2026-09-24, 10:24
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är riktigt. Så länge Ryssland tycker att den delen av hotet är mer värdefullt än den faktiska vinsten av att använda kärnvapnen så avhåller de sig. Vi kan kalla det för skrämselseffekten

Men det är rätt svårt att "kvantifiera" hur stor del av hotets funktion som försvinner.

Rysslands kostnader för att använda kärnvapen:
- Kina isolerar dem och sanktionerar
- skrämseleffekten (som kan anses större än själva användningen)
- Västs möjliga konventionella vedergällning (som är probabilistisk).
- Risken för eskalering till fullskaligt kärnvapenkrig

Rysslands alternativkostnad i ett utsatt läge
- Förlora 100,000 km2 (den ockuperade delen av Ukraina)
- Förlora Svarta havet som djuphavshamn
- Förstörd självbild (vad är man för "supermakt" om man inte kan använda kärnvapen när man förlorar ett krig vid sin egen gräns?)
- Få Ukraina i Nato
- Få en stark rysshatande granne, som mycket väl kan gå om dem i BNP på 40 års sikt, jfr Polens resa.
- Sunk cost fallacy (de tycker de har offrat så mycket redan i kriget, ska nu allt det vara förgäves)

Jag tror det är stor risk för att ryssarna anser att kärnvapen är det som har lägst kostnad. Sen kan tycka slutsatsen är obehaglig, men det struntar slutsatsen (och ryssarna) i.

Jag tror att du har fel. Mycket fel.
Ett skäl är att man har utropat de 4 oblasten(olagligt i o f s) som ryska. Och vad jag kan se, går inte Rysslands doktrin om kärnvapen ihop, med att Ukraina attackerar "ryskt" område.

Jag tror dessutom inte att man har några kärnvapen i en större omfattning. Orsak: inte underhållna.
Så en "slagväxling" faller man kort i.
Dessutom har Xi sagt nej. Utan Kina är Ryssland en ekonomiskt "sitting duck".
Förutom att man då också är en paria på samtliga fronter i världen.
Citera
2026-09-24, 10:30
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Brand i Starlinkanläggningen i Wola Krombowska, PL. Branden startade under kvällen och man försöker reda ut orsaken. Branden släcktes direkt och inga större skador orsakades. Myndigheterna utesluter inte att branden kunde varit anlagd (sabotage)

https://wydarzenia.interia.pl/mazowieckie/news-stacja-bazowa-starlink-w-plomieniach-akcja-sluzb-na-mazowszu,nId,23548264
Citera
2026-09-24, 11:02
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
- De ville begränsa Ukrainas militära kapacitet så att de inte utgjorde ett hot mot Ryssland, inte att de skulle vara helt utan försvar. Detta pga att NATO har rustat upp dem och tränat soldater ända sedan 2014.

- Nedan är en bild av västs rapportering kring Ukrainas neo-nazister innan 2022.
https://share.google/1j5XwWMv5tguclO6n
Azovrörelsen är den största neo-nazistiska grupperingen i Europa och Azovbataljongen har integrerats i nationalgardet sedan 2014 för att kriga mot separatisterna i Donbass.
Därav "avnazifiering", de dödade helt enkelt en massa ryssar och rysspråkiga i östra Ukraina. Västra delen av Ukraina har nazistiska rötter sedan andra världskriget då de samarbetade med Nazityskland. Detta har följt med i generationer och vi ser ju nu hur Zelenskyj tillgodoser Azovrörelsens behov genom att hylla bl.a. Bandera och Melnyk. Oliver Stones dokumentär "Ukraine on Fire" från 2016 går djupare in på detta.

- Ja, NATO i Ukraina har varit en röd linje för ryssarna sedan långt tillbaka och det är många kompetenta människor som förutsett att det här kriget skulle bryta ut. NATO (USA) har ignorerat ryssarnas säkerhetsintressen i frågan och istället rustat upp neo-nazister, likt som de gjorde med Mujahedin i Afghanistan.
När en stormakt utökar sitt försvar på bekostnad av en annan stormakt så är det en provokation. USA agera likadant gällande Kuba och hade gjort samma sak om Mexiko började bli en del av ryska federationen.

- Till en början i kriget ville Ryssland att Minskavtalet 2 skulle fullföljas och militära interventionen var ett medel för det. Hade Minskavtal 2 fullföljs så hade Luhansk och Donetsk idag varit självstyren inom Ukraina. Putin sa till Zelenskyj att han måste prata och förhandla med separatisterna men har vägrat göra det konsekvent. Det finns en symbios där USA ville försvaga Ryssland och neo-nazisterna ville ha tillbaka "sitt" territorium till fullo.
När förhandlingarna 2022 fallerade ställde man om till utnötningskrig och har av anledningen till att regimen i Kiev inte är medgörliga utökat sina krav till de 4 oblast, Luhansk, Donetsk, Zaporizjzja och Cherson. Dessa oblast har varit pro-ryska. Fortsätter detta skulle även Odessa kunna bli en del av kraven. Så ju mer Ukraina stretar emot, ju större kommer kraven bli. Sådan är verkligheten.

Nej, AZOV är inte den största neo-nazi gruppering i Europa. Den finner du i Ryssland.

Putin’s Secret Neo-Nazi Armies | Decade of Hate

https://youtu.be/XQc6mJ7u8gQ?si=5XwSBiDo_BGQg8JP

Vem försöker du lura?
Senast redigerad av CanisMinor 2026-09-24 kl. 11:07.
Citera
2026-09-24, 11:21
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Lars Wildis har nog missuppfattat det lite. Det finns två Toretske, 21 km respektive 27 km från gruvstaden Dobropillia. Dagens nyheter gäller det 27 km ifrån.
48.561, 37.425, Druzhkivka centrum ligger 10 km därifrån.

Detta tror jag är en ny grej, ganska desperat.
Efter ryska stavningar på orter och falska uppgifter på ryska erövringar, potemkinerövringar, så kommer orter som inte finns, potemkinbyar:

Notera likheten: Visa var de fyra ortnamnen ligger med avstånd och riktning från närmaste stad. Eller uppge koordinater.
Jag lokaliserade i alla fall Potikhonovo. 27 invånare. Så den finns, men någon metropol är det inte direkt.
50.2921° N, 37.5441° E.
Om de har eller inte har kontroll över några söndebombade hus och ett par mangårdsbyggnader saknar nog taktisk betydelse. Men det låter ju bra ned intagna samhällen, speciellt om ingen vet vad det är.

Dock tror jag faktiskt att LW prickat rätt. Han skriver norr om Toretske på Dobropilliafrontendet. Det stämmer med deepstate
Ja Potikhonovo är nog Potykhonove och Krasny Yar kan syfta på ett Krasnyi Yar 9 km därifrån. 3 respektive 5 km från ryska gränsen. Väldigt långt från att försluta "Vovchansk-kitteln".

Polnaya och Novoaleksandrovka fortsatt okända för mig.

Jag hade inte kallat Toretske för Dobropilliafronten. Byn har inget med eventuellt ryskt intrång i gruvstaden Dobropillia att göra. Toretske är en del i ett ryskt omringningsförsök av Druzhkivka - Kostyantynivka.
Citera
2026-09-24, 11:36
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Brand i Starlinkanläggningen i Wola Krombowska, PL. Branden startade under kvällen och man försöker reda ut orsaken. Branden släcktes direkt och inga större skador orsakades. Myndigheterna utesluter inte att branden kunde varit anlagd (sabotage)

https://wydarzenia.interia.pl/mazowieckie/news-stacja-bazowa-starlink-w-plomieniach-akcja-sluzb-na-mazowszu,nId,23548264

Lite mer, men på svenska.
Polen har varit i förhöjd beredskap för sabotage sedan Ryssland invaderade Ukraina 2022. Ryssland har upprepade gånger förnekat inblandning i sådana aktiviteter.
Enligt Gawkowski har ryskt ansvar för branden inte bekräftats, men mycket tyder på att händelsen ligger i linje med ”Rysslands nya offensiva doktrin”.
Preliminära uppgifter från räddningstjänsten tydde på att branden var anlagd, även om ett elfel inte helt kunde uteslutas, rapporterade TVP World, den polska public service-kanalens webbplats.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/32bf1781-1208-4e81-bd01-bed800a1b758

Det fetade: Med andra ord så var det orkestrerad av ryssjäveln.
Citera
2026-09-24, 12:05
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Fast Turkiet ligger ändå betydligt längre bort och är NATOs andra eller tredje största armé. Sen minns vi hur Ankara behövde be om ursäkt för rysseriet började eskalera detta blixtsnabbt...

Det är du rätt i.
Men skulle Polen vika?
Skulle Polen tveka att agerar först och senare vika sig?

Turkiet ifrågasattes för sin insats, p g a 17 sekunder överträdelse.
Fast de varnade många gånger.
Och Turkiet stod på den sida som Ryssarna bombade, vill jag minnas.
Citera
2026-09-24, 12:18
Medlem
Efter Azerbazjzjiansk utpressning mot Frankrike lyfte EU sanktionerna mot två av Putins närmaste oligarker, som kan ses som Putins personliga bankirer och målvakter. Orsaken var att Azerbazjzjian fängslat en fransk affärsman och anklagat denne för spioneri, men i utbyte mot att man lyfte sanktionerna mot de två oligarkerna släppte mannen.

https://cornucopia.se/2026/09/ukraina-fyra-tsirkonrobotar-nedsjutna-kramatorsk-inte-langre-tryggt-eu-lyfter-sanktioner-mot-tva-av- putins-narmaste-oligarker/
Citera
2026-09-24, 12:29
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Frågan är snarare om NATO kommer ge vika vid eventuell konfrontation? Kommer NATO stå enade och agera eller kommer det bli precis som ryssvurmare hävdar - ingen kommer offra Paris och London för Poznan eller Vilnius

Jag är övertygad om att något kärnvapenanfall mot Paris eller London aldrig kommer att äga rum.
Se mitt svar tidigare.

Jag släpper frågan.
Tack ändå.
Citera
2026-09-24, 12:42
Medlem
Citat:
Frågan är snarare om NATO kommer ge vika vid eventuell konfrontation? Kommer NATO stå enade och agera.
Nato håller ihop av den enkla anledningen att alla vet att Putin, likt tidigare Hitler, kommer att fortsätta kriga och utvidga sitt Ryssland tills han blir besegrad.

Ukraina förlorar på ju mer kriget drar ut på tiden.

Nato vinner på att kriget drar ut på tiden eftersom det kostar 1 000 ryska soldaters död varje dag plus allt annat (missiler, drönare, oljeraffinaderier, m.m.).

De ryska ärkesvinen kommer att vara kraftigt försvagade om de mot alla förståsigpåares bedömningar skulle vinna mot Ukraina.
Senast redigerad av lont 2026-09-24 kl. 13:12.
Citera
2026-09-24, 13:32
Medlem
Citat:
Frågan är snarare om NATO kommer ge vika vid eventuell konfrontation? Kommer NATO stå enade och agera eller kommer det bli precis som ryssvurmare hävdar - ingen kommer offra Paris och London för Poznan eller Vilnius

Nato kommer inte att kunna vika eftersom det skulle innebära slutet för Nato som organisation. Gör ryzzland något så måste de svara. Beroende på vad ryzzen gör så kan ju svaret naturligtvis variera.

Att offra en stad i ett land mot en annan stad i ett annat land tror jag inte heller på, så att den frågan ens skulle komma upp ser jag som osannolikt.

Även om de ligger i närheten så har jag svårt att se att ryzzen skulle ge sig på just Polen. Jag känner några polacker och de gillar verkligen inte ryzzar. Så om de ger sig på Polen så kommer det inte att läggas några fingrar emellan och det kommer inte att dras in några klor utan Polen kommer att slå tillbaka. Hårt. Nu är det anekdotiskt och säger ingenting om den allmänna åsikten i Polen men mina kompisar är väldigt kategoriska.

Personligen tror jag att det här är en FUD (Fear, Uncertainty, Doubt, för den som inte känner till det) och alltså bara ett ganska lamt sätt att försöka splittra väst. Det kommer så klart inte att lyckas men det är säkert därför trollen har varit så tjuriga den senaste tiden.
Citera
2026-09-24, 13:54
Medlem
monken1s avatar
Ännu ett briljant tal av Sikorski i FN.
https://www.facebook.com/share/v/1Ed4s3PerP/?mibextid=wwXIfr
Citera
2026-09-24, 14:18
Medlem
On Topic. Från verkligheten.
Ukraina bekräftar:
Ukrainas sjunde väpnade styrkor: Ukrainska artillerister attackerar rysk utrustning och positioner i Hulyaipol
Anastasia Prots — 24 september, 14:12
"Soldater från den ukrainska väpnade styrkans 7:e kår, tillsammans med den 44:e separata artilleribrigaden uppkallad efter hetman Danylo Apostol, attackerade ryska artillerisystem, pansarfordon och personal i Huljaipil, Zaporizjzja oblast."

Källa: DShV:s sjunde byggnad

"Detaljer: Enligt militären betraktar ryssarna Hulyaipole som en språngbräda för ytterligare offensiva åtgärder mot Zaporizjzja."
"DSHV noterar att stadsutveckling gör det möjligt för fienden att i hemlighet samla personal och utrustning, utplacera kontrollpunkter, artilleripositioner och startpunkter för drönar."
"För att minska ryssarnas offensiva potential inom det område som ansvarar för den ukrainska SSR:s 7:e kår, inledde den 44:e separata artilleribrigaden, uppkallad efter hetman Danylo Apostol, en serie attacker mot mål i Huljaipol."

Bokstavligen: "Artillerisoldater attackerade fiendens trupp, självgående vapen, haubitsar, andra artillerisystem och pansarfordon. Några av målen hittades direkt vid skjutställningarna."

"Bland den förstörda utrustningen finns stridsvagnen T-55. Detta är en medelstor stridsvagn för operationer med kärnvapen och den togs i bruk av den sovjetiska armén på 1950-talet."
Mer att läsa och se i länk:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/09/24/8054894/
Den ryska militära katastrofen tilltar.
Så var det med den saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här