Citat:
Jag tror åtminstone inte att Ryssland vinner på att stå still med sina trupper, eftersom då kan Ukraina bygga sig starkare med tiden. Nej utan Ryssland vinner på att gå till anfall och tvinga Ukraina till fredsförhandlingar. Och ju mer mark de erövrat desto bättre kan de förhandla.
Citat:
Men vill ryssen ha krig ska de få det helt klart.
Jag tror anledningarna till att Ryssland avancerat militärt är inte helt grundlöst, men sanningen kring Ukrainakriget når inte västvärldens människor fullt ut, och då framstår Rysslands invasion som endast besinningslös.
Citat:
Kan också sluta med att Nato går in i Ukraina och då är ju ryssen fetrökt. Blir som när serben knäcktes ungefär, Nato-Balkan 2.0. Några moddade ukrainska jetski har ju redan i princip knäckt ryssens flotta som nu står i hamn och rostar.
Jag har inte läst så mycket om det där med "ukrainska jetski", men Ryssland har inte lika stor nytta av en stark flotta som de har av en stark armé (inklusive avancerade luftvärnsrobotar). Det här har att göra med att Ryssland är världens största landområde men de har inte så många militärstrategiskt viktiga havsområden. Svarta havet med Krim verkar dock vara av betydelse.
Citat:
Nejdu macen, nån stor militär strateg tycker jag inte att du är iaf.
Ingen "stor militär strateg", det stämmer nog, men vem är det här på Flashback egentligen? Det skulle i så fall vara någon som läst mycket på militärhögskolan och gått ut med bra betyg.
Citat:
Du verkar så negativ mot Nato!! Varför? Nato behövs ju för att ryssen ska hålla sig inom sitt eget tilldelade land från 1991. Ryssen har nu attackerat 3 länder som inte är med i Nato. Tillfällighet? Knappast!!
Jag gillar helt enkelt inte globala organisationer, och mitt ogillande började med EU, sedan Nato, och nu WHO. Det jag ser är att det svenska folket inte får något att säga till om kring frågor som ekonomi, politik, militärt, medicin och hälsa,.. etc. Dvs, allt det som är viktigt och utgör Sveriges suveränitet (självbestämmande).
För övrigt tror jag Nato är en papperstiger. De lovar runt men håller tunt (precis som EU och alla globala organisationer). Det blir nog att medlemsnationerna får betala ett mycket dyrt pris när USA med sin Nato skall bekämpa den ena påhittade fiende efter den andra.
När det gäller Ryssland. Det finns inga bevis på att Ryssland kommer att attackera Sverige eller Europa, men när man inte får korrekt information om varför de rullade in i Donetsk och Luhansk samt Krim, ja då framstå Ryssland som farlig, det förstår jag mycket väl.
Kan man en del om militär ockupation så förstår man att det egentligen inte är möjligt för Ryssland att erövra Europa, utan det krävs 5 miljoner man för att hålla Europa ockuperat (om jag förstått det rätt). Dessutom finns det ingenting av större värde här, gällande naturresurser.
Senast redigerad av E-Mac. 2024-03-09 kl. 15:32.
Senast redigerad av E-Mac. 2024-03-09 kl. 15:32.