• 1
  • 2
2022-02-25, 16:43
Medlem
Hej,
Jag vill hyra ut min bostadsrätt med airbnb men jag måste komma förbi BRF knäpp regler. Jag vill kunna hyra ut den någon vecka bara när jag reser... jag kommer tjäna ca 10k på det. Vilket är helt sjuka pengar som jag bara inte kan gå miste om.

Finns det kryphål i lagar som gör att man kan hyra ut trots att hyresvärd bara godkänner långtidsuthyrning? Har hört att man får ha inneboende utan att fråga BRF men jag har för liten lägenhet för att det ska funka.

Hur stor är chansen att man åker dit på att hyra ut illegalt? Är de en stor grej? Det är ju trots allt bara en vecka. Behöver all tips jag kan få! Vill ju helst hyra lagligt men får ev göra illegalt
Citera
2022-02-25, 16:52
Medlem
Om du blir påkommen blir du av med besittningsrätten till din bostadsrätt.
Är det värt 10000kr? Det är bara du själv som kan svara på det.
Citera
2022-02-25, 16:54
Medlem
Krabbs avatar
Om du vill hyra ut den är det MYCKET smartare/säkrare att hitta någon som vill hyra i någon facebookgrupp etc., inte lägga ut en egen annons öppet. Kan du hitta en hyresgäst där så kan du säga till grannarna närmast att det är en kompis som lånar lägenheten när du är borta.
Citera
2022-02-25, 16:55
Medlem
En släkting gjorde detta och fick vägglöss vilket resulterat i omfattande och dyra åtgärder.

Utöver detta har släktingen också fått delar av bohaget förstört vid uthyrning.

Utöver detta har det fungerat bra.

Var försiktig!
Citera
2022-02-25, 17:01
Medlem
Sälj din BRF och köp en ny lägenhet där det är fri uthyrning. Svårare än så är det inte.

Majoriteten vill inte ha uthyrning där man bor. Hyr alla medlemmar ut sin lägenhet blir BRF:en tillslut som ett vandrarhem. Fast utan en vaktande reception som håller ordning.
Senast redigerad av Mr.Bright 2022-02-25 kl. 17:04.
Citera
2022-02-25, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Om du blir påkommen blir du av med besittningsrätten till din bostadsrätt.
Är det värt 10000kr? Det är bara du själv som kan svara på det.
Jag har hört att dem ger en varning innan hela medlemskapet ryker.
Citera
2022-02-25, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krabb
Om du vill hyra ut den är det MYCKET smartare/säkrare att hitta någon som vill hyra i någon facebookgrupp etc., inte lägga ut en egen annons öppet. Kan du hitta en hyresgäst där så kan du säga till grannarna närmast att det är en kompis som lånar lägenheten när du är borta.
Känns mer osäkert för min del då det blir utan avtal. Tänker att jag bara tar bilder inifrån lgh på airbnb o inte lägger ut adressen. På så vis kommer ingen i BRF märka något
Citera
2022-02-25, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muilak
Känns mer osäkert för min del då det blir utan avtal. Tänker att jag bara tar bilder inifrån lgh på airbnb o inte lägger ut adressen. På så vis kommer ingen i BRF märka något

Klart de märker om det börjar springa turister? Eller är alla dina grannar 25-30år som mest är ute själva?
Citera
2022-02-25, 19:46
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Hur stor är chansen att man åker dit på att hyra ut illegalt? Är de en stor grej?

Om din förening bara tillåter andrahandsuthyrning som är godkänd av styrelsen är det potentiellt en stor grej.

Om du blir påkommen kan du räkna med allt från ignorans till en skriftlig varning till att föreningen vill sparka ut dig.

I min förra förening förekom det du föreslår, airbnb tillhandahåller så mycket uppgifter att det (i kombination med bilder) är lätt för en aktiv styrelse att notera. Grannar är dessutom benägna att skvallra om det blir spring med resväskor eller ölflaskor i trappen.
Citera
2022-02-25, 20:08
Medlem
I vår föreningen tar vi ut en avgift på alla som hyr ut dock så måste man ha e bra anledning för att hyra ut man vill du inte att föreningen ska omvandlas till ett vandrarhem liknande man vill kunna känna igen alla ansikten man bor tätt intill.
Citera
2022-02-25, 21:26
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Citat:
Jag har hört att dem ger en varning innan hela medlemskapet ryker.

En jag känner var ovetandes om reglerna och hyrde ut sin lägenhet en vecka. Det blev en varning från styrelsen.
Citera
2022-02-26, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Klart de märker om det börjar springa turister? Eller är alla dina grannar 25-30år som mest är ute själva?
Nja omöjligt när det är svenskar. Dem kan tro att det är vänner eller familj till någon. Däremot om de var folk som talade annar språk kan de märka
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in