Citat:
Ursprungligen postat av
nousernameneeded
Ändå var det endast Nato länder i Irak och stor uppslutning där...
Afghanistan var visst artikel 5 aktiverat så vart ljuger jag ditt hjon?
Ryssland krossade Tjetjenien men du kanske har kört minne? Finns även dokumentär om det... ryssarna gick brutalt in och bomba dem till underkastelse.
3. Du tror inte det förväntas att vi skickar mer än ett par flygplan vid ett krig mot stora stygga Ryssland?
Det enda positiva med Nato som jag ser är att vi nu tvingas öka anslaget till vårat försvar...
USA invasion av Afganinstan var inte en Nato operation som gick under artikel 5. Om man nu tittar på vilka länder som bidrog med trupper och stödde den så slås man av hur många Nato länder som saknas. Hade denna gått under artikel 5 så hade betydligt mer Nato länder bidragit med stridande trupp.
De aktiva länderna var
USA
Storbritannien
Kanada
Australien
Även Afghanistans norra allians stred på USA sida
Länder som stödde invasionen med logistik och annat var
Iran
Pakistan
Ryssland
Tadzjikistan
Turkiet
Turkmenistan
Uzbekistan
Här saknar jag verkligen Nato länderna. Hade detta gått under Artikel 5 så borde Nato länderna åtminstone ställt upp med logistisk stöd.
https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_invasion_of_Afghanistan
När det gäller invasionen av Irak så kan man knappast säga att två Nato länder som bidrog med stridande trupp och fyra som stödde den logistisk är en speciellt stor uppslutning. Sen så måste jag även påpeka att Australien som hade stridande trupp under invasionen av Irak inte är medlem i Nato.
https://en.wikipedia.org/wiki/Iraq_War
När det gäller Sveriges och Finlands blivande Nato medlemskap så kommer vi mest troligen tillsammans med Norge bilda ett nordlig försvarssamarbete inom Nato. Vårat medlemskap tillsammans med Finland innebär att Nato får ett större djup här uppe i norr och det tillsammans med Sverige och Finlands resurser innebär att USA och de övriga stora länderna i Nato inte behöver avsätta lika mycket trupp som de annars hade behövt för att försvara Norge.
Så Svenska soldater behöver knappast bege sig allt för långt bort vid en konflikt. Vi kan nog räkna med att de framför allt kommer att finnas i Finland. Eventuellt så kommer vi behöva ställa upp med en mindre enhet i baltstaterna.
Däremot när det gäller Flygvapnet och Flottan så kan man nog räkna med att de kommer att samarbeta mer med andra Nato länder framför allt inom Östersjö området. Men både flygvapnet och delar av flottan kan utnyttjas i andra delar av Europa om det skulle behövas.