2022-04-26, 12:13
Medlem
Shekarabi lutar åt ett ja till NATO:

https://www.expressen.se/nyheter/she...-ja-till-nato/

Mig veterligen är det den första ministern i regeringen som bekänner färg offentligt.
Citera
2022-04-26, 12:17
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Nu minns jag inte Minsk eller det så kallade Misk2 avtalen i huvudet men av det jag minns så tycker jag inte det fanns någon anledning för Ukraina att gå med på, enligt mig orimliga krav.
Eller var det något annat du syftade på när du skrev "städa upp"?

Påminner om när Sovjet ställde krav på Finland -39 som de inte hade någon som helst rätt att ställa, sen fick inte Sovjet sin vilja igenom så då anföll de i stället. Skylla sig själv, ja den åsikten får stå för dig.
Områdena präglades av militanta grupper. Det borde Ukraina ha städat upp eller begärt hjälp att göra. Ukraina borde ha ordnat fria val i områdena. Det klarade inte Ukraina.

Därigenom fick Ryssland en förevändning att göra ett ännu större fel och attackera.

Som det ser ut nu kan ryssarna komma att erövra Donbas. Resten av "kriget" kan vara arrangerat för att försöka få.det att se ut som om Ukraina slagit tillbaka Ryssland när Ukraina i själva verket förlorar Donbas. Det kommer också att kunna lura in oss i NATO.
Citera
2022-04-26, 12:18
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Vist kan det vara så men om NATO skulle spåra ur helt enligt svensk synvinkel OM nu Sverige är medlem så finns ju alltid alternativet.
Så rädslan för att en rad länder i NATO skulle börja bedriva enligt Svensk synvinkel tvivelaktiga krig eller annat så är man ju inte fast i NATO, även om jag inte tolkar att NATO riktigt fungerar så att man automatiskt måste skicka militär hjälp till länder som bedriver tvivelaktiga anfallskrig.

Jo, du har rätt i att det "minskar nersidan". Kanske där också finns en viss förståelse för att man träder ut om där t ex kommer en extremare president i USA, och Sverige markerar och säger "nu går vi ut. När USA återtar den utrikespolitiska linje den hade 2022 går vi med igen". Jag tror dock att man blir "hotad" med mjuka medel, NATO-länder vill inte köpa svenska vapen längre etc. Tråkigt nyanserat svar från min sida, men sån är väl verkligheten...grå och rörig.
Citera
2022-04-26, 12:21
Medlem
Citat:
Vist kan det vara så men om NATO skulle spåra ur helt enligt svensk synvinkel OM nu Sverige är medlem så finns ju alltid alternativet.
Så rädslan för att en rad länder i NATO skulle börja bedriva enligt Svensk synvinkel tvivelaktiga krig eller annat så är man ju inte fast i NATO, även om jag inte tolkar att NATO riktigt fungerar så att man automatiskt måste skicka militär hjälp till länder som bedriver tvivelaktiga anfallskrig.

Jag är ju övertygad om att vi inte bör gå med, och jag tror inte att det är så enkelt att bara gå ur om galoscherna inte passar längre. D.v.s att Sverige skulle ha alla (eventuella) fördelar med att befinna sig under Natos kärnvapenparaply (det kan lika gärna beskrivas som risker eller nackdelar, som en destabilisering av regionen eller en provokation mot Ryssland o.s.v) och få stöd av Natos trupper vid en invasion - men så fort något av de 30 medlemsländerna begär att Sverige deltar med materiel eller trupper, skulle vi alltså gå ur med svansen mellan benen? Skulle vi ens släppas in i Nato med den inställningen? Om man går ur gör man det sannolikt när det inte råder krig.
Ska man gå med, är det inte inför ett stundande världskrig.
Med tanke på hur många krig USA har trasslat in sig i genom åren, och som de utan tvivel kommer att hamna i även i framtiden, skulle Sverige som USA:s allierade inte bara dra på sig en väldig massa fiender i omvärlden och spela bort vår roll som medlare, utan dessutom rent konkret övertalas att skicka trupper. Just nu är givetvis Ukraina det stora bekymret, jag tror dock att Ukraina kommer att vinna kriget, Väst skickar enorma mängder vapen. Men Ukraina är inte det enda landet i världen och Sverige kommer att dras in i fler konflikter om vi går med i NATO.

Det är dyrt att bygga upp ett försvar som en gång monterades ner. Min uppfattning är att det är fullt möjligt att göra det och att det måste få kosta. Däremot vill jag inte att Sverige ska delta i fler misslyckade insatser utomlands. Eftersom man från offentligt håll i Sverige knappt ens vill erkänna vilka kapitala misslyckanden det handlade om, kan det vara bra att lyssna på någon som blivit oerhört illa behandlad av svenska politiker, och som är en som vet vad det handlar om.

Enligt Sverker Göranson var vi i Sverige länge övertygade om att ”den eviga freden hade infunnit sig”.
Citat:
– Dessutom drev vi ett tag tesen att Sverige bäst försvaras på bortaplan. Man kan konstatera att det var fundamentalt fel, men det tar tid att ändra uppfattning.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/t...yssland-otackt

Jag vet nu inte hur Sverker G ställer sig till ett Natointräde. För min del är som sagt saken klar - jag är övertygad om att vi kommer att begå ännu fler fundamentala fel om vi går med i Nato.
Citera
2022-04-26, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Shekarabi lutar åt ett ja till NATO:

https://www.expressen.se/nyheter/she...-ja-till-nato/

Mig veterligen är det den första ministern i regeringen som bekänner färg offentligt.

Mmm men Expressen vinklar det till ett (ganska) tydligt ja.

Här framstår det mer som ett kanske:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...t-ja-till-nato
Citera
2022-04-26, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jo, du har rätt i att det "minskar nersidan". Kanske där också finns en viss förståelse för att man träder ut om där t ex kommer en extremare president i USA, och Sverige markerar och säger "nu går vi ut. När USA återtar den utrikespolitiska linje den hade 2022 går vi med igen". Jag tror dock att man blir "hotad" med mjuka medel, NATO-länder vill inte köpa svenska vapen längre etc. Tråkigt nyanserat svar från min sida, men sån är väl verkligheten...grå och rörig.

Fast jag håller med att frågan inte är helt svart eller vit. Så det blir ofta mer nyanserade svar om man vill förmedla något vettigt.
Citera
2022-04-26, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Mmm men Expressen vinklar det till ett (ganska) tydligt ja.

Här framstår det mer som ett kanske:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...t-ja-till-nato

Hur menar du? Det är exakt samma rubrik.

Därutöver, i rådande läge, så antyder en sosse att hen lutar åt ett ja så betyder det de facto ett JA.
Citera
2022-04-26, 12:28
Medlem
Citat:
Därför att de osannolika scenarion om Turkar som ska utplåna kurderna och tro att NATO länder måste hjälpa till aldrig kommer att ske men OM det gör det kan man gå ur. Förstår du hur jag menar nu?

Riktigt så enkelt är det väl inte. Men det kan vara bra att ta sig en funderare över vilka man lierar sig med och varför.
Nu utgår diskussionen ifrån att det bara finns en enda tydlig fiende - Ryssland. Men världen förändras och man måste tänka långsiktigt.
Citera
2022-04-26, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Hur menar du? Det är exakt samma rubrik.

Därutöver, i rådande läge, så antyder en sosse att hen lutar åt ett ja så betyder det de facto ett JA.

Det har du rätt i, d.v.s jag gissar att Shekarabis uttalande är ett sätt att vänja det svenska folket vid ett inträde. Rubriken är densamma, men det jag menar är att artikeln i SvT mer får det att framgå (eller framstå som om) han inte valt sida än.
Citera
2022-04-26, 12:34
Medlem
Citat:
Det har du rätt i, d.v.s jag gissar att Shekarabis uttalande är ett sätt att vänja det svenska folket vid ett inträde. Rubriken är densamma, men det jag menar är att artikeln i SvT mer får det att framgå (eller framstå som om) han inte valt sida än.

Ok jag förstår men att han inte slutgiltigt bestämt sig framgår även av Expressens artikel.
Citera
2022-04-26, 12:37
Medlem
Citat:
Jag är ju övertygad om att vi inte bör gå med, och jag tror inte att det är så enkelt att bara gå ur om galoscherna inte passar längre. D.v.s att Sverige skulle ha alla (eventuella) fördelar med att befinna sig under Natos kärnvapenparaply (det kan lika gärna beskrivas som risker eller nackdelar, som en destabilisering av regionen eller en provokation mot Ryssland o.s.v) och få stöd av Natos trupper vid en invasion - men så fort något av de 30 medlemsländerna begär att Sverige deltar med materiel eller trupper, skulle vi alltså gå ur med svansen mellan benen? Skulle vi ens släppas in i Nato med den inställningen? Om man går ur gör man det sannolikt när det inte råder krig.
Ska man gå med, är det inte inför ett stundande världskrig.
Med tanke på hur många krig USA har trasslat in sig i genom åren, och som de utan tvivel kommer att hamna i även i framtiden, skulle Sverige som USA:s allierade inte bara dra på sig en väldig massa fiender i omvärlden och spela bort vår roll som medlare, utan dessutom rent konkret övertalas att skicka trupper. Just nu är givetvis Ukraina det stora bekymret, jag tror dock att Ukraina kommer att vinna kriget, Väst skickar enorma mängder vapen. Men Ukraina är inte det enda landet i världen och Sverige kommer att dras in i fler konflikter om vi går med i NATO.

Det är dyrt att bygga upp ett försvar som en gång monterades ner. Min uppfattning är att det är fullt möjligt att göra det och att det måste få kosta. Däremot vill jag inte att Sverige ska delta i fler misslyckade insatser utomlands. Eftersom man från offentligt håll i Sverige knappt ens vill erkänna vilka kapitala misslyckanden det handlade om, kan det vara bra att lyssna på någon som blivit oerhört illa behandlad av svenska politiker, och som är en som vet vad det handlar om.

Enligt Sverker Göranson var vi i Sverige länge övertygade om att ”den eviga freden hade infunnit sig”.

Jag vet nu inte hur Sverker G ställer sig till ett Natointräde. För min del är som sagt saken klar - jag är övertygad om att vi kommer att begå ännu fler fundamentala fel om vi går med i Nato.

Jag däremot tror att det går att gå ur NATO med tanke på att det inte är en diktatur och du tror tvärtom. Ingen av oss vet alltså.
OM det går att gå ur NATO och sen inte gå med igen så får väl ta de problemen då i så fall och Sverige vet vad NATO är så det ter sig osannolikt att man vill gå ur om inte NATO plötslig börjar agera på ett helt nytt och för Sverige oacceptabelt sätt.

Det är klart att det går att bygga upp ett försvar utan NATO men om man ska upp samma nivå eller ens i närheten så blir det väldigt mycket dyrare om det ens är möjligt att nå samma nivå.

Nästa fråga är vad som är "tillräckligt" för ett eget Svenskt försvar.
Man bör nog fundera på hur många brigader, vilken reserv, vilken utrustning vi behöver osv innan man kommer med för säkra påståenden att Sverige själv kan ha ett tillräckligt försvar.
Citera
2022-04-26, 12:39
Medlem
Citat:
Riktigt så enkelt är det väl inte. Men det kan vara bra att ta sig en funderare över vilka man lierar sig med och varför.
Nu utgår diskussionen ifrån att det bara finns en enda tydlig fiende - Ryssland. Men världen förändras och man måste tänka långsiktigt.

Vilken ny potentiell fiende tänker du på i närtid säg 10-20år?
För jag tycker inte vi kan ta höjd för eventuella fiender om 100år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in