det är ett större antal än 1300 personer med i undersökningen.
Den stora skillnaden är nog att de som är med är svenskar.
Citera
2022-05-09, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Förstår du begreppet statistiskt urval och hur man gör opinionsmätningar?

Absolut,men förstod DU vad jag frågade efter?
Jag undrar om du hade någon annan länk att referera till än en undersökningen baserad på 1300 personer!
inte att få ligga med din fru!
t.o.m Aftonbladet har fler röster i sina opinionsmätningar om vilket väder vi tycker är bäst än dessa opinionsmätningar du så het försvarar.
Du behöver inte skämmas om du inte har något att länka,det är helt ok!
Citera
2022-05-09, 19:33
Medlem
Citat:
Varför är det missvisande? det är sqrt(0.76*0.24/1270) =1.2 % fel så resultat är ungefär 76 % +-1.2%
http://www2.math.uu.se/~uwe/SOS_HT08/Kap11.pdf

Så varför röstar hela folket i val för?
Citera
2022-05-09, 19:33
Medlem
Citat:
Sök i mina tidigare inlägg.
.
Citera
2022-05-09, 19:38
Medlem
Think-Twices avatar
Citat:
Ja, säkerhetsläget har försämrats efter Rysslands angrepp på Ukraina. Det är därför vi bör gå med i Nato. Tillsammans är vi starka.

Då är vi där igen, skiten i Ukraina startade inte 24/2. Nato expansionen ses inte med fredliga ögon och jag förstår att du inte vill reflektera över den verkligheten.
Citera
2022-05-09, 19:41
Medlem
Citat:
Då kan vi alltså, tills vidare, avskriva ditt påstående om att en stor majoritet unga är emot Nato?

Nej, det tycker jag inte.
Det vi kan göra är att leta reda på opinionsundersökningar uppdelade efter ålder. Det måste ju finnas, underligt vore annars. Om alla postare gör gemensamma ansträngningar borde det gå att få fram.
Jag letar vidare efter var jag sett den här uppgiften, oavsett om det var en nyhetsartikel eller opinionsartikel borde det finnas en länk.
Tills vidare kan vi enas om att vi inte vet exakt hur unga ställer sig i förhållande till äldre åldersgrupper.
Citera
2022-05-09, 19:47
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Hej Hjon,nä det är faktiskt Eva Hagström Frisell, forskningsledare vid FOI:s som säger det.
Kanske ska läsa artikeln nästa gång du säger något som får dig att framstå som ett snille😂😂
Jag frågar efter dina argument, trordu att du behövs för att beskriva vad som står i en tidning?
Hjon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in