2022-10-26, 01:44
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Varför inte? Har du gjort lumpen? Det har jag och det var en pinsam upplevelse. Klart vi ska ta hjälp av Nato, annars är vi döda på 10 sekunder.

Nej, har inte gjort lumpen (föddes 1990 och gallrades bort när jag skulle mönstra). Har alltid känt en viss besvikelse inför det, MEN är numera, med tanke på Sveriges troliga NATO-medlemskap, oändligt tacksam för det.
NATO är en vidrig "försvarsallians" som i praktiken är en offensiv militärpakt i syfte att upprätthålla och förstärka USA:s världsdominans. Den enda gången som den beryktade artikel 5/musketörsparagrafen hitills har aktiverats var efter terrorattentaten elfte September 2001 där medlemsländerna "försvarade" USA genom att invadera länder i Mellanöstern (och sist jag kollade kartan låg inte Mellanöstern i området kring Nordatlanten, så man kan ju fråga sig vad The North Atlantic Treaty Organization hade där att göra om deras uppdrag nu är att försvara länder i närheten av norra Atlanten?), så facit är att NATO inte är en ädel försvarsallians.

NATO skulle återgäldat Sovjetunionens upplösning 1991 genom att själva upplösas!
Det gjorde dom tyvärr inte och det är till stor del därför som vi nu befinner oss i det läget som vi gör.

^ Så där har du svaret på din fråga: jag föraktar NATO (1991--->) och jag anklagar "försvarsalliansen" ifråga för att ha bidragit till det destabiliserade säkerhetsläget. Jag är hellre vapenvägrare än att på något sätt bidra till NATOs "försvar".

Att Ryssland skulle invadera Sverige är dessutom ytterst osannolikt men vi har ju definitivt ökat risken nu. Att Sverige ska skyddas från Ryssland genom att gå med i NATO är ungefär som om en laglydig medelsvensson skulle söka ett medlemskap hos Bandidos för att skydda sig från Hells Angels.
Senast redigerad av Lantbruk 2022-10-26 kl. 01:50.
Citera
2022-10-26, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Nej, har inte gjort lumpen (föddes 1990 och gallrades bort när jag skulle mönstra). Har alltid känt en viss besvikelse inför det, MEN är numera, med tanke på Sveriges troliga NATO-medlemskap, oändligt tacksam för det.
NATO är en vidrig "försvarsallians" som i praktiken är en offensiv militärpakt i syfte att upprätthålla och förstärka USA:s världsdominans. Den enda gången som den beryktade artikel 5/musketörsparagrafen hitills har aktiverats var efter terrorattentaten elfte September 2001 där medlemsländerna "försvarade" USA genom att invadera länder i Mellanöstern (och sist jag kollade kartan låg inte Mellanöstern i området kring Nordatlanten, så man kan ju fråga sig vad The North Atlantic Treaty Organization hade där att göra om deras uppdrag nu är att försvara länder i närheten av norra Atlanten?), så facit är att NATO inte är en ädel försvarsallians.

NATO skulle återgäldat Sovjetunionens upplösning 1991 genom att själva upplösas!
Det gjorde dom tyvärr inte och det är till stor del därför som vi nu befinner oss i det läget som vi gör.

^ Så där har du svaret på din fråga: jag föraktar NATO (1991--->) och jag anklagar "försvarsalliansen" ifråga för att ha bidragit till det destabiliserade säkerhetsläget. Jag är hellre vapenvägrare än att på något sätt bidra till NATOs "försvar".

Att Ryssland skulle invadera Sverige är dessutom ytterst osannolikt men vi har ju definitivt ökat risken nu. Att Sverige ska skyddas från Ryssland genom att gå med i NATO är ungefär som om en laglydig medelsvensson skulle söka ett medlemskap hos Bandidos för att skydda sig från Hells Angels.

Du låter ju som en vidrig ryssälskare?

Klart vi ska gå med i Nato och hjälpa till där det behövs, till exempel i Ukraina för att ta ett dagsfärskt exempel. Och vem vet vad stollen Putin hittar på, han kan mycket väl få för sig att ta Gotland.
Citera
2022-10-26, 13:26
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Du låter ju som en vidrig ryssälskare?

Klart vi ska gå med i Nato och hjälpa till där det behövs, till exempel i Ukraina för att ta ett dagsfärskt exempel. Och vem vet vad stollen Putin hittar på, han kan mycket väl få för sig att ta Gotland.

Jag jämförde precis Ryssland med Hells Angels ovan^ men du kallar mig "ryssälskare" för att jag kritiserar NATO. Patetiskt!
Citera
2022-10-26, 21:57
Medlem
MuscleSharks avatar
Precis som jag nämnde i tidigare inlägg så är det mycket som vi tidigare inte fått veta angående den här processen.
Nu under hösten har det tydligen pågått en del "högnivåmöten" och ständiga dialoger med Turkiet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...a-nato-avtalet

Nu har även Ulf Kristersson pratat med Erdogan i telefon och sagt att mötet varit konstruktivt.
Detta har man ju hört förut från Svenskt håll, men nu verkar det också som att Erdogan själv sett positivt på samtalet och säger följande enligt SVT
Citat:
Erdogan: ”Ett nöje”

President Erdogan svarade ”det ska bli ett nöje att välkomna Kristersson i Ankara” och att Turkiet ”är redo att främja de bilaterala relationerna med den svenska regeringen på alla områden”.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/k...n-konstruktivt

Stoltenberg meddelade att han också ska åka till Turkiet i närtid, så vi får se vart detta leder.
För Svenska Natoprocessen verkar det mer positivt än tidigare iaf.
Antingen kan detta lösa sig redan innan året är slut, eller så fortsätter det att dröja ett tag till.
Citera
2022-10-26, 22:04
Medlem
hashs avatar
Jag var för NATO innan kriget i Ukraina, men nu när jag ser hur Rysslands förfall är brutal, så kan jag inte se hur Ryssland skall kunna bygga upp en vettig militär organisation inom de närmsta 15-20 åren.

Kriget i Ukraina är kanske det sista stora kriget vi får se på mycket länge.
Citera
2022-10-26, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Precis som jag nämnde i tidigare inlägg så är det mycket som vi tidigare inte fått veta angående den här processen.
Nu under hösten har det tydligen pågått en del "högnivåmöten" och ständiga dialoger med Turkiet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...a-nato-avtalet

Nu har även Ulf Kristersson pratat med Erdogan i telefon och sagt att mötet varit konstruktivt.
Detta har man ju hört förut från Svenskt håll, men nu verkar det också som att Erdogan själv sett positivt på samtalet och säger följande enligt SVT

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/k...n-konstruktivt

Stoltenberg meddelade att han också ska åka till Turkiet i närtid, så vi får se vart detta leder.
För Svenska Natoprocessen verkar det mer positivt än tidigare iaf.
Antingen kan detta lösa sig redan innan året är slut, eller så fortsätter det att dröja ett tag till.

Det ser definitivt ljusare ut nu.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...statsministern
Citat:
Erdogan: Jag väntar på den nya statsministern

S hade mörkt förflutet bakom sig. Köpt statsministerpost av kurdisk politiskt vilde. Försvarsminister som festade med PKK i Borlänge.
https://www.borlangetidning.se/2012-...t-av-hultqvist
Citera
2022-10-26, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk

Ryssland är en stormakt. Med en imperialistisk ideologi. Hur tror du att det skulle sett ut i Europa utan NATO? Tror du att Ryssland skulle låtit att östeuropeiska länder och Baltikum göra som de vill utan att lägga sig i?
Citera
2022-10-26, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Ryssland är en stormakt. Med en imperialistisk ideologi. Hur tror du att det skulle sett ut i Europa utan NATO? Tror du att Ryssland skulle låtit att östeuropeiska länder och Baltikum göra som de vill utan att lägga sig i?

Vi hade varit rikare än vad vi är nu. Inget annat hade förändrats.
Citera
2022-10-27, 05:58
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
https://www.newsweek.com/finland-wil...9kVHAM7wVSqm5I

Finland ser inga problem med att Nato placerar kärnvapen i landet, man kan ju säga att bögdvärgens plan för att implementera sin nya världsordning går sådär...

Nu verkar Erdogan mjukna också så jag tror vi och Finland är medlemmar innan jul.

Men precis som den speciella militära operationen i Ukraina så går väl införandet av Putains nya världsordning enligt plan. Enligt rysstrollen.
Citera
2022-10-27, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
https://www.newsweek.com/finland-wil...9kVHAM7wVSqm5I

Finland ser inga problem med att Nato placerar kärnvapen i landet, man kan ju säga att bögdvärgens plan för att implementera sin nya världsordning går sådär...

Nu verkar Erdogan mjukna också så jag tror vi och Finland är medlemmar innan jul.

Men precis som den speciella militära operationen i Ukraina så går väl införandet av Putains nya världsordning enligt plan. Enligt rysstrollen.
NATO varken behöver eller vill placera kärnvapen så nära Ryssland.
Eftersom robotarna redan har tillräckligt snabb flygtid, och p.g.a. risken att de hamnar i Rysslands händer om Ryssland invaderar.
Citera
2022-10-27, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Det ser definitivt ljusare ut nu.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...statsministern

S hade mörkt förflutet bakom sig. Köpt statsministerpost av kurdisk politiskt vilde. Försvarsminister som festade med PKK i Borlänge.
https://www.borlangetidning.se/2012-...t-av-hultqvist
Ja här ser säkert Erdogan en möjlighet att ge klarsignal utan att förlora ansiktet på hemmaplan.
För en nytillträdd svensk regering som inte har samma kopplingar till kurdfrågan kan ju ge Erdogan den möjlighet han behöver för att stödja Sverige. Erdogan har ju inget emot att Sverige blir med i Nato, snarare tvärtom. Det är enbart inrikes han försökt dra fördelar att att krångla lite.
Citera
2022-10-27, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Vi hade varit rikare än vad vi är nu. Inget annat hade förändrats.

Så du tror att Ryssland skulle låtit de europeiska länderna göra som de vill utan att försöka lägga sig i och försöka styra och ställa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in