• 1
  • 2
2022-02-23, 20:46
Medlem
Tjo försöker gå av benzo ct hållt på i 3år~ med små uppehåll, i sommras var det torka så gick ”ren” i 3mån. Inte så trevlig sommar. För 3v~ sen drog jag ct också men efter 1v princip utan sömn påväg att flippa och en känsla av vara full konstant för att man ser suddigt, förrvirrad osv gick jag och sökte mig 3 kartor ksalol. Tänkte att jag trappar ner i en månad på dom. Resultatet att förra fredan tog jag sista Sovit kanske 3h/dygn sen dess förrutom måndagen när jag hällde i mig nån vin flaska för att få sömn i ett par timmar till. Funderat på att köpa melatonin men vet inte om jag skjuter mig själv i foten med det och gör huvudt mer trött och fortfarande inte kan sova pga inget lugn. Vem har gått av långt benzo bruk? Vet att ct inte är smart men som det såg ut för ett par veckor sen har det sett ut länge.
Senast redigerad av .kalashnikov 2022-02-23 kl. 20:54.
Citera
2022-02-23, 21:38
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .kalashnikov
Tjo försöker gå av benzo ct hållt på i 3år~ med små uppehåll, i sommras var det torka så gick ”ren” i 3mån. Inte så trevlig sommar. För 3v~ sen drog jag ct också men efter 1v princip utan sömn påväg att flippa och en känsla av vara full konstant för att man ser suddigt, förrvirrad osv gick jag och sökte mig 3 kartor ksalol. Tänkte att jag trappar ner i en månad på dom. Resultatet att förra fredan tog jag sista Sovit kanske 3h/dygn sen dess förrutom måndagen när jag hällde i mig nån vin flaska för att få sömn i ett par timmar till. Funderat på att köpa melatonin men vet inte om jag skjuter mig själv i foten med det och gör huvudt mer trött och fortfarande inte kan sova pga inget lugn. Vem har gått av långt benzo bruk? Vet att ct inte är smart men som det såg ut för ett par veckor sen har det sett ut länge.
Jag har slutat med både benso och alkohol, benso 10+år och alkohol ännu längre..
Det blir en massa abstinensbesvär såklart, sömnproblem är en av dom. Kanske den som på kortare sikt leder till återfall.
Man pallar inte mer..

Tipset jag kan ge dig är att få Quetiapin utskrivet i dosen 25-50mg till natten. Ta det ca en timme innan du ska sova.
Är inget beroendeframkallande och bör gå att få lätt utskrivet på vårdcentral.
Melatonin (Melatan) 3mg finns receptfritt numera och kan hjälpa på traven, men i små doser. Skulle föreslå en halv, alltså 1,5mg, men inte mer än 3mg.
Citera
2022-02-24, 00:18
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:

Vilken benso, vilken dos?
Citera
2022-02-24, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joneskuusi
Vilken benso, vilken dos?
Mest alpra men allt där emellan. I snitt kanske 2-5mg/dag helger uppåt 10-20mg.
Citera
2022-02-24, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Jag har slutat med både benso och alkohol, benso 10+år och alkohol ännu längre..
Det blir en massa abstinensbesvär såklart, sömnproblem är en av dom. Kanske den som på kortare sikt leder till återfall.
Man pallar inte mer..

Tipset jag kan ge dig är att få Quetiapin utskrivet i dosen 25-50mg till natten. Ta det ca en timme innan du ska sova.
Är inget beroendeframkallande och bör gå att få lätt utskrivet på vårdcentral.
Melatonin (Melatan) 3mg finns receptfritt numera och kan hjälpa på traven, men i små doser. Skulle föreslå en halv, alltså 1,5mg, men inte mer än 3mg.
Jävlar 10år på benso. Hur länge höll det i ungefär? länge sen du sluta?
Citera
2022-02-24, 09:20
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Mest alpra men allt där emellan. I snitt kanske 2-5mg/dag helger uppåt 10-20mg.

Du borde helt klart trappa ned, jag rekommenderar att söka till beroendevården och få en nedtrappning med stesolid, då behöver man inte lida så jävligt och det är inte farligt heller. Sluta CT på de doserna kan vara livsfarligt.

Vill du inte blanda in vården så köp diazepam å trappa ned, lägg dig på ekvivalent dos och dra av cirka 10 procent i veckan.
Men jag rekommenderar att söka hjälp då blir det av! Stor risk å misslyckas på egen hand.
Jag klarade inte trappa ned själv med stesolid men när jag sökte hjälp och fick komma 2 ggr i veckan å hämta stesolid så funkade det bra. Man får även hjälp med sömnmedel tex theralen, propavan, etc, quetiapin om det är riktigt illa.

Kör nu
Citera
2022-02-27, 20:29
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Du borde helt klart trappa ned, jag rekommenderar att söka till beroendevården och få en nedtrappning med stesolid, då behöver man inte lida så jävligt och det är inte farligt heller. Sluta CT på de doserna kan vara livsfarligt.

Vill du inte blanda in vården så köp diazepam å trappa ned, lägg dig på ekvivalent dos och dra av cirka 10 procent i veckan.
Men jag rekommenderar att söka hjälp då blir det av! Stor risk å misslyckas på egen hand.
Jag klarade inte trappa ned själv med stesolid men när jag sökte hjälp och fick komma 2 ggr i veckan å hämta stesolid så funkade det bra. Man får även hjälp med sömnmedel tex theralen, propavan, etc, quetiapin om det är riktigt illa.

Kör nu

Håller helt med här. Du kan bara inte gå av Alprazolam CT efter 3 år med dessa doserna. Jag provade något liknande för cirka 2 år sedan. Dygn fem åkte jag på ett kraftigt Delirium Tremens som ledde till att jag fick sövas med Propofol och vaknade upp på IVA med en slang i pitten. Där vill du INTE hamna tro mig! Du behöver dock inte alls hålla på och trappa länge vilket många tror att det krävs månader av nedtrappning, kör en månad med Stesolid och sedan en månad med Tegretol och kanske lite Gabapentin om det känns förjävligt. Det var så jag tog mig ur skiten till sist. Mot sömnen rekommenderar jag iaf. Melatonin och Nozinan då jag ej tycker Propavan eller Theralen räcker i början. Att få sömn och kost att fungera är A och O för att klara av något sånt här.

Ett annat tips är att skippa Koffein och Nikotin första tiden. Det förvärrar bara hjärtklappningen och skakningarna. Räkna med att det kommer kännas fan som att lära sig krypa igen. Nyckeln är tid, kontinuitet och engagemang, har du det kommer du klara det. Fråga gärna om du undrar något.
Citera
2022-02-27, 23:05
Medlem
Inhandlet en karta i dag jag tänke trappa ner me nu
Citera
2022-02-27, 23:12
Medlem
Blir det för kämpigt lägg in dig på avgiftning, många är rädda för vården. Men dem finns till för o hjälpa, att komma av droger är en grej att hålla sig ifrån långsiktigt är en annan grej.
Citera
2022-02-28, 21:29
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Inhandlet en karta i dag jag tänke trappa ner me nu

Det räcker inte med en karta men bättre än inget
Citera
2022-03-01, 02:15
Medlem
Citat:
Det räcker inte med en karta men bättre än inget
Skulle jag köpt mera skuller jag haft tankesättet ”ja men ja kan ju börja efter den häran kartan”…
Citera
2022-03-01, 07:58
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Skulle jag köpt mera skuller jag haft tankesättet ”ja men ja kan ju börja efter den häran kartan”…

Ok lycka till då

Skriv hur det gått sen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här