2024-03-19, 21:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menjagda
Jag håller på Ukraina, man läser mycket om att det ändå går rätt bra att hålla linjen mot ryssen med den ammo brist dom har, tappar lite mark men inte mer. Nu verkar ju nya stödpaket välla in, inte en sekund försent men. Har ställt frågan tidigare och trodde den här killen var neutral ”webunion”. Men han pratar och visar mest att ryssland går framåt och att UAF är nära att falla snart, är han proryss eller ligger det något i det han säger? Blir jag målad av egen media?

Länk till hans youtube kanal https://youtube.com/@WeebUnionWU?feature=shared

Stödjer Ryssland och verkar extremt optimistisk med sina hypotetiska ryska anfall hit och dit. Alla som kommenterar är också moskoviter.
Citera
2024-03-19, 22:44
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men den killen är extrem. Sitter och ritar anfallspilar över halva Ukraina som han tror att Ryssland skall rycka fram som om det vore februari 2022 (Eller 1940-talet). Om en som stödjer Ukraina var lika verklighetsfrånvänd så skulle jag inte titta på det heller.
Haha, jo, jag fattar.

Min kommentar syftade på de här YT-kanalerna mer allmänt. Sen finns det så klart bättre och sämre. En del är solklar propaganda. Andra har mer subtil bias.
Citera
2024-03-19, 22:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Haha, jo, jag fattar. Min kommentar syftade på de här YT-kanalerna mer allmänt. Sen finns det så klart bättre och sämre. En del är solklar propaganda. Andra har mer subtil bias.

Han här är nog mest fantasifull och har spelat några spel där man gör pansaranfall hit och dit.
Citera
2024-03-20, 23:38
Medlem
RobbanUCs avatar
Den tidigare Polske generalstabschefen har en annan uppfattning om Ukrainas förluster som inte stämmer med Zelenskis om endast 31.000.
Citat:
Ukraina förlorar kriget och landets förluster kan av allt att döma räknas i miljontals. Det uppger den polske generalen Rajmund Andrzejczak.
Rajmund Andrzejczak var tidigare chef för den polska generalstaben och beskrivs som en av Polens mest respekterade militärer.
– Fler än 10 miljoner människor saknas. Enligt mina uppskattningar torde förlusterna uppgå till miljoner, inte hundratusentals. Landet har inga resurser, ingen som kan slåss, säger Andrzejczak och fortsätter:
– Ukrainarna förlorar det här kriget.
https://www.friatider.se/polsk-general-ukraina-har-miljontals-forluster
Citera
2024-03-21, 00:17
Medlem
RobbanUCs avatar
Det som inte fick talas om är nu allmänt känt.
Citat:
Poland acknowledges the “open secret” of the presence of Western military in Ukraine
Polish Foreign Minister Radoslaw Sikorski admitted that a number of Western military personnel are present in Ukraine.
https://en.webangah.ir/2024-03-20/news=83022/
Citera
2024-03-21, 00:29
Medlem
RobbanUCs avatar
Glenn Diesen ger en förklaring varför "Väst" inte förstår och inte vill förstå varför kriget uppstod, och inte heller förstår hur det kan avslutas.
Orsaken är politisk statskontrollerad media och gruppmentalitet där gruppens åsikter och godhetssignalering står över sanningen.
Citat:
I always cautioned my IR students: Do not hate your opponents, it produces poor analysis!
https://twitter.com/Glenn_Diesen/status/1769716139733430382
Citera
2024-03-21, 00:35
Medlem
RobbanUCs avatar
Ständigt mera kritik mot Zelenski som bestämmer över allt och tystar oppositionen.
Citat:
Ukrainian opposition is increasingly critical of the Zelensky administration
A number of MPs are denouncing abusive control on their travel abroad, subject to prior authorization, and are accusing the authorities of trying to stifle their voice.

Solomiia Bobrovska no longer hides her irritation toward the presidential administration. On Thursday, March 7, the member of the Verkhovna Rada, the Ukrainian parliament, expressed her frustration at not being allowed to leave the country, despite having been invited by the American embassy in Kyiv to travel to Washington for a 10-day working session in February.
https://www.lemonde.fr/en/international/article/2024/03/19/ukrainian-opposition-is-increasingly-critical-of-the-zelensky-administration_6634789_4.html
Citera
2024-03-21, 00:38
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menjagda
Jag håller på Ukraina, man läser mycket om att det ändå går rätt bra att hålla linjen mot ryssen med den ammo brist dom har, tappar lite mark men inte mer. Nu verkar ju nya stödpaket välla in, inte en sekund försent men. Har ställt frågan tidigare och trodde den här killen var neutral ”webunion”. Men han pratar och visar mest att ryssland går framåt och att UAF är nära att falla snart, är han proryss eller ligger det något i det han säger? Blir jag målad av egen media?

Länk till hans youtube kanal https://youtube.com/@WeebUnionWU?feature=shared
Weebunion är lika neutral som den där kretinen som spelade Hearts of iron 4 i Wagners högkvarter och som bölade ihjäl sig när Priggo dog.
Citera
2024-03-21, 01:40
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Weebunion är lika neutral som den där kretinen som spelade Hearts of iron 4 i Wagners högkvarter och som bölade ihjäl sig när Priggo dog.
Är Military Summary neutral då?

Citat:
19.03.2024 uppdateringen. Striderna fortsätter som vanligt utan större förändringar. Våra allierade i den ryska frihetslegionen har etablerat sig på turistmark och kommer nog inte tillbaka. De har tillräckligt med underhåll och fler och fler utländska ryssar ansluter sig till dem. Det finns ganska mycket info om vad som sker där men just nu får man inte delge den
Kenneth Gregg och Military Summary har olika referensramar för vad som är större förändringar, Military Summary rapporterar om nya samhällens varje dag som han hävdar att Ukraina retirerar ifrån och ryssarna intar, om dom båda är överens om att det har hänt så anser Kenneth att det är några meter hit och några meter dit, tillåt mig gissa att Military Summary inte håller med om att det skapats något foothold i ryssland

Military Summar tror t.e.x att det inte finns något foothold kvar i Krynki heller, för det har Putin sagt
Citera
2024-03-21, 01:44
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Är Military Summary neutral då?

Kenneth Gregg och Military Summary har olika referensramar för vad som är större förändringar, Military Summary rapporterar om nya samhällens varje dag som han hävdar att Ukraina retirerar ifrån och ryssarna intar, om dom båda är överens om att det har hänt så anser Kenneth att det är några meter hit och några meter dit, tillåt mig gissa att Military Summary inte håller med om att det skapats något foothold i ryssland
Military Summary är lika neutral som weeb union ja.
De är Vatniks precis som Armchair Warlord och historylegends.
Problemet med att vara neutral i en sådan här situation är att du inte är neutral utan då står på den sida som utför aggressionen.
Man kan vara pro ukrainsk och kritisk till Ukrainas ledarskap som inte har varit genomgående felfritt.
Man kan vara kritisk till att de inte drog sig ur tidigare ur Kupiansk, Bhakmut och Adviika till exempel.
Det är jag men jag är verkligen inte "neutral" träffar jag någon "neutral" så kanske jag slår den jäveln på käften.
Senast redigerad av Kiddieoxo 2024-03-21 kl. 01:59.
Citera
2024-03-21, 01:55
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Glenn Diesen ger en förklaring varför "Väst" inte förstår och inte vill förstå varför kriget uppstod, och inte heller förstår hur det kan avslutas.
Orsaken är politisk statskontrollerad media och gruppmentalitet där gruppens åsikter och godhetssignalering står över sanningen.

Låter mer som Ryssland om vi ersätter "godhetsignalering" med ren blodtörst och öppet visad ondska.
Citera
2024-03-21, 04:11
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Spelar ingen roll om du citerar
" fredsforskare" från balkan, ryzzland har ingen bakgård, definitivt inte västerut.

Du är okunnig. Tills ganska nyligen har Ukraina varit en del av Ryssland i flera hundra år. Inte då undra på att Ryssland ser Ukraina som sin bakgård, och därmed inte vill ha Nato där. Det är ingen skillnad om du jämför med USA som enligt Monroedoktrinen inte vill ha ett ryskt (eller europeiskt) inblandade i något land på andra sidan Atlanten (Amerika), som USA betraktar som sin bakgård (enligt internationella statsvetaren John Mearsheimer).

I många delar av Ukraina talar folket ryska. De flesta som bor i Krim, tex, vill inte tillhöra Ukraina, men då har vi okunniga här på tråden som tycker och tänker åt dem, över deras huvuden. Det blir så otroligt dumt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in