Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-14, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Men vad snackar du om? Jag har bara förklarat ungefär vilken slags respons man kan vänta sig på Erdogans krav till Sverige.

Att Erdogan verkligen kräver att Sverige ska ta i med hårdhanskarna mot PKK som organisation är helt klart, förmodligen vill han att de ska behandlas ungefär som hemma i Turkiet. Uppgifter om detta kan du hitta litet var som helst i internationell media just nu.

Han har dessutom ett utmärkt förhandlingsläge eftersom våra svenska politiker vill att godkännandeprocessen ska gå i blixtfart. Problemet är att hans krav verkar svåra att förena både med RF (grundlagen) och svensk rättspraxis. Dessutom är det här bara de första kraven han ställer.,och han har veto.

Erdogan är inställd på att Turkiets godkännande av oss ska säljas riktigt dyrt. Det kan mycket väl vara så att han gör det omöjligt att få in oss till fullt medlemskap före valet, något som uppenbarligen var regeringens och andra partiers plan. Svenska folket skulle ställas inför ett fait accompli: "Finland har avgjort saken åt oss och nu är det redan klart. Gilla läget!".

Nu lär det nog inte bli så.

I ditt resonemang verkar du helt bortse från påtryckningar som troligtvis görs i detta nu på Turkiet från övriga 29 NATO-länder, i synnerhet USA.
Citera
2022-05-14, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
I ditt resonemang verkar du helt bortse från påtryckningar som troligtvis görs i detta nu på Turkiet från övriga 29 NATO-länder, i synnerhet USA.
Turkiet är en av USA:s viktigaste allierade inom NATO, men de har sedan länge skaffat sig en ganska fri ställning med stort eget spelrum.

Tugget om att "vafan, det där fixar Washington bakom stängda dörrar ska du se" är inget argument alls i det här läget.
Citera
2022-05-14, 21:09
Medlem
Citat:
Turkiet är en av USA:s viktigaste allierade inom NATO, men de har sedan länge skaffat sig en ganska fri ställning med stort eget spelrum.

Tugget om att "vafan, det där fixar Washington bakom stängda dörrar ska du se" är inget argument alls i det här läget.

Vi får väl se, Ann Linde verkar inte särskilt bekymrad.

Men jag trodde du ansåg att NATO styrs helt av USA. Så är det alltså inte?
Citera
2022-05-14, 21:17
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Ann Lindes svar till Erdogan: Vi anser att PKK är terrorister
– Det stämmer inte att vi inte skulle klassa PKK för en terroristorganisation, det behöver klargöras om man har fått den uppfattning. Och att jag skulle ha haft möten med PKK vilket jag naturligtvis aldrig haft.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ar-terrorister

Hon har "bara" haft möten med SDC/SDF, en YPG/PKK kopplad organisation. (YPG är den syriska grenen av PKK).

Citat:
Appreciate sincere discussion with SDC’s Ilham Ahmad on the situation in northeastern Syria. Sweden remains active partner.
https://twitter.com/annlinde/status/1469369722760314880

SVD skrev om det för inte så länge sen:
Citat:
För ett år sedan, den 20 april 2021, kallades Sveriges ambassadör i Turkiet upp till det turkiska utrikesministeriet i Ankara. Där fick han ta emot en protest mot att försvarsminister Peter Hultqvist deltagit i en videokonferens med befälhavaren för De syriska demokratiska styrkorna (SDF) några dagar tidigare.

Kritik framfördes också mot att utrikesminister Ann Linde skulle ha haft möten med ”terrorist element” och mot att kontakterna med SDF hade intensifierats.

https://www.svd.se/a/dn1Axz/turkiet-...lemskap-i-nato

Det har även rapporterats att Sverige gett 210 miljoner dollar till YPG med ett löfte om en höjning till 376 miljoner dollar.

https://www.middleeastmonitor.com/20...o-376-million/
Senast redigerad av doncroce 2022-05-14 kl. 21:36.
Citera
2022-05-14, 21:22
Medlem
Citat:
Vi får väl se, Ann Linde verkar inte särskilt bekymrad.

Men jag trodde du ansåg att NATO styrs helt av USA. Så är det alltså inte?

USA pekar oftast ut riktningen, men det betyder ju inte att de i alla lägen får som de vill.

Dessutom, om vi hypotetiskt antar att USA skulle utöva påtryckningar i just den här frågan om PKK, så tror jag snarare att de ställer sig bakom Erdogan och försöker trycka till lilla Sverige. I USA ses det som helt okay att förbjuda diverse organisationer i utlandet, särskilt "terrorister" - och USA är dessutom inte kända för att ha någon större respekt för andra länders rättssystem och grundlagar. De ser sina egna som det som alla andra egentligen borde ha.
Citera
2022-05-14, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
En skål för Putler, Lavroffaren och kossan Zachujrova, som fått stödet för Nato att rusa uppåt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...lands-invasion
41 procent av svenskarna är för ett Natomedlemskap, vilket innebär att det för första gången är fler positiva till militäralliansen än emot. Det visar en ny undersökning av Novus som gjorts efter Rysslands invasion i Ukraina.

Ok det var ju 51 procent förra vändan. Vad kommer 41 procent ifrån? Dessutom när jag tänker efter så är vi mer än hälften som är emot, tveksamma och vet inte.

Det är banne mig mer än halva befolkningen. Ska vi in på omskolningsläger hela bunten för Rysstroll lär vi vara allihop...

Ahh det där var ju gamla nyheter ser jag nu. Hur som är vi faktiskt inte så få som är tveksamma I Finland är ju siffrorna skyhöga för ett medlemskap. Inte här.
Senast redigerad av Nonvero 2022-05-14 kl. 21:27. Anledning: Stav
Citera
2022-05-14, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Ok det var ju 51 procent förra vändan. Vad kommer 41 procent ifrån? Dessutom när jag tänker efter så är vi mer än hälften som är emot, tveksamma och vet inte.

Det är banne mig mer än halva befolkningen. Ska vi in på omskolningsläger hela bunten för Rysstroll lär vi vara allihop...

Du refererar till en undersökning från februari. Oponionen har gått kraftigt uppåt sedan dess.
Citera
2022-05-14, 21:28
Medlem
Citat:
USA pekar oftast ut riktningen, men det betyder ju inte att de i alla lägen får som de vill.

Dessutom, om vi hypotetiskt antar att USA skulle utöva påtryckningar i just den här frågan om PKK, så tror jag snarare att de ställer sig bakom Erdogan och försöker trycka till lilla Sverige. I USA ses det som helt okay att förbjuda diverse organisationer i utlandet, särskilt "terrorister" - och USA är dessutom inte kända för att ha någon större respekt för andra länders rättssystem och grundlagar. De ser sina egna som det som alla andra egentligen borde ha.

Haha, så lät det inte förut då du framställt USA som envåldshärskare i NATO.

Nåväl, vi får väl se hur det hela slutar. Du bör dock avvakta med att skåla med dina ryss./serbvänner
Citera
2022-05-14, 21:30
Medlem
Citat:
Du refererar till en undersökning från februari. Oponionen har gått kraftigt uppåt sedan dess.

Postaren refererade till en gammal undersökning. För några veckor sedan låg vi på 51%. Fortfarande hälften som är tveksamma vill inte och vet ej.
Citera
2022-05-14, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Postaren refererade till en gammal undersökning. För några veckor sedan låg vi på 51%. Fortfarande hälften som är tveksamma vill inte och vet ej.

Ja, det stämmer säkert. För 4 dagar sedan var det dock 61% för ett NATO-medlemskap:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...natomedlemskap
Citera
2022-05-14, 21:44
Medlem
Citat:
I Sverige behandlas YPG/PKK inte som en terroristorganisation fullt ut, nej. De har med åren fått ganska stor och bred respekt inom den svenska vänstern (både t ex Kurdo Baksi och Per Gahrton har uttalat sig med stor respekt om dem, liksom liberaler som t ex Sakine Madon och Dilsa Demirbag). De ses ofta ungefär som Kurdistans SWAPO eller ANC.

Dessutom har Sverige fastare och mer grundlagsfästa regler mot att kriminalisera föreningar än många andra västländer. Föreningsfriheten anses grundläggande enligt svensk rätt. Även om (medlemmar i) en förening begår brott här i landet så är det normalt de enskilda brotten som beivras, inte föreningen som sådan. Erdogan vill ha PKK förbjudet här utifrån vad han anser att de gör i Turkiet enligt turkisk lag. Det kommer inte att gå, inte utan massivt krångel och troligtvis grundlagsändringar.
Det är utan tvivel nu som seriösa samtal förs för att nå en full enighet hos samtliga Natoländer. För Turkiet är ju inte emot en svensk Natoanslutning utan man bara lyfter upp ett som man ser problem med PKK lite högre upp på den internationella dagordningen. Ett sorts politisk fäktande inför det historiska beslutet att ev. få godkänna två nya medlemsländer in i organisationen. Sådana tillfällen är mer än sällsynta och Erdogan tar nu tillfället i akt att höras och synas verkar det som.
Citera
2022-05-14, 21:52
Medlem
Citat:
Ja, det stämmer säkert. För 4 dagar sedan var det dock 61% för ett NATO-medlemskap:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...natomedlemskap

Ok. Ja stödet ökar och lär öka iom att Finland går med.
Men fortfarande rätt tudelat inte den absoluta majoritet jag trodde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in