Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Jag hoppas det, Ukraina måste bli lite mer offensiva nu annars kan det bli en "fryst konflikt" som efter 2014 men med större områden under rysk kontroll. Och i dessa områden så kommer Ryssland utrota befolkningen. Massakrer, tvångsdeportationer till avlägsna delar av Ryssland, deportationer av ukrainska barn som kommer att adopteras ut till ryssar i Ryssland. Istället kommer Ryssland flytta dit fattiga utomeuropéer från Kaukasus och Sibirien.
Samma sak som Sovjet gjort i Estland, Lettland och Ukraina tidigare. Russifiering. Ukraina kan inte vänta medans det sker utan måste fördriva ryssarna.
Det låter på dig som att Ukraina har ett val. Gå på offensiven är helt omöjligt. Man går på knäna redan nu men kommer att kämpa tills benen är stumpar.
Ryssland har obegränsat med trupper att sända men flaskhalsar logistiskt. Jag är dock övertygad om att Ukrainas kämpaglöd kommer att spela roll när gränserna ritas om. Och vi alla hoppas väl alla på att interna komplikationer kommer att innebära att Putin avsätts. Men det är kanske önsketänkande.
Något jag tänkt på som förmodligen inte är så politiskt korrekt är att om bara Ryssland varit i lite mer ordning när Sovjet föll. Så hade man bland alla kontrakt som skrevs förhandlat sig till Krim. Något som inte varit speciellt svårt, det var inte såvitt jag förstår det helt självklart. Alla som var något i ryssland hade ju sin datja där.
Och då hade man haft sin hamn för flottan och förmodligen inte haft samma behov av detta krig. Det ursäktar naturligtvis inte att i efterhand starta krig. Jag undrar bara om man kanske inte kanske hade gjort det om så vore fallet.
Jag är helt klar på att jag inte vet hur gemene Ukrainare ser på gränserna österut. Kanske ser dom Krim som definitivt deras och då har dom såklart rätt och tolkningsföreträde. Min enkla åsikt är att vi kanske bara ser detta om 200 år som det som utlöste WW3. Dåligt kontraktsskrivande efter sovjets fall.