2022-05-14, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Ok. Ja stödet ökar och lär öka iom att Finland går med.
Men fortfarande rätt tudelat inte den absoluta majoritet jag trodde
61% för och 20% mot är en fullständigt absolut majoritet. Man kan inte räkna tveksamma till vare sig nej- eller jasidan, så de får man bortse ifrån helt enkelt.
Citera
2022-05-14, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Det är utan tvivel nu som seriösa samtal förs för att nå en full enighet hos samtliga Natoländer. För Turkiet är ju inte emot en svensk Natoanslutning utan man bara lyfter upp ett som man ser problem med PKK lite högre upp på den internationella dagordningen. Ett sorts politisk fäktande inför det historiska beslutet att ev. få godkänna två nya medlemsländer in i organisationen. Sådana tillfällen är mer än sällsynta och Erdogan tar nu tillfället i akt att höras och synas verkar det som.
Att få PKK krimmat i Sverige är inte hans enda krav, det är bara det första han presenterar. Det kommer mera, Dessutom stämmer det inte att Erdogan är helt okay med själva utvdgningen. Turkiet har antytt att man ser det som obetänksamt av NATO att fylla igen nordost-flanken på det här sättet, och att det kan komma att öka spänningarna med Ryssland.

Hur som helst så kan hans agerande lätt knäcka en viktig pusselbit i de svenska politikernas strategi, nämligen att det ska gå snabbt och ge intryck av att alltihop var oundvikligt. Våra politiker vill inte ha någon öppen debatt som verkligen söker ett mandat från folket, de vill att folk ska ställas inför ett fait accompli med hänvisning till kriget. Helst ska det hela vara klappat och klart redan i god tid före valdagen, så att frågan för guds skull hålls utanför valrörelsen så mycket som möjligt (där är nog både S-ledningen och allianspartierna ense).

Erdogan riskerar att sabba denna fina kalkyl. Vilket jag applåderar, som god demokrat.
Senast redigerad av HepCat-X 2022-05-14 kl. 22:14.
Citera
2022-05-14, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
61% för och 20% mot är en fullständigt absolut majoritet. Man kan inte räkna tveksamma till vare sig nej- eller jasidan, så de får man bortse ifrån helt enkelt.

Det är 30% som är tveksamma och vet ej. Rätt hög siffra får jag säga. När det var 41% jublade ni också. Då skulle vi bortse från nästan 60%.

Nåja point taken.
Citera
2022-05-14, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Det är 30% som är tveksamma och vet ej. Rätt hög siffra får jag säga. När det var 41% jublade ni också. Då skulle vi bortse från nästan 60%.

Nåja point taken.
Jag vet inte om jag har jublat, men att någon svarar ”vet ej” betyder inte att man är emot. Det är exakt samma val som att inte gå och rösta i september. I praktiken innebär alltid ett ”vet ej” att man har röstat på det alternativ som vann.
Citera
2022-05-14, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Att få PKK krimmat i Sverige är inte hans enda krav, det är bara det första han presenterar. Det kommer mera, Dessutom stämmer det inte att Erdogan är helt okay med själva utvdgningen. Turkiet har antytt att man ser det som obetänksamt av NATO att fylla igen nordost-flanken på det här sättet, och att det kan komma att öka spänningarna med Ryssland.

Hur som helst så kan hans agerande lätt knäcka en viktig pusselbit i de svenska politikernas strategi, nämligen att det ska gå snabbt och ge intryck av att alltihop var oundvikligt. Våra politiker vill inte ha någon öppen debatt som verkligen söker ett mandat från folket, de vill att folk ska ställas inför ett fait accompli med hänvisning till kriget. Helst ska det hela vara klappat och klart redan i god tid före valdagen, så att frågan för guds skull hålls utanför valrörelsen så mycket som möjligt (där är nog både S-ledningen och allianspartierna ense).

Erdogan riskerar att sabba denna fina kalkyl. Vilket jag applåderar, som god demokrat.

Hur vet du att Erdogan kommer presentera fler krav?
Citera
2022-05-14, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag vet inte om jag har jublat, men att någon svarar ”vet ej” betyder inte att man är emot. Det är exakt samma val som att inte gå och rösta i september. I praktiken innebär alltid ett ”vet ej” att man har röstat på det alternativ som vann.

Ska vi tjata hela kvällen?🙂Jag säger ju att du har rätt.

Det lustiga är att jag ingår i de där procenten för ett Natomedlemskap eller rättare sagt tveksamma i mars.

Vilket som du säkert förstår inte längre gäller för min del.
Citera
2022-05-14, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Hur vet du att Erdogan kommer presentera fler krav?
Han har tydligt sagt att det här bara är den första frågan han aktualiserar - det kommer fler krav (och som smart förhandlare tänker han presentera dem ett i taget).

Nej, jag tänker inte leta upp någon länk åt dig - det har skrivits en hel del om Erdogans uttalanden i internationell nyhetsmedia senaste dygnet, och just nu är jag mer intresserad av Eurovision.
Citera
2022-05-14, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Han har tydligt sagt att det här bara är den första frågan han aktualiserar - det kommer fler krav (och som smart förhandlare tänker han presentera dem ett i taget).

Nej, jag tänker inte leta upp någon länk åt dig - det har skrivits en hel del om Erdogans uttalanden i internationell nyhetsmedia senaste dygnet, och just nu är jag mer intresserad av Eurovision.

Jag har läst åtskilliga artiklar i ämnet och inte hittat ett citat där Erdogan uttrycker det du påstår.

Hoppas du gillar Ukrainas bidrag i Eurovision!
Citera
2022-05-14, 22:50
Medlem
MrEGreys avatar
Sverige terroriststämplade PKK redan på 1980-talet. Det var ju det som var grunden till det så kallade PKK-spåret i Palmemordutredningen, att PKK ville hämnas. Det är tio-femton år före det att andra västländer gjort detsamma.

Detta är turkisk inrikespolitik där Erdogan vill verka vara stor kille för hemmapubliken. Det är både presidentval och parlamentsval nästa år och AKP är rätt trängt, särskilt efter att lokalvalen gick åt fanders för dem häromåret.

Skulle Sverige eller Finland få nej efter alla försäkringar under årens lopp och efter att Nato i decennier pratat om sin open door-policy som samtliga medlemsländer ställt sig bakom så är Natos trovärdighet helt förlorad så det är nog ett icke-alternativ, vilket sannolikt är skälet till att turkarna är noga med att säga att man inte stängt dörren eller säger nej. Jag tror Turkiet kommer vika ned sig rätt snabbt mot någon ansiktsräddande gest.
Citera
2022-05-14, 22:54
Medlem
Konfucius2s avatar
Ja, alla ja-sägare nu lär Sverige få slicka röv på Erdogan för att få va med

Otroligt genomtänkt av våra geniala politiker som styr landet och dess fårskock till ja sägare.eller hur
Senast redigerad av Konfucius2 2022-05-14 kl. 22:56.
Citera
2022-05-14, 23:07
Medlem
SilentVictorys avatar
Folk verkar tro att ett Nato medlemskap innebär att varenda land kommer skicka allt dom har vid ett angrepp.

Stämmer icke. Finns inget krav på att skicka varken soldater eller robotar eller så. Kan vara ett spaningsflyg endast. Dock behöver man göra något, men inga som helst krav på vad som skickas eller hur man gör det.
Varje land bestämmer själva vad dom kan ställa upp med.
Citera
2022-05-14, 23:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Folk verkar tro att ett Nato medlemskap innebär att varenda land kommer skicka allt dom har vid ett angrepp.

Stämmer icke. Finns inget krav på att skicka varken soldater eller robotar eller så. Kan vara ett spaningsflyg endast. Dock behöver man göra något, men inga som helst krav på vad som skickas eller hur man gör det.
Varje land bestämmer själva vad dom kan ställa upp med.

Om alla bestämmer att de inte kan ställa upp med något så är ju NATO inte mer än ett såll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in