Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-18, 21:36
  #8749
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Kan ju hålla med om att det börjar bli absurt att de fortfarande vägrar tala om att det är krig i Ukraina.

1. Regeringarna i Sverige och Finland tar inte hänsyn till opinionen i våra länder.

Det påstås ju ofta att det numera finns en stor opinion för medlemskap i Sverige, men det vet vi inte. Jag anser att en massiv medial kampanj i spåren av Rysslands invasion i Ukraina bidragit till att påverka opinionen i Nato-positiv riktning, vilket även märks i partipolitiken, men vi har fortfarande inte svart på vitt hur fördelningen ter sig. Vi svenskar kan därtill omöjligt veta vad ett svenskt medlemskap innebär i praktiken — Lavrov säger ju också att ryssarna får vänta och se.
2. Det är ingen i Washington som lyssnar om vi i Sverige inte vill ha kärnvapen eller utländsk trupp stationerade hos oss. Går den svenska regeringen med på något sådant blir det farligt alla som bor i Sverige. Först då — inte tidigare.

Hyfsat alarmistiskt inlägg! Självklart kan vi bestämma över om vi vill ha kärnvapen eller ej. Alla länder i Nato har vetorätt.

Sveriges säkerhetspolitik bör inte bestämmas av pöbeln så Sveriges opinion saknar betydelse (även om 62% av Sveriges befolkning är för ett NATO-medlemskap)
Citera
2022-06-18, 21:47
  #8750
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Hyfsat alarmistiskt inlägg! Självklart kan vi bestämma över om vi vill ha kärnvapen eller ej. Alla länder i Nato har vetorätt.

Sveriges säkerhetspolitik bör inte bestämmas av pöbeln så Sveriges opinion saknar betydelse (även om 62% av Sveriges befolkning är för ett NATO-medlemskap)
Du anser att Lavrov försökte skrämmas? Tja, vem vet — i så fall till vilken nytta?

Jag uppfattar Lavrov som välvilligt inställd, men att han är tydlig med att ett svenskt medlemskap är förenat med risker, och att det inte ligger i folkets intresse.

Jag tror att skillnaden mellan våra synsätt ligger främst i att jag inte ser något hot från Ryssland mot Sverige i nuläget.

Citera
2022-06-18, 21:51
  #8751
Avstängd
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Du anser att Lavrov försökte skrämmas? Tja, vem vet — i så fall till vilken nytta?

Jag uppfattar Lavrov som välvilligt inställd, men att han är tydlig med att ett svenskt medlemskap är förenat med risker, och att det inte ligger i folkets intresse.

Jag tror att skillnaden mellan våra synsätt ligger främst i att jag inte ser något hot från Ryssland mot Sverige i nuläget.


Vad f-n har diktatur- tomten Lavrov med det svenska folket att göra?
Han vet inget om folkvilja om det så satt och sket på honom.
Citera
2022-06-18, 22:00
  #8752
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Du anser att Lavrov försökte skrämmas? Tja, vem vet — i så fall till vilken nytta?

Jag uppfattar Lavrov som välvilligt inställd, men att han är tydlig med att ett svenskt medlemskap är förenat med risker, och att det inte ligger i folkets intresse.

Jag tror att skillnaden mellan våra synsätt ligger främst i att jag inte ser något hot från Ryssland mot Sverige i nuläget.


Vi har säkert olika synsätt

Men alla NATO-länder har vetorätt så jag förstår fortfarande inte varför kärnvapen kommer förvaras på svensk mark som du påstod i ditt förgående inlägg.
Citera
2022-06-18, 22:02
  #8753
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Vad f-n har diktatur- tomten Lavrov med det svenska folket att göra?
Han vet inget om folkvilja om det så satt och sket på honom.
Fast han har ju rätt i att det är bättre för svenska folket att inte få ryska robotar regnande över sig om det skulle bli krig mellan Ryssland och Nato. Eller för att ryssarna försöker komma åt Nato-trupp stationerad i Sverige. Han menar uppenbarligen att inget av detta sker om Sverige står utanför Nato, och det har ju Putin redan sagt tidigare — i så fall förändras ingenting.

Och så har han rätt i att beslutet om medlemskap i Nato fattas över våra huvuden, vilket Leland1979 (och många andra) tycker är helt i sin ordning.
Citera
2022-06-18, 22:10
  #8754
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vi har säkert olika synsätt

Men alla NATO-länder har vetorätt så jag förstår fortfarande inte varför kärnvapen kommer förvaras på svensk mark som du påstod i ditt förgående inlägg.
Kärnvapen är kanske att ta i, trots allt. Det medger jag! Men jag ger Lavrov rätt i sak när han menar att USA får sin vilja igenom om de vill — inte säker på att vår regering fattar kloka beslut där, om Washington pressar på lite. Man skulle kunna gå med på att ha Nato-förband förlagda till Sverige, kanske tom. frivilligt, och då blir Sverige med en gång ett legitimt mål i ryssarnas ögon. Tyvärr. Lavrov och jag har samma syn på amerikanernas vana att köra över. Och nu har amerikanerna sagt att de faktiskt vill utöka sin militära närvaro i Europa.

Apropå kärnvapen: Ukraina har ju velat ha nya! Vissa grejer ökar risken för rysk aggression, fast i Ukrainas fall var det nog ofrånkomligt i vilket fall.
Citera
2022-06-18, 22:26
  #8755
Avstängd
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Fast han har ju rätt i att det är bättre för svenska folket att inte få ryska robotar regnande över sig om det skulle bli krig mellan Ryssland och Nato. Eller för att ryssarna försöker komma åt Nato-trupp stationerad i Sverige. Han menar uppenbarligen att inget av detta sker om Sverige står utanför Nato, och det har ju Putin redan sagt tidigare — i så fall förändras ingenting.

Och så har han rätt i att beslutet om medlemskap i Nato fattas över våra huvuden, vilket Leland1979 (och många andra) tycker är helt i sin ordning.

Fattar ingenting av ditt resonemang, det saknar helt logik och verklighetsförankring
, påminner om Lavrov.

Måste upprepa att den enda anledningen till att vi måste stå ut med en tomte som Lavrov är för att han pratar för ett land som har kärnvapen.
Utan dom hade Ryssland varit ett lite större Kazakapstan.
Citera
2022-06-18, 22:39
  #8756
Medlem
Blot-Svens avatar
Aftonbladet har klippt i citatet så att det verkar som Lavrov menar att han inte litar på Sverige och Finland, när han egentligen säger att USA inte lyssnar på sina allierade:
När BBC-reportern Steve Rosenberg frågar Sergej Lavrov om det inte är ett hot mot Ryssland svarar han ”Låt oss se vad som slutligen händer” och att Ryssland många gånger sagt att när eller om Sverige och Finland går med i Nato så ”vill vi se vad som händer i verkligheten, på marken”.

– Kommer det att skickas vapen dit? Kommer nya Nato-trupper att vara baserade där? Och jag försäkrar dig, ingen kommer att lyssna på Finland eller Sverige.
Aftonbladet (2022-06-18): Lavrov: Ingen kommer lyssna på Sverige och Finland

Här överensstämmer länktexten med den vinkel Aftonbladet valt på nyheten: "lavrov-litar-inte-pa-sverige-och-finlands-loften". Ingressen:
Citat:
Ryssland litar inte på Sveriges och Finlands ord om att inte placera ut soldater om man går med i Nato.
Aftonbladet är mer alarmistiskt än Expressen.
__________________
Senast redigerad av Blot-Sven 2022-06-18 kl. 22:46.
Citera
2022-06-18, 23:53
  #8757
Medlem
Madagascars avatar
Det svenska partiet Nyans försvarar halv-diktaturen Turkiets krav på Sverige:

https://omni.se/partiet-nyans-turkie...mliga/a/wOqgJM, nyss

Ska Sverige verkligen blidka islamister för att bli medlemmar i NATO?
Citera
2022-06-19, 03:13
  #8758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
NATO har aldrig någonsin krigshetsat eller hotat något land. DU har fullständigt fel i sak.
Helt fel på alla punkter, sedan är NATOs uttalade syfte ett direkt hot i sig självt mot omvärlden
Citera
2022-06-19, 05:07
  #8759
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det svenska partiet Nyans försvarar halv-diktaturen Turkiets krav på Sverige:

https://omni.se/partiet-nyans-turkie...mliga/a/wOqgJM, nyss

Ska Sverige verkligen blidka islamister för att bli medlemmar i NATO?
Bonniertidningarna anser i princip "ja, om vi måste" - men de låtsas fortfarande att vi nog ska kunna ta oss in utan några kännbara eftergifter, och att USA kommer att lösa knuten åt oss på något sätt. Vilket helt enkelt inte stämmer.
Citera
2022-06-19, 07:31
  #8760
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Helt fel på alla punkter, sedan är NATOs uttalade syfte ett direkt hot i sig självt mot omvärlden

Vad är NATOS uttalade syfte och har du ett direkt citat som styrker detta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback