Flashback bygger pepparkakshus!
2022-04-26, 11:49
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Vem har sagt ja till kärnvapen?
För jag antar inte att du menar att Aftonbladet har något att säga till om?

Är inte dom språkrör för S? Alltid tänkt på Aftonbladet som typ deras partitidning.
Ska leta, läste en artikel där det stod att de stödjer kärnvapen i Sverige.
Citera
2022-04-26, 11:51
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Om scenarion i framtiden uppstår som Sverige inte vill/kan ställa upp på kan man ju gå ur NATO. Jag är inge expert på NATO men med tanke på att det inte är en diktatur så bör det vara tekniskt möjlig. Ingen som ännu velat gå ur mig veterligen.

Om det hettar till så kan vi skita i paragraf 5 och gå ur? Vad tjänar det till med en pakt då i så fall
Citera
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Är det inte jävligt svårt att tänka ut sannolika scenarier?

Man ska ha respekt för att det osannolika händer mycket oftare än vad man tror i makrohändelser.

VÄLDIGT få experter trodde 1979 att sovjetunionen och warsawapakten skulle falla inom 10 år. Där var många som trodde att det västerländska systemet var överlägset, men murens fall inom 10 år var "hypotetiskt" i Armstarks tankevärld. Vi glömmer det idag.

2006 var peak globalisering. Den disruption vi ser nu i frihandel med extrema sanktioner hade ingen trott på för 20 år sedan, och de som trodde på det var vänsteraktivister och miljökämpar.

Så man kan absolut inte avskriva "osannolika" scenarier.
Citera
Medlem
RealTides avatar
Sverige har redan bestämt sig för att det inte ska hållas en folkomröstning på grund av tidsbrist och risk för påverkansoperationer av Ryssland.
Med tanke på vad och vilka vi ser i tråden här är det ett väldigt klokt beslut.
Citera
2022-04-26, 11:53
Medlem
Citat:
Så kommer det säkert bli. Har läst nånstans att Aftonbladet sagt ja till kärnvapen i Sverige.
Behövs inga kärnvapen i Sverige när USA kan sätta in atomubåtar i Östersjön på internationellt vatten!
Citera
2022-04-26, 11:54
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Om scenarion i framtiden uppstår som Sverige inte vill/kan ställa upp på kan man ju gå ur NATO. Jag är inge expert på NATO men med tanke på att det inte är en diktatur så bör det vara tekniskt möjlig. Ingen som ännu velat gå ur mig veterligen.

Jag tror problemet med det är att det blir som britternas Brexit. Du kan gå ur, men du kommer inte vara välkommen in igen. Vilket ju kan vara extremt dumt. Frankrike har dock delvis använt den taktiken med att gå in/ut men de har ett helt annat geopolitiskt läge och styrka än Sverige.
Citera
2022-04-26, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är en detalj i inlägget. Men istället för att ta avtalet och städa upp i Donbas valde Ukraina att få tiotusentals civilpersoner mördade. Det skulle inte ha inträffat i Sverige. Vi har inga sådana konflikter med Ryssland.

(FB) Bör Sverige och Finland gå med i NATO?

Nu minns jag inte Minsk eller det så kallade Misk2 avtalen i huvudet men av det jag minns så tycker jag inte det fanns någon anledning för Ukraina att gå med på, enligt mig orimliga krav.
Eller var det något annat du syftade på när du skrev "städa upp"?

Påminner om när Sovjet ställde krav på Finland -39 som de inte hade någon som helst rätt att ställa, sen fick inte Sovjet sin vilja igenom så då anföll de i stället. Skylla sig själv, ja den åsikten får stå för dig.
Citera
2022-04-26, 11:56
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Sverige har redan bestämt sig för att det inte ska hållas en folkomröstning på grund av tidsbrist och risk för påverkansoperationer av Ryssland.
Med tanke på vad och vilka vi ser i tråden här är det ett väldigt klokt beslut.

Tidsbrist är det ju bara om man störtar sig in i NATO direkt utan att svenskarna knappt hunnit fatta vad det är för konsekvenser. Om man bara tror att det är fördelar och inga nackdelar som en del verkar tro. Eller är naiv om vad som kan tänkas hända. Det är en jättegrej att gå med i NATO och det gäller att inte lura sig.

Vad och vilka vi ser i tråden, antar att du syftar du på folk som inte har mer än "idiot!" och "rysstroll!" att komma med.
Citera
2022-04-26, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Som jag förstår det så är USA den tongivande i NATO

Som jag förstår det så har varje NATO-land vetorätt.
Citera
2022-04-26, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror problemet med det är att det blir som britternas Brexit. Du kan gå ur, men du kommer inte vara välkommen in igen. Vilket ju kan vara extremt dumt. Frankrike har dock delvis använt den taktiken med att gå in/ut men de har ett helt annat geopolitiskt läge och styrka än Sverige.

Vist kan det vara så men om NATO skulle spåra ur helt enligt svensk synvinkel OM nu Sverige är medlem så finns ju alltid alternativet.
Så rädslan för att en rad länder i NATO skulle börja bedriva enligt Svensk synvinkel tvivelaktiga krig eller annat så är man ju inte fast i NATO, även om jag inte tolkar att NATO riktigt fungerar så att man automatiskt måste skicka militär hjälp till länder som bedriver tvivelaktiga anfallskrig.
Citera
2022-04-26, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Fake news, de bara skriver vad de vill att svenska folket skulle rösta.

Om du har belägg för att opinions-undersökningarna inte stämmer så kom med en källa som styrker detta.
Citera
2022-04-26, 12:04
Medlem
Citat:
Om det hettar till så kan vi skita i paragraf 5 och gå ur? Vad tjänar det till med en pakt då i så fall

Därför att de osannolika scenarion om Turkar som ska utplåna kurderna och tro att NATO länder måste hjälpa till aldrig kommer att ske men OM det gör det kan man gå ur. Förstår du hur jag menar nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in