Citat:
Ursprungligen postat av
Fyllskalle
Vist kan det vara så men om NATO skulle spåra ur helt enligt svensk synvinkel OM nu Sverige är medlem så finns ju alltid alternativet.
Så rädslan för att en rad länder i NATO skulle börja bedriva enligt Svensk synvinkel tvivelaktiga krig eller annat så är man ju inte fast i NATO, även om jag inte tolkar att NATO riktigt fungerar så att man automatiskt måste skicka militär hjälp till länder som bedriver tvivelaktiga anfallskrig.
Jag är ju övertygad om att vi inte bör gå med, och jag tror inte att det är så enkelt att bara gå ur om galoscherna inte passar längre. D.v.s att Sverige skulle ha alla (eventuella) fördelar med att befinna sig under Natos kärnvapenparaply (det kan lika gärna beskrivas som risker eller nackdelar, som en destabilisering av regionen eller en provokation mot Ryssland o.s.v) och få stöd av Natos trupper vid en invasion - men så fort något av de 30 medlemsländerna begär att Sverige deltar med materiel eller trupper, skulle vi alltså gå ur med svansen mellan benen? Skulle vi ens släppas in i Nato med den inställningen? Om man går ur gör man det sannolikt när det inte råder krig.
Ska man gå med, är det inte inför ett stundande världskrig.
Med tanke på hur många krig USA har trasslat in sig i genom åren, och som de utan tvivel kommer att hamna i även i framtiden, skulle Sverige som USA:s allierade inte bara dra på sig en väldig massa fiender i omvärlden och spela bort vår roll som medlare, utan dessutom rent konkret övertalas att skicka trupper. Just nu är givetvis Ukraina det stora bekymret, jag tror dock att Ukraina kommer att vinna kriget, Väst skickar enorma mängder vapen. Men Ukraina är inte det enda landet i världen och Sverige kommer att dras in i fler konflikter om vi går med i NATO.
Det är dyrt att bygga upp ett försvar som en gång monterades ner. Min uppfattning är att det är fullt möjligt att göra det och att det måste få kosta. Däremot vill jag inte att Sverige ska delta i fler misslyckade insatser utomlands. Eftersom man från offentligt håll i Sverige knappt ens vill erkänna vilka kapitala misslyckanden det handlade om, kan det vara bra att lyssna på någon som blivit oerhört illa behandlad av svenska politiker, och som är en som vet vad det handlar om.
Enligt Sverker Göranson var vi i Sverige länge övertygade om att ”den eviga freden hade infunnit sig”.
Citat:
– Dessutom drev vi ett tag tesen att Sverige bäst försvaras på bortaplan. Man kan konstatera att det var fundamentalt fel, men det tar tid att ändra uppfattning.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/t...yssland-otackt
Jag vet nu inte hur Sverker G ställer sig till ett Natointräde. För min del är som sagt saken klar - jag är övertygad om att vi kommer att begå ännu fler fundamentala fel om vi går med i Nato.