2022-04-09, 20:14
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Johnson går från klarhet till klarhet

Här presskonferensen med BoJo och Zelensky : https://www.youtube.com/watch?v=8R_3yv2PxvM
(den innehöll inget spec)

När de träffades innan mötet : https://www.youtube.com/watch?v=1eEoqvs7QH4
(får känslan att spec. Zelensky är glad för mötet, notera kroppsspråket, små nickanden etc..)
Citera
2022-04-09, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korrupt.Sosse
Mauriopol snart helt rensat från Azov, några få plus deras utländska instruktörer gömmer sig i Azov stålverket och är helt omringade. Flera räddningsförsök har misslyckats då alla helikopters skjutits ned.

Inom 1 vecka eller 2 får vi veta vem det var som lärde upp och styrde Azov när ryssarna intar stålverket. Sista utposten för dem.

1. Azovs ledarskap har redan varit på tapeten i Svensk MSM exempelvis DN, i tiden mellan 2014-2022. Så alla vet redan vilka det var som "lärde upp och styrde Azov".

Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Det finns inga utländska agenter i Mauriopol. Det vore en allt för stor risk. Krävs inte många hjärnceller för att inse det.

1. Faktum är att det kan finnas det. Huruvida det är så kan man bara misstänka baserat på att vissa utländska stater vill ha access till stället och det faktum att Ukraina satsade 5 helikoptrar med personal, dvs. kring 1,5 miljarder kr, vilket verkar vara lite mycket för att vara "bara en Ukrainsk brigad eller divisionsstab", kanske specialforces typ, men, men.

2. Ryssarna kommer säkert att berätta allt om deras fångst, de har ju redan visat upp Franska pryttlar, även om det nog finns en del Ukrainare i FFL, varför pryttlarna i sig inte är ett bevis.

3. Färdigflashbackat!
Citera
2022-04-09, 20:15
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag hoppas det, Ukraina måste bli lite mer offensiva nu annars kan det bli en "fryst konflikt" som efter 2014 men med större områden under rysk kontroll. Och i dessa områden så kommer Ryssland utrota befolkningen. Massakrer, tvångsdeportationer till avlägsna delar av Ryssland, deportationer av ukrainska barn som kommer att adopteras ut till ryssar i Ryssland. Istället kommer Ryssland flytta dit fattiga utomeuropéer från Kaukasus och Sibirien.

Samma sak som Sovjet gjort i Estland, Lettland och Ukraina tidigare. Russifiering. Ukraina kan inte vänta medans det sker utan måste fördriva ryssarna.

Det låter på dig som att Ukraina har ett val. Gå på offensiven är helt omöjligt. Man går på knäna redan nu men kommer att kämpa tills benen är stumpar.

Ryssland har obegränsat med trupper att sända men flaskhalsar logistiskt. Jag är dock övertygad om att Ukrainas kämpaglöd kommer att spela roll när gränserna ritas om. Och vi alla hoppas väl alla på att interna komplikationer kommer att innebära att Putin avsätts. Men det är kanske önsketänkande.

Något jag tänkt på som förmodligen inte är så politiskt korrekt är att om bara Ryssland varit i lite mer ordning när Sovjet föll. Så hade man bland alla kontrakt som skrevs förhandlat sig till Krim. Något som inte varit speciellt svårt, det var inte såvitt jag förstår det helt självklart. Alla som var något i ryssland hade ju sin datja där.

Och då hade man haft sin hamn för flottan och förmodligen inte haft samma behov av detta krig. Det ursäktar naturligtvis inte att i efterhand starta krig. Jag undrar bara om man kanske inte kanske hade gjort det om så vore fallet.

Jag är helt klar på att jag inte vet hur gemene Ukrainare ser på gränserna österut. Kanske ser dom Krim som definitivt deras och då har dom såklart rätt och tolkningsföreträde. Min enkla åsikt är att vi kanske bara ser detta om 200 år som det som utlöste WW3. Dåligt kontraktsskrivande efter sovjets fall.
Citera
2022-04-09, 20:21
Medlem
Termos99s avatar
Ingen är längre förvånad.

Chockerande scener i Tjernobyl: "169 saknas fortfarande"

Ukrainska myndigheter är chockade över hur våldsamt rysk militär agerade vid ockupationen av sarkofagen vid det havererade kärnkraftverket i Tjernobyl.

169 ukrainska män ur den nationella vaktstyrkan vid Tjernobyl hölls inlåsta i 30 dygn i verkets underjordiska bunker, och fördes bort när rysk militär lämnade platsen. Deras öde är fortsatt okänt, uppger Ukrainas inrikesminister till CNN, det första mediet som fått tillträde till platsen. forts

SVT
Citera
2022-04-09, 20:22
Medlem
Duerfs avatar
Ryssarna kommer snart ha en ny huvudvärk:

USA tränar ukrainska soldater i att använda Switchblade-drönare

"When Pentagon officials realized that about a dozen Ukrainian soldiers had arrived in the United States on an educational assignment that was scheduled long before the February invasion, they decided to give the troops a quick course on using the killer drones.

“We took the opportunity, having them still in the country, to give them a couple of days’ worth of training on the Switchblade,” John F. Kirby, the chief Pentagon spokesman, said on Wednesday. Mr. Kirby said the Ukrainians did not typically use this weapon, but he noted that it is easy to learn.

“An individual could be suitably trained on how to use the Switchblade drone in about two days or so,” he said.

The Ukrainian soldiers are wrapping up their impromptu drone training at a military base in the southern United States that officials would not identify for security reasons. By the time they arrive back home in the coming days, officials said, the Switchblades will be waiting for them.
"
Citera
2022-04-09, 20:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Korrupt.Sosse
Mauriopol snart helt rensat från Azov, några få plus deras utländska instruktörer gömmer sig i Azov stålverket och är helt omringade. Flera räddningsförsök har misslyckats då alla helikopters skjutits ned.

Inom 1 vecka eller 2 får vi veta vem det var som lärde upp och styrde Azov när ryssarna intar stålverket. Sista utposten för dem.

Då återstår bara att de-ryssifiera Ukraina..
Citera
2022-04-09, 20:24
Medlem
Termos99s avatar
Skönt att få komma hem, för båda.

Ukraine exchanges prisoners with Russia, 12 soldiers coming home

https://www.jpost.com/breaking-news/article-703687
Citera
2022-04-09, 20:25
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Frågan man också kan ställa sig efter ett sådant krig: Kommer ukrainarna vara nöjda med att ha agerat kanonmat åt USA och EU. När Zelenski valdes gjorde han det med att utlova förhandlingar och fred angående Donbass och Krim - inte krig! Det har verkligen känts som USA har tryckt på för att det skall bli konfrontation med Ryssland. Undra om ukrainaren i gemen kommer vara nöjda med resultatet om det går som både du och jag tror?

Tveksamt svarar jag.

Alla pratar om hur instabil regeringen i Rysslands ställning är.

Hur stabila är regeringarna i västeuropa och i USA.

Hur många har dött i kravaller i västeuropa och social oro jämfört med ryssland under senare år? Många fler är mitt svar. Hur stora inskränkningar i press och yttrandefrihet sker i västeuropa/Ukraina jämfört med ryssland? Mer i Ryssland men inte mycket mer och när det gäller Ukraina mer än i Ryssland?

Hur stabilt är USA där man inte kan komma överens om vem som vann presidentvalet och förloraren försöker sätta igång oblodig statskupp efter valresultatet han inte godkänner. Där segraren anklagar motståndaren för att vara betald ryssagent?

Enligt ett västvänligt gallupinstitut slöt ryska befolkningen upp kring Putin vid ingripandet mot Ukraina till höjder som ingen president eller statsöverhuvud kan drömma om. Ni spekulerar om när han kommer avsättas...

Sedan är det verkligen en alla "svennar" glömmer - det finns faktiskt länder och människor utanför maktblocken Ryssland/Kina och USA/EU som är ett slags åskådare i detta krig - många av dem vill komma ur beroende av Dollar och Nato och är ett slags falska beroende vänner. Till de värsta åskådarna hör nog Saudi-Arabien och emiraten - de verkar ha tröttnat på att agera USA - EU springpojkar och har nog större mer självständiga ambitioner. Liksom USA sålde Afghanistan till dem nyligen kommer de anse ett förlorat krig i Ukraina vara ett rent svaghetstecken. Det är dock inte bara Saudi, Qatar mfl som slipar knivarna och märkligt faktiskt att det inte uppmärksammas att Indien nu under brinnande krig demonstrativt upprätthåller vänskapliga förbindelser med Ryssland.

Det finns fler moln på USA/EU/Sveriges himmel än på den ryska.

Citat:
Hur mycket betalade Kreml för detta inlägget

Ett inlägg av denna dignitet, ca 5 Rubel.
Citera
2022-04-09, 20:27
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Det låter på dig som att Ukraina har ett val. Gå på offensiven är helt omöjligt. Man går på knäna redan nu men kommer att kämpa tills benen är stumpar.

Ryssland har obegränsat med trupper att sända men flaskhalsar logistiskt. Jag är dock övertygad om att Ukrainas kämpaglöd kommer att spela roll när gränserna ritas om. Och vi alla hoppas väl alla på att interna komplikationer kommer att innebära att Putin avsätts. Men det är kanske önsketänkande.

Något jag tänkt på som förmodligen inte är så politiskt korrekt är att om bara Ryssland varit i lite mer ordning när Sovjet föll. Så hade man bland alla kontrakt som skrevs förhandlat sig till Krim. Något som inte varit speciellt svårt, det var inte såvitt jag förstår det helt självklart. Alla som var något i ryssland hade ju sin datja där.

Och då hade man haft sin hamn för flottan och förmodligen inte haft samma behov av detta krig. Det ursäktar naturligtvis inte att i efterhand starta krig. Jag undrar bara om man kanske inte kanske hade gjort det om så vore fallet.

Jag är helt klar på att jag inte vet hur gemene Ukrainare ser på gränserna österut. Kanske ser dom Krim som definitivt deras och då har dom såklart rätt och tolkningsföreträde. Min enkla åsikt är att vi kanske bara ser detta om 200 år som det som utlöste WW3. Dåligt kontraktsskrivande efter sovjets fall.
Ryssland har ganska långt ifrån ”obegränsat med trupper” om de inte genomför en allmän mobilisering vilket de av politiska skäl drar sig för att göra.
Citera
2022-04-09, 20:28
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Ingen är längre förvånad.

Chockerande scener i Tjernobyl: "169 saknas fortfarande"

Ukrainska myndigheter är chockade över hur våldsamt rysk militär agerade vid ockupationen av sarkofagen vid det havererade kärnkraftverket i Tjernobyl.

169 ukrainska män ur den nationella vaktstyrkan vid Tjernobyl hölls inlåsta i 30 dygn i verkets underjordiska bunker, och fördes bort när rysk militär lämnade platsen. Deras öde är fortsatt okänt, uppger Ukrainas inrikesminister till CNN, det första mediet som fått tillträde till platsen. forts

SVT

Verket har ju noll militärt intresse. Det är ju som att strida om en avfallshög. Ryssarnas planer är ett Benny Hill avsnitt
Citera
2022-04-09, 20:29
Medlem
Citat:
Johnson går från klarhet till klarhet

Ok 130 pansarfordon plus 2500 -2000= 630 med andra ord 630st pansarfordon kvar att jaga Ryssland med tror att det blir ett onödigt lidande som britten bidrar med men det lär han skita i för huvudsaken är ju att skada Ryssland
Citera
2022-04-09, 20:29
Medlem
Ukrainsk tillfångatagen soldat(som ärligt talat ser ut som att han behöver åka till ett 12-stegsprogam fast minst göra 36 steg) spiller information till fienden om styrkor och vapen.
https://t.me/intelslava/24813
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in