Citat:
Ursprungligen postat av
Fjodor1000
Varför inte? Har du gjort lumpen? Det har jag och det var en pinsam upplevelse. Klart vi ska ta hjälp av Nato, annars är vi döda på 10 sekunder.
Nej, har inte gjort lumpen (föddes 1990 och gallrades bort när jag skulle mönstra). Har alltid känt en viss besvikelse inför det, MEN är numera, med tanke på Sveriges troliga NATO-medlemskap, oändligt tacksam för det.
NATO är en vidrig "försvarsallians" som i praktiken är en offensiv militärpakt i syfte att upprätthålla och förstärka USA:s världsdominans. Den enda gången som den beryktade artikel 5/musketörsparagrafen hitills har aktiverats var efter terrorattentaten elfte September 2001 där medlemsländerna "försvarade" USA genom att invadera länder i Mellanöstern (och sist jag kollade kartan låg inte Mellanöstern i området kring Nordatlanten, så man kan ju fråga sig vad
The North Atlantic Treaty Organization hade där att göra om deras uppdrag nu är att försvara länder i närheten av norra Atlanten?), så facit är att NATO
inte är en ädel försvarsallians.
NATO skulle återgäldat Sovjetunionens upplösning 1991 genom att själva upplösas!
Det gjorde dom tyvärr inte och det är till stor del därför som vi nu befinner oss i det läget som vi gör.
^ Så där har du svaret på din fråga: jag föraktar NATO (1991--->) och jag anklagar "försvarsalliansen" ifråga för att ha bidragit till det destabiliserade säkerhetsläget. Jag är hellre vapenvägrare än att på något sätt bidra till NATOs "försvar".
Att Ryssland skulle invadera Sverige är dessutom ytterst osannolikt men vi har ju definitivt ökat risken nu. Att Sverige ska skyddas från Ryssland genom att gå med i NATO är ungefär som om en laglydig medelsvensson skulle söka ett medlemskap hos Bandidos för att skydda sig från Hells Angels.