2022-04-09, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Varför citerar du då inte hela Wikipediaartikeln?
Catalinaaffären var den diplomatiska kris som utlöstes i juni 1952 sedan ett obeväpnat sjöräddningsflygplan (Tp 47 "Catalina") under uppdrag anfallits av en sovjetisk MiG-15 i internationellt luftrum, varvid det skadades så allvarligt att det tvingades nödlanda. Alla sju besättningsmedlemmarna räddades av ett västtyskt lastfartyg. Uppdraget var att finna ett svenskt militärt flygplan av typen DC-3A-360 (i svenska flygvapnet betecknad Tp 79) som försvunnit spårlöst när det genomförde signalspaning över Östersjön.
Eftersom du tidigare påstod att ryska ubåtar aldrig kränkt svenskt territorialvatten så vi visste du uppenbarligen inte om U157 som bevisligen gjorde exakt det. Bra att du nu har skaffat bättre koll så slipper du göra bort dig fler gånger.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ub%C3%...ngar_i_Sverige

Enligt en dokumentär i Uppdrag Granskning i oktober 2007 genomfördes inte en enda av de misstänkta ubåtskränkningarna, förutom grundstötningen av U 137, av Sovjetunionen eller något annat land inom Warszawapakten, det mesta sägs tvärtom tyda på att det var Nato-ubåtar som kränkte svenskt territorium[47]. Enligt en uppföljande dokumentär i Uppdrag Granskning den 11 juni 2008 sägs det numera stå helt klart att de ubåtar som svenska försvaret jagade i Hårsfjärden i samtliga kända fall rörde sig om ubåtar från Nato, till exempel från Västtyskland, USA, och Storbritannien.[1] Programmen har kritiserats av Emil Svensson för att vara vinklade[4].

Ambassadör Mattias Mossberg, huvudsekreterare i två ubåtsutredningar, har krävt att all sekretess kring ubåtskränkningarna måste hävas. Han pekar i likhet med uppgifter i SVT Uppdrag granskning på att det finns ”rapporter med tydliga indikationer om nationalitet, som inte pekar österut”. Uppgifter tydliggörs om att det skulle ha handlat om Natoubåtar, men att dessa rapporter inte redovisades.[2] Även professor Ola Tunander anser efter en genomgång av tillgängliga fakta att de ubåtar som observerats kommer från Nato-länder och inte från Sovjetunionen, som Ubåtskommissionen påstått.[3]

En säker ubåtsobservation gjordes då den ryska ubåten U-137, gick på grund i Gåsefjärden utanför Karlskrona. Från och med den tidpunkten skulle Sovjetunionen aldrig kunna förneka att de spionerat i svenska vatten. Ubåten utpekades av media och av regeringen som en spionubåt, som dessutom bekräftade tidigare misstankar om ryska intrång. Svenska folket fick aldrig veta att nyckelpersoner ansåg att besättningens förklaring om felnavigering var rimlig. Kommendör Karl Andersson, den militär som först gick ombord på U-137 och som ägnade flera dagar åt att förhöra besättningen uppger att han tämligen omgående började tvivla på Sveriges officiella version, vilket inte var opportunt i det mediaklimat som gällde. "Jag höll en presskonferens direkt efter upptäckten av U-137 och, hör och häpna, inte en enda av det hundratal journalister som var närvarande frågade mig om det var en avsiktlig inträngning eller om det var ett navigeringsmisstag. Jag var jätteglad för det, för jag slapp vädra mitt tvivel." [48] När det senare framkom att man hört motorbuller från ubåten stärktes hans tvivel: "Om de kom indundrande i ytläge med dieselmotorer påkopplade då kan det omöjligt ha varit ett avsiktligt inträngande. Då röjer ju ljudet ubåten."

En medlem av Medborgargruppen i ubåtsfrågan, historieprofessorn Klas Åmark, tycker att ansvaret för det som hänt vilar tungt på medierna. ”Medierna har verkligen bidragit till att få folk att tro att det finns ubåtar i den svenska skärgården. Därmed ställer de inte frågor till politikerna, och inget parti har förlorat politiskt i ett val på att de har hävdat att det finns ubåtar.” Klas Åmark menar också att stor medial uppmärksamhet i sig binder händerna på beslutsfattarna. Det blir helt enkelt svårt att backa undan, eller ändra sig, när drevet är igång. Detta gäller naturligtvis politiker och militärer, men också journalisterna själva.[48] Han menar också att hemligstämplarna fyller ett helt annat syfte än militären påstår. ”Jag ser ingen riktig mening med hemligstämplingarna annat än att man vill dölja saker för svenska folket, säger han. Amerikanerna får veta allting ändå, för Sverige samarbetar när det gäller underrättelseverksamhet med Nato. Och ryssarna vet ju vad de verkligen har gjort”.
Citera
2022-04-09, 15:55
Medlem
Citat:
Varför citerar du då inte hela Wikipediaartikeln?
Catalinaaffären var den diplomatiska kris som utlöstes i juni 1952 sedan ett obeväpnat sjöräddningsflygplan (Tp 47 "Catalina") under uppdrag anfallits av en sovjetisk MiG-15 i internationellt luftrum, varvid det skadades så allvarligt att det tvingades nödlanda. Alla sju besättningsmedlemmarna räddades av ett västtyskt lastfartyg. Uppdraget var att finna ett svenskt militärt flygplan av typen DC-3A-360 (i svenska flygvapnet betecknad Tp 79) som försvunnit spårlöst när det genomförde signalspaning över Östersjön.
Eftersom du tidigare påstod att ryska ubåtar aldrig kränkt svenskt territorialvatten så vi visste du uppenbarligen inte om U157 som bevisligen gjorde exakt det. Bra att du nu har skaffat bättre koll så slipper du göra bort dig fler gånger.

Du är för dåligt insatt. Och jag har varken tid eller lust att lära ut kunskap till någon som inte vill lära sig.
Citera
2022-04-09, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Du är för dåligt insatt. Och jag har varken tid eller lust att lära ut kunskap till någon som inte vill lära sig.
Så Catalinan blev inte nedskjuten av ryssarna under ett räddningsuppdrag och U137 har inte gått på grund i Karlskrona skärgård?
Citera
2022-04-09, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Det finns inga garantier nej, men det är ju ändå så att om vi räknar hur många natoländer som blivit anfallna och jämför med antalet neutrala, då är det all skillnad i världen. NATO är dessutom mer än USA, inget land vill dras in i krig vilket självklart gäller även USA. NATO är inte en papperstiger på samma sätt som FN.
Den största skillnaden är att om Putin anfaller ett nato-land så inkluderar det risken att starta ett världskrig som Ryssland inte kan vinna, men anfaller man ett neutralt land så kan det landet på sin höjd hoppas på stöd med utrustning och vapen.
Ukraina är ett utmärkt exempel och balt-länderna ett annat.
Att du använder ord som lakej visar mig att du hämtat för mycket information på de påverkansoperationer jag nämnde tidigare. Är Norge en lakej åt USa eller har de en fri vilja trots medlemskap i NATO? Du vet redan svaret på det här.

På vilka grunder gör du påståendet att USA inte vill kriga? De har ju inte gjort annat i modern tid?
Citera
2022-04-09, 16:04
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Så Catalinan blev inte nedskjuten av ryssarna under ett räddningsuppdrag och U137 har inte gått på grund i Karlskrona skärgård?

Innan du ger dig in för djupt i diskussioner med henne så bör du veta att Lilla Fiffin är inte så mycket för fakta och källor. Hon hävdar t.ex. i just denna tråd att det finns ett avtal där Nato lovat att upplösa sig, men hon vill inte visa det avtalet eller berätta vilket avtal det är. Det förfaringssättet sätter ju onekligen vissa gränser för nyttan i att söka föra något slags diskussion med henne.
Citera
2022-04-09, 16:10
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
På vilka grunder gör du påståendet att USA inte vill kriga? De har ju inte gjort annat i modern tid?

Det är väl ändå ganska enkelt, om USA ville ha krig mot Ryssland så skulle de uppnå det direkt genom en krigsförklaring. Ryssland däremot har startat ett anfallskrig för att fortsätta sin plan med att söndra och härska över Europa. Det har jag tidigare i tråden förklarat på ett ganska enkelt sätt, se gärna min posthistorik.
Citera
2022-04-09, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Innan du ger dig in för djupt i diskussioner med henne så bör du veta att Lilla Fiffin är inte så mycket för fakta och källor. Hon hävdar t.ex. i just denna tråd att det finns ett avtal där Nato lovat att upplösa sig, men hon vill inte visa det avtalet eller berätta vilket avtal det är. Det förfaringssättet sätter ju onekligen vissa gränser för nyttan i att söka föra något slags diskussion med henne.
Det förefaller lönlöst, det måste vara någon felkoppling på AI:n. Verkar vara en ryss-bot som löper amok och kommenterar med artificiell ointelligens.
Citera
2022-04-09, 16:21
Medlem
Citat:
Du har fått allting om bakfoten eftersom du har låtit dig hjärntvättas. Det är inte ryssarna som vill söndra och härska över Europa. Det är givetvis amerikanerna. Vissa påstår att USA började redan under världskrigen med att finansiera och tillsätta Hitler. Det är ju så USA jobbar, har du inte förstått det? Forna Jugoslavien, Syrien och nu Ukraina är ju endast ett litet axplock av exempel på USA:s söndra och härska i världen.
Du har fått fel i din databas. Om du byter plats på orden Ryssland och usa ska du se att det stämmer bättre med verkligheten.
Lycka till med justeringen.
Citera
2022-04-09, 16:25
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Du har fått allting om bakfoten eftersom du har låtit dig hjärntvättas. Det är inte ryssarna som vill söndra och härska över Europa. Det är givetvis amerikanerna. Vissa påstår att USA började redan under världskrigen med att finansiera och tillsätta Hitler. Det är ju så USA jobbar, har du inte förstått det? Forna Jugoslavien, Syrien och nu Ukraina är ju endast ett litet axplock av exempel på USA:s söndra och härska i världen.

Även om du hade rätt, vilket du inte har, så vore det ändå att föredra då vi fortsätter att leva i ett fritt land.
Men nu har du inte rätt, men jag förstår att du kommer att påstå det här tills Ryssland startar ett anfallskrig mot Sverige (om vi inte är med i NATO) och du kommer med säkerhet att välkommna dem till Sverige med öppen famn. Gratttis till dig om det blir verklighet, men jag är emot det eftersom jag anser att det vore förräderi helt enkelt. Jag har ingen lust att leva under ett styre av Putin som verkligen vill återstarta Sovjetunionen med ett annekterat Sverige.
Citera
2022-04-09, 16:28
Medlem
boqpods avatar
Sverige och Finland är medlemmar i NATO till sommaren, var så säkra. Beslutet är mer eller mindre redan fattat.
Nu gäller det bara att förmedla enighet i frågan och försäkra sig om att ”handläggningstiden” är minimal innan man går ut offentligt med att ansökan är skickad.
Att partier byter ståndpunkt i en sådan fråga är det solklara beviset för att beslutet redan är fattat. Enighet - Politik 1A i tider som dessa.
Citera
2022-04-09, 16:30
Medlem
Finland på gång nu, och Sverige snart med! Känns ju mycket nu som att göra tvärtemot vad Ryssland och Kreml tycker om resten av världen! Win win för oss
Citera
2022-04-09, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Även om du hade rätt, vilket du inte har, så vore det ändå att föredra då vi fortsätter att leva i ett fritt land.
Men nu har du inte rätt, men jag förstår att du kommer att påstå det här tills Ryssland startar ett anfallskrig mot Sverige (om vi inte är med i NATO) och du kommer med säkerhet att välkommna dem till Sverige med öppen famn. Gratttis till dig om det blir verklighet, men jag är emot det eftersom jag anser att det vore förräderi helt enkelt. Jag har ingen lust att leva under ett styre av Putin som verkligen vill återstarta Sovjetunionen med ett annekterat Sverige.

Självklart har jag rätt.
Grattis till dig som får gå ut och kriga åt andra Natoländer om vi blir medlemmar. USA är ett av dem och de gillar bevisligen att kriga. Synd för alla skattebetalare som också måste betala notan för att skicka ut våra gossar i krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in