2024-03-09, 15:27
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Men tror du verkligen att ryssen med kinagolfbilar kommer att inta mer mark??

Jag tror åtminstone inte att Ryssland vinner på att stå still med sina trupper, eftersom då kan Ukraina bygga sig starkare med tiden. Nej utan Ryssland vinner på att gå till anfall och tvinga Ukraina till fredsförhandlingar. Och ju mer mark de erövrat desto bättre kan de förhandla.

Citat:
Men vill ryssen ha krig ska de få det helt klart.

Jag tror anledningarna till att Ryssland avancerat militärt är inte helt grundlöst, men sanningen kring Ukrainakriget når inte västvärldens människor fullt ut, och då framstår Rysslands invasion som endast besinningslös.

Citat:
Kan också sluta med att Nato går in i Ukraina och då är ju ryssen fetrökt. Blir som när serben knäcktes ungefär, Nato-Balkan 2.0. Några moddade ukrainska jetski har ju redan i princip knäckt ryssens flotta som nu står i hamn och rostar.

Jag har inte läst så mycket om det där med "ukrainska jetski", men Ryssland har inte lika stor nytta av en stark flotta som de har av en stark armé (inklusive avancerade luftvärnsrobotar). Det här har att göra med att Ryssland är världens största landområde men de har inte så många militärstrategiskt viktiga havsområden. Svarta havet med Krim verkar dock vara av betydelse.

Citat:
Nejdu macen, nån stor militär strateg tycker jag inte att du är iaf.

Ingen "stor militär strateg", det stämmer nog, men vem är det här på Flashback egentligen? Det skulle i så fall vara någon som läst mycket på militärhögskolan och gått ut med bra betyg.

Citat:
Du verkar så negativ mot Nato!! Varför? Nato behövs ju för att ryssen ska hålla sig inom sitt eget tilldelade land från 1991. Ryssen har nu attackerat 3 länder som inte är med i Nato. Tillfällighet? Knappast!!

Jag gillar helt enkelt inte globala organisationer, och mitt ogillande började med EU, sedan Nato, och nu WHO. Det jag ser är att det svenska folket inte får något att säga till om kring frågor som ekonomi, politik, militärt, medicin och hälsa,.. etc. Dvs, allt det som är viktigt och utgör Sveriges suveränitet (självbestämmande).

För övrigt tror jag Nato är en papperstiger. De lovar runt men håller tunt (precis som EU och alla globala organisationer). Det blir nog att medlemsnationerna får betala ett mycket dyrt pris när USA med sin Nato skall bekämpa den ena påhittade fiende efter den andra.

När det gäller Ryssland. Det finns inga bevis på att Ryssland kommer att attackera Sverige eller Europa, men när man inte får korrekt information om varför de rullade in i Donetsk och Luhansk samt Krim, ja då framstå Ryssland som farlig, det förstår jag mycket väl.

Kan man en del om militär ockupation så förstår man att det egentligen inte är möjligt för Ryssland att erövra Europa, utan det krävs 5 miljoner man för att hålla Europa ockuperat (om jag förstått det rätt). Dessutom finns det ingenting av större värde här, gällande naturresurser.
Senast redigerad av E-Mac. 2024-03-09 kl. 15:32.
Citera
2024-03-09, 15:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-Mac.
Recep Erdoğan vill ha ”fredskonferens” med Ryssland och Ukraina.

Jättebra nyheter. Hoppas det leder till det bästa för främst Ukraina, men även Ryssland. Ukrainakriget har redan kostat alldeles för mycket, främst i form av människoliv men även skattepengar från väst.

Erdoğan efter mötet -Vi är redo att hålla ett fredssamtal där Ryssland också är närvarande.

Erdoğan säger också att han lovade att Turkiet ”starkt” kommer bidra till Ukrainas återuppbyggnad efter kriget.

Ja, det behövs verkligen. Men hur ersätter man alla människoliv? Det går inte, och det är därför fred är bäst.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EQ3MdK/erdogan-vill-ha-fredskonferens-med-ryssland-och-ukraina

Kubakrisen var 13 dagar lång och varade mellan 16 okt. 1962 – 29 okt. 1962., inte 1963 som du tror. Så, då är det inte undra på att du också misstog dig på när azovbataljonen bildade.

Sedan har jag inte jämfört Kuba krisen med några natosamtal i Ukraina, utan jag jämförde Kubakrisen med att Natos närvaro i Ukraina skulle vara samma sak som att Ryssland hade kärnvapen 15 mil från USAs kust (i Florida).

Oärlig blir du när du vill gömma Nato under ordet "organisation" (precis som vilken som helst), och att det därför inte borde medföra några geopolitiska intressekonflikter för Ryssland.
Du skriver precis som att Nato aldrig kommer att installera kärnvapen nära ryska gränsen, något som skulle vara militärstrategiskt överlägset, det att kunna slå till först.

Äsch, det där har du kört med förut, men som alla kan se så är det du som måste gå tillbaka till skolan igen. Historia och svenska är inte din gebit.

Nej jag har aldrig skrivit att jag inte kan analysera Ukrainakriget, tvärtom, det är du som fabricerar dessa påhitt.

Däremot anser jag att analys är oväsentligt utan korrekt information.

Du måste faktiskt börja läsa och skriva bättre för annars blir det hela tiden jag som måste rätta dig i alla dina fel.

Med den logiken kan ju redan Nato i så fall installera dessa kärnvapen i Baltikum. Ellervarför inte hos den nya Natomedlemmen Finland - som anslöt utan större protester från Ryssland.

Nä Natoargumentet är debunkat sedan länge.
Citera
2024-03-09, 16:14
Medlem
HAARPs avatar
Ukraina ser ut att vinna kriget.

Victoria Nuland såg det väl som "Mission accomplished" och bestämde sig för att avgå.
https://www.youtube.com/watch?v=flwEExqH5vM&ab_channel=GlennGreenwald
Citera
2024-03-09, 18:01
Medlem
Citat:
Recep Erdoğan vill ha ”fredskonferens” med Ryssland och Ukraina.

Jättebra nyheter. Hoppas det leder till det bästa för främst Ukraina, men även Ryssland. Ukrainakriget har redan kostat alldeles för mycket, främst i form av människoliv men även skattepengar från väst.

Erdoğan efter mötet -Vi är redo att hålla ett fredssamtal där Ryssland också är närvarande.

Erdoğan säger också att han lovade att Turkiet ”starkt” kommer bidra till Ukrainas återuppbyggnad efter kriget.

Ja, det behövs verkligen. Men hur ersätter man alla människoliv? Det går inte, och det är därför fred är bäst.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EQ3MdK/erdogan-vill-ha-fredskonferens-med-ryssland-och-ukraina

Nu visar du upp din okunskap.

Kubakrisen var 13 dagar lång och varade mellan 16 okt. 1962 – 29 okt. 1962., inte 1963 som du tror. Så, då är det inte undra på att du också misstog dig på när azovbataljonen bildade.

Sedan har jag inte jämfört Kuba krisen med några natosamtal i Ukraina, utan jag jämförde Kubakrisen med att Natos närvaro i Ukraina skulle vara samma sak som att Ryssland hade kärnvapen 15 mil från USAs kust (i Florida).

Oärlig blir du när du vill gömma Nato under ordet "organisation" (precis som vilken som helst), och att det därför inte borde medföra några geopolitiska intressekonflikter för Ryssland.
Du skriver precis som att Nato aldrig kommer att installera kärnvapen nära ryska gränsen, något som skulle vara militärstrategiskt överlägset, det att kunna slå till först.

Äsch, det där har du kört med förut, men som alla kan se så är det du som måste gå tillbaka till skolan igen. Historia och svenska är inte din gebit.

Nej jag har aldrig skrivit att jag inte kan analysera Ukrainakriget, tvärtom, det är du som fabricerar dessa påhitt.

Däremot anser jag att analys är oväsentligt utan korrekt information.

Du måste faktiskt börja läsa och skriva bättre för annars blir det hela tiden jag som måste rätta dig i alla dina fel.
Du behöver faktiskt läsa vad du själv skriver.

Du jämställde Ukrainas diskution med NATO som är en organisation, med att Ryssland faktiskt placerade kärnvapen på Cuba. Din egen jämförelse.
Men givetvis skulle en uppbyggnad av en Nato bas i Ukraina där USA, UK eller Frankrike placerat kärnvapen skulle givetvis kunna jämföras med Cubakrisen.
Men om du hävdar att det har skett så bör du nog länka viss information, är inget jag hört ens från de mest värdsfrånvända Kreml probagandisterna.

Din idé att jag påstått att Azovbataljonen skapades 2022, baserades på mitt svar till dig att den bildades efter den Rysska invasionen.

Gå tillbaka och läs vad du själv skriver.

Du hävdar notoriskt att den enda lösningen på kriget är att Ukraina ger upp, har du sett de krav Ryssland framfört och vad medlemmar av Rysska duman spridit innom media.

Att du saknar analysförmåga är tydligt, men det har nog med din bristande förmåga att förstå en text och att sammanfoga olika efterföljande texter.

Du bör som sagt ta hjälp med det.
Senast redigerad av SkogsSaab 2024-03-09 kl. 18:10.
Citera
2024-03-09, 18:32
Medlem
HAARPs avatar
Zelensky berättar att bara 31 000 ukrainare har dött i kriget. En siffra klart lägre än vad många räknat med och väldigt mycket lägre än Rysslands förluster.

https://www.youtube.com/watch?v=UiRSmP1n9i0&ab_channel=Firstpost
Citera
2024-03-09, 20:15
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Zelensky berättar att bara 31 000 ukrainare har dött i kriget. En siffra klart lägre än vad många räknat med och väldigt mycket lägre än Rysslands förluster.

https://www.youtube.com/watch?v=UiRSmP1n9i0&ab_channel=Firstpost

Ja men Zelenskyj kan du inte lita på. Han går väl på knark nu? Troligen för att bedöva det lilla samvete han har.

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du behöver faktiskt läsa vad du själv skriver.

Du jämställde Ukrainas diskution med NATO som är en organisation, med att Ryssland faktiskt placerade kärnvapen på Cuba. Din egen jämförelse.
Men givetvis skulle en uppbyggnad av en Nato bas i Ukraina där USA, UK eller Frankrike placerat kärnvapen skulle givetvis kunna jämföras med Cubakrisen.
Men om du hävdar att det har skett så bör du nog länka viss information, är inget jag hört ens från de mest värdsfrånvända Kreml probagandisterna.

Du borde här fokusera mer på skriftspråket ditt. Annars blir det svårbegripligt vad du vill ha sagt

Citat:
Din idé att jag påstått att Azovbataljonen skapades 2022, baserades på mitt svar till dig att den bildades efter den Rysska invasionen.

När det kommer från någon som blandar bort årtal, gällande historiska händelser, så blir det nu mera förståeligt att du missar på årtalet då Azovbataljonen bildades.

Citat:
Du hävdar notoriskt att den enda lösningen på kriget är att Ukraina ger upp, har du sett de krav Ryssland framfört och vad medlemmar av Rysska duman spridit innom media.

Det är smart att fredsförhandla och dumt att fortsätta kriga när man ligger på förlust, och krigsprognosen visar att man kommer att fortsätta förlora på alla områden en lång tid framöver. Vad hade man tänk från Ukrainskt håll, att krigsgudarna ska skynda till?

Citat:
Att du saknar analysförmåga är tydligt, men det har nog med din bristande förmåga att förstå en text och att sammanfoga olika efterföljande texter.

Du bör som sagt ta hjälp med det.

Nja, av det vi hittills läst från dig så skulle du kunna vinna mycket på att gå med i dyslexiförbundet.
Citera
2024-03-09, 20:19
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ja men Zelenskyj kan du inte lita på. Han går väl på knark nu? Troligen för att bedöva det lilla samvete han har.

Antagligen, men det här är strängen för alternativa nyheter. Alltså nyheter som ingen tror på.
Citera
2024-03-09, 20:23
Medlem
Citat:

Du borde här fokusera mer på skriftspråket ditt. Annars blir det svårbegripligt vad du vill ha sagt

När det kommer från någon som blandar bort årtal, gällande historiska händelser, så blir det nu mera förståeligt att du missar på årtalet då Azovbataljonen bildades.

Det är smart att fredsförhandla och dumt att fortsätta kriga när man ligger på förlust, och krigsprognosen visar att man kommer att fortsätta förlora på alla områden en lång tid framöver. Vad hade man tänk från Ukrainskt håll, att krigsgudarna ska skynda till?

Nja, av det vi hittills läst från dig så skulle du kunna vinna mycket på att gå med i dyslexiförbundet.

Nu är det du som blandar ihop historiska händelser.
Ockupationen av donbass skedde 2014 inte 2022 som du påstår.
Då du hävdar att mitt uttalande att den paramilitära milisen skapades efter den ryska ockupationen tyder på att jag påstår att Azovbataljonen skapades 2022.

Att du anser att Cubakrisen går att jämföra med Ukrainas dialog med NATO visar på samma sak.

Att förhandla med någon som kräver att landet upphör att existera, att man skall avrätta samtliga ledare etc. som dessutom visat att ett avtal inte har nåt värde är ingen gånbar förhandling.

Men som du bevisat du stavar rätt men har ingen möjlighet att analysera en text inte ens vad du själv skriver.
Citera
2024-03-09, 20:31
Medlem
snake65s avatar
Citat:

Det är smart att fredsförhandla och dumt att fortsätta kriga när man ligger på förlust, och krigsprognosen visar att man kommer att fortsätta förlora på alla områden ena lång tid framöver. Vad hade man tänk från Ukrainskt håll, att krigsgudarna ska skynda till?

VAR är beviset på att Zelensky knarkar? Enda jag har sett var endast den redan debunkrade video snutten något pulver på hans skrivbord, ryzzt önsketänkande? Att han ser trött ut ibland kan bero på jetlag eller?
Citera
2024-03-09, 22:23
Medlem
Frågade AI - Vilka tjänar pengar på kriget?

Copilot

Flera aktörer och sektorer kan dra nytta av krig, även om detta är en tragisk verklighet. Här är några exempel:

Vapenindustrin:
Vapentillverkare och försvarsföretag kan öka sina vinster under krigstider. Efter Rysslands invasion av Ukraina har flera försvarsföretag sett sina aktiekurser stiga kraftigt1.
Exempel inkluderar svenska Saab, som tillverkar försvarsmateriel som pansarskott och anti-tankvapen2.

Energi- och Oljesektorn:
Oljepriser har stigit dramatiskt under kriget. Företag inom olje- och gassektorn, som Tethys Oil, Lundin Energy och Maha Energy, har sett sina aktiekurser öka2.
Även företag inom förnybar energi, som PowerCell Sweden, har gynnats eftersom energiomställningen förväntas accelerera.

Ekonomiska Intressen:
Investerare kan dra nytta av volatiliteten på marknaden genom att köpa och sälja aktier baserat på krigsrelaterade händelser.
Valutahandel kan också påverkas, särskilt om den amerikanska dollarn stiger i pris.

Områden med Historiska Konflikter:
I områden med långvariga konflikter kan korruption, svart marknad och illegal handel blomstra.

Individer och Organisationer:
Det finns människor och organisationer som kan utnyttja kriget för personlig vinning, inklusive oligarker, smugglare och militanta grupper.
Det är viktigt att vi är medvetna om dessa faktorer och arbetar för fred och mänskligt välbefinnande.
Citera
2024-03-09, 22:53
Medlem
E-Mac.s avatar
Frankrikes försvarsminister Sébastien Lecornu säger att det inte är aktuellt att från väst skicka stridande styrkor till Ukraina, det trots Macrons uttalande häromveckan.

Och bland Macrons europeiska allierade råder bred konsensus att det inte är aktuellt att skicka soldater till Ukraina.

https://www.sydsvenskan.se/2024-03-09/direktrapport-om-kriget-i-ukraina-och-sakerhetslaget-i-europa

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu är det du som blandar ihop historiska händelser.
Ockupationen av donbass skedde 2014 inte 2022 som du påstår.

Nej nu har du läst fel igen. Ingenstans har jag påstått det du skriver ovan, för i så fall får du bevisa det. Däremot har jag skrivit att Azovbataljonen bildades 2014 medans du påstod att den skapades 2022.

Citat:
Då du hävdar att mitt uttalande att den paramilitära milisen skapades efter den ryska ockupationen tyder på att jag påstår att Azovbataljonen skapades 2022.

Tvärtom. Du måste skriva mindre och läsa bättre.

Citat:
Att du anser att Cubakrisen går att jämföra med Ukrainas dialog med NATO visar på samma sak.

Nej, det är inte frågan om en dialog utan ett aktivt sökande av natomedlemskap, en ganska stor skillnad.

Citat:
Att förhandla med någon som kräver att landet upphör att existera, att man skall avrätta samtliga ledare etc. som dessutom visat att ett avtal inte har nåt värde är ingen gånbar förhandling.

Ryssland vill inte ha Nato i Ukraina, varför skulle de vilja ha det? Vad västmakterna försökte göra är att utradera allting ryskt i Ukraina samt vända Ukraina mot Ryssland.

Västmakterna utnyttjar Ukraina för egna syften, och det är att använda landet som en stepping stone in i Ryssland.

Citat:
Men som du bevisat du stavar rätt men har ingen möjlighet att analysera en text inte ens vad du själv skriver.

Jag vet inte varför du nördar ner dig på analyser så mycket. Om jag vore du så skulle jag någon gång undra varför jag tänker som jag gör kring Ukrainakriget, och inte bara lyfta första bästa kvällsblaska och utifrån vad det står där cementera min uppfattning om Ukrainakriget.
Citera
2024-03-09, 23:06
Medlem
Jag föreslår att vi gör som Musk sa i starten av kriget. Låt befolkningen i de två berörda områderna Donetsk och Lugansk folkomrösta och respektera det. Men starka krafter som tjänar pengar har våra politiker "by the balls" de tjänar pengar på allt som förstörs och att människor dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in