2022-04-09, 19:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Den där kartan som finnarna har gjort är nog bäst, lite klent med uppdatering som du skriver men de kanske har ett liv också, alla kan ju inte hålla på med Ukraina 247/

BBC karta tycker jag visar lite väl mycket omtvistat område, jag menar är inte ryssarna starkare än så i de områdena så borde Ukraina tagit över dem.

Boris Johnsons besök i Kiev var ju positivt, UK och Boris går all in för att knäcka ryssen.

Den BBC-kartan har en massa konstiga pilar som typ visar hur ryssarna invaderade 24/2. Det är helt missvisande att ha dem nu när de varit på ungefär samma platser i flera veckor.

Ja UK framstår som ledande tillsammans med Polen i kriget mot Mordor. Ukraina vill ha artilleri enligt NATO-standard som är 155mm inte de sovjetiska som de har nu som är 152mm. Tydligen är NATO-modellen mycket bättre (Nu måste man bli expert på artilleri också!). Hoppas Boris ger dem det, då kan de skjuta på ryssarna på säkert avstånd.
Citera
2022-04-09, 19:21
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiveLakes
Man skänker ju även en tanke till den flintskallige tjockisen de har som FN-ambassadör - kan ju inte vara det mest tacksamma jobbet att försvara alla ryska blodiga grymheter där och typ ha direkt stöd av bara Nordkorea och Syrien..
Att han inte sagt upp sig tyder på att han inte har alla hästar i hagen. Karln tror förmodligen på det som Kremlin instruerat honom att säga.

Jag menar, kolla bara på ryssidioterna som finns här på Flashback. Helt osannolika människor. Ändå existerar de.
Citera
2022-04-09, 19:22
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Jag tror så många inte förstår hur genomtänkta både nuvarande ryssland och gamla sovjet var och är. Vi pratar trots allt om ett land där nästan alla spelar schack.

Haha, tack för dagens garv. Har du varit på Rysslands landsbygd någon gång?
Citera
2022-04-09, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Varför har ryssarna 4 ton salpetersyra? Vilket syfte har den? Eller är det något som har med industrin i Donbass att göra och som bara råkat gå sönder pga ryskt underhåll?
Vanlig bulkkemikalie, kan vara för konstgödsel eller sprängämnen exempelvis
Citera
2022-04-09, 19:24
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Varför har ryssarna 4 ton salpetersyra? Vilket syfte har den? Eller är det något som har med industrin i Donbass att göra och som bara råkat gå sönder pga ryskt underhåll?
Garanterat till gödsel och inget annat.En väldigt liten mängd dessutom,och uppblåst till löjligheter.Till och med en valig lantbrukares användning av myrsyra överstiger de såkallade tonnen.
Citera
2022-04-09, 19:26
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Jag skrev det för två månader sedan men det verkar inte som alla förstått det. Självklart har Putin gjort affär med Kina innan han invaderade.

Jag tror så många inte förstår hur genomtänkta både nuvarande ryssland och gamla sovjet var och är. Vi pratar trots allt om ett land där nästan alla spelar schack.

Att inte invaderingen gick som dom hoppades är väl ganska självklart. Men ryssland har ju såklart ett tiotals planer för detta. Politbyrån med dess tiotusentals analytiker försvann ju inte när sovjet upplöstets. Precis som KGB inte gjorde det.

Som det nu verkar är det väl kanske den femte planen i listan som dom fortfarande tror kan fungera. Och det är gissningsvis att få en landväg i östra Ukraina och att äntligen totalt kontrollera dom södra hamnarna. Detta är militärt önskvärt men också främst ekonomiskt. Ukrainas stora gas och oljereserver ligger till havs och om ryssland kan kontrollera dom är kriget ett stort plus. Alldeles oavsett egna förluster, manskap har man i oändlighet och man har bara använt gamla vapen som ändå hade bäst före datum ändå.

Vad gemene ryss tycker är helt egalt för Putin. Alla över 40 år kontrollerar han rätt bra genom media och resten kan han slå ner brutalt.

Vad som talar emot Putin är inre motsättningar. Ingen vet hur dom är om dom säger det ljuger dom. Så vi kan bara spekulera. Man kan ha förhoppningar om att vapenslagen som har en historia av att bli för autonoma kan stödja någon annan än Putin. Det är märkligt att flyget inte har utnyttjats alls men det kan också vara för att man helt kallt logiskt ville spendera arméns sämsta. Det skulle i så fall vara som man gjorde i Tjetjenien.

För att repetera; om Putin slutar med att kontrollera södra Ukraina med hamnar är det en stor vinst för honom. Och där är han idag. För då har han tagit 90 procent av landets stora gas- och oljetillgångar. Som idag är helt oexploaterade.

Att han tar en del av östra landet ser jag som ofrånkomligt. Om inte en statskupp sker och det är väl inte omöjligt men svårt.

Jag har stor respekt för Ukrainarna och jag tror dom kommer att kämpa till sista blodsdroppen. Deras historik är helt fruktansvärd med Stalin som svälte ut miljontals bönder. 2000 människor blev t ex dömda för kannibalism när svälten var som svårast och Stalin stal all mat. Tänk på mörkertalet på ett så tabubelagt brott.

Jag hoppas att du också vet att 8 av 10 schackäss i Ryssland var/är judar. Etniska ryssar är inte ett dugg bättre på schack än Fimpen i Solna på en parkbänk.
Citera
2022-04-09, 19:27
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det var exakt min poäng. När massa galningar skjuter helt okontrollerat på varandra så går saker sönder.
Aj fan. Jag kollade just min posthistorik för i kväll, och det bådar dessvärre inte gott.

Min ståndpunkt är att det rör sig om collateral damage.
Citera
2022-04-09, 19:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Harpoon ska det vara. Dock är jag lite fundersam på hur det ska gå till. Den är väl endast i fartygsbaserad i britternas försvar och de är ju inte som att Ukraina har någon egentlig flotta längre (de sänkte sin enda (gamla) fregatt i hamn i Mykolaiv där den låg för reparation för att den inte skulle hamna i ryssarnas händer) och man knåpar väl inte ihop en landbaserad avfyrningsplattform på en eftermiddag? Vill gärna veta mer.

Nej nu måste vi lära oss sjömålsrobotar också! Det står här att den kan skjutas från kusten. kanske kan Ukraina få sådana system? https://en.wikipedia.org/wiki/Harpoon_(missile) Beroende på typ så kan de skjuta 124 till 220 km. Då måste ryssarna hålla sig på avstånd.
Citera
2022-04-09, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Att han inte sagt upp sig tyder på att han inte har alla hästar i hagen. Karln tror förmodligen på det som Kremlin instruerat honom att säga.

Jag menar, kolla bara på ryssidioterna som finns här på Flashback. Helt osannolika människor. Ändå existerar de.

En del människor kan tänka själva och tar in information från olika håll, har man IQ över 100 så klarar man tänka själv och se igenom krigspropaganda och fejk news. Sen finns det de med låg IQ som sväljer allt statmedia i olika länder ljuger om.
Citera
2022-04-09, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shibaiji
Jaså källa?

Läs media 😀
Citera
2022-04-09, 19:35
Medlem
Mauriopol snart helt rensat från Azov, några få plus deras utländska instruktörer gömmer sig i Azov stålverket och är helt omringade. Flera räddningsförsök har misslyckats då alla helikopters skjutits ned.

Inom 1 vecka eller 2 får vi veta vem det var som lärde upp och styrde Azov när ryssarna intar stålverket. Sista utposten för dem.
Citera
2022-04-09, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Måste ju kännas kul för soldaterna med befäl som utropar seger och att de har staden och likt förbannat flyger stridsvagnar och annat i luften
Det är fascinerande att se att det förefaller som om kanontornen poppar iväg som Champagnekorkar.
Man tycks inte ha någon nytta av det reaktiva pansaret eller sängbottnarna över tornet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in