2022-02-23, 20:46
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmCounty
Jag har egentligen inga åsikter. Det är bara som jag säger för att ha något att pratat om. Jag lever bara mitt liv sen får andra leva sitt som de vill. Jag kastar inte bort min tid och kraft ideellt på åsikter. Fan så löjligt..
Jag är inte politiker. Jag är inte polis. Jag är inte brandman. Brinner skiten så låt skiten brinna, annars inte. Ingenting förutom mig själv är min uppgift att bry mig om.
Ok.
Citera
2022-02-23, 20:48
Medlem
Självklart, det var ett fullständigt idiotiskt förslag. Och det måste SD rimligtvis också förstå. De anser uppenbarligen att deras egna väljare är idioter som skulle gilla det här förslaget, och presenterade det därför som ren populism.

Liberalerna röstade förmodligen på förslaget i ren desperation då det för dem just nu är viktigare att snabbt och kortsiktigt locka till sig nya väljare än att ha en stabil politik.
Citera
2022-02-23, 21:07
Medlem
Först och främst:
Citat:
han enligt det nya domslutet kommit att sitta 14 månader för länge.
Citat:
Skadestånd för en månads häktning uppgår till ungefär 30 000 kronor och varje påföljande månad till 20 000 kronor

MJ:
Citat:
Utredningens förslag remitteras nu under hösten. För mig är det självklart att brottsoffer ska prioriteras framför kriminella, och jag hoppas att så snart som möjligt kunna återkomma till riksdagen i denna angelägna fråga.

Citat:
Förra året dömde svenska domstolar ut sammanlagt över 11 500 fängelseår. Då är inte livstidsstraffen inräknade, för där vet man inte hur långa fängelsestraffen blir. Men 11 500 fängelseår var en ökning med 40 procent på tre år. Så ja, straffen har skärpts, och ja, de tillämpas också av domstolarna. De dömer både fler personer och dömer dem hårdare än vad de gjorde innan vi skärpte straffen.
Citat:
När det gäller det som jag nu har redovisat om brottsofferpolitiken och politiken för att kraftigt höja skadestånden till brottsoffer talar vi alltså om en fördubbling och om möjligheten att utmäta gärningsmännens tillgångar och skadestånd på ett bättre sätt.

En del av problemet:
Citat:
När det gäller skadeståndsfrågorna är det många siffror som förs fram i debatten. Men det är nämligen så att schablonbeloppet för ett skadestånd när det gäller en våldtäkt ligger på 100 000 kronor, ingenting annat.
Citat:
Jag är fullt medveten om, och håller fullständigt med om, att effekterna av en del av lagstiftningen, som den ser ut, kan framstå som stötande i enskilda fall. Det är därför som vi måste ändra regelverket.
Citat:
Till att börja med försvarar jag principen om att om man har frihetsberövats felaktigt bör man ha rätt till skadestånd från staten. Den principen försvarar jag; det är en viktig rättsstatlig princip. Jag tror att också Mikael Strandberg, Tobias Andersson och Katja Nyberg, om ni skulle frihetsberövas felaktigt, skulle tycka att ni skulle ha ett skadeståndsanspråk på staten. Detta är alltså en rimlig ordning.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...tsman-_H810889

Citat:
Förslagen handlar bl.a. om att

åstadkomma en påtaglig höjning av nivåerna på kränk*nings*ersättning,

utvidga rätten till kränk*nings*ersättning för poliser och andra yrkes*grupper med särskild bered*skap,

stärka rätten till ersättning för efter*levande anhöriga genom en ny form av ideell ersätt*ning, s.k. särskild anhörig*ersättning,

utvidga möjlig*heterna att utmäta frihets*berövande*ersättning till förmån för brotts*offer, och
ge fordringar som avser skade*stånd på grund av brott före*träde framför opriori*terade ford*ringar vid löne*utmätning.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2022, med undantag för lag*ändringen om ändrad före*trädes*ordning vid löne*utmätning som föreslås träda i kraft den 10 september 2022.
https://www.regeringen.se/rattsliga-...r-brottsoffer/

Lagrådsremiss, PDF:
https://www.regeringen.se/491e01/con...rottsoffer.pdf
Senast redigerad av The13 2022-02-23 kl. 21:11.
Citera
2022-02-23, 22:13
Medlem
Rätta mig om jag har fel, men grundproblemet är väl att svenskt rättsväsende är uppbyggt utifrån tanken att alla har personnummer och att det är solklart hur gammal en viss individ är. Nu har vi en stor del av befolkningen som kommer från länder där man inte har någon tradition av att hålla koll på när barn föds, pålitlig dokumentation saknas etc. Klart det uppstår problem.

Här lär det väl behövas någon slags förändring. Jag har ytterst svårt att tycka att staten (skattebetalarna) ska stå för skadestånd när domstolen gjort rätt utifrån de uppgifter de hade när domen föll.
Citera
2022-02-24, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Rätta mig om jag har fel, men grundproblemet är väl att svenskt rättsväsende är uppbyggt utifrån tanken att alla har personnummer och att det är solklart hur gammal en viss individ är. Nu har vi en stor del av befolkningen som kommer från länder där man inte har någon tradition av att hålla koll på när barn föds, pålitlig dokumentation saknas etc. Klart det uppstår problem.

Här lär det väl behövas någon slags förändring. Jag har ytterst svårt att tycka att staten (skattebetalarna) ska stå för skadestånd när domstolen gjort rätt utifrån de uppgifter de hade när domen föll.

Det och att sviniga psykopatiska as till försvarsadvokater mer än gärna hjälper dessa kriminella. Det är nog inte så att det var den dömda som kom på iden och framförde till advokaten. Kan ha gått till på annat sätt men man/någon har ju verkligen hjälpt GM.
Citera
2022-02-24, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Naturligtvis passerar inte detta förslag riksdagen, helt vansinnigt förslag. Även i klar strid med de mänskliga rättigheterna.

Visst att det är stötande med det stora skadestånd som betalats ut, men det löses lättast med en jämkningsregel (alt utvidga tillämpningsområdet av befintlig regel). Att dömda brottslingar helt ska uteslutas från rätten till skadestånd innebär i praktiken att staten kan behandla dem hur som helst, utan möjlighet till upprättelse. Så fungerar inte en rättstat.

Inte första gången jag blir fundersam om politiker förstår hur den svenska juridiken fungerar, men det här är ju faktiskt ett säreget korkat förslag…

Det känns som att här sitter du och faktiskt har rätt! men samtidigt är du lika insnöad som "mastermindsen" du beklagar dig över?

Vad är lösningen..
Jo, ganska enkelt faktiskt?
(ledtråd) en dömd brottsling behöver idag inte betala för sig.

skadestånd är idag... Det är ju någon/några som har utformat formatet där
skadestånd ofta betyder att brottsoffret ska fortsätta ha en privat ekonomisk/-social relation till den gärningspersonen och "jaga" sitt juridiska beslutade skadeståndet.. ja..

Det känns inte riktigt som att den juridiska "eliten" i Sverige är speciellt intelligenta. så +1

ps.
det är alltså INTE intelligent att sätta "mänskliga rättigheter" över aspekter som håller upp ramverket av "ett demokratiskt och rättvist samhälle".

som ledtrtåd tex.
Det är fullkomligen ok att ser ned på flyktingar/blattar/negrer.
- de, deras familjer, deras släkt och deras samhälle har misslyckats katastrofalt!!!!

De är misslyckade demokrater- de är pirater!
Dom kommer verkligen inte kämpa för våra värderingar utan vår hjälp. och hjälp = sund kritik. vilket innebär att man är förnuftig och inser att pirater aldrig betalar räkningar, man måste haffa dom och deras familjer.
Senast redigerad av Fittsill 2022-02-24 kl. 12:47.
Citera
2022-02-24, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
Det känns som att här sitter du och faktiskt har rätt! men samtidigt är du lika insnöad som "mastermindsen" du beklagar dig över?

Vad är lösningen..
Jo, ganska enkelt faktiskt?
(ledtråd) en dömd brottsling behöver idag inte betala för sig.

skadestånd är idag... Det är ju någon/några som har utformat formatet där
skadestånd ofta betyder att brottsoffret ska fortsätta ha en privat ekonomisk/-social relation till den gärningspersonen och "jaga" sitt juridiska beslutade skadeståndet.. ja..

Det känns inte riktigt som att den juridiska "eliten" i Sverige är speciellt intelligenta. så +1

ps.
det är alltså INTE intelligent att sätta "mänskliga rättigheter" över aspekter som håller upp ramverket av "ett demokratiskt och rättvist samhälle".

som ledtrtåd tex.
Det är fullkomligen ok att ser ned på flyktingar/blattar/negrer.
- de, deras familjer, deras släkt och deras samhälle har misslyckats katastrofalt!!!!

De är misslyckade demokrater- de är pirater!
Dom kommer verkligen inte kämpa för våra värderingar utan vår hjälp. och hjälp = sund kritik. vilket innebär att man är förnuftig och inser att pirater aldrig betalar räkningar, man måste haffa dom och deras familjer.

Vad i allsin dar pratar du om?
Citera
2022-02-24, 13:17
Medlem
Tack alla Vänsterextrema onda människor för detta!

Precis som all annan ondska i Sverige är det Vänsterextrema som står för allt.

Vänsterextremism måste förbjudas helt.
Citera
2022-02-24, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack

Uppgifterna om ålder bestreds däremot av den tilltalade, så det var inte tal om någon ostridig uppgift. Han beaktades således som vuxen mot sitt nekande avseende denna sakomständighet.
Citera
2022-02-24, 13:27
Medlem
CyberIngmars avatar
Det är för att SD lade fram förslaget. S lägger antagligen fram ett liknande förslag nu inför valet för valfläsk. Ett förslag S vet aldrig går igenom men som lockar till sig fler intressen än SD:s förslag.
Citera
2022-02-25, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Vad i allsin dar pratar du om?
jag skrev det du försökte skriv, på ett bättre sätt.

dessutom så har du fel när du skriver:
"Att dömda brottslingar helt ska uteslutas från rätten till skadestånd innebär i praktiken att staten kan behandla dem hur som helst, utan möjlighet till upprättelse. Så fungerar inte en rättstat."

Du och alla andra trash-filosofer missar som vanligt allt ocg får allt om bakfoten.

EN viktig sak.
demokratin uppstår före lag & rätt. demokratin är alltså överordnat lag & rätt.
det betyder att när lag & rätt brister, så har demokratin redan fallit.

Att leva utanför lagen är alltså anti-demokratiskt beteende. Självklart betyder detta att dömda brottslingar INTE har samma rättigheter som andra medborgare, isf är det INTE en demokratisk rättsstat.

men du och alla andra normalbergåvade sitter och filosoferar som om att ni har iq..
sorry men ni har fel på den punkten där kriminella ska ha någonsorts "mänsklig rättighet" att ingå i vår demokrati..
Senast redigerad av Fittsill 2022-02-25 kl. 10:48.
Citera
2022-02-25, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
jag skrev det du försökte skriv, på ett bättre sätt.

dessutom så har du fel när du skriver:
"Att dömda brottslingar helt ska uteslutas från rätten till skadestånd innebär i praktiken att staten kan behandla dem hur som helst, utan möjlighet till upprättelse. Så fungerar inte en rättstat."

Du och alla andra trash-filosofer glömmer dock en viktig sak.

demokratin uppstår före lag & rätt. demokratin är alltså överordnat lag & rätt.
det betyder att när lag & rätt brister, så har demokratin redan fallit långt före.

Att leva utanför lagen är alltså anti-demokratiskt betende. Självklart betyder detta att dömda brottslingar INTE har samma rättigheter som andra medborgare, isf är det INTE en rättsstat.

men du och alla andra normalbergåvade sitter och filosoferar som om att ni har iq..
sorry men ni har fel på den punkten där kriminella ska ha någonsorts "mänsklig rättighet" att ingå i vår demokrati..

Trams.
Du verkar inte förstå vare sig lagstiftning, demokrati eller för den delen mänskliga rättigheter.

Med din logik ska den som kör för fort inte tillåtas delta i det demokratiska samhället, vilket naturligtvis är en världsfrånvänd uppfattning. Och det tror jag även du förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in