2022-10-19, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arline
Får se om han fortsätter att vara gift med henne...

Han måste ju fattat nu att hon är skyldig. Han ville inte ens vittna det borde han ju gjorr om han hade haft positiva åsikter och positiva erfarenheter av henne
Citera
2022-10-19, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Han måste ju fattat nu att hon är skyldig. Han ville inte ens vittna det borde han ju gjorr om han hade haft positiva åsikter och positiva erfarenheter av henne
När man läser FUP så höjer han ju henne till skyarna. Dock har det ju gått ett tag sedan.

Det enda som fortfarande syns på hans FB-profil är att han är gift med henne.

Hoppas precis som du att han borde fatta nu.
Citera
2022-10-19, 23:16
Medlem
Nyfikenpalasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arline
När man läser FUP så höjer han ju henne till skyarna. Dock har det ju gått ett tag sedan.

Det enda som fortfarande syns på hans FB-profil är att han är gift med henne.

Hoppas precis som du att han borde fatta nu.

Spontant får man känsla att det handlar om ömkan och medberoende-känsla, att Patricia fullkomlig hjärntvättat nya maken.
Här lär insatser och stöd från psykologer och kunniga terapeuter behövas för både honom, barnen och även stöd för BO - och Patricias & hans gemensamma barn. Tuff tid framöver för alla nära.
Citera
2022-10-20, 00:30
Medlem
Nyfikenpalasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpalast
Då inte alla har Adobe.
Här är den fastställda domen i HR.

HOVRÄTTEN FÖR
VÄSTRA SVERIGE
Avdelning 1
Rotel 12
DOM
2022-10-19
Göteborg

ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE
Göteborgs tingsrätts dom den 4 augusti 2022 i mål nr B 2952-22, se bilaga A
PARTER (antal tilltalade 1)
Klagande (Tilltalad)
Patricia Selberg, 19771231-0429
Frihetsberövande: Häktad
Speldosegatan 8, 421 51 Västra Frölunda
Motpart (Målsägande)
Carl Palsson
Påfvenfeltsvägen 25, Västra Frölunda.

SAKEN
Försök till mord m.m.
Det som tingsrätten har förordnat om beslag ska fortfarande gälla.

Hovrätten ansluter sig till tingsrättens bedömning att Patricia Selberg avsåg att döda Carl Palsson och att det förelåg fara för ett fullbordat mord. Brottet är inte att anse som mindre grovt. Patricia Selberg ska alltså dömas för försök till mord.
Även i påföljdsfrågan instämmer hovrätten i tingsrättens bedömningar.
Det har vid angiven utgång i skuldfrågan inte yrkats någon ändring av skadeståndet.
Det finns risk för att Patricia Selberg avviker eller på något annat sätt undandrar sig verkställighet av straffet och att hon fortsätter sin brottsliga verksamhet. Hon ska där￾för vara fortsatt häktad till dess fängelsestraffet får verkställas.

DOMSLUT
Brott som den tilltalade döms för
Försök till mord, 3 kap 1 § och 11 § samt 23 kap 1 § brottsbalken
2022-02-24
Påföljd m.m.
Fängelse 12 år

Skadestånd
Patricia Selberg ska betala skadestånd till Carl Palsson med 117 506 kr jämte ränta på beloppet enligt 6 § räntelagen (1975:635) från den 24 februari 2022 till dess betalning sker.
Förverkande och beslag:
Beslaget av elektronik, kläder samt ryggsäck med innehåll ska bestå tills domen vunnit laga kraft. Därefter ska godset utlämnas till Patricia Selberg (Polismyndigheten Region Väst;
beslagsliggare 2022-5000-BG21427, nr 1-17, 2022-5000-BG21434, nr 1-8 samt 2022-5000-
BG21645, nr 3-7).
Häktning m.m.
Patricia Selberg ska stanna kvar i häkte till dess domen i ansvarsdelen vinner laga kraft mot henne.
Brottsofferfond
Den tilltalade åläggs att betala en avgift på 800 kr enligt lagen (1994:419) om brottsofferfond.

Vill lägga till denna text i den fastställda HR domen om TR kommentarer om straffet på 12 år för Patricia Selberg. Den visar och beskriver hur hänsynslös och förslagen Patricia var denna natt, att vilja döda sin ex make - sina egna tre barns far.

Tingsrätten anser att gärningen har ett högt straffvärde framförallt med beaktande av att Patricia Selberg haft avsikt att döda Carl Palsson och att hon gjort vad hon har kunnat för att fullfölja gärningen. Såsom ovan redogjorts för har angreppet upphört genom att Carl Palsson lyckats att putta ut Patricia Selberg från huset. Patricia Selberg har vidare planerat gärningen och hon har efter gärningen försökt undvika upptäckt genom att göra sig av med knivarna och den jacka hon hade på sig. Om Carl Palsson inte föreslagit att polisen skulle kontrollera om Patricia Selberg var hemma och polisen inte hunnit fram till Patricia Selbergs bostad innan hon kom hem så hade Patricia Selberg kunnat undanröja alla spår från gärningen. Det är också fråga om våld med livsfarligt vapen mot en närstående i dennes bostad. Patricia Selberg har dessutom olovligen tagit sig in i bostaden under natten. Tingsrätten anser att dessa omständigheter talar för att påföljden vid ett fullbordat brott skulle ha bestämts till livstids fängelse. Tingsrätten anser att det inte föreligger några förmildrande omständigheter som påverkar straffvärdet i sänkande riktning. Carl Palsson har, trots angreppet mot halsen, tillfogats ringa skador som enligt rättsintyget kommer att självläka. Med beaktande härav är straffvärdet för det försöksbrott som Patricia Selberg nu döms för betydligt lägre än straffvärdet för fullbordat brott. Tingsrätten bedömer straffvärdet för gärningen till fängelse i 12 år. Någon annan påföljd än fängelse kan inte komma i fråga. Påföljden bestäms därför till fängelse i 12 år i enlighet med straffvärdet.
Senast redigerad av Nyfikenpalast 2022-10-20 kl. 00:34.
Citera
2022-10-20, 10:49
Medlem
Nyfikenpalasts avatar
Admin borde ändra rubriken
Nu:
Göteborg: Direktör knivskuren i halsen – exfru gripen (2022-02-24)

Till:
Göteborg: Direktör knivskuren i halsen – exfru fick 12-års fängelse (2022-02-24)
Citera
2022-10-20, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpalast
Spontant får man känsla att det handlar om ömkan och medberoende-känsla, att Patricia fullkomlig hjärntvättat nya maken.
Här lär insatser och stöd från psykologer och kunniga terapeuter behövas för både honom, barnen och även stöd för BO - och Patricias & hans gemensamma barn. Tuff tid framöver för alla nära.

Väl talat! Nye maken, vänninor med akuta intelligensproblem, samt Robert Mjösen har jag inte ett uns av empati för. Någonstans får man dra linjen. Men visst är det som du skriver att det är många som behöver professionellt stöd här. Dock intresserar mig bara välmåendet för de på BO sida med tyngdpunkt på BO och barn.

Nye maken måste väl processa detta nu, besöka den lilla harpan på kåken och försöka förstå vart luftslottet tog vägen. Kanske slår hon då klorna i honom igen. Kanske är han så snärjd så han läser ut det som en kärleksförklaring från henne, hon gjorde allt för att komma till honom. Han har ju gått på styva linan när det gäller hur han uttryckt sig om BO mm kanske en process att bara släppa taget om det och landa tillbaks i verkligheten. Att det är så illa ställt med honom hoppas naturligtvis inte ens jag.

Dock kunde jag egentligen inte bry mig mindre om vad de gör och inte gör nu. Totalt ointressant egentligen.
Citera
2022-10-20, 10:58
Medlem
K-Glitchens avatar
12 års fängelse.

Hur många år är det egentligen i Sverige? 6 år bakom galler?
Vad jag fattat det som så är det väl en rejäl straffrabatt som gäller för gott uppförande osv?

Jag hade varit livrädd som ex-make för att försöka skapa mig ett nytt liv om jag visste att hon kanske är ute om 5-6 år. Det är alldeles för kort tid.
Citera
2022-10-20, 11:07
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Han blev förhörd, det räcker. Som närstående gift/barn/mamma etc är det fritt val.
Citera
2022-10-20, 11:12
Medlem
Nyfikenpalasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infiltrator
Väl talat! Nye maken, vänninor med akuta intelligensproblem, samt Robert Mjösen har jag inte ett uns av empati för. Någonstans får man dra linjen. Men visst är det som du skriver att det är många som behöver professionellt stöd här. Dock intresserar mig bara välmåendet för de på BO sida med tyngdpunkt på BO och barn.

Nye maken måste väl processa detta nu, besöka den lilla harpan på kåken och försöka förstå vart luftslottet tog vägen. Kanske slår hon då klorna i honom igen. Kanske är han så snärjd så han läser ut det som en kärleksförklaring från henne, hon gjorde allt för att komma till honom. Han har ju gått på styva linan när det gäller hur han uttryckt sig om BO mm kanske en process att bara släppa taget om det och landa tillbaks i verkligheten. Att det är så illa ställt med honom hoppas naturligtvis inte ens jag.

Dock kunde jag egentligen inte bry mig mindre om vad de gör och inte gör nu. Totalt ointressant egentligen.

Är med dig på ditt resonemang. Talesättet "ger man sig in i leken får man leken tåla" bör nog gälla skarpt för nye maken iom sin inställningar till allt.

Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
12 års fängelse.

Vad jag fattat det som så är det väl en rejäl straffrabatt som gäller för gott uppförande osv?

Jag hade varit livrädd som ex-make för att försöka skapa mig ett nytt liv om jag visste att hon kanske är ute om 5-6 år. Det är alldeles för kort tid.

12 år blir 2/3 strafftid med rådande lagstiftning vid en "skötsam fängelsevistelse" = 8 års inlåsning för Patricia!
Nya regeringen pratar om att ta bort samtliga straffrabatter, men det bör nog inte gälla de som redan dömts. Men vem vet.
Senast redigerad av Nyfikenpalast 2022-10-20 kl. 11:14.
Citera
2022-10-20, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
12 års fängelse.

Jag tror inte att han är rädd för henne. Han är ju äntligen fri från hennes klor nu. Nu har han sett allt svart på vitt och fått bevis på att det de gång efter annan lovat varandra bara gällt honom och inte henne. Dessutom övermannade han ju henne.

Vad det gäller nye maken så hoppas jag att han kan tänka till kring vad det egentligen var han köpte (grisen i säcken). Han träffade en kvinna som han trodde var separerad, men faktum är att de 8 första månaderna av hans förhållande med henne så var hon gift med och levde med en annan man. 8 månader av lögner och svek, som en start. Sen har de haft ett distansförhållande och en förälskelsefas där de gifter sig efter vad han tror är 2 år, men som i själva verket snarare är 1 år.

Hur väl känner han henne, egentligen? Gick det inte lite väl snabbt? Förälskelsefasen och snabba ryck hör ihop med narcissism. Har han varit kapabel - så här med facit i hand - att se klarsynt på saker och ting? Jag hoppas han bryter sig ut ur förtrollningen. Kanske till och med ringer upp BO och får en lite mer nyanserad bild.
Citera
2022-10-20, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Han blev förhörd, det räcker. Som närstående gift/barn/mamma etc är det fritt val.

Fast om man tror partnern är oskyldig, då vittnar man ju för att visa att man tror på personen.
Citera
2022-10-20, 13:21
Bannlyst
Citat:
Fast om man tror partnern är oskyldig, då vittnar man ju för att visa att man tror på personen.

Håller med dig där till 100% men han hade inte k*k till att göra det. Fullfjädrad sopa. Stor i käften med mkt åsikter men när det kom till kritan föll han som en sten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in