• 1
  • 2
2022-02-23, 19:18
Medlem
Hittade denna artikel om hur majoriteten av riksdagspartierna röstat mot förslaget om att slopa skadeståndet till dömda våldtäktsmän: https://samnytt.se/klart-idag-domda-...fa-skadestand/

De enda partierna som röstat ja till SD:s förslag om att slopa skadeståndet är SD och L, resterande röd-gröna, centern och M+KD röstade nej.

Frågan är: Hur fanta exotic kan många kvinnor fortsätta rösta vänster, när de samtidigt klagar på allt detta genom att dela en massa inlägg på deras stories?!
Senast redigerad av Allexx2 2022-02-23 kl. 19:31.
Citera
2022-02-23, 19:23
Avstängd
skadestånd ska bara få finnas och betalas av vänster feminister som okynnesanmäler nån man efter att de ångrat sig att de ville ha roligt först och av de som hittar på totala fejkanklagelser.

och riktiga våldtäktsmän ska självklart betala skadestånd.
Men då ska det också vara säkert att de gjort de.
Citera
2022-02-23, 19:36
Medlem
Naturligtvis passerar inte detta förslag riksdagen, helt vansinnigt förslag. Även i klar strid med de mänskliga rättigheterna.

Visst att det är stötande med det stora skadestånd som betalats ut, men det löses lättast med en jämkningsregel (alt utvidga tillämpningsområdet av befintlig regel). Att dömda brottslingar helt ska uteslutas från rätten till skadestånd innebär i praktiken att staten kan behandla dem hur som helst, utan möjlighet till upprättelse. Så fungerar inte en rättstat.

Inte första gången jag blir fundersam om politiker förstår hur den svenska juridiken fungerar, men det här är ju faktiskt ett säreget korkat förslag…
Citera
2022-02-23, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Naturligtvis passerar inte detta förslag riksdagen, helt vansinnigt förslag. Även i klar strid med de mänskliga rättigheterna.

Visst att det är stötande med det stora skadestånd som betalats ut, men det löses lättast med en jämkningsregel (alt utvidga tillämpningsområdet av befintlig regel). Att dömda brottslingar helt ska uteslutas från rätten till skadestånd innebär i praktiken att staten kan behandla dem hur som helst, utan möjlighet till upprättelse. Så fungerar inte en rättstat.

Inte första gången jag blir fundersam om politiker förstår hur den svenska juridiken fungerar, men det här är ju faktiskt ett säreget korkat förslag…

Så man ska alltså ge våldtäktsmän mer skadestånd än brottsoffer? Förtjänar en våldtäktsmän att nästan bli miljonär på att våldta?
Citera
2022-02-23, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allexx2
Så man ska alltså ge våldtäktsmän mer skadestånd än brottsoffer? Förtjänar en våldtäktsmän att nästan bli miljonär på att våldta?

I de fall där staten agerat felaktigt mot en enskild ska naturligtvis skadestånd utgå, det kan knappast anses vara en kontroversiell fråga.

Som ovan nämnt finns det däremot tillfällen där skadeståndet bör jämkas, eventuellt till noll. Men att införa en generell regel att brottsdömda inte kan motta skadestånd för felaktig behandling är det dummaste förslag jag läst på mycket länge.
Citera
2022-02-23, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
I de fall där staten agerat felaktigt mot en enskild ska naturligtvis skadestånd utgå, det kan knappast anses vara en kontroversiell fråga.

Som ovan nämnt finns det däremot tillfällen där skadeståndet bör jämkas, eventuellt till noll. Men att införa en generell regel att brottsdömda inte kan motta skadestånd för felaktig behandling är det dummaste förslag jag läst på mycket länge.

Förslaget behöver inte vara så dumt ifall det inte generellt slopar alla skadestånd utan slopar vissa skadestånd. Det ska inte löna sig att begå brott, även om någon suttit "för länge" häktad
Citera
2022-02-23, 19:49
Citat:
Skadeståndsbeslutet väcker starka reaktioner. Två av dem som reagerar är Moderaternas partiledare Ulf Kristersson och Kristdemokraternas dito Ebba Busch.
Jag måste säga att jag hatar Moderaterna och Kristdemokraterna. Så jäkla unken människosyn. Dom inser inte det själva. De har fastnat på en mental nivå där allt går ut på känslor, populism och förakt. Straff och piska. Moral och lydnad under regler som dom vill påtrycka och att alla ska leva efter.
Samnytt... Typiskt att behöva se ett äckel där. Mattias Albinss'n hette han visst denna gång. Undrar vad som rör sig i hans huvud. Snorvalp.

Sverigedemokraterna skall inte få mina röster.
Citera
2022-02-23, 19:54
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmCounty
Jag måste säga att jag hatar Moderaterna och Kristdemokraterna. Så jäkla unken människosyn. Dom inser inte det själva. De har fastnat på en mental nivå där allt går ut på känslor, populism och förakt. Straff och piska. Moral och lydnad under regler som dom vill påtrycka och att alla ska leva efter.
Samnytt... Typiskt att behöva se ett äckel där. Mattias Albinss'n hette han visst denna gång. Undrar vad som rör sig i hans huvud. Snorvalp.

Sverigedemokraterna skall inte få mina röster.
Är du nazist? Du verkar inte gilla judar.
Citera
2022-02-23, 19:56
Medlem
PedoJoeBidens avatar
#rörinteminvåldtäktsman
Klart grabben ska ha en mille.
Citera
2022-02-23, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allexx2
Förslaget behöver inte vara så dumt ifall det inte generellt slopar alla skadestånd utan slopar vissa skadestånd. Det ska inte löna sig att begå brott, även om någon suttit "för länge" häktad

Fast nu är det ju så förslaget, enligt hänvisad artikel, ser ut.

Jag ställer mig inte alls mot att den jämkningsregel som finns utvidgas. Vilket också känns som en sannolik utgång efter detta. Jämkningsregeln infördes ju efter Lindome-fallet där båda tilltalade blev berättigade till skadestånd trots att en bevisligen var mördaren.

Förslaget på ett teoretiskt plan: ska man kunna sänka eller helt frångå skadestånd är inte dumt i sig. Det är utformningen som är så korkad att man knappt tror det är sant. SD är visserligen inte kända för att presentera genomtänkta juridiskt sunda förslag, men det här är ju på en ny nivå.
Citera
2022-02-23, 20:12
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Vet inget om fallet som tas upp i Ts men problemet är väl i grunden inte skadestånd utan att Sverige har orimligt långa häktningstider? Hur man än vrider på det är det åtminstone för mig självklart att att någon som suttit häktad en längre tid ska ersättas om häktningstiden är längre än utdömt fängelsestraff.

Vidare är detta inget större problem, väldigt få dömda får skadestånd då domstolarna tycks utdöma straff motsvarande häktningstid.
Citera
2022-02-23, 20:37
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Är du nazist? Du verkar inte gilla judar.
Jag har egentligen inga åsikter. Det är bara som jag säger för att ha något att pratat om. Jag lever bara mitt liv sen får andra leva sitt som de vill. Jag kastar inte bort min tid och kraft ideellt på åsikter. Fan så löjligt..
Jag är inte politiker. Jag är inte polis. Jag är inte brandman. Brinner skiten så låt skiten brinna, annars inte. Ingenting förutom mig själv är min uppgift att bry mig om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in