2022-02-25, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Trams.
Du verkar inte förstå vare sig lagstiftning, demokrati eller för den delen mänskliga rättigheter.

Med din logik ska den som kör för fort inte tillåtas delta i det demokratiska samhället, vilket naturligtvis är en världsfrånvänd uppfattning. Och det tror jag även du förstår.

du börjar din mening med att säga att jag tramsar - sen tar du ett EXTREMT exempel hämtat från din iq-befriade luft.. som dessutom inte har med saken att göra.

japp det är jag som tramsar här.

ps.
förstå att det finns grader i helvete.
du skriver "en som kör för fort"..

jag lägger till;
en som kör för fort och dessutom är en sk "olycksfågel"(läs; narcissistiska kuksugare) som trafikverket kallar de 10% av befolkningen som har resulterat 90% av Svenska olyckors..

dvs människor som dagligen skiter i ansiktet på andra oskyldiga medborgare är kanske inte någon "som bara kör lite för fort"

att ingå i en "rättstat" är kanske eventuellt en medfödd mänskligrättighet - MEN............
om inget >kännbart< straff utdelas för lag brott så kan det inte ens vara en rättsstat vi lever i.

tyvärr så delas straff och belöningar ut tillsamans i sverige, för det är så en rättstat gör?? lol. jävla idioti i lagrådet.

dvs vår demokratin faller med idioter i lagrådet som inte straffar brottslingar.
Senast redigerad av Fittsill 2022-02-25 kl. 10:58.
Citera
2022-02-25, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Det är för att SD lade fram förslaget. S lägger antagligen fram ett liknande förslag nu inför valet för valfläsk. Ett förslag S vet aldrig går igenom men som lockar till sig fler intressen än SD:s förslag.

Nej, det är för att förslaget är rent ut sagt idiotiskt och i strid både med grundlag och Sveriges internationella åtaganden.

Syftet med förslaget är i sig inte fel, och jag förväntar mig att vi kommer se ett förslag i syfte att åtgärda den problematik som uppstått. Däremot utgår jag från att det blir en ny jämkningsregel alternativt en utvidgning av den befintliga.
Citera
2022-02-25, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
du börjar din mening med att säga att jag tramsar - sen tar du ett EXTREMT exempel hämtat från din iq-befriade luft.. som dessutom inte har med saken att göra.

japp det är jag som tramsar här.

Du påstår att kriminella inte ska få ta del av demokratin, att köra för fort är ett brott varför gärningsmannen är kriminell.

Att du diskuterar juridiska frågeställningar utan att förstå begreppen medför att det lätt blir trams.
Citera
2022-02-25, 10:53
Medlem
Facades avatar
Citat:
I de fall där staten agerat felaktigt mot en enskild ska naturligtvis skadestånd utgå, det kan knappast anses vara en kontroversiell fråga.

Som ovan nämnt finns det däremot tillfällen där skadeståndet bör jämkas, eventuellt till noll. Men att införa en generell regel att brottsdömda inte kan motta skadestånd för felaktig behandling är det dummaste förslag jag läst på mycket länge.

Skadestånd är rimligt.
Men orimligt höga belopp är det väl som frågan handlar om.
Våldtäktsmän som får över 800t kr i skadestånd trots att denne ej har ens någon förlorad inkomst eller liknande att yrka skada på känns orimligt.
Citera
2022-02-25, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Skadestånd är rimligt.
Våldtäktsmän som får över 800t kr i skadestånd trots att denne ej har ens någon förlorad inkomst eller liknande att yrka skada på känns orimligt.

Ja, de flesta kan nog skriva under på att skadeståndet i det aktuella fallet blev oskäligt högt. Samtidigt tar man ju inte vid den här typen av frågor avstamp främst i förlorad arbetsinkomst utan kränkningen från staten.

Att däremot helt utesluta dömda kriminella från rätten till skadestånd är som sagt ett vansinnigt förslag.
Citera
2022-02-25, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmCounty
Jag måste säga att jag hatar Moderaterna och Kristdemokraterna. Så jäkla unken människosyn. Dom inser inte det själva. De har fastnat på en mental nivå där allt går ut på känslor, populism och förakt. Straff och piska. Moral och lydnad under regler som dom vill påtrycka och att alla ska leva efter.
Samnytt... Typiskt att behöva se ett äckel där. Mattias Albinss'n hette han visst denna gång. Undrar vad som rör sig i hans huvud. Snorvalp.

Sverigedemokraterna skall inte få mina röster.

Din misogyna skitstövel. Den dagen din dotter eller din mamma eller fru våldtagits och skändats
kommer du byta sida. Res dej upp och stå på kvinnorna sida mot våldet.
Jag äcklas av ditt rättfärdigande av vissa invandrarguppers våldsdåd.
Vi har statistik, vi ha vittnesmål, vi vet hur groteskt överrepresenterade vissa invandrargrupper är
i dessa vidriga dåd och du sitter och hatar moderater av alla saker att hata ?
Citera
2022-02-25, 11:00
Medlem
Citat:
Skadestånd är rimligt.

(rimliga) skadestånd FÖRST efter att alla skulder är betalda. Speciellt när den dömde saknar jobb.

allt annat är orimligt trams, och lagrådet bör avgå i skam över att ha förorsakat den demokratiska rättsstaten.

Citat:
Ja, de flesta kan nog skriva under på att skadeståndet i det aktuella fallet blev oskäligt högt. Samtidigt tar man ju inte vid den här typen av frågor avstamp främst i förlorad arbetsinkomst utan kränkningen från staten.

Att däremot helt utesluta dömda kriminella från rätten till skadestånd är som sagt ett vansinnigt förslag.

dömda kriminella ska inte behöver betala sina skulder eller skatter ... samtidigt som de får sky höga skadestånd från staten ... ????

att föreslå något annat är vansinnigt?
typ som att en person ska ha betalat skatt?
typ personen måste jobbat x månader före utbetalning?
typ som att ge utbetalning månadsvis vid gott uppförande/medborgarskap?

typ som att kunna utmäta barnbidrag & sociala utgifter kopplat till barn?
typ som, att utmäta skadestånds-pliktiga pengar?

Precis alla ekonomiska bistånd som vanliga skötsamma medborgare har rätt att söka - innebär någon typ av "kravlista"... denna kravlista är dessutom oftast i en juridisk gråzon där kommunala stjärnor ska balansera juridik och mänmskligarättigheter VS en budget ...
och alltför oftast bryts lagen SoL & HSL mfl. >dagligen<

Men de som skiter i allt och bryter mot lagen... ska ha en gedigen rättsstatlig och "demokratisk" ovillkorlig rätt till sitt ekonomiska bistånd.

Sjuka medborgare som måste "strida" emot staten, för att få deras ekonomiska bistånd, ja DET tillhör också en demokratisk rättsstat för det är ju trots allt en kontors sekreterare på kommunen, via länk, som avgör vem som är "sjuk"...

Brotts-offer som måste ha en social kontakt med sina förövare, för att "jaga" på sitt "lite mindre, lite mer oviktigare" skadestånd tillhör också en demokratisk rättstat, såklart!

japp.... vilket område bor du i?
bör någon kontakta säpo om droger i ditt grundvatten?
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Vi har statistik, vi ha vittnesmål, vi vet hur groteskt överrepresenterade vissa invandrargrupper är
i dessa vidriga dåd och du sitter och hatar moderater av alla saker att hata ?

he-he, ingen ide att bli arg, hens meddelande är en sån uppenbar projektion..

lol, jag trodde han skrev om socialdemokraterna/vänstern först.. lol, de är de riktiga fackelbärarna av Sveriges smygrasisms.. snacka om unken människosyn i de rödgröna..
Senast redigerad av Fittsill 2022-02-25 kl. 11:53.
Citera
2022-02-25, 11:07
Die dummen Schweden... resten av världen måste tro att vi är galna som belönar förövare med större skadestånd än brottsoffren.

Ja herregud vilket vansinne!
Citera
2022-02-25, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Die dummen Schweden... resten av världen måste tro att vi är galna som belönar förövare med större skadestånd än brottsoffren.

Ja herregud vilket vansinne!

jooo... inte direkt svårt att analysera vad som har hänt.. Man kan hårdra det som att säga:

"Ja, I Sverige är vi såna stora fittor att hela vår regering är feministisk"
Citera
2022-02-25, 11:15
Medlem
Citat:
Skadestånd är rimligt.

Problemet med detta är:
Citat:
Skadestånd för en månads häktning uppgår till ungefär 30 000 kronor och varje påföljande månad till 20 000 kronor

Samma summa gäller för alla, oavsett vad man gjort eller inte gjort.
Citera
2022-02-25, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Problemet med detta är:

Samma summa gäller för alla, oavsett vad man gjort eller inte gjort.

Varför då?
menar att alla som tjänar under 25 tkr i månaden kan bekänna falska brott och sitta i häktet i två månader och tjäna 50 lax ... mer än vad de får när de jobbar???????

fett nice..
ska air bnba min lägenhet i 2 månader och säga att jag har våldtagit någon.. slipper fan betala mat och el också... najs med lite extra tid att kunna fokusera på gymmandet också xD

VIVA EL DEMOKRATI OCH LAGRÅDET!!!!!!

ps. är skadestånd pensionsgrundande eller?
Senast redigerad av Fittsill 2022-02-25 kl. 11:32.
Citera
2022-02-25, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
(rimliga) skadestånd FÖRST efter att alla skulder är betalda. Speciellt när den dömde saknar jobb.

allt annat är orimligt trams, och lagrådet bör avgå i skam över att ha förorsakat den demokratiska rättsstaten.

du är fan iq-befriad.
dömda kriminella ska inte behöver betala sina skulder eller skatter ....
samtidigt som de får sky höga skadestånd från staten ... ????

att föreslå något annat är vansinnigt?
typ som att en person ska ha betalat skatt?
typ personen måste jobbat x månader före utbetalning?
typ som att ge utbetalning månadsvis vid gott uppförande/medborgarskap?

Precis alla ekonomiska bistånd som vanliga skötsamma medborgare har rätt att söka - innebär någon typ av "kravlista"...
Men de som skiter i allt och bryter mot lagen... ska ha en större rätt til lekonomiskt bistånd än alla andra medborgare?

japp.... vilket område bor du i? bör någon kontakta säpo om droger i ditt grundvatten?

Problemet tycks som sagt vara att du helt saknar förståelse för den rättsliga processen eller för juridik över huvud taget. Vad har exempelvis lagrådet med detta att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in